
Al geruime tijd doen er geruchten de ronde over een revival van de legendarische Porsche 550 Spyder en nu heeft de grote baas van Porsche (Matthias Mueller) voor het eerst wat uitspraken gedaan over deze nieuwe kleine Porsche. Enkele steekwoorden: vier cilinder, Golf-platform, bouwen in VW fabriek. Gooit Porsche dan alles te grabbel?
Sinds 2007 horen we al geluiden over het feit dat Porsche zou werken aan een “Golf killer” of in ieder geval een soort van Golf tegenhanger. Nu VW het voor het zeggen heeft bij Porsche lijkt het erop dat ze genoegen moeten nemen met Volkswagen techniek.
In 2018 wil Porsche op jaarbasis 200.000 auto’s verkopen en daarom hebben ze nieuwe modellen nodig. We kenden al de plannen voor een nieuwe kleine SUV (Cajun) en daar lijkt nu dus een kleine roadster bij te komen. Over deze plannen zegt Mueller:
“I imagine having such a car in a few years,” he said. “We already have available the technical concept for such a car that is based on the Boxster platform.”
Porsche could make that car “a little bit cheaper” by using modular systems from the next-generation Volkswagen Golf platform, Mueller said.
Yep, dat lees je goed. De nieuwe kleine roadster van Porsche zal waarschijnlijk gebaseerd zijn op het platform van de volgende generatie Golf (die komt eind 2012). Ik vraag me alleen af waar ze de motor gaan laten. Zoals we allemaal weten ligt de motor van een Golf voorin en ligt de motor bij een (sportieve) Porsche achter de voorstoelen. Zal Porsche genoegen nemen met een motor voorin? Zoals ze ook bij de Cayenne en Panamera doen? Of zal het nieuwe platform van VW dusdanig flexibel zijn dat het ook mogelijk zal zijn om de motor achterin te plaatsen?
Die motor wordt in elk geval een viercilinder, maar Porsche weet nog niet of ze daarvoor gewoon een motor bij VW uit het rek gaan plukken of dat ze van hun eigen 6 cilinder boxermotor simpelweg 2 cilinders afhakken. Dat laatste zal Porsche waarschijnlijk het liefst doen, maar papa Volkswagen zal waarschijnlijk liever zien dat Porsche een paar VW gebruikt. Het is overigens ook de bedoeling dat deze nieuwe Spyder samen met Golfjes gebouwd moet gaan worden. Synergie FTW!
Hoe deze interne strijd gaat uitpakken weten we voorlopig nog niet, want het zal nog wel enkele jaren duren voordat deze kleine Porsche daadwerkelijk bij de dealers te bewonderen is. (via: autonews.com)
Brrrrrrrr… Porsche 911 Turbo-velgen op een Golf Mark 4.
@bosnialove:
Smaken verschillen, maar ik vind het toch nog niet zo verkeerd hoor, zou dit soort creaties wel vaker willen zien…
@jonkerswheelstore: ik vind het ook wel dik..
@bosnialove: Ik vind dat die velgen ‘m juist wel goed staan…maar toch is het een porsche-rape.
@bosnialove: Zo beter dan!
@RickB: Ja, dat ziet er veel beter uit. :)
@RickB: Hele supervette MK IV! Zeker weten!
4 cilinder in lijn is echt de dooddoener van de Porsche heritage. Goedzo VAG! Heb ik alleen maar meer voer om Porsche fanboys onder te pissen met azijn. ;)
@BaySideBlueBoy: *
voerazijn@BaySideBlueBoy: is porsche niet ooit begonnen met een 4 cilinder? Dus ze gaan gewoon back to hun heritage
@durtmcgurt: Als het om een 4 cilinder boxer betreft wel, anders niet. ;)
@AutomotiveDesigner: zoek de Porsche 64 maar eens op ;)
@mezelf: eerst goed kijken dan bijdehand doen
Een van de leukste auto’s waar ik ooit in gereden heb is een Healey Sprite. Rond de 60 pk, en iets van 600 kg. Stuur, pook en pedalen, stoel. Zoiets mag Porsche ook gaan bouwen, dat klopt.
Een Porsche Golf. Als ze er dan ook nog eens een mini Panamera van maken dan is het plaatje compleet.
Wat een aanfluiting XD
@dennisberkhout: Op basis van de Passat…
Ach..
@rotarypowah:
Lol :D
Tsja. Je moet toch wat als je door al je 911 modellen opties heen bent…
Zal vast goed verkopen, zo’n moderne kever.
Maar ze kleden het merk wel uit.
“In 2018 wil Porsche op jaarbasis 200.000 auto’s verkopen”
Damn, das veel. Wist wel dat ze meer wilden, maar zoveel?? Kleine massa-merken mikken op zo’n cijfer. Dat verwacht je toch niet van een (nu ja, vroeger dan) sportwagenfabrikant…
Op zich niets mis mee. Wie kruipt er nu onder zijn Porsche om dat prachtige, authentieke, Porsche-made onderstel te bewonderen?
Behalve je garagist dan…
@Esprit_de_Flandre:
Ik zou het doen:P
@72bug: Garagist?
Hoe moeilijk is het voor Porsche fans nu om zich te verdedigen dat Porsches eigenlijk gewoon VWs zijn :P?
@jzaero:
Lol, inderdaad, straks kan je dus zeggen dat je een motor in je Skoda hebt die ook in een Porsche ligt.
@Lan_Evo:
In het verleden had de Ibiza ook een Porscher-logo op het motorblok staan, dus ik zie het probleem niet ;)
Wat is er mis mee, Porsche vergroot hiermee de afzet, mensen zullen eerder een porsche kiezen. het golf platform zal worden verbeterd wat uiteindelijk zal leiden tot betere uber-golfjes.
@Jipp:
Uber golf? :S wtf?
@Laue: Wat dacht je van een r golf, een gri etc?
@Jipp: [s]Volkswagen[ /s]Porsche vergroot hiermee de afzet. Tja kwantiteit boven kwaliteit he.
@imba: Wie zegt dat de kwaliteit hiermee verloren gaat?
Net wat ik dacht. Ze willen bij VW het beste van 2 werelden: exclusiviteit en volume. Ik dacht toch dat ze slimmer waren, want die twee vallen niet te rijmen…
Dat betekent dat Porsche het nieuwe Golf platform ontwikkeld? Om sportiviteit te kunnen garanderen?
concurrentie audi TT?
@KaCh1ng:
Nee, Porsche zal waarschijnlijk duurder zijn.
@Laue: een duurdere audi tt zal in de buurt komen.
Terug naar de Kever. Zal wel weer een hoop grapjes van Jeremy Clarkson opleveren.
Weet je, ‘wij’ van autoblog vinden VAG top. Vanwege de kwaliteit of zo. VAG betekent al sinds 1970 dat alles op basis van een golf gebouwd wordt.
Dus vinden ‘wij’ een Porsche op golf-basis top. Net als de carrosserieën van twee Audi’s, Seat, (straks Alfa…), Skoda, en de weet-ik-hoeveel variaties met VW logo. ‘Wij’ boffen maar weer. Ik denk dat ze als nieuw logo bij Porsche 4 ringen gaan gebruiken. Maar dan opnieuw gestyled door het Porsche stylingcentrum waar ook uw bril en uw waterkoker vandaan komen.
Als ie komt, en als ie dan ook nog een ‘helemaal aangepaste’ 4-in-lijn TSI downsizer voorin heeft, dan wil ik ‘ons’ niet horen klagen. We hebben dit allemaal jaren zien aankomen, en het beloond door massaal VAG te hamsteren. (PS: ik rij Mits met GDI. Voor een aantal GDI octooien betaalt VAG nog altijd aan Mits)
@mout:
En wat is nu je punt?
4 cilinder porsche gebaseerd op een VW golf. Right. Denk dat de prijs dan ook hoger zal liggen, een pak zelfs.. Geef me dan maar de golf. Het komt me wat belachelijk voor eerlijk gezegd.
Dat zal ongetwijfeld lekker rijden met FWD of zo’n oersaai Haldex-koppelingetje.
Porsche, don’t kill yourself. Please?
Ach de 914 was een Volkswagen Porsche en de 924 was een Audi Porsche. De 356 maakte gebruik van bijzonder veel VW onderdelen en heeft dat nog lang volgehouden.
Als Porsche hiermee aan de andere kant van de range nog steeds modellen als de 911GT2RS en de 918 kan blijven maken dan is dat toch niet erg?
Raar dat iedereen op de kast zit wanneer een sportwagefabrikant ‘gewone’ auto’s gaat maken maar nooit wanneer een ‘gewone’ fabrikant sportwagens gaat maken.
Vergeet niet dat Porsche ooit dit gemaakt heeft:
@911GT2: de C88 hebben ze nooit gemaakt. Het is gelukkig alleen maar een concept.
@Ferdinand1: Ze hebben hem niet gemaakt omdat ze geen toestemming kregen om hem in China af te zetten. De markt waar hij voor ontwikkelt was.
http://www.cartype.com/pages/4119/porsche_c88__1994
@911GT2: Wanneer deze volledig door de fabrikant zelf is ontwikkeld, zal het al een stuk minder zijn. Tegenwoordig worden veel platformen gedeeld, zoals hier het geval is. Als het dan nog op basis van een Golf is, dan heb je de kogel door de kerk. Ik zeg niet dat de Golf een slechte auto is, maar wel dat het voor Porsche een killer kan zijn. Een sportauto koop je voor een exclusief gevoel, als het dan onderhuids gedeeld is met een van de meest conservatieve en best verkopende auto, dan zet het je toch wel aan het denken?
@jzaero: yep dat hebben ze bij Porsche namelijk nog nooit gedaan… De 356 was een compleet eigen product, en helemaal geen doorontwikkeling van de meest massa geproduceerde wagen ooit. ;)
@911GT2: Volkswagen is tenslotte op de pootjes gezet door de grootste dictator aller tijden en Ferdinand Porsche.
Ben benieuwd! Geen zin om te speculeren…gewoon afwachten.
Dit wordt een Scirocco a la Porsche.
@chimaera: Zeg maar New Beetle, met het blok achterin…
Mmmm, tik een goed 997 (Of tegen die tijd de 998 of misschien zelfs wel de 999) blok op de kop en goaaaaaaan! ;)
@RickB: 991 ;)
Heeft de Hamster afgelopen zondag zo’n zijn best gedaan om te laten zien dat Porsche 911 geen VW is en dan krijg je dit. Ik vraag mij dan wel af of dit model dan niet heel erg gaat concurreren met de audi TT.
Zolang Porsche 911’s en hardcore versies daarvan blijft maken (en natuurlijk zo af en toe een hypercar) vind ik het best
wat maakt iedereen zich druk…
ik kan me nog herinneren toen de cayenne werd aangekondigd
gaap
luchtkoelers worden alleen schaarser ;-)
@911GT2
De meest geproduceerde auto ooit is volgens mij de kever. Was pas op vakantie en deed mee aan een quiz, mijn antwoord was ook de Golf maar volgens de ‘jury’ was het de kever. ( weet alleen niet of ze de new beetle er ook bijgerekend hadden ).
@Marijn90: Eigenlijk is de meeste geproduceerde auto ooit de Toyota Corola, maar de Beetle (zonder New) is het meest geproduceerde model aller tijden. Dus een auto die nooit drastisch gewijzigd is. Bij de Toyota wordt de Auris namelijk ook nog meegeteld, samen met de vorige 4 of 5 generaties.
@Marijn90: Ja dat bedoel ik toch de 356 WAS op basis van de kever! De meest geproduceerde auto ooit! (hoewel ik geloof dat de golf dat momenteel heeft overgenomen)
hahaha
Dat er plannen zijn voor een Porsche-versie van de Bluesport weten we al een jaar: http://www.autoblog.nl/archive/2009/01/19/vw-bluesport-komt-er-alleen-als-audi-en-porsche-meedoen
Die auto is gebaseerd op de standaard componentenset van VAG: MQB (Modulaer Querbau). Op termijn krijgen alle modellen, van Polo, tot Sharan II dezelfde onderdelen. En alle andere VAG merken dus. Dat kan worden aangepast voor een middenmotor met achterwielaandrijving. Het impliceert een dwarsgeplaatste motor, een 4-in lijn dus, die Porsche van eigen karakter en hoog vermogen kan voorzien.
Overigens: Formule 1 krijgt 1,6 liter turbo, dus mogelijk keert Porsche terug als motorenbouwer.
Wat mij totaal niet duidelijk wordt in de topic tekst: Praten we dus nu hier over de Porsche versie van de Blue Concept? Of over een weer totaal ander ontwerp? En als die komt waar wordt die dan gepositioneerd? De Porsche versie van de Blue Concept kwam toch al onder de Cayman/Boxter? Komt deze daar weer onder dan? Dus eigenlijk een Porsche Scirocco dinges of zoiets..
Hoop dat het een beter platform word dan dat van de Golf VI, fantastische auto (qualiteit) maar ik ben blij dat ik de hele dag in de file sta want de wegliggings is knap bagger. Vergeleken met mijn vorige focus in ieder geval.
Nou is de Golf 4 niet echt een bochtenridder…en een focus bovengemiddeld wel…
Overigens, de Golf op de topicfoto is wel erg smakelijk… heel wat stijlvoller dan het bijelkaar geraapt zooitje wat je dagelijks ziet rijden..
Een 928 heeft ook het blok in het vooronder. Gewichtsverdeling van 50/50 en je hebt een prima bak. Jammer dat de 928 zo zwaar is. Op mijn shortlist staat nog een 1986 model. Of de oude S, maar dan d laatste generatie of de eerste s4. Eigenlijk alleen voor de wegenbelasting.
ik ben erg benieuwd, hoop dat het een gave porsche word, maar daar twijfel ik niet echt aan.. en nu maar wachten!
VW =koude lucht
Audi = gebakken lucht
Porsche wordt geflambeerde lucht?
wel lachen…
heb je weinig geld = octavia
iets meer geld = leon
nog meer geld = golf
extra geld = a3
geld teveel = porsche hun versie….
wel slim bedacht….
De Cayenne en de Panamera zijn technisch gezien heel goede auto’s die ook daadwerkelijk waarmaken wat hun carosserievorm beloofd, t zijn geen halve crossovers of zo. Wat niet wegneemt dat het vreselijk lelijke hokken zijn, maar toch. Ik ben wel benieuwd wat hier uit gaat komen. Ik gok een auto die fantastisch rijdt en er niet uitziet.
Ik ga vooralsnog voor de Toyota FT86.
Het is een full circle, alles komt weer samen tot de bron:
Van VW Kever tot Porsche, tot Golf en vice versa.
Alleen geloof ik niet dat VAG dit goddelijke plan heeft overzien.
Ach ja, sommige mensen beginnen qua gedrag ook weer meer op apen te lijken. Gewoon weer terug naar de roots.
Weet je hoe ze dit noemen? INCEST! Dat geloof je toch niet, een golf op het platform van een Golf? Wat een teleurstelling zeg… En over die 4-cilinder wil ik al helemaal niet praten.
VW en Porsche hebben al vaker leuke (betaalbare) auto’s samen gemaakt! Ik stem voor.