
De 928 had de opvolger moeten worden van de succesvolle Porsche 911. Volgens Porsche zat die eind jaren ’60 op zijn top en kon hij niet verder verbeterd worden. De verkopen zakten in en men vond het tijd voor een luxere Grand Tourer. Hij moest comfortabel genoeg zijn om lange afstanden mee te rijden maar ook sportief kunnen rijden als de eigenaar daar zin in had.
Daarom gaf Ferdinand Porsche in 1971 opdracht aan Ernst Fuhrmann, de toenmalige directeur, om een ontwerp te laten maken. Er werd gekozen voor een grote motor die in tegenstelling tot de 911 voorin kwam te liggen. Dit zorgde voor minder technische problemen en meer ruimte voor de inzittenden en de bagage. In eerste instantie wilde men een 5-liter V8 met 300 pk gebruiken. Door de oliecrisis die uitbrak midden jaren ’70 werd er echter ook gekeken naar kleinere motoren. Uiteindelijk werd in de productieversie die in 1977 onthuld werd, gekozen voor een 4,5-liter V8. Deze motor stuurde via een handmatige 5-bak of een optionele automaat 240 pk naar de achterwielen.
De Porsche 928 was een praktische auto met relatief veel ruimte. Zo beschikte de Porsche over een kleine achterbank en een vrij grote kofferruimte. De 928 had ook een uitstekende wegligging door een 50/50 gewichtsverdeling. Hierdoor was hij op het circuit ongeveer even snel als de 911 ondanks dat de 928 een stuk zwaarder was. De carrosserie was voornamelijk gemaakt van staal maar een aantal onderdelen zoals de motorkap en de deuren waren van aluminium. Verder was het gebruik van in de carrosseriekleur gespoten plastic vrij nieuw maar de 928 had plastic bumpers om de stroomlijning te bevorderen.
In 1980 kwam er een lichte update met de naam 928 S. De voor- en achterbumper werden licht aangepast en er werden bredere banden gemonteerd. Onder de motorkap lag nu een 4,7-liter V8 die 300 pk leverde. Dit werd vier jaar later zelfs nog opgehoogd met 10 pk bij de S2. De normale 928 bleef naast de S gewoon in productie.
In 1985 kreeg de versie voor de Amerikaanse markt de beschikking over een 5.0-liter motor en werd daarom de 928 S3 genoemd. Deze motor leverde nog steeds minder pk’s dan de 4,7-liter die in Europese modellen lag door de strenge milieuregels in de VS. Twee jaar later kregen alle modellen de 5-litermotor die 330 pk leverde in Europa. Dit werd de 928 S4. Naast de nieuwe motor werden er wederom een licht aangepaste styling doorgevoerd. Zo kreeg de auto sideskirts, een nieuwe voor-en achterspoiler en andere achterlichten. De S4 had een topsnelheid van 277 km/u en daarmee is het zelfs een tijdje de snelste productie-auto geweest. Ook kwam er een Sport Clubmodel op de markt die 100 kilo lichter was dan de standaard auto.
In 1989 kwam Porsche met de 928 GT. Deze was lichter dan de S4 doordat hij een aantal accessoires miste. De GT had verder een Limited Slip Differentieel en was niet leverbaar met een automatische versnellingsbak.
De leukste versie van de 928 kwam pas in 1991, aan het eind van zijn leven. De Porsche 928 GTS had een opgefriste styling, grotere remmen aan de voorkant en een spectaculaire 5,4-liter motor met 350 pk. De GTS is nog tot 1995 geproduceerd.
We weten allemaal dat de 928 de 911 nooit vervangen heeft en dat de 911 ook nog behoorlijk verbeterd kon worden. Ondanks dat de 928 net zo snel was, vonden de meeste 911-kopers de 928 niet sportief genoeg. Toch is de 928 een groot succes geweest voor Porsche met een productie van 61.000 stuks gedurende zijn 17-jarige leven. Er gaan geruchten over een opvolger maar tot nu toe zijn er geen harde toezeggingen van Porsche geweest. We moeten het dus nog even met de oude doen en dat is helemaal niet erg.
Ik vind de 928 zo oerlelijk..
de 911 blijft altijd mooi!!
928: Gaafste Porsche ooit.
Maar ja, als je dat vindt dan schijn je geen Porsche liefhebber te zijn :-(
928 is een model dat zwaar ondergewaardeerd is, zeg ik als porsche liefhebber. Ik vind dat er meer leuke porsches waren dan alleen de 911.
wat @sacha zegt ..
de eerste en laatste porsche zonder bull-crap factor ..
Ik prachtwagen, met een tijdloos ontwerp, als je een knaller van een klassieker zoekt, dit is hem.
Er zijn maar een paar versies van de 911 die de moeite van het aankijken waard zijn. De overige versies – zo’n 90%? – hadden ze beter nooit gemaakt, want vanuit een vormgevingsperspectief zijn het rampen op wielen. De 928 was een stap in de goede richting. Een stap die Porsche recent met de Cayman opnieuw gezet heeft. Als ik een tweedehands Porsche zou overwegen, zou het een 928 zijn.
Blijft uniek; De Porsche 928 won in 1978 de titel “Auto van het jaar” en is hiermee de enige sportwagen die deze titel ooit heeft gewonnen
Een 928 van de eerste serie in champagnegoud, met bruin leer en telefoonwielen. Ultiem ’70s en dus übercool. Mag altijd voor mijn deur gezet worden. :-)
Of in het brons natuurlijk. Hoe gaaf is dit:
Vreemd dat een automerk zo kan aftakelen.
Sascha@ Nou en, het is ook gewoon een erg mooie Porsche.
Heel eigen ontwerp en nog steeds imposant om te zien rijden. Ik vind ‘m schitterend, maar niet in het goud/brons met telefoonwielen ;)
Ik was eens bij een bruiloft waar de bruid en bruidegom met een 928 kwamen.
Dat was een slecht plan om met z’n hoepeljurk jezelf in een 928 te vouwen :)
-edit: thanks, gefixt-
geweldige auto vind ik het
@NLX: heb jij dan andere ervaringen?
ik vind de 928 zo lelijk, hoewel het op foto 3 en 4 nog wel meevalt. De 911 heeft echt een tijdloos ontwerp en is echt fantastisch.. nu nog steeds. Dat de motor achter ligt lijkt me ook geen probleem. :D
Oh, de 928… Wat een waanzinnige auto. Heb ooit in de S4 gezeten. Alles klopte in die auto, in tegenstelling tot het interieur van de toenmalige 911.
Chefke, bedankt! :)
@ Ruben: bronskleurig is een goede kleur!
Brons is toch zo een mooie kleur voor de 928.
@NLX zit=zin, neem ik aan ;)
Prachtige auto.
Bij WheelerDealers is ook ’n keer een bruine 928 geweest. Uiteindelijk verkochtten ze hem voor 6000 GBP.
Mijn Porsche 928 S4 is een heel bijzondere, je ziet het niet ,maar alleen een kenner weet het, het is een van de laatste S4 ( 5000cc, 320PK) van het bouwjaar 1991, in 1991 kwam de opvolger van de S4, de veel duurdere 5400 cc, 350PK sterke GTS ( 2831 van gebouwd ), mijn 928 heeft de uiterlijke kenmerken van de GTS, nl, cupspiegels, 17inch cupvelgen, uitgebouwde wielkasten, achterbumper met reflectiebalk en achtervleugel in kleur en is helemaal blauw van binnen en buiten, dit was een ,,Sonderwunsch,,van de eerste eigenaar, welke af fabriek werd gerealiseerd door de afdeling Porsch Exclusive , dit was mogelijk voor de S4 en de GT ( er zijn er maar enkele gemaakt ). Hoe ziet de auto eruit, zie dit filmpje:
http://www.wheelztv.nl/videodisp.php?id=680&cat=4
en de laatste 8 minuten van dit filmpje:
http://www.vpro.nl/programma/degarage/afleveringen/34446550/
vond de countach een leukere klassieker
@ ruud: fantastisch! Ik vind het echt een tijdloze auto. Prachtig!
@ Gerrit: Voor elk wat wils, op deze manier :)
Heerlijk!!! Dit is mijn favoriete Porsche aller tijden.
Zwaar onderschatte auto. Was zijn tijd ver voor uit maar heeft altijd in schaduw van 911 gestaan. 924 is een ander verhaal want dat was geen echte porsche maar de 928 wel.
Hier gaan we weer “de 924 was geen echte Porsche”,
sukkeldie je bent.-edit: nog even doorgaan en je hebt een ip-ban-
Dat is altijd leuk als je zo’n ding op de ring tegenkomt. Zijn echt verrekte snel die machines daar verkijk je jezelf echt op. Vind hem ook veel minder saai en treurig ogen dan een 911.
Ach, dat zeiden ze van de 914 ook… Lekker belangrijk, geen reden om te gaan schelden ;)
lelijk maar niet duur en het is een porsche
Prachtige bolide.
Knap als je als gevestigde sportautofabrikant na al die jaren opeens toch nog zo ‘out of the box’ kunt en durft te denken. En dan ook nog geweldig slagen met deze auto. Dat kunnen er maar enkelen op hun cv zetten.
Mooiste en qua constructie beste Porsche ooit gemaakt, met name de 928 GTS. Terecht auto van het jaar in 1978! Let wel, dit is de enigste sportwagen die ooit deze titel heeft gewonnen! Hij heeft ook een bijzondere ‘Weissach-achteras’, (met meestuurcapaciteit) wat hem zijn superieure wegligging geeft.
aahhh de 928 wat een zalige auto is dat toch. Er is zelfs voor de (ik geloof 50ste verjaardag) van Ferdinand Porsche een stationwagen van de 928 gemaakt. (1 stuks zover ik weet)
@Ruud
Wat een prachtexemplaar :D , supergaaf. Blauwe velgen zou wat over the top zijn inderdaad.
En de Panamera is de natuurlijke opvolger van de 928……..
@JD: hoeveel onzin kun je uitkramen. Ferdinand Porsche is overleden in 1951 !!!!
Erg unieke auto, toen en nu. IMO is er niets wat hierop lijkt. Oke, erg Amerikaans en niet erg hitsig, maar toch een echte porsche.
Een opvolger voor deze auto zo dan ook net zo retro moeten zijn als een 911.
@Patrick, valt wel mee hoor. Ferry zijn volledige naam was ook Ferdinand ;)
De 928 is een prachtig gelijnde auto die zijn tijd vooruit is.
Enige nadeel van een 928 is dat onderdelen zo vreselijk duur zijn.
Jammer dat je 928-er weinig op de weg meer zien,
@Carabo: ik weet heus wel dat Ferdinand Porsche Jr. in de omgang Ferry genoemd werd. Maar dan klopt de onzin ook niet vermits hij reeds in 1959 50 jaar oud was.
@ patrick
kent u het woord postuum?
@Ruud .. leuke bijdrage van je .. al kan ik je lievelingskleur op deze auto niet echt elegant vinden ..
@sebastian: JA
Ferry Porsche kreeg voor zijn 75ste verjaardag een verlengde 928 4-zitter.
Eindelijk iemand die niet uit zijn nek zit te zwetsen.
aardig kleurtje, beetje sjiek maar niet echt saai…
in de buurt bij mij staat een paars/aubergine metallic 928 .. bloedmooi maar heb geen idee of het een fabrieks kleur was ..
TopGear’s Jeremy Clarkson over de 928
http://www.youtube.com/watch?v=zVQt_RCyjcs
De slotzin van het filmpje zegt genoeg.
@Lincoln: deze kleur of nog iets “paarser”?
http://www.mein-youngtimer.de/images/porsche_928/porsche_928.jpg
deze kleur denk ik..
slotzin zegt zeker veel .. maar eind van de dag is de Cayenne wel de money-maker .. en dat voor zo,n vooral geen hartebrekende lompe tank ..
da,s dan weer heel knap ..
@wOoOdy .. nope nog paarser .. ik zal vandaag of morgen wel effe aanbellen bij die jongen .. maar dat marroon van jouw foto .. wow man hoe gedateerd wil je het hebben .. ik krijg steeds meer de kriebels om zo,n ding aan te schaffen .. echt duur zijn ze niet en ik heb overdekte ruimte in overvloed ..
Prachtige auto. Zoiets simpels als de portieren, ik kan geen auto bedenken met mooiere portieren. Dit ontwerp is van zeldzame tijdloze klasse.
Ik zat al te wachten op een artikel over de 928. Zon aparte Porsche, maar echt geweldig om te zien. En de rijeigenschappen schijnen ook nog zeer goed te zijn.
Zon auto staat echt op mn verlanglijstje…
Hoi,ik zat hier ook al even op te wachten, alvast heel erg bedankt!
Hier in de buurt staat een S4 automatic te koop trouwens, die eigenaar passeerde bij een maat toen ik er net was, heb met de eigenaar gepraat, mijn maat heeft even mogen rijden met de 928, helaas had ik geen tijd om mee te rijden of te rijden…
Ondanks een automatic, kwam er toch een aardig motorgeluid uit toen ze vertrokken en leek ie nog vrij vinnig.
Maar vermits het een stadsgenoot is, zal dit zeker nog wel eens gebeuren :p
Dit is me altijd al bij gebleven van de 928
http://youtube.com/watch?v=ba0tWgP138g (youtube filmpje posten lukt blijkbaar niet goed)
@ dekster: mij niet echt, zal aan Tom Cruise liggen ;)
@dekster: wat is jou bijgebleven? dat een 928 sneller was dan een aftandse Subaru?
Ben ik de enige die de originele achterlichtunit mooier vind, dan die van de versie’s erna?
Ik zou zo’n oermodel kopen. Het lijkt mij een betere keus dan een 911.
Je bent niet alleen, ik vind het oorspronkelijke model ook het mooiste.
@ Guido: meestal vind ik de eerste versies van een model ook het mooist.
Uitzonderingen zijn bij mij de Jaguar XJ en de (je raad het al) 928…
Om jullie gelukkig te maken ben ik eventjes in mijn persoonlijk archief gedoken.
Bekijk deze schaamteloze volbloed Italiaanse kopie maar eens, de Rayton Fissore Gold Shadow.
Zei hier iemand dat de Chinezen schaamteloos kopiëren?
Op welke basis is die auto gebouwd?
Rayton Fissore is wel zeldzaam man.
Bij mijn oude werk hadden ze er 1 staan, met de motor van een gtv 2.5 v6. Was een soort van SUV, en echt super luxe van binnen en 4wd.
En dan het interieur, WOW. In dat in een tijd dat theedoeken de favoriete duitse autobekleding was.
De Gold Shadow was gebouwd op basis van de Autobianchi A112. Het was een mini versie van de 928, best leuk eigenlijk.
Hij had een motorjte van 965cc of 1049 cc, gewicht 760kg, lengte 352cm.
Nog zo’n vergeten Porsche. Niet zo mooi als de 928, maar toch. De 968.
Stoelen niet te ver naar achter zetten…anders zit je tegen de achterbank aan….maarja…er zat er WEL 1 in.
Zo geweldig over-engineerd, op zo een schaamteloos Duits-Grundlige manier aan alle details gedacht….Meest geweldige Porsche ooit wat mij betreft.
@Sacha: Laat ze maar lekker lullen over echte liefhebbers…de meeste lullen maar wat en snappen nauwelijks wat ze precies lief hebben ;)
@classic red
Ah juist 75ste verjaardag was het dus. Dank u voor het rechtzetten van mijn statement. Ik was er al niet al te zeker van dat het 50 was. Maar dat was idd de station waar ik het over had.
Geweldig die 928. Staat op mijn verlanglijst. Wel een GTS natuurlijk
Patrick jij bent zeker zo’n bestuurder van zo’n afgetrapte 924 met een petje op je hoofd en jawel net je rijbewijs gehaald. Je noemt je zelf een porsche kenner maar je komt net om de hoek kijken en bent je luiers net ontgroeid. Als je je een beetje in had verdiept dan weet je dat de porsche 924 in de eerste plaats een audi had moeten worden. Ligt ook een audi motor in. Dus je kunt wel dom gaan liggen schelden jongetje maar dat heeft geen zin. Ga anders maar bij je moeder uit huilen als ik jouw droom porsche heb beledigd.
mark2: op jouw infantiele opmerkingen ga ik niet veel zeggen behalve dat je het 100% fout hebt, zowel wat betreft het petje, de luiers, het rijbewijs, dom zijn en uithuilen bij mammie.
Met welke Porsche rijd jij trouwens?
Gisteren om 21 nog een rijdend exemplaar gespot! Wat een mooi motorgeluid had hij.
Als kind was ik er echt weg van en vandaag de dag kan ik ‘m nog steeds appreciëren. Maar hij verbleekt toch naast de opperPorsche, de 911.
Hmm, grappig dit, kan geen toeval zijn.
Ik heb zaterdag mijn droomauto gekocht…een perfecte rode 928 uit ’79. Geloof me, ik ben happy.
@mark2 en Patrick:
Jongens kom op zeg! Laten we elkaar niet schofferen hier op autoblog. Discussies kunnen hoog oplopen, maar jullie hebbben het niet in de hand.
Het is niet de bedoeling om jezelf beter te doen lijken dan de ander. We zijn allemaal autoliefhebbers hier en er zijn er niet 2 hetzelfde onder ons.
Probeer altijd het mooie van andermans mening of smaak in te zien, dat werkt verrijkend en het blijft er een stuk gezelliger op.
Goed gezegd!
Dat vind ik ook.
Ik ben nog iets vergeten te vertellen… Die man met die 928 S4 automaat die te koop stond vertelde me dat zijn ophangingsdriehoeken recent vervangen zijn, inclusief een fikse korting, 700 eurootjes, ik dacht zelfs per stuk… Bij de Porsche dealer.
De achterspoiler had ie erafgehald, die begon los te hangen…
Voor de rest wel een geweldige bak!
Bij deze prijs te horen is het misschien ‘iets minder interessant’ onze jeugddromen na te streven :p
En hoe zit het met de 944 dan?
Ik ben zelf in het bezit van een Porsche 944 S2 Cabrio en een Porsche 928 S2.
Mijn vrienden rijden Porsche 911 achter mij.
Eenmaal met mij meegereden zijn ze helemaal verkocht: rijdt toch wel lekker of ,wat is hij snel of nog meer komplimenten dus.
Er is geen fijnere Porsche van dat bouwjaar.
Patrick reageer dan ook niet zo onvolwassen met je sukkel.
mark2: ik ben geen hond dus ik hoef ook geen opdrachten van jou te aanvaarden.
Terzake, is de 924s een echte Porsche?
prachtige Auto maar zou liever niet willen kiezen tussen 911/928 alleen vond ik de 928 van Strosek het mooist http://www.porsche928.net/historie/strosek_ultra_2003.html en dan de zwarte uitvoering.Alleen heb ik altijd gedacht dat hij speciaal voor de amerikaanse markt was ontwikkeld
@”Terzake, is de 924s een echte Porsche?”
Het antwoord op deze vraag wordt bepaald door of je een purist bent of niet.
De 924 is ontwikkeld als VW of Audi, werd gebouwd in de oude NSU fabriek en had een Audi motor. Bovendien was hij compleet anders dan wat Porsche ervoor deed (luchtgekoelde boxer achterin). Maar is wel ontwikkeld door Porsche en door Porsche als Porsche op de markt gebracht. In de S lag bovendien wel een Porsche-motor.
Kunnen we dit kinderachtige ventje niet als nog een ban geven want bij die patrick komt niks zinnigs uit dan alleen maar gescheld.
De 924 had een audi motor?……Die op alle mogelijke manieren was aangepast om te voldoen aan de Porsche eisen. Ik wil de keutels de kost niet geven die ooit geprobeerd hebben om een audi 100 motor in een 924 te plaatsen. Zo eenvoudig was het niet hoor. En bovendien, steeds wordt er opgeschept over het “premium” van audi, en nu is het maar een audi motor. Er wordt hier duidelijk met 2 maten en 2 gewichten gewerkt.
Zoals Classic Red zegt had de 924s een 944 motor, fundamenteel gezien was de 924s de ultieme understatement Porsche. Hij had alle techniek van de 944 maar geen uitgebouwd koetswerk.
@mark2: of ik een ban moet krijgen zullen anderen wel beslissen.
Mogen we ondertussen weten welke Porsche jij hebt??????
@Patrick en mark2:
Nou vraag ik nog een keer in gewone mensentaal of jullie je geschillen als-je-blieft ergens anders kunnen gaan uitvechten. Of negeer elkaar (dus ook geen steken onder water, heren) maar stop met deze onzin.
Als je je emoties niet de baas kunt helpt het ook om misschien even niet met autoblog bezig te zijn en de gemoederen te laten bedaren…
Bij voorbaat dank. (hopelijk ook namens meerdere personen)
928=ubercoole 70’s/80’s-bak, wil zeker nog eens hebben!
@ Dekster
Uiteindelijk zinkt die gast die Porsche nog af ook (snif).
Het zal wel aan je leeftijd liggen.
Ik kan mij maar een beste Autobahn herinnering voor de geest halen. Een klein jongetje zit achterin de Ford Sierra van zijn vader op weg naar de vakantiebestemming. Het is weer auto’s tellen/kijken geblazen. In de verte een glinstering, die snel dichterbij komt. Jippie, een Porsche. Whoeeesj, bijkans op 2 wielen de bochten door ziet het jongetje de dikste 928-kont ooit op topsnelheid de scherpe bocht doorjassen.
928, anytime! Zo’n GTS graag ;)
Ik had altijd gedacht dat de 968 de opvolger was van de 928.
Niks mooiers dan de 944 turbo S: wat een bruller!
Ik heb vandaag met een 928 GT gereden, echt een geweldige bak!
Ik ben bevooroordeeld… ik weet. Maar de 928 is een geweldige auto. In design, kwaliteit van bouw, rijcomfort, prestaties, echt super. Ik ken ook mensen die naast de 928 een 911 hebben. Die weten echt wat ’n 928 is, en houden hem daarom.
Ik had ruim 6 jaar een S4, en nu 2 jaar een 1992-928GTS. Smullen !!
De genoemde specificaties kloppen niet helemaal maar dat geeft niet. De 928 wordt keurig neergezet, en ik kan alleen zeggen dat je zo’n auto moet rijden om het te ervaren. Na 8 jaar geniet ik er nog elke dag van.
Panamera? “928…. there is no substitute”….
Heeft een van u ervaring met de onderhoudskosten van de 928 model tot ’86?
Wordt nogal eens heftig afgeraden aan te schaffen in dat licht bezien, maar hoe erg is het in de praktijk in werkelijke euri?
Alvast dank.
Groet, Armand
Porsche 928 GTS was de auto wat ver vooruit was voor de tijd van toen, heb ze allemaal gehad 928 S , gt , s4, GTS,
Heb nu weer een GTS naar jaren gekocht voor mij is het nog altijd een kanon op de weg, het comfort wat je terug vind in deze auto, was toen helemaal niet te vergelijken in de jaren negentig met een 911, hij lag toen al als een blok op de weg,
voor de kenners die weten het wel beter !!!!
Ik rij reeds 20 jaar een 928S4 (1988) en ben nóg steeds erg enthousiast. Zie op youtube “flying Porsche” (rodabenelux)
De eenigste sportwagen die (1978) auto van het jaar is geweest en door géén merk geevenaard. Top-TOP SUPERB.!!!!!
The best there is!!!!!
928 Onderhoud varieert met de ouderdom, staat van de auto, en gereden km. Mijn S4 kostte per jaar max 1000E, mijn GTS is er veel beter aan toe, en kost zo’n 500E. Ik doe wel veel werk zelf. Op mijn website staat een overzicht.
Beste 928 GTS liefhebbers, de GTSen zijn uit aan het dunnen
vooral de bouwjaren 1994 & 1995, wat ik wil zeggen als je een mooie GTS kan kopen, koop hem dan als je een liefhebber bent, is een goede beleging in de toekomst waar maar weinige zijn van gebouwd over de hele wereld..
Worden niet minder waard wel meer, is een betere beleging dan aandelen of spaarrekening..
Dus kopen zolang ze nog aangeboden worden..
ik ben als kind al gek op die auto geweest, toen ik de film scarface van al pacino keek. nu jaren later heb ik meer dan 5 928ers gehad een 928s4-r lemans uitvoering met een vermogen van 765pk is er bijna geen auto die hier aan te pas komt met een gegarandeerde top snelheid van meer dan 350 km per uur ik durf niet harder, niemand gelooft mij, tot het moment ze in de auto zitten dan wordt je pas echt bang een 911 killer ferrarie killer lamborgini killer
en928 killer deze is nog steeds in mijn bezit. ik ben hem nu aan het klaar maken om er weer mee te rijden. wie durft binnen kort zet ik een foto of film op deze site u kunt mij ook bellen voor een proef rit [IK RIJD WEL ZELF]0641477241