• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kleine Suzuki Alto is groot in de ramkraakscene

Auteur: ricardo, gepost 31 december 2013 om 11:02 – 18 Reacties

Ramkrakers falen


Autoblog Trendsignalering: de Suzuki Alto is het favoriete gereedschap onder ramkrakers aan het worden.

De Suzuki Alto is een icoon. Al sinds zijn introductie in 1979 is het een van de meest betaalbare manieren van autorijden. Ze zijn licht, de techniek is simplistisch en van Japanse kwaliteit, en met een beetje degelijke roestbescherming zijn Alto’s bij de APK eigenlijk nooit grote kostenposten.

Maar het imago van de Alto heeft in de afgelopen maanden wat deuken opgelopen. In de afgelopen vijf maanden is het frivole autootje maar liefst vier keer gebruikt voor ramkraken. Hieronder een korte timeline met de meest recente ramkraak-incidenten.

30 augustus: ramkraak Utrecht
Een drietal capuchondragers ragt een Suzuki Alto door de pui van een de pui van een Mitra-slijterij aan de Amsterdamsestraatweg. Althans, ze deden een poging, maar faalden jammerlijk.

24 oktober: ramkraak Alkmaar
Een rode Suzuki Alto – wederom een van de tweede generatie – rijdt in de nachtelijke uren in op een winkel aan de Dijk in Alkmaar. Later werd de auto uitgebrand teruggevonden op het Abraham Kuyperplein in Amsterdam.

25 oktober: ramkraak Oosterhout
In de vroege ochtend wordt een groene Alto gebruikt om de glazen pui van kledingzaak Only for Men aan gort te rijden. De dieven wisten te ontkomen.

31 december: ramkraak Haarlem
Vanochtend werd een rode Suzuki Alto (driedeurs) gebruikt om de onlangs geopende Apple Store in Haarlem binnen te komen. Met de achterkant werd de glazen pui aan diggelen gereden, de dader vluchtten vervolgens per scooter. Het is onbekend wat de iBuit betrof. Video’s van de schade + nasleep zijn te zien op Apparata.

Toegankelijkheid

Als we zelf invulling moeten geven op de vraag waarom de Suzuki Alto tegenwoordig vaak wordt gebruikt als ramkraakvehikel, dan houden we het op de toegankelijkheid. Oude types zijn met een Slim Jim (foto) of ander stuk gereedschap makkelijker te openen dan een blik sardientjes, bovendien ontbreekt het de oude generatie Suzuki’s vaak aan een alarmsysteem of startonderbreker. Ook is daar nog het formaat van de Alto: met een breedte van 1415 mm voor de tweede generatie (1988 – 1993) en 1495 mm voor de derde (1994 – 2000) zijn het manoeuvreerbare voertuigjes die je gemakkelijk een winkelstraat in manoeuvreert. En sterk genoeg om een winkelruit in te tikken, zo is gebleken.

54 keer gejat

De gebruikte Alto’s die gebruikt zijn in alle gevallen gestolen. Uit de diefstalgegevens van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit blijkt dat er in het eerste half jaar van 2013 54 Alto’s zijn gestolen. Overigens geen extreme stijging ten opzichte van heel 2012, toen er 116 exemplaren werden ontvreemd (waarvan er 68 werden teruggevonden).

Dus moeders, houd uw Alto’s binnen. Het ramkraaktuig heeft ze op de korrel.

Ook interessant!

  • gloednieuwe Suzuki Alto
    Dít is de gloednieuwe Suzuki Alto
  • Stokoude Suzuki-topman treedt op z'n 91e terug
  • Maak een Defender
    Maak een Defender van jouw kleine stadsauto
  • Ook de Swift Sport
    Ook de Swift Sport wordt een kleine SUV!

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

alto, apple, crash, schade, Suzuki

Vorig bericht: « Vrouw wint Audi R8 Spyder in spelshow [video]
Volgend bericht: Schumacher ondergaat 2e operatie, situatie licht verbeterd [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. rob68 zegt

    31 december 2013 om 11:16

    Oef als zelfs criminelen geen Audi meer gebruiken dan gaat het wel heel slecht met ons land.

    Login om te reageren
    • jazzzo zegt

      31 december 2013 om 11:28

      @rob68: waar wil je wel een Audi voor gebruiken…

      Login om te reageren
      • jasperjvr zegt

        31 december 2013 om 11:45

        @jazzzo: om je zo prettig/snel mogelijk van A naar B te verplaatsen op de Nederlandse snel- en buitenwegen..

        Login om te reageren
        • barchetta zegt

          31 december 2013 om 14:07

          @jasperjvr: daarvoor gelieve men een italiaanse cabrio te nemen.

          Login om te reageren
          • bollegek zegt

            31 december 2013 om 15:37

            @barchetta: die is toch vooral leuk op b weggetjes ;) tussen de 3000 en 3500 toeren een mizikaal genot!

            Login om te reageren
  2. potver7 zegt

    31 december 2013 om 11:35

    Dat downsizen is écht een trend…

    Login om te reageren
    • jasperjvr zegt

      31 december 2013 om 12:05

      @potver7: een hele verkeerde trend

      Login om te reageren
      • jerone zegt

        31 december 2013 om 14:44

        -edit: goh, heb je het bericht wel gelezen dan-

        Login om te reageren
    • mth34 zegt

      31 december 2013 om 12:46

      @potver7: +1

      Login om te reageren
  3. kabaampje zegt

    31 december 2013 om 12:26

    Wat een oerlelijke auto

    Login om te reageren
    • venckman zegt

      31 december 2013 om 12:41

      @kabaampje: je gaat toch ook geen hele mooie auto gebruiken om een ramkraak te plegen. Eeuwig zonde……. ;-D

      Login om te reageren
  4. Brum zegt

    31 december 2013 om 13:00

    Ze kunnen wegafzetting door omdat ze zo smal zijn; dat hebben ze als voordeel op andere auto’s. En makkelijk te stelen waarschijnlijk.

    Login om te reageren
  5. gop1 zegt

    31 december 2013 om 13:26

    Dit model heb ik ook een aantal keren ingezeten en het zijn echt oerdegelijke wagentjes. Wordt in India nog steeds nieuw verkocht.

    Login om te reageren
  6. azenomei zegt

    31 december 2013 om 14:32

    We hebben wel eens een ouwe Renault Clio bij ons in de pui gevonden. Het dievengilde pakt meestal auto’s die makkelijk te stelen zijn en die makkelijk in winkelstraten te manoeuvreren zijn. Overigens op de beelden gezien dat die gast vol gas naar binnen ramt zonder aarzelen. Dat is toch wel vreemd dat je je reflexen om jezelf te redden compleet uit kan zetten en vol een muur in kan rijden.

    Login om te reageren
    • marinepower zegt

      31 december 2013 om 15:12

      @azenomei: Muur, of glazen pui?

      Login om te reageren
      • azenomei zegt

        31 december 2013 om 18:56

        @marinepower: Glazen pui met metalen rek erachter. Het is inderdaad geen muur, maar toch lijkt het mij behoorlijk onnatuurlijk daar zo full speed ahead in te knallen.

        Login om te reageren
  7. cthijs zegt

    1 januari 2014 om 02:14

    Je kan beter een tesla pakken ,die brand na de ramkraak uit zichzelf af

    Login om te reageren
  8. rubberducky zegt

    1 januari 2014 om 05:18

    Stuk gereedschap is niet eens nodig om er in te komen, een sterke vingernagel werkt er ook goed op.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North