Klassieker: Simca 1000 Rallye

Auteur: , 29 Reacties

Koning overstuur in elke bocht. Geen gossip over een quarterpounderknoeiende Willem van O. achterin z’n Audi AA 8 op een dijkweggetje, maar een verwijzing naar het heerlijke gooi- en smijtwerk met de Simca 1000 Rallye. Yep, klemtoondingetje.

En oversturen deed-ie als geen ander, dit fantastische Simcaatje, dat tussen 1970 en 1978 vele harten sneller deed kloppen. Nu nog veel meer, want inmiddels r-e-t-e-zeldzaam. Roest en auto’s waren in die jaren jammer genoeg de beste vrienden en deelden alles, maar races, rally’s en hordes ongeoefende of talentloze brokkenpiloten decimeerden het aantal Rallyes nog verder tot de huidige, verdrietigmakende aantallen. Fichu.

Dit vierkante doosje, dat al sinds 1961 op de markt was, had al eens eerder sportieve aspiraties aan de dag gelegd in de vorm van de in samenwerking met Abarth ontwikkelde Simca Abarth 1150, die tussen 1964 en 1966 leverbaar was. In 1970 lanceerde Simca haar eigen sportieve versie, de Rallye. Daarmee maakte Simca een verouderd concept weer aantrekkelijk voor een groter publiek, vooral jongeren met nog wat weinig vermogen.

Dat hadden ze dan gemeen met dit sympathieke sport-Simcaatje, dat had ook maar een bescheiden 53 pk achterin liggen. Met zijn beperkte afmetingen en gewicht toch nog goed voor een top van 150 km/u. Tegen een zeer redelijke vergoeding bovendien, de meerprijs ten opzichte van de gewone 1000 in een wat luxere uitvoering was bijna te verwaarlozen. Simca baseerde dit opdondertje namelijk op de goedkoopste uitvoering van de Mille, de Sim’4. Daar schroefden ze vervolgens zwart gespoten velgen onder, plakten een paar zwarte strepen over z’n achterste, monteerden een matzwarte kofferklep en een set verstralers voorop en in het interieur bovendien een sportiever dashboard, sportstuur en kuipstoeltjes. Retecool, al werd er destijds door wat autojournaille geklaagd over de “twee ontzettend kinderachtige streepjes over zijn achterkant” en ontwaarden ze tot hun afschuw ook nog eens “een soort hert” op de zijkant. Duidelijk niet de doelgroep dus, die enigszins verzuurde oudgedienden.

Grote kans dat vergelijkbare grijsaards nu wél koortsachtig op zoek zijn naar zo’n iconische Rallye. Of naar een Rallye 1, want het werd alleen maar beter. In 1972 kwam Simca met deze snellere versie op de markt. Uiterlijk en technisch veranderde er vrijwel niets, maar de Rallye 1 kreeg een 1300 cc met 60 PK in zijn achterste geplant. Daarmee steeg de topsnelheid naar 155 km/u en bereikte hij de 100 km/u 2 seconden sneller dan de oer-Rallye: dat kunstje was nu al in 15 seconden gepiept. Even snel als de 1000 Spécial, maar de Rallye 1 zag er natuurlijk veel aantrekkelijker uit en daar ging het om. Als Olga Mastodontovitch en Daphne Schippers tegelijk finishen steekt onze Daphne ook schitterend af tegen zo’n opgevoerd Russisch dragonder. Nee wacht, nu doe ik de 1000 Spécial weer enorm tekort…

En Daphne ook trouwens. Maar we hadden het over de Rallye, de Rallye 2 inmiddels: nog in hetzelfde jaar komt Simca met deze nóg snellere versie. De Rallye 1 had de 1100 cc metende oer-Rallye overbodig gemaakt en tegelijkertijd de roep om nog meer vermogen hoorbaar. Zo kwam eind 1972 de Rallye 2 op de markt. Zijn 1300 cc had nu 2 dubbele Solex carburateurs en daarmee steeg het vermogen naar 82 PK. Om 100 km/u te bereiken was nog maar zo’n 12 seconden nodig en als je durfde kon je doorplanken tot bijna 170 km/u. Daar kon je als ongeoefende amateur dan niet teveel bochten of zijwind bij gebruiken.

Want door zijn configuratie met de motor achterin en een gewichtsverdeling van 35% op de voor- en 65% op die heerlijk negatief-camberende achterwieltjes moest je wel even je harses erbij houden. Als het wat harder ging tenminste, bij alledaagse snelheden bleef het weggedrag opmerkelijk neutraal. Ongewilde donuts op weg naar blokfluitles waren dus zeldzaam. Maar als je er zin in had en er echt even lekker voor ging zitten in die heerlijke kuipjes kon je driftend naar de Simon de Wit of de 4=6 voor een halfje wit en 2 flessen melk.

Daar aangekomen zorgden de schijfremmen rondom ervoor dat je op tijd stilstond en niet met een rotklap tussen de winkelwagentjes belandde. Die kans was in de Rallye 1 iets groter: deze had nog trommelremmen op de achterwielen. Beide hadden wel een stabilisatorstang voor en onafhankelijke wielophanging met schroefveren achter en een dwarse bladveer voor. Bij de Rallye 2 was de radiator naar voren verhuisd en werd er een gelaagde voorruit gemonteerd. In het dashboard werd als extra een oliedrukmeter toegevoegd en waren de ruitensproeiers elektrisch. Zo stonden ze naast elkaar in de prijslijst, tot in 1976 de Rallye 2 verder werd aangepast en de onderlinge verschillen nog wat groter werden.

In dat jaar werd het vermogen van de Rallye 2 nog iets verder opgeschroefd naar 86 PK. Het uiterlijk werd bovendien aangepast: de motorkap was nu ook matzwart en voorzien van een spoiler, de wielen werden wit en er kwam meer en andere bestickering op de kont. De Rallye 1 bleef ongewijzigd. Een jaar later, in 1977, volgt nog een facelift voor de gehele 1000-serie, waarvan de vierkante koplampen en de grill ertussen het opvallendst zijn. Bij die gelegenheid krijgt de Rallye 1 nog een matzwart stuk tussen achterlichten. Daarmee was de voorraad matzwarte verf in Poissy wel ongeveer op. Er werd ook niets meer bijbesteld: de 1000-serie liep na ruim 17 jaar nu wel zo’n beetje op zijn einde.

Vlak voordat de Mille in 1978 definitief uit productie ging kwam de Rallye 3 nog uit. Voor de Rallye 2 waren er al langer opvoerkits van verschillende fabrikanten verkrijgbaar, zowel voor de techniek als voor het uiterlijk. Deze kits vormden de inspiratie voor de Rallye 3: voorzien een vlezige uitbouwset rondom, een dikke, dwarsgeplaatste uitlaat onder de achterbumper en lichtmetalen velgen met brede banden rollen er uiteindelijk nog 1000 stuks van de band in deze witte 105 PK uitvoering. Daarmee was-ie terecht de koning van het overstuur en ook nu nog veel leuker rond te smijten dan zo’n royale A8 XXL. En een stuk handiger in de McDrive.



29 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Pure p0rno
Ik ben echt 25 jaar te laat geboren…
@lekbak: Dat gevoel heb ik toch niet. Dit waren lollige karretjes maar ze kosten wel bijna een half modaal bruto jaarsalaris. Dat is best veel voor iets wat uit elkaar valt waar je bij staat. Tegenwoordig heb je een Twingo RS voor dat geld, denk dat je dan toch meer lol mee hebt, en vooral langer…
@Mairsil: Laatste keer dat ik keek was de Clio FWD; dit is RWD met een motor achterin; niet sneller, veiliger of verstandiger, maar wel veel leuker ! Al was het alleen om het feit dat het een ‘mechanische’ auto is ipv een ‘elektronische’; geen (elektronische) stuurbekrachtiging, ABS, ESP …
@dawwg: Daarom zei ik ook Twingo en geen Clio, die is tegenwoordig wel RWD
Mijn moeder had er 1, ding roeste niet…Maar de lak viel er gewoon vanaf.
En ik heb zelf gezien dat mijn moeder knap kon sturen toen we een klapband kregen in een bocht op de snelweg..
Heerlijk.

Vergelijk dat eens met een Golf uit die tijd. Wereld van verschil.

Even “kies uw auto 1975” erbij gepakt:
1000 Special hfl 7795
1000 Rallye 1 hfl 7795
1000 Rallye 2 hfl (82 din pk kmuur) hfl 9295

Golf 1 vanaf hfl 9494,60
@alfablog: 1000 Rallye 2 hfl (82 din pk 170 kmuur) hfl 9295
Ik ken deze autootjes ook alleen nog uit m’n jonge jeugdjaren. Vond het destijds auto’s met de uitstraling die anno nu te vergelijken is met pak-em-beet een Hyundai van 15 jaar geleden. Maar met terugwerkende kracht is dit toch wel een heel geinig wagentje.
Mooie wagen. Zag toevallig een staan in Drachten bij Nostalgia. Dat is geen rally, maar viel net zo goed op.
https://m.facebook.com/nosstalgiaclassics/photos/pb.456953431128467.-2207520000.1444498220./503007869856356/?type=3&source=42
Onze buurmam heeft vroeger een Rally 1 en 2 gehad. Helaas zie je ze helemaal niet meer rijden, de mesten zijn weggeroes denk ik.
Mischien heeft @desjonnies er nog eentje in de opslag staan?
Haha geweldig, hoe Frans is dit karretje. Niet te pretentieus, geinige vorm, rijdt super. Maarja 54 pk, dat heeft mijn espresso apparaat ook ;)
Mijn moeder had een rally 1, maar dat overstuur is schromelijk overdreven. Zelfs met 3 stoeptegels in bagage ruimte voor onderstuurde het ding vooral. Nadat de auto verkocht was, zette de nieuwe eigenaar de auto binnen 5 minuten na aanschaf in de vangrail bij de oprit zoetermeer A12. Hij had de stoeptegels bij verkoop niet mee willen nemen.
Yeaaah ik heb een rally 2 in de schuur staan. Nog mee over Zandvoort geraced. Tegels voorin en klep achter open
@soulmaster: Posten op autojunk!
Klasgenoot van een goede vriend racete in mijn studententijd met zo’n Simca. Hij deed alles zelf aan die auto. Is nu overigens de teammanager van het F3 team van van Amersfoort racing.
Heerlijk bakkie heb er een in appeltjes groen gehad, een ralley 2, de achterspatborden waren zo rot dat als je boven de 100 kwam ze begonnen te klapperen, en natuurlijk de bekende zak zand voorin.
Wie toch ooit bedacht heeft dat een motor achterin de juiste oplossing was….. Wij hadden vroeger een 850. Kotsmisselijk werd je er achterin. En inderdaad, zonder zandzakken in de kofferbak was het een redelijk gevaarlijk ding als het om bochten ging.
@larssb
Bedankt, zoals je hierboven kunt zien, duidelijk een stukje dat me in het hart heeft geraakt,
leuk man, de boy-racers die we ooit waren.
Rally’s waren ontieglijk populair, ze waren goedkoop, hadden een sportstoel (de eerste slechts één) een matzwarte motorkap en het dashboard was geweldig voor zo een goedkoop wagentje.
Een Autobianchi A 112 Abarth was vele malen duurder net als de NSU 1200 TT of de Mini Cooper S, die moeilijk verkrijgbaar was tot de Italiaanse Innocenti op de markt kwam.
Renault had net de productie van de Renault R8S beëindigd, een goedkopere Wannabee Gordini, eigenlijk goed vergelijkbaar met de Simca Rally 1
Voor de mosterde gele Rally 2 had je ontzag, die had de Simca 1100 Ti motor achterin en ging als zijn gemende kleur : als vergif !

De grap is dat deze karretjes nu peperduur zijn, wij sloopten ze, ze werden om een lantaarnpaal heen gevouwen en ik heb zelf mening dashboard van de Jaeger tellers ontdaan om in een ander auto te bouwen.
Een hoop spul kon je overbouwen van de ene Simca op de andere, Simca was ontieglijk succesvol met de 1000 en de 1100 serie; de Simca 1100 was de NUMMER 2 verkochte auto in Nederland, nauwelijks voor te stellen nu !
@desjonnies: Met alle soorten van genoegen! En zo’n vreselijk sympathieke 1100 TI…………… L’ordinateur maar weer even opstarten, met een verse cappuccino 👍.
Mn pa had een nsu 1200 tt met daarin stoelen van een simca rallye
Oranje met zwart, de ralley van mijn oma! Tevens de auto waarin ik het autorijden mijzelf heb geleerd.. (zonder toestemming ja) En dat overstuur verhaal, wie heeft dat bedacht? Grote onzin, wat al eerder voorbijkwam tegels voorin dat was ’t trukje om er de hoek mee om te knallen!
Wat een heerlijk doosje!
MIDAS.
Hij stond er al maandenlang verloren bij, de hoeranje (oranje) Rallye 1 van Wim, die later met vrouw en kind naar Nieuw Zeeland is geëmigreerd.
Ik had een Autobianchi A 112, ge-Abarthiseerd -een echte zat er niet zonder lening in en lenen deej je niet-
Ik stelde Wim voor om naar de sloop te gaan,Wim had eigenlijk helemaal geen zin meer in de Rallye met een kapotte bak.
We vonden een Simca 1000-tje Special op de sloop, technisch een Rallye 1, Ome Herman de sloper-zigeuner had een zwak voor me en voor vijf tientjes waren we in de zeikregen de bak onder de sloop Simca aan het sleutelen.
Toevallig zag ik een Simca 1100 Ti liggen, met schde, ik vroeg Ome Herman voor de wielen, spooooooortwielen, en voor nog vijf tienjes “Voor Jou he Jongûh “gingen ze mee, ik jatte namelijk nooit bij Ome Herman van de sloop, hij had een paar kolenschoppen als klauwen en vier zoons die je ff uit je verschoning hielpen, sinds ik hem een keer een paar Aspro;s had gegeven tegen een barstende hoofdpijn, werd ik altijd zwaar gematst !
We sleutelden ’s avonds op de zaak waar we werkten de Sim’ in elkaar en Wim kwam tot de conclusie dat de wagen, getooid met spoooortwielen een andere look moest krijgen; dus werden als eerste de bumpers zorgvuldig verwijderd.
We hadden rode verf op de zaak, brandweer rood en de Sim’s neus begon al roestpukkeltjes te tonen.
We maakten de neus tussen de koplampen brandweer rood, maar onder, waar de nummerplaat zat, moest iets anders verschijnen en Wim had het opeens over gif groen.
Midas-groen, gemeen groen, vals groen zoals Wim het noemde.
We waren beiden zwaar maf, prettig gestoord en gingen naar de verfspecialist voor een potje Midas groen.
Midas groen, wat is dat vroeg de man
Gemeen, valsig groen, van dat groen waarvoor je opzij gaat als een autom et die kleur achter je zit, dat soort groen.
We kregen het Midas groen en, er stond serieus een hartstikke leuke Rallye 1, compleet verjongd en aangepakt en dat setje 1100 Ti wielen maakten het ding ‘af’

We waren maf, deden spelletjes met auto’s, zoals achter elkaar door de stad heen, ik in de ‘Bianchi en Wim met Midas en dat 10 centimeter achter elkaar zitten.
Wim was gek maar reed als een bankrover, blaasde over trottoirs heen, drifte met de Rallye als een gek maar vreemd genoeg ging de bak nooit meer stuk.
Wim heeft nog zeker een jaar of twee met Midas gereden, tot Midas wegens gebrek aan metaal en een overdaad aan corrosie bij Ome Herman een laatste rustplaats vond.

Twee boeffies Wim met de Sim en desjonnies met de Bianchi, of Automobianchi zoals Willem hem altijd noemde, ik zal hem weer eens bellen daar in Auckland, die ouwe gek !

Hier een fototootje van een Rally 1, met op de achtergrond een Ti, dat zijn de velgen die ik bedoelde, Dunlops……weet je, je was de man toen met zo’n karretje !
http://images.forum-auto.com/mesimages/153899/RALLYE%201%20-%201.jpg
Zo zeg, wat een leuk ding:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/17/ec/09/17ec09bcbb07aa0b98ee68c5477d1239.jpg
@T16: gaaf om te zien dat een auto met de aerodynamica van een baksteen m.b.v. een setje megaspoilers nog een soort van stroomlijn wisten te geven.
Als ik dit autootje zie dan ben ik toch een beetje trots op mijn moeder. Die heeft er vroeger 1 gehad. Oranje met zwart.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).