• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker: Lancia Beta Montecarlo

Auteur: RubenBaeten, gepost 22 juni 2008 om 18:00 – 42 Reacties

Lancia Beta Montecarlo


Toen ik nog een klein autogekje was, gaf mijn vader me een boek over Lancia. Hij reed zelf in een Thema en je weet, voor een kind is er geen enkele auto beter dan die van papa. Ik was gefascineerd door het merk, en in het bijzonder door een klein sportautootje dat op de voorkant van mijn boek was afgebeeld. Op het nummerbord van het hoekige ding stond de naam ‘Lancia Montecarlo’ geschreven.

De Montecarlo is een tweezittertje met een middenmotor dat zijn leven begon als een concept van Fiat. Project ‘X1/8’ zou oorspronkelijk een 3-liter V6 krijgen, maar de wereldwijde oliecrisis in 1973 stak daar een stokje voor. Ondanks enkele racesuccessen van op hetzelfde platform gebaseerde zescilinders bepaalde Fiat dat de productieversie slechts een motorinhoud van twee liter zou hebben.

Lancia Beta Montecarlo - Foto: Tony Baker

De ‘X1/20’, zoals het project nu heette, werd overgedragen aan de Lancia-divisie, waar de auto onderdeel zou gaan uitmaken van de Beta-reeks. Hij deelde de 2.0 viercilinder ‘Lampredi’ motor en technische basis met de Beta coupé, spider en HPE, maar de fabricage werd volledig aan Pininfarina uitbesteed. Dat was voor het eerst dat het beroemde designhuis een auto niet alleen ontwierp, maar ook bouwde.

Lancia Beta Montecarlo - Foto: Tony Baker

In 1975 werd in Genève de Lancia Beta Montecarlo gepresenteerd, vernoemd naar de beroemde rally die het merk het jaar daarvoor met de Stratos had gewonnen. Hij was te krijgen als coupé, of als spider met uitneembaar targadakje. De spider kwam met aangepaste bumpers, vering en klapkoplampen ook in Amerika op de markt onder de naam Scorpion, aangezien Chevrolet al een Monte Carlo had rondrijden. Vanwege de Amerikaanse emissie-eisen had de Scorpion een 1,8-liter motor met slechts 81 pk – de Montecarlo had er 120.

Lancia Scorpion - Foto: James Tworow

De kleine Lancia kreeg al snel kritiek te verwerken vanwege de remmen, die slecht in balans waren waardoor de voorwielen gemakkelijk blokkeerden. In 1978 besloot Lancia daarom de auto uit productie te nemen om de problemen te verhelpen. De Scorpion werd toen al niet meer geleverd vanwege tegenvallende verkopen.

In 1980 kwam de Montecarlo terug met herziene remmen, een paar cosmetische wijzigingen en elektronische ontsteking, wat hem aanzienlijk sneller maakte. De auto werd ook voor de racerij gebruikt, waar hij voorzien van een turbo in het constructeurskampioenschap Group 5 onveilig maakte. Ook de succesvolle Lancia 037 Rally (Group B) was gebaseerd op de Montecarlo. Deze bleef racen tot 1986, maar het doek voor de productie-auto viel in 1981. In totaal zijn er 5.775 Montecarlo’s en 1.801 Scorpions geproduceerd.

Lancia 037 - Foto: Tony Baker

Vandaag de dag is de Montecarlo een gewilde liefhebbersauto. Zoals veel Italianen uit die periode is hij bijzonder roestgevoelig, vooral bij de achterwielophanging en in de motorruimte. Hou hier rekening mee als je een goedkope Montecarlo tegen het lijf loopt – tenzij je van lassen houdt, ga je beter voor een gerestaureerd exemplaar waarbij de zwakke plekken extra beschermd zijn.

Lancia Beta Montecarlo - Foto: eS+

Niet alle droomauto’s zijn onbereikbaar. De Montecarlo is typisch zo’n autootje waar je ooit verliefd op wordt, en dat voor de rest van je leven altijd wel een beetje blijft. Ik weet in ieder geval zeker dat het bij mij op een goed moment wel zal gaan kriebelen.

(Bronnen: wikipedia, lanciamontecarlo.net, montecarlo.org.uk, lanciabetamontecarlo.nl, flickr/tonysphotos, flickr/sherlock77, flickr/seph-es)

Ook interessant!

  • Lancia komt met drie nieuwe modellen
  • Lancia is springlevend en wordt premium
  • Lancia gaat Mercedes kopiëren
    Lancia komt terug en gaat Mercedes kopiëren
  • Duimpjes omhoog, de Kimera Lancia 037 is officieel

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

beta, Klassiekers, Lancia, montecarlo, Specials

Vorig bericht: « Mercedes modellen in 2015 verlost van ruwe olie
Volgend bericht: Volg de Skoda rijder »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jonas zegt

    22 juni 2008 om 18:16

    heel mooie wagen :)

    top artikel ;)

    Login om te reageren
  2. QuireinIngh zegt

    22 juni 2008 om 18:16

    Geweldige wagen!

    Login om te reageren
  3. corrado vr6 slc zegt

    22 juni 2008 om 18:22

    Cool! Daar had ik 15 jaar geleden een poster van op m’n kamer hangen.

    Login om te reageren
  4. jurrian zegt

    22 juni 2008 om 18:28

    Erg geinig karretje en toen ik klein was altijd een willen hebben omdat ik er een modelauto’tje van had waar ik gek op was. totdat ik er achter kwam dat er zo weinig pk in zit. maar toch vind ik het altijd leuk om ze zo af en toe te zien.

    Login om te reageren
  5. Ziggy zegt

    22 juni 2008 om 18:38

    Heb er vroeger eentje gehad; eeuwig spijt van gehad.
    Zij was van 1976 maar bij een kentekenkontrole op rdw.nl, leeft ze niet meer!
    Jammer!!

    Login om te reageren
  6. STI zegt

    22 juni 2008 om 19:29

    Ik heb 1x een 037 IRL gehoord. Lekker janken, die compressor :D

    Login om te reageren
  7. Kaalimero zegt

    22 juni 2008 om 19:30

    Tijd voor een wederopstanding.

    Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    22 juni 2008 om 19:38

    mijn ouwe kocht ooit eens in een zotte bui een HPE ..
    de beste man heeft er hooguit 2000 km mee gereden en daarna niet meer aangeraakt ..
    heb em in 6 jaar tijd op het erf totaal zien wegroesten ..
    beroerde kwaliteit maar bijzonder knap koetswerk ..

    de montecarlo is van mij ook stiekumpies een geheime liefde ..

    Login om te reageren
  9. kowalsk zegt

    22 juni 2008 om 19:51

    Mooie lijn heeft die auto zeg! Helaas een te grote overhang vóór.

    Login om te reageren
  10. niels zegt

    22 juni 2008 om 20:08

    Wat is ‘ie mooi :)
    Daar is in het huidige Lancia niks van terug te zien, Triest :cry:

    Login om te reageren
  11. Jandepandaman zegt

    22 juni 2008 om 20:09

    Het zal wel suf klinken, maar in zijn zilveren kleurtje vind ik deze auto wel wat van de stijl van een DeLorean hebben.

    Login om te reageren
  12. IlCuoreSportivo zegt

    22 juni 2008 om 20:11

    Ik weet er een witte staan met 10000 km op de teller, 20 jaar niet gebruikt, maar wel in een rotte garage gestaan…
    Vond het ook dadelijk een schitterende wagen, met veel historische waarde, nu ik dit lees wil ik m echt hebben, lampredi motor, pinin farina, middenmotor, chassis van een racewagen, hoho dat kan niet slecht zijn.

    Login om te reageren
  13. Marco zegt

    22 juni 2008 om 20:14

    http://www.autoblog.nl/archive/2006/10/13/videos-van-de-lancia-beta-monte-carlo

    :D

    Login om te reageren
  14. epo zegt

    22 juni 2008 om 20:37

    Herbie goes Monte Carlo anyone?

    http://youtube.com/watch?v=vtEixKjpaM8

    Login om te reageren
  15. Björn Borgmoer zegt

    22 juni 2008 om 20:39

    Leuk, mijn opa had ook een Lancia uit die periode, de Beta HPE. Ik heb nog steeds de sleutelhanger ervan.

    Login om te reageren
  16. w0o0dy zegt

    22 juni 2008 om 20:53

    Voor de leken onder ons…. de auto heeft ook serieuze autosportresultaten neergezet. http://www.youtube.com/watch?v=ihOdFhglsbc

    En voor de lol een stukkie over het circuit van Goodwood.
    http://www.youtube.com/watch?v=8o7NUPdLb8g

    Login om te reageren
  17. w0o0dy zegt

    22 juni 2008 om 20:56

    En omdat we toch met legendarische Lancia’s bezig zijn…. de auto die de Audi Quattro een gevoelige pak slaag gaf begin van de jaren 80.

    De 037 en de S4
    http://www.youtube.com/watch?v=wYFMElF7t1I

    Login om te reageren
  18. Paolo zegt

    22 juni 2008 om 21:06

    Leuk verhaal Ruben! Mooi merk en een hele mooie auto. Dergelijke bijdrages zijn altijd welkom ;-) Thema LX-bezitter

    Login om te reageren
  19. Mikeee zegt

    22 juni 2008 om 21:51

    leuke tekst ben helemaal gek van itiliaanse auto’s me vader verkoopt zelf fiat en af en toe een lancia willen jullie dit ook een keer met de fiat 131 doen ?? lijkt me leuk grtz mike

    Login om te reageren
  20. Klassiekerrally zegt

    22 juni 2008 om 22:20

    Hey Ruben, maai je nu het gras voor de voeten van Chefke weg? ;)

    Ik vind de Montecarlo ook een geweldige auto om te zien.
    Zelf ben ik nog steeds verlieft op een van z’n concurrenten: de Alfa Romeo Sud Sprint, van de eerste serie, met RVS bumpers. Dit is dus een van de Alfa’s die het merk z’n beroerde reputatie bezorgden. Gebouwd van echt pisbakkenstaal. Roestten zo hard dat je het kon horen kraken!
    Maar wat een heerlijke auto. Viercilinder boxertje onder de kap, lage mooie lijn, fijn weggedrag… Still want one!

    Ik heb na het behalen van m’n rijbewijs m’n eerste duizenden kilometers in zo’n Sprint gereden, ook oranje, maar met grijs velours bekleding:

    Hij was van m’n oma! How cool is that?! :)

    Login om te reageren
  21. slk zegt

    22 juni 2008 om 22:21

    Mooie auto.Moet gelijk denken aan de film herbie.Waarbij deze auto en de kever in achtervolging zijn

    Login om te reageren
  22. Zoef zegt

    22 juni 2008 om 22:21

    Volgende klassieker: de Matra Simca Bagheera driezitter 1300 met dubbele weber aub. Liefst in het Oranje.
    (dat was mijn eerste karretje)

    Login om te reageren
  23. Klassiekerrally zegt

    22 juni 2008 om 22:32

    @ mezelf: heb ik nou echt verlieft met een ’t’ geschreven? :oops:

    Login om te reageren
  24. bmw zegt

    22 juni 2008 om 22:53

    Is er geen foto van de Montecarlo met de “jaloezie” voor de koplampen?

    Login om te reageren
  25. w0o0dy zegt

    22 juni 2008 om 23:24

    Dit is de auto waar ik een poster van boven m’n bed had….

    Login om te reageren
  26. w0o0dy zegt

    22 juni 2008 om 23:26

    Oh ja, voor dat iedereen gaat roepen dat ze em wel willen…. prijs 250.000$!
    Maar ook nog meer mooie foto’s
    http://www.autocollections.com/index.cfm?key=1656&action=details&tab=inventory&cartable

    Login om te reageren
  27. dekster zegt

    22 juni 2008 om 23:39

    Lancia is een merk waarmee ik altijd een haat-liefde verhouding gehad heb.
    Langs de ene kant vind ik dat ze prachtige automobielen zoals de 037, Aurelia spider, Flaminia’s door zagato etc.


    Maar langs de ander kant kunnen ze de bal soms heel hard misslaan. Zoals
    bij al hun huidige auto’s, de latere flaminia’s en ook bij deze Beta monte carlo.
    Dat komt volgens mij vooral door het feit dat ze zo super eigenzinnig auto’s bouwen. Endat geeft wel aanleiding tot vele legendarische auto’s.

    Ik hoop dat ze ons in de toekomst weer eens kunnen verrassen met een legendarische vooruitstrevende auto.

    Login om te reageren
  28. dekster zegt

    22 juni 2008 om 23:40

    @w0o0dy
    Volgens mij staat dat exemplaar toch al enkele jaren te koop…

    Login om te reageren
  29. Bob. zegt

    23 juni 2008 om 01:33

    Super, hier in Den Haag staat (of stond?) er ook altijd eentje. Een rooie. Altijd op dezelfde plek, in de stad bij het Vredespaleis. Heel aparte verschijning. Vraag me af of ze wel werd gebruikt door haar eigenaar/eigenaresse..

    Login om te reageren
  30. Zoef zegt

    23 juni 2008 om 03:56

    Eigenaris/eigenaresse zal je bedoelen.
    Of is het toch gewoon eigenaar/eigenares?

    Login om te reageren
  31. lincoln zegt

    23 juni 2008 om 05:52

    @bmw .. bedoel je de Alfa Romeo Montreal ??

    Login om te reageren
  32. corrado vr6 slc zegt

    23 juni 2008 om 06:27

    @ Zoef, volgens mij ben jij in de war met “secretaris/secretaresse” ;)

    Login om te reageren
  33. Klassiekerrally zegt

    23 juni 2008 om 07:41

    @ w0o0dy: de Lancia 037 is pure porno! Wat een geweldig apparaat he?

    Login om te reageren
  34. Klassiekerrally zegt

    23 juni 2008 om 07:49

    Wat een toeval: op Classic and Sportscar staat ook een stukkie over de Montecarlo.
    http://www.classicandsportscar.com/profile_summary.asp?RT_ID=212446

    Login om te reageren
  35. W!d zegt

    23 juni 2008 om 10:37

    de slechtste auto’s ooit gemaakt qua carroserie en electrische gedeelte.. maar oooh wat een beeldschone wagen is het toch!

    Login om te reageren
  36. bmw zegt

    23 juni 2008 om 14:35

    @Lincoln: JA (ik heb me duidelijk vergist :-)

    Login om te reageren
  37. Citrofiel evil twin zegt

    23 juni 2008 om 18:25

    Goh spijtig ik dacht als ik de tittel LANCIA zag dat het om de rasechte Hyena ging. (bloedmooie sportwagen in die tijd). :(

    Login om te reageren
  38. w0o0dy zegt

    25 juni 2008 om 22:28

    Tribute over Henri Toivonen die in één van de laatste jaren met de 037 een gooi deed naar de titel…. maar het niet redde.
    http://video.google.nl/videoplay?docid=-5430784262037736850&q=Lancia+037&ei=PqliSIujAY6kjQK_zriXCQ&hl=nl

    En een filmpje over de Delta S4
    http://video.google.nl/videoplay?docid=-4888629418368454607&q=Lancia+037&ei=a6piSKnlBYb0jALzzaDpCA&hl=nl

    Login om te reageren
  39. Botty zegt

    26 juni 2008 om 11:57

    Leuk om aandacht aan deze auto te schenken. Ik vind dat de aanschafprijzen met zo’n “heritage” nog erg laag liggen. Bedenk je eens: Ontwerp Pininfarina, middenmotor (Lampredi), lage productie dus exclusief (en veel opgevouwen of weggeroest), de basis voor de succesvolle 037-rally auto (die wk’s heeft gewonnen), de basis voor de Beta Montecarlo circuitracer (die 3 maal een kampieonschap heeft gewonnen), voor een handgebouwde auto een mooie afwerking (ik spreek uit ervaring, want ik heb er zelf een), erg torsiestijf chassis, en met de hedendaagse onderdelenleveranciers (zoek maar eens op Montehospital) kan je zo’n ding prima op de weg houden en modificeren (remmen/carburatie). Een ouwe Opel GT kost al veel meer, en dat is sad …

    O ja, klein puntje van kritiek, de auto kreeg in de 2e serie geen elektronische injectie, maar elektronische ontsteking. -edit: dank, is aangepast-

    Ciao, Botty

    Login om te reageren
  40. dekster zegt

    26 juni 2008 om 12:56

    @w0o0dy
    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Cars-Trucks___LANCIA-RALLY-037-MARTINI-CAR-H-TOIVONEN-CAR-FERRARI_W0QQitemZ270249658986QQddnZCarsQ20Q26Q20TrucksQQddiZ2282QQcmdZViewItem?hash=item270249658986&

    ;)

    Login om te reageren
  41. hilbert zegt

    19 augustus 2008 om 19:18

    roesten deed bijna iedere auto van pakwg 1973/1983,
    kijk maar hoeveel auto,s uit die tijd nog rond rijden..

    Login om te reageren
  42. Hainz zegt

    23 december 2010 om 15:34

    http://www.youtube.com/watch?v=QhkOMYuHBf4&hd=1

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North