• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker: Lamborghini Espada

Auteur: larssb, gepost 2 mei 2015 om 18:00 – 32 Reacties

Afbeelding Klassieker: Lamborghini EspadaAfbeelding Klassieker: Lamborghini EspadaAfbeelding Klassieker: Lamborghini EspadaAfbeelding Klassieker: Lamborghini EspadaAfbeelding Klassieker: Lamborghini EspadaAfbeelding Klassieker: Lamborghini EspadaAfbeelding Klassieker: Lamborghini EspadaAfbeelding Klassieker: Lamborghini Espada

Lamborghini Espada
Lamborghini, het merk met de rancuneuze stier, is natuurlijk veel meer dan de Countach op de posters van vroeger en Afrojack’s tietenkatapult in de posts van nu.

In 1963 werd de autodivisie van het merk opgericht door de hevig teleurgestelde tractorbouwer Ferrucio Lamborghini om die prutser van Ferrari, die hem zulke slechte auto’s aansmeerde, te kakken te zetten en te laten zien hoe het dan wél moest. Met wisselend succes, maar de Espada 400 GT werd de eerste bestseller uit Sant’Agata Bolognese.

Dat moet je wel in perspectief zien want van 1968 tot 1978 werden er in 3 series iets meer dan 1200 geproduceerd, niet echt lopende bandwerk. Geïnspireerd door zijn eerdere concepten Lamborghini Marzal en Jaguar Pirana tekende Marcello Gandini een futuristische 4-zitter, laag en breed. Het uiterlijk zou verder zo goed als ongewijzigd blijven, de wijzigingen en ontwikkelingen betroffen vooral de techniek en het interieur.

Dat uiterlijk was zeer bijzonder en vooruitstrevend. Gandini had eerder de wereld al een stuk aangenamer gemaakt met de adembenemend mooie Miura, in feite de voorloper van de hypercars. Mede door dat huzarenstuk stond de Espada de eerste jaren wel wat in de schaduw maar verkocht desalniettemin redelijk goed. Van de 1e serie werden tussen 1968 en 1970 een kleine 190 exemplaren gebouwd voor liefhebbers met geld en smaak, lang niet altijd een vanzelfsprekende combinatie. Deze bofkonten vonden het ook geen probleem dat de achterlichten van een Fiat 124 Sportcoupé in die aparte kont geschroefd zaten. Dat werd ruimschoots gecompenseerd door de prachtige Campagnolo knockoff velgen in Miura stijl en een excentriek, dubbeldeks dashboard.

In serie 2, vanaf 1970, zat een veel minder extravagant, klassiek dashboard en verviel de grill voor het onderste achterruitje. Verder bleef het uiterlijk ongewijzigd en zorgde de V12 met 3.9 liter inhoud uit de 1e serie ook hier weer voor kippenvel en volle spaarkaarten. Door een hogere compressieverhouding steeg het vermogen in deze serie naar 350 PK, dus dat sparen ging nu ook wat sneller. Als je de tanks allebei vol kreeg tenminste, want met aan elke kant een vulopening, een korte slang en een brede auto was dit nog best een heel gedoe. Remmen daarentegen juist weer veel minder want er werden voortaan geventileerde schijven gemonteerd. Stuurbekrachtiging stond ook als optie op het orderformulier, dat tot 1972 ruim 570 keer ondertekend werd. Vast met cognac en een uitbundige sigaar erbij.

In 1972 kwam serie 3 op de markt met wederom een vrijwel ongewijzigd uiterlijk. De Fiat achterlichten werden nu vervangen door units uit het Alfa Romeo magazijn: de Lambo ingenieurs konden zich natuurlijk niet gaan bezighouden met zulke trivialiteiten. Die waren druk met alweer een ander dashboardontwerp. In aluminium deze keer en volledig op de bestuurder gericht, inclusief de radio. Prachtig en weer wat frivoler dan het behoudende ontwerp van de voorgaande serie. Van Lamborghini verwachtte men ook toen al een lichte mate van gekte en brutaliteit, anders kon je net zo goed een Ferrari kopen.

De basis en structuur van dit bijzondere model bleef 10 jaar in stand: de 3.9 liter V12 met 24 kleppen en 4 bovenliggende nokkenassen werd gevoed door 6 Weber carburateurs en had een relatief korte slag. Dat maakte ook de compacte bouw van het blok mogelijk, perfect voor in de lage en lange neus met zijn typische ventilatieopeningen naast de wielkasten en in de motorkap. De koets zelf was een stalen monocoque constructie met daaronder volledig onafhankelijke wielophanging met double wishbones en schijven rondom.

Daar kon je met 4 volwassenen en een flinke hoeveelheid bagage prima mee uit de voeten. Dat was natuurlijk ook zijn bestaansrecht en unique selling point: een exclusieve en razendsnelle GT met 4 volwaardige zitplaatsen en voldoende bagageruimte, de snelste vierzitter van zijn periode. Je zou hem daarmee prima kunnen inzetten als daily driver en dat deden vele gegoede petrolheads dan ook. Met als nadeel voor de liefhebbers van nu dat het vrijwel onmogelijk is om een nog volledig originele Espada in uitmuntende staat te vinden.

Door die dagelijkse inzetbaarheid en omdat Lamborghini de kwaliteit van W124-niveau nog niet benaderde hebben de overgebleven exemplaren vaak al meerdere goede of minder goede revisies en restauraties achter de rug. Om over het aantal eigenaren nog maar te zwijgen. Van een oud vrouwtje geweest om er ‘s zondag mee naar de kerk te rijden komt uiterst zelden voor bij dit type, altijd binnen gestaan klopt vaak wel.

De echte liefhebber laat zich er niet door afschrikken, een goede restauratie maakt deze you-love-it-or-you-hate-it Lambo zeker niet minder begerenswaardig. Voor hen die hem begrijpen tenminste, er zijn er ook genoeg die de auto niet waarderen. Dat heeft wel weer een gunstige invloed op de prijzen want veel zelfbenoemde Lambo-adepten vinken om die reden eerst de andere types op hun lijst af en laten de Espada links liggen. Ik heb weleens lelijker winkeldochters gezien.

Ook interessant!

  • Lamborghini kondigt tweemaal V12 geweld aan
  • Atmosferische Lamborghini V12
    Atmosferische Lamborghini V12 keert officieel terug
  • Lamborghini 63 jacht: 2 V12-motoren en 4.000 pk
    Lamborghini 63 jacht: 2 V12-motoren en 4.000 pk
  • Beer sloopt deur van Lamborghini
    Video: beer sloopt deur Lamborghini

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

espada, Klassiekers, Lamborghini, Specials, V12

Vorig bericht: « De autocollectie van Manny Pacquiao
Volgend bericht: Touringcar verongelukt in Duitsland, minstens 11 gewonden »

Lees Interacties

Reacties

  1. philipf zegt

    2 mei 2015 om 18:05

    Blijft een bazenbak!

    Login om te reageren
    • styns zegt

      3 mei 2015 om 01:28

      @philipf: titapult gek

      Login om te reageren
    • p993 zegt

      3 mei 2015 om 09:18

      @philipf: kijkend naar de achterkant is het woord ‘bak’ wel op zijn plaats…wat een gedrochtje, ook al staan er wat italiaanse namen op. :)

      Login om te reageren
  2. willempjuh zegt

    2 mei 2015 om 18:13

    Als ik ooit een Lambo mocht kopen, dan is het deze of een Countach “Periscopica”!

    Login om te reageren
    • philipf zegt

      2 mei 2015 om 20:33

      @willempjuh: geen miura?!

      Login om te reageren
    • mustanggt500 zegt

      2 mei 2015 om 21:16

      @willempjuh: of r603r, kun je overigens nu al kopen denk

      Login om te reageren
      • scottishcarspotter2000 zegt

        3 mei 2015 om 00:14

        @mustanggt500: hahahahahaha

        Login om te reageren
  3. jensgib zegt

    2 mei 2015 om 18:22

    Prachtige auto.

    Login om te reageren
  4. gtwillem zegt

    2 mei 2015 om 18:28

    Schitterende en vooral erg originele auto. Misschien een ideetje voor Lamborghini om een (niet bijzonder fraaie) Ferrari FF concurrent te bouwen met stijlinvloeden van deze auto?

    @larssb: leuk artikel, complimenten!

    Login om te reageren
  5. mercedesbenz63 zegt

    2 mei 2015 om 18:55

    Wanneer komt er is een keer iets over nog oudere auto’s, dit is echt een bazen bak voor de oude mafia. Maar ik vind de quattroporte nog beter

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      2 mei 2015 om 19:36

      @mercedesbenz63: omdat @jrk68 als enige daar wat over weet ;-).

      Ik kan nog wel wat leuke tips aanleveren: hoe oud wil je het hebben?

      Login om te reageren
      • mercedesbenz63 zegt

        2 mei 2015 om 21:36

        @gtwillem: graag, misschien wat over de oude Quattroporte type 1

        Login om te reageren
  6. scottishcarspotter2000 zegt

    2 mei 2015 om 18:58

    @larssb leuk artikel, complimenten!
    Wat een bazenauto ook, wat kost zoiets nou?

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      2 mei 2015 om 19:18

      @scottishcarspotter2000: 50 fiat pandas?

      Login om te reageren
  7. bas038 zegt

    2 mei 2015 om 19:15

    Kleine correctie, Ferruccio is met dubbele C.

    Login om te reageren
  8. Robert zegt

    2 mei 2015 om 19:24

    Nu Lamborghini al weer enige jaren in het bezit is van Volkswagen AG, doen de ingenieurs van Porsche er misschien goed aan voor hun ontwerp van de volgende generatie Panamera nog eens goed naar dit model te kijken, om te zien hoe je een wél fraaie -en volwaardige- vierzitsauto ontwerpt. Of anders misschien de engineeringskosten te splitsen door deze (gelijk de Audi R8 / Lambo Gallardo) over twee auto-ontwerpen uit te smeren.

    Login om te reageren
  9. baasbas zegt

    2 mei 2015 om 19:31

    Ik zou liever de Iso Rivolta Lele kiezen, ook van Gandini uit dezelfde periode

    Login om te reageren
  10. MaartenD zegt

    2 mei 2015 om 19:34

    Jaren geleden was er een garage in Wassenaar (CC Classics) waar drie speciale lamborghini’s in onderhoud waren, een groen metallic Espada, een donkerblauw metallic Countach LP400 periscopo en een kanariagele Miura….van die drie was de keuze snel gemaakt en de kleur was kanariegeel ;-)

    Login om te reageren
  11. berlinetta zegt

    2 mei 2015 om 19:53

    Ik heb hem enkele jaren geleden in levende lijve mogen aanschouwen op Interclassics/Topmobiel, maar ik ben er niet zo kapot van. Mooi kan ik het niet noemen.

    Login om te reageren
  12. lamborgfan zegt

    2 mei 2015 om 19:54

    Kijk even op youtube naar: Harry’s Garage. Die heeft meerdere films en roadtrips van deze auto staan

    Login om te reageren
  13. ArnoldH zegt

    2 mei 2015 om 19:54

    Espada, samen met de Jamara echt droomwagens. Echt vreselijk mooie wagens blijven dat in mijn ogen

    Login om te reageren
  14. mout zegt

    2 mei 2015 om 19:58

    En dan vinden we het een probleem als Lamborghini overweegt een vierdeurs uit te brengen!
    Als het niet slechter is dan dit, laat dan maar komen.
    Bij voorkeur wel zo’n lage, gestrekte versie als deze.

    Login om te reageren
  15. norge zegt

    2 mei 2015 om 20:29

    Vorig jaar nog een tip gestuurd om 1 die hier te koop stond….Nooit meer gezien…

    Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    2 mei 2015 om 23:07

    Mooi ding, absoluut! Maar doe mij maar de Countach.

    Login om te reageren
  17. Alpinaa zegt

    2 mei 2015 om 23:12

    Ook deze auto is in het bezit van Harry Metcalfe! Wat een verzameling heeft die kerel toch!

    https://www.youtube.com/watch?v=Zl6UYDLW1WU

    Login om te reageren
  18. alfablog zegt

    2 mei 2015 om 23:14

    Herinner me nog een speelgoedautotje, een koperkleurige Espada met vleugeldeuren met de onderste helft een ruit. Blijkt de Espada concept te zijn geweest.

    Login om te reageren
  19. mrrallycross zegt

    2 mei 2015 om 23:23

    Haha afrojacks tietenkatapult. XD. Mooi dat er 4 mensen in kunnen, hij had wel wat mooier gekunt wat mij betreft.

    Login om te reageren
  20. henkhupelschoten zegt

    3 mei 2015 om 01:26

    Van de espada is ook een 4deurs gemaakt, genaamd de faena. Overigens is er maar 1 van maar het is dus wel mooi de voorloper van de Porsche panamera, Mercedes CLS etc. Even op internet opzoeken mannen (en vrouwen als die er hier überhaupt zijn) schitterende wagen

    Login om te reageren
  21. marinepower zegt

    3 mei 2015 om 05:42

    Lillik hok.

    Login om te reageren
  22. camber24 zegt

    3 mei 2015 om 08:34

    Wat doet Daphne Dekkers op de laatste foto?

    Login om te reageren
  23. carfreakjim zegt

    3 mei 2015 om 09:26

    Weet nog wel dat ik als klein kereltje op vakantie was in de côte de azur. Stond er een rode espada op de parkeerplaats, onnodig te vermelden dat de parkeerplaats blank stond van het kwijl.

    Login om te reageren
  24. caprio zegt

    3 mei 2015 om 13:42

    Heel erg mooi!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North