• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klimawappie heeft nieuw voorstel: hele trage benzinepompen

Auteur: jaapiyo, gepost 12 oktober 2025 om 16:01 – 21 Reacties

Tankstation

Een van de nadelen van elektrisch rijden, is dat het laden van je auto veel meer tijd kost dan je tank volgooien. Normale mensen zouden zich richten op het verkorten van laadtijden. Doch een klimawap, denkt out of the box: waarom die smerige benzine tankers niet gewoon langer laten wachten?

Twee praktische obstakels van het grote elektrische rijden zijn actieradius en laadtijden. Inmiddels zijn deze overigens al een stuk minder pregnant dan in het begin van de EV-wende. De techniek staat voor niks, dus accu’s worden lichter bij gelijkblijvende of stijgende actieradius en ook laadtijden zijn al een stukje beter voor elkaar dan bij je oude Nissan Leaf. Desalniettemin; EV’s zijn nog steeds loeizwaar door de benodigde accucapaciteit en laden duurt nog steeds aanzienlijk langer dan even de tank volgooien met benzine of -oh gruwel- diesel.

Rabiaat

Bij autoblog worden wij nog wel eens keihard beschuldigd van EV haat. Maar uiteraard ligt de realiteit een stuk genuanceerder. Hoewel het uiteraard te betreuren is dat prachtig klinkende veelcilinders verdwijnen, hoor je ons niet klagen over het verdwijnen van een 1.2 driecilinder ten faveure van een snel elektrogebakje. Als de techniek de mens vooruit brengt; by all means. Het is vooral de expliciete (regels) of impliciete (belasting en subsidies) dwang en de valse pretenties die tegen de borst stuiten. Alsmede het rabiate gedachtengoed van sommige proponenten van EV’s.

Verstappenesque

Zo is er nu een klimawap opgestaan die op de site Electrek een nogal bijzonder voorstel doet. Namelijk om in te zetten op het ernstig vertragen van het vullen van je tank met benzine of diesel. In Amerika is via regelgeving vastgelegd dat benzinepompen met niet meer dan 10 gallon per minuut je tank mogen volpompen, om Jos Verstappenesque taferelen te voorkomen.

De benzinehater droomt van een wereld waar dit tot 3 gallon per minuut wordt gereduceerd. Mensen met grote pickups moeten in zijn droomscenario dan dik tien minuten wachten op het vullen van de tank. En als bijkomend ‘voordeel’ (zo ziet deze beste man dat althans), ontstaan er mogelijk rijen waardoor allen na hen nog langer moeten wachten. Terwijl de frustratie onder de vuige fossielverbranders toeneemt, vieren de klimaatrakkers, een straatfeest…

Bizar?

Het klinkt allemaal bizar, maar feitelijk past het prima in het gedachtengoed van de mensen aan de rabiate kant van het politieke spectrum. Immers zetten zij niet in op gelijkheid, maar op ‘gelijkheid van uitkomst’. Waarbij regelgevers dus beleid maken om groepen met een ‘waargenomen’ voordeel, te benadelen ten opzichte van anderen met een ‘nadeel’, om daarmee ‘dezelfde’ uitkomst te genereren. Veelal natuurlijk ingegeven door de mensen die zichzelf als de Calimero’s beschouwen waarvoor het ‘niet eerlijk’ is. En die dat met overheidsmacht willen ‘compenseren’ door anderen die gewoon hun leven willen leiden, mokerhard te grazen te nemen.

Discriminatie?

Waarbij het levensgevaarlijke natuurlijk is, dat de regelgevers zelf willen vaststellen wie het voordeel dan wel nadeel heeft, alsmede wat de uitkomst moet zijn die voor iedereen ‘gelijk’ is. Twee zaken die extreem subjectief zijn en die ironisch genoeg, in plaats van gelijkheid voor de wet, discriminatie vanuit overheidswege noodzakelijk maakt en institutionaliseert. Precies datgene dus waar echte liberalen terecht jaren voor gestreden hebben, om uit deze wereld te verbannen. Discriminatie als officieel overheidsbeleid, als oplossing voor subjectief waargenomen “discriminatie”. Bizar hoe drommen mensen ofwel niet doorhebben dat dit krankzinnig is, ofwel (waarschijnlijker) het in de hoop van politiek-economisch gewin voor zichzelf, omarmen.

Enfin, vind jij het een goed idee om mensen die fossiele brandstof tanken op deze manier te bestraffen voor hun voordeel ten opzichte van stekkeraars? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Gespot - Een hele lage daily
  • Mercedes komt met een hele rits aan nieuwe busjes
  • Gespot - Een hele dikke Porsche-combo
  • Gespot - Een hele bijzondere BMW Z3

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, Elektrisch, laden

Vorig bericht: « Porsche voelt de bietenbrug naderen, bespaart op de kosten
Volgend bericht: Held maakt nieuwe BMW Z4 coupé (G29) »

Lees Interacties

Reacties

  1. martinus.tussengas zegt

    12 oktober 2025 om 16:35

    Wel een origineel idee.

    Login om te reageren
  2. rulefollower zegt

    12 oktober 2025 om 16:37

    Waarom dan ook niet direct pleiten voor een kleinere tank om range-discriminatie te voorkomen?

    Login om te reageren
    • KennOne zegt

      12 oktober 2025 om 17:08

      Geen kleinere tanks maar grotere motoren zodat de tank wat eerder leeg raakt. 👌🏼👌🏼👌🏼

      Login om te reageren
      • P zegt

        12 oktober 2025 om 21:42

        V12 op het klimaat te redden. Ik stem voor.

        Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      12 oktober 2025 om 22:52

      En extra gewicht, om bijvoorbeeld de wegenbelasting gelijk te trekken.

      Login om te reageren
  3. Flutterbear zegt

    12 oktober 2025 om 16:39

    Ik zie helemaal geen voordelen in tanken, liefst stond ik nooit meer aan de pomp. Laden is 95% in mijn gevallen sneller.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      14 oktober 2025 om 07:46

      Laden is (helaas) nooit sneller. Dat sommigen het kunnen op momenten van bijvb nachtrust pakken is een ander verhaal.

      Login om te reageren
  4. lekkerlinksrijden zegt

    12 oktober 2025 om 17:27

    Dan zet ik mijn auto om 17.00 uur wel aan de pomp en haal ‘m om 7.30 uur weer van de pomp als ik weg moet, dan is de tank wel vol toch?

    Login om te reageren
  5. Roskampies zegt

    12 oktober 2025 om 17:31

    Nou als de danes het tanken doen zoals hier op de header foto, dan mag het wel wat langer duren hoor… 😀

    Login om te reageren
  6. Johanneke zegt

    12 oktober 2025 om 17:41

    Moet wel clickbait zijn toch. Misschien had ie een onverwachte rekening, even een volstrekt debiel blogje schrijven met een abnormaal idee, clicks pakken. Zelf het Nederlandse Autoblog linkt nu naar je.

    Login om te reageren
  7. Mike zegt

    12 oktober 2025 om 17:43

    Dan moeten we dat ook toestaan om thuis een vat aan te leggen en thuis elke avond te tanken

    Login om te reageren
  8. jamannetje zegt

    12 oktober 2025 om 18:33

    Daar hebben jullie vast lang naar moeten zoeken om die te vinden…..

    Login om te reageren
  9. joos straetmans zegt

    12 oktober 2025 om 19:01

    Misscien is het in het kader van buiten de doos denken een idee om de batterijen in een aanhangwagen achter een EV te hangen. De EV zelf wordt dan honderden kilo’s lichter wat enorm scheelt in de wegenbelasting. En je kunt meerdere aanhangwagens met batterijen aanschaffen zodat je altijd volle accu’s hebt, die je ook nog eens overdag kunt opladen als de stroom goedkoop is, wat ook nog een gunstig effect heeft op de overbelasting van het elektriciteitsnetwerk.

    Login om te reageren
  10. moveyourmind zegt

    12 oktober 2025 om 19:05

    Ik zie het nog gebeuren dat ze tankstations gaan uitzetten in gebieden waar het overbelaste stroomnet uit is gevallen zodat benzine en dieselrijders net als bestuurders van een elektrische auto ook moeten wachten tot er weer stroom is als ze moeten tanken.

    Login om te reageren
  11. audirs3 zegt

    12 oktober 2025 om 19:27

    Dit stuk is pas echt geschreven door een wappie…

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      12 oktober 2025 om 19:58

      Sapperdewap!

      Login om te reageren
  12. niwi zegt

    12 oktober 2025 om 22:24

    Deze persoon moet dit idee gekregen hebben bij de pomp in Frankrijk waar ik vorig jaar was. Na ruim 10 minuten en 15 liter diesel heb ik het toen opgegeven….

    Login om te reageren
  13. bmw318i zegt

    13 oktober 2025 om 00:19

    Oud nieuws.

    Login om te reageren
  14. xahc zegt

    13 oktober 2025 om 08:29

    En het ook nog steeds fossiel noemen..

    Login om te reageren
  15. waterisnat zegt

    13 oktober 2025 om 09:56

    Veel waarheden in 1 stukje. En de Dunning-Kruger’66 deugrovers zullen je ridiculiceren Jaapie. Prima.

    Login om te reageren
  16. lekkaah zegt

    13 oktober 2025 om 10:50

    Denk ook dat een aantal mensen last hebben van het gebrek aan ‘confirmation bias’. Degene die de stap al gemaakt hebben en diep van binnen toch een beetje spijt hebben.

    In plaats van te zeggen dat ze met de kennis van nu het niet opnieuw, of anders gedaan zouden hebben, juist anderen onder druk zetten dezelfde beslissing te maken.

    Een andere conclusie kan ik niet trekken als ik dit soort kromme emotionele gedachten/meningen lees.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North