
Ook bij Porsche staan de marges onder druk. Stuttgart beknibbelt nu keihard op de kosten.
Het zijn spannende tijden voor de globale auto industrie. Zelfs voor goudhaantje Porsche, in het recente verleden een belachelijk succes bij elke jaarrekening, voelt men de pijn. De geplande EV-wende bij het merk is inmiddels op een veel lager pitje gezet. De modellen spreken het ‘grote’ bemiddelde publiek kennelijk wat minder aan dan de oude modellen met ICE-tor. De Taycan schrijft af als een baksteen. De Boxster en Cayman verkochten in hun laatste jaar beter dan ooit…waarbij het koperspubliek leek te anticiperen op een minder leuke elektrische opvolger. Inmiddels weten we dat die puur elektrische opvolger stiekem toch ook weer als benziner beschikbaar wordt.
De moeilijkere fase van Porsche is niet alleen een invulling op basis van wat anekdotaal ‘bewijs’. De Porsche-Piech clan mocht het afgelopen jaar wat minder miljarden bijschrijven en dat voel je dan toch in de portemonnee. Porsche zelf heeft aangegeven het werknemersbestand richting 2030 met tien procent verwacht te verkleinen. En dat er op dat moment niet meer gemikt wordt op 300.000 verkopen per jaar, maar 250.000 verkopen per jaar. Porsche is dus bezig met een dieet.
Helaas betekent dat ook dat het WEC programma met de 963, ten einde komt. Volgend jaar wordt geen extra overwinning voor Porsche toegevoegd dus aan de lange zegelijst op Le Mans. In de laatste editie werd men tweede achter de Ferrari. Iets wat Porsche niet eerlijk vond. Het merk wijst dan ook mede op de Balance of Performance (BoP) in het WEC als reden om te vertrekken. Motorsport directeur Thomans Laudenbach toont zich lichtelijk butthurt over het ‘verlies’ in de Franse klassieker, zoals voormalig collega @willeme zou zeggen:
Ik denk dat er binnen het kampioenschap zaken zijn die verbeterd kunnen worden”, aldus Laudenbach. Er veel resultaten zijn geweest die op zijn minst vraagtekens oproepen. Een tweede plaats is geen slecht resultaat als je kijkt naar de concurrentie, maar het deed pijn, want de #6 auto reed wat ik een perfecte race zou noemen. Eerlijk gezegd had die auto de race moeten winnen. Punt.
Porsche doet nog niet alle 963-en door de shredder. In het IMSA-kampioenschap gaat men voorlopig door met de spirituele opvolger van onder andere de 917, 956 en 919. Voor een one-off optreden in Le Mans is er echter geen ruimte. Volgens de regels moeten er daarvoor twee 963-en het hele jaar mee moeten doen aan alle races van het WEC. Momenteel doet er weliswaar een privé ingeschreven 963 mee (ingeschreven door Proton). Maar die zouden hun programma dan uit moeten breiden naar twee stuks, wat momenteel niet in de planning ligt.
Het vertrek van Porsche legt wel een pijnlijk punt bloot betreffende het WEC. Op papier is het heel gaaf dat zoveel merken meedoen aan de hoogste klasse met allerlei verschillende concepten. Maar aan de andere kant, betekent het wel dat de regelgever en de lobby op de achtergrond de facto bepaalt wie wint. Hoe houd je dan zes of zeven grote fabrikanten tevreden…





Naar mijn gevoel hebben ze zich gewoon zwaar uit de markt geprijsd, natuurlijk kan je op dure auto’s meer marge maken. Maar voor mij persoonlijk was Porsche een merk dat niet volledig onbereikbaar leek zoals een Ferrari waar je alleen maar een poster van boven je bed kon hangen. Natte vinger inschatting, die hoge nieuwprijzen hebben ook effect op de occasion markt waardoor er ook veel minder mensen hun “gateway occasion” aan kunnen schaffen. Er lijkt mij markt in het gat te liggen dat Porsche nu laat liggen.
Gateway occasion?
Een occasion die er voor zorgt dat je ooit ook een nieuwe auto van het merk koopt
Mooi bedacht, die term. Gebeurt dat vaak? Ben je er zelf het voorbeeld van?
Valt wel mee. De grootste kostenposten van deze auto’s zijn afschrijving en onderhoud. Beiden zijn bij een 911 een stuk gunstiger dan bij Ferrari of Aston Martin. Hierdoor moet je misschien wel wat meer geld meenemen dan vroeger, maar het is nog steeds een goede deal
Porsche zag dit allang aankomen. In de afgelopen jaren hebben ze nog flink gecasht door enorme prijsverhogingen. Maar nu is het feest over. Een beetje zoals in de jaren 80. Je zelf heruitvinden, want anders is het klaar.
Genoeg kansen. Van een kleinere hybride-boxermotor (1.6 6-cilinder) tot een licht gekrompen Panamera-afgeleide die volledig elektrisch is. Ergens in de klasse van 80.000 euro. Er is zoveel. Ook de dealers moeten betere prijzen gaan leveren, want beurten van 8-9.000 euro zijn niet normaal, maar wel bij Porsche. Meer geven, meer standaardiseren, scherpere prijzen en diversificeren.
Ik begrijp niet dat bijna alle Europese merken nauwelijks aan ketenintegratie hebben gedaan zoals Tesla. Van opwekking, de auto, de app tot levering stroom: waarom zie je deze beweging vrijwel niet bij Porsche, BMW of Mercedes? De luiheid en het gemak moet uit deze ondernemingen.
Beurten van EUR 8-9000 zullen bij wijze van uitzondering vast voorkomen bij Porsche, maar dergelijke bedragen zijn precies dat : uitzonderingen. Regulier onderhoud – dus zonder banden of andere duurdere zaken – kost voor Porsches met ICE ergens tussen de 2 en 3K per keer. Duur genoeg, maar niet zo extreem als jij suggereert.
Er zijn geen beurten van 8-9k.
Dan heb je het over vervangen van de keramische schrijven, PDK of motorrevisie en komt niet in de eerste 10 jaar dat je een nieuwe porsche koopt waarmee je 15K per jaar rijd.
Originele PCCB keramische schijven: ong. €5.990 per stuk, exclusief btw.[9xxteile]
Ja, maar daarom moet je die ook nooit speccen als het niet hoeft, weet iedereen…Tenzij je steenrijk bent en naar trackdays gaat. Als je gewoon rijk bent en naar trackdays gaat is staal alsnog beter. Voor de amateur beter gevoel en als er een steentje tussen de klauw en schijf komt ben je niet direct in de aap gelogeerd.
Als je zon werkplaats ziet dan weet je ook waarom ze die bizarre tarieven rekenen. Ik ken restaurants waar het minder hygienisch is in de keuken…. man man, wat overdreven.
Het grote probleem van Porsche is de enorm ingezakte vraag vanuit China omdat ze geen interessante EV’s verkopen. Waarom zou je een Taycan kopen als je voor de helft een snellere en betere afgewerkte Xiaomi koopt?
Zelfde reden dat mensen een Rolex kopen ipv een Seiko mischien.
“Kijk mij, kijk mij, ik was rijk totdat ik deze Rolex kocht”. Ja, dat is echt wat je wilt uitstralen.
Ja zulke mensen heb je ook…
Je kan ook een Rolex kopen om een blijvende herrinering te hebben aan een mooi/belangrijk moment in je leven (omdat ooit weer door te geven).
Je kan ook een Rolex kopen omdat je ‘iets’ met het merk hebt, een stukje geschiedenis koopt.
Je kan ook een Rolex kopen omdat je er gewoon budget voor hebt. Het leuker vind om goed te geholpen te worden, verschillende modellen te proberen i.p.v. van een Amazon pakketje op de deurmat te ontvangen.
(PS: ik heb zelf geen Rolex of iets vergelijkbaars om mijn pols ;-), maar betaal liever iets meer voor een porsche dan voor een goedkoper alternatief (dat kwaliteitatief mischien net zo goed is)
Nou goed geholpen? Er zijn toch nog altijd best wel wat rolex authorized dealers die je het gevoel geven dat ze jou een plezier doen dat je iets mág kopen. Maar goed terug naar auto’s.