
Autoblog Trendsignalering: de Suzuki Alto is het favoriete gereedschap onder ramkrakers aan het worden.
De Suzuki Alto is een icoon. Al sinds zijn introductie in 1979 is het een van de meest betaalbare manieren van autorijden. Ze zijn licht, de techniek is simplistisch en van Japanse kwaliteit, en met een beetje degelijke roestbescherming zijn Alto’s bij de APK eigenlijk nooit grote kostenposten.
Maar het imago van de Alto heeft in de afgelopen maanden wat deuken opgelopen. In de afgelopen vijf maanden is het frivole autootje maar liefst vier keer gebruikt voor ramkraken. Hieronder een korte timeline met de meest recente ramkraak-incidenten.
30 augustus: ramkraak Utrecht
Een drietal capuchondragers ragt een Suzuki Alto door de pui van een de pui van een Mitra-slijterij aan de Amsterdamsestraatweg. Althans, ze deden een poging, maar faalden jammerlijk.
24 oktober: ramkraak Alkmaar
Een rode Suzuki Alto – wederom een van de tweede generatie – rijdt in de nachtelijke uren in op een winkel aan de Dijk in Alkmaar. Later werd de auto uitgebrand teruggevonden op het Abraham Kuyperplein in Amsterdam.
25 oktober: ramkraak Oosterhout
In de vroege ochtend wordt een groene Alto gebruikt om de glazen pui van kledingzaak Only for Men aan gort te rijden. De dieven wisten te ontkomen.
31 december: ramkraak Haarlem
Vanochtend werd een rode Suzuki Alto (driedeurs) gebruikt om de onlangs geopende Apple Store in Haarlem binnen te komen. Met de achterkant werd de glazen pui aan diggelen gereden, de dader vluchtten vervolgens per scooter. Het is onbekend wat de iBuit betrof. Video’s van de schade + nasleep zijn te zien op Apparata.
Toegankelijkheid
Als we zelf invulling moeten geven op de vraag waarom de Suzuki Alto tegenwoordig vaak wordt gebruikt als ramkraakvehikel, dan houden we het op de toegankelijkheid. Oude types zijn met een Slim Jim (foto) of ander stuk gereedschap makkelijker te openen dan een blik sardientjes, bovendien ontbreekt het de oude generatie Suzuki’s vaak aan een alarmsysteem of startonderbreker. Ook is daar nog het formaat van de Alto: met een breedte van 1415 mm voor de tweede generatie (1988 – 1993) en 1495 mm voor de derde (1994 – 2000) zijn het manoeuvreerbare voertuigjes die je gemakkelijk een winkelstraat in manoeuvreert. En sterk genoeg om een winkelruit in te tikken, zo is gebleken.
54 keer gejat
De gebruikte Alto’s die gebruikt zijn in alle gevallen gestolen. Uit de diefstalgegevens van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit blijkt dat er in het eerste half jaar van 2013 54 Alto’s zijn gestolen. Overigens geen extreme stijging ten opzichte van heel 2012, toen er 116 exemplaren werden ontvreemd (waarvan er 68 werden teruggevonden).
Dus moeders, houd uw Alto’s binnen. Het ramkraaktuig heeft ze op de korrel.
Oef als zelfs criminelen geen Audi meer gebruiken dan gaat het wel heel slecht met ons land.
@rob68: waar wil je wel een Audi voor gebruiken…
@jazzzo: om je zo prettig/snel mogelijk van A naar B te verplaatsen op de Nederlandse snel- en buitenwegen..
@jasperjvr: daarvoor gelieve men een italiaanse cabrio te nemen.
@barchetta: die is toch vooral leuk op b weggetjes ;) tussen de 3000 en 3500 toeren een mizikaal genot!
Dat downsizen is écht een trend…
@potver7: een hele verkeerde trend
-edit: goh, heb je het bericht wel gelezen dan-
@potver7: +1
Wat een oerlelijke auto
@kabaampje: je gaat toch ook geen hele mooie auto gebruiken om een ramkraak te plegen. Eeuwig zonde……. ;-D
Ze kunnen wegafzetting door omdat ze zo smal zijn; dat hebben ze als voordeel op andere auto’s. En makkelijk te stelen waarschijnlijk.
Dit model heb ik ook een aantal keren ingezeten en het zijn echt oerdegelijke wagentjes. Wordt in India nog steeds nieuw verkocht.
We hebben wel eens een ouwe Renault Clio bij ons in de pui gevonden. Het dievengilde pakt meestal auto’s die makkelijk te stelen zijn en die makkelijk in winkelstraten te manoeuvreren zijn. Overigens op de beelden gezien dat die gast vol gas naar binnen ramt zonder aarzelen. Dat is toch wel vreemd dat je je reflexen om jezelf te redden compleet uit kan zetten en vol een muur in kan rijden.
@azenomei: Muur, of glazen pui?
@marinepower: Glazen pui met metalen rek erachter. Het is inderdaad geen muur, maar toch lijkt het mij behoorlijk onnatuurlijk daar zo full speed ahead in te knallen.
Je kan beter een tesla pakken ,die brand na de ramkraak uit zichzelf af
Stuk gereedschap is niet eens nodig om er in te komen, een sterke vingernagel werkt er ook goed op.