FCA investeert flink in een fabriek waar kleine SUV’s gebouwd gaan worden. Onder meer van Alfa Romeo, waar nu het gerucht gaat dat het kleinste broertje van de Stelvio en Tonale de naam Brennero gaat krijgen.
Vanmorgen was het hoge woord eruit: Alfa Romeo heeft de laatste Giulietta gebouwd en dat zorgt ervoor dat het gamma weer op twee modellen staat. Dat staat op het punt te veranderen.
SUV
De huidige auto’s van Alfa Romeo zijn de Giulia en Stelvio, een premium D-segment sedan en SUV. Er is al bekend dat Alfa Romeo binnenkort ook een segment lager gaat bedienen met de Tonale. Dit wordt een C-segment SUV met optioneel plug-in hybride aandrijving.
Passen
Wie zijn Noord-Italiaanse geografie weet, zal merken dat de namen Stelvio en Tonale niet per ongeluk zijn gekozen. De Stelviopas is een zeer hoge pas in de Alpen, op het grensgebied tussen Italië en Zwitserland. Een dikke tip voor als je goede stuurmanswegen zoekt. De Tonalepas ligt daar in de buurt, maar de top is een stukje lager dan de Stelviopas, een knipoog naar het feit dat de Tonale de kleinere SUV is. Een nog kleinere SUV van Alfa Romeo is onderweg en die gaat naar alle waarschijnlijkheid Alfa Romeo Brennero heten. Vernoemd naar de welbekende Brennerpas, niet in de laatste plaats door Henk Wijngaard.
Elektrische SUV’s
De kleine Brennero SUV van Alfa Romeo werd genoemd nadat FCA van plan is de fabriek in Tychy, Polen een dikke boost te geven. Daar moet in twee jaar tijd de basis gevormd worden voor het bouwen van drie nieuwe modellen. Het zou gaan om drie elektrische compacte auto’s van Alfa Romeo, Fiat en Jeep. Het lijkt erop dat de basis van de Fiat 500X en Jeep Renegade wordt gecombineerd met het e-CMP-platform van de compacte elektrische Peugeots (de e-20(0)8). Op die basis zou dus ook een kleine SUV van Alfa Romeo verschijnen: volledig elektrisch met specs die lijken op die van de Peugeot e-2008.
Het zijn nog allemaal korreltjes zout, maar het zou gaan om hetzelfde gerucht vanuit meerdere richtingen. Dat de fabriek in Tychy klaargestoomd wordt voor een rits elektrische modellen, waaronder de Alfa Romeo Brennero, dat is zeker.
Mooi! Stiekem gunnen wij allemaal Alfa Romeo een succesvolle toekomst. Zij hebben toch wel de gunfactor van alle merken.
@ariejan: Stiekem gunnen, dat is goed voor de verkoop aantallen.
Ik vrees dat FCA het heel erg lastig gaat krijgen als ze niet snel met nieuwe( elektrische) modellen komen un Europa
@lekkerlinksrijden: ze kunnen nu toch meeliften op de techniek van PSA?
@poes: dat zullen ze ook nodig hebben
@lekkerlinksrijden: ik vrees dat de Fiat dealers het onmogelijk druk gaan krijgen met de 500e en daarmee bakken met geld gaan verdienen… verdorie nergens parkeerplek bij de Alfa/Fiat garage omdat het he-le-maal vol staat met die dingen.
Alfa was altijd succesvol omdat je veel waar voor je geld kreeg ten opzichte van de concurrentie.
Maar in de meeste marktsegmenten waar Alfa bezig is, is het de leasemaatschappij die de dienst uit maakt.
Tenzij Alfa onder PSA een ijzersterke leaseaanbieder kan worden, zie ik het bijzonder somber voor ze in en de verregaande elektrificering speelt ze ook niet echt in de kaart.
Dit moet dus een leasetoppertje worden, zeker gezien de teleurstellende verkoopcijfers van de Giulia en de Stelvio.
@deSjonnies: De wereld is groter dan alleen Nederland hé..
@romeoalfa: ken jij een land waar Alfa en Fiat wel echt succesvol zijn?? Met Jeep verdienen ze nog iets maar verder is het uiterst treurig. Die fusie met PSA is er niet uit kracht gekomen maar als “laatste” redding.
Kom je wel eens in Zuid Europa? Daar struikel je over de Fiats..
@F36GC: eens maar met een paar landen in deze wereld (en zuid Amerika als continent) red je het als mondiale speler niet. Let wel ik rijd al ruim 30 jaar in volle tevredenheid in auto’s van FCA maar het concern doet het commercieel gewoon beroerd.
Slechte modellen politiek, lang wachten op opvolgers van uit productie genomen modellen en te lang modellen proberen uit te melken. Veel plannen veel beloftes……….
Sorry maar een omzet van 123000 auto’s voor 2018 is niet echt indrukwekkend.
In de VS zijn ze meer dan tevreden over de rij-eigenschappen, maar vindt men het infotainment systeem ondermaats t.o.v de concurrentie en juist daar vindt de consument het infotainment systeem (wat een rot woord eigenlijk) bijzonder belangrijk.
Ter illustratie : BMW verkocht in December 2018 alleen al in Europa ruim 232000 auto’s, waar blijf je dan als Alfa Romeo?
@deSjonnies: best gek want toen ik een huur Stelvio reed was de navi enz… bijna t zelfde als het idrivesysteem van BMW
@deSjonnies: 😂 waar voor je geld?? Dan ben ik nu reuze benieuwd wat jij als “waar” beschouwd?
Je hebt een oude GT junior als avatar en ik moet het je uitleggen ?
https://www.youtube.com/watch?v=YTagcyy_6LA
Kom op Alfa, over 2 jaar loopt mijn leasecontract af en wil ik een Tonale met +200 pk en een prijs van onder de €50k. En ik denk dat ik niet de enige ben
Kom met een EV die verbaast. Maar: serieus mooie auto!
Op basis van ervaringen uit ’t verleden over betrouwbaarheid en kwaliteit zou ik met een grote boog om een liefdesbaby van Peugeot en Alfa Romeo heen lopen.
@F36GC: Op basis van ervaringen uit het heden zal ik nooit een pruusj kopen..
Ik ben bang dat Alfa hetzelfde lot ondergaat als Lancia.
Mooie koets, maar die kleine velgen zoals op de grijze halen het hele ontwerp onderuit. Geen groot dama, maar als ik Alfa Romeo was zou ik hem standaard op wat grotere velgen zetten. Dan past hij ook beter bij de Guilia en Stelvio die een heel mooie stance en een enigzins exclusieve uitstraling hebben.
Stellantis heeft o.a. de merken Abarth, Chrysler, Citroën, Dodge, Dongfeng, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Opel, Peugeot, Ram en Vauxhall.
Waarom moet er dan een Alfa kopie komen van de e-2008? Is dat een goed gebruik van de merknaam? Slimme positionering?
Tikje vreemd.
@heidekonijn: omdat Alfa auto’s moet maken die de babyboomers met een zwak hart voor Alfa willen en ook kunnen betalen.
Wanneer komt die Tonale eigenlijk een keer op de markt?
@mashell: volgens nieuwsberichten die ik gisteren las, staat hij in september in de showroom. Hopelijk klopt deze datum wel een keer haha
Welk jaar september?
Mooi dat er weer een beetje leven komt in alfa. Als Alfa dezelfde positieve boost krijgt van PSA voor wat Opel nu allemaal laat zien. Dit merk straalt weer sinds de overnamen van PSA