
Wat betaal je tegenwoordig voor een chique vierzits coupé met supercharged-V8?
Terwijl Jaguar bezig blijft met zichzelf opnieuw uitvinden, kijk ik graag terug naar de hoogtijdagen van het merk. Ik ben opgegroeid met modellen als de F-Type, maar krijg het stiekem warmer van de D- en E-Type. Maar ook de XKR kan ik bekoren. Wat betaal je tegenwoordig voor zo’n mooie youngtimer op Marktplaats?
De tweede generatie Jaguar XK (X150) werd in 2005 gepresenteerd en vormde de opvolger van de X100. Het model werd ontworpen onder leiding van de zo goed als heilig verklaarde Ian Callum. Zijn invloed is duidelijk zichtbaar: de XK was minder klassiek dan zijn voorganger en introduceerde een moderner, aluminium platform.

De sportieve XKR verscheen kort na de standaardversie, met een 4,2-liter V8 met supercharger. De achtcilinder produceert 416 pk en 560 Nm, goed voor een sprint van 0 tot 100 km/u in 5,2 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Het vermogen gaat via zestraps automaat met koppelomvormer naar de achterwielen. Lekker receptje, toch?
De XKR op Marktplaats



De occasion die ik ben tegengekomen, springt er vooral uit dankzij zijn carrosseriekleur. Je kijkt hier naar de tint ‘Vapor Grey’. Het maakt de krachtige coupé toch een stuk chiquere, nietwaar? Als dat niet genoeg is, voegt het karamelkleurige lederen interieur daar nog wel wat aan toe.



Volgens de verkoper verkeert de XKR in uitstekende staat, met een volledige onderhoudshistorie. De laatste beurten zijn uitgevoerd bij 29.000 en 45.000 kilometer. De auto is pas begin dit jaar geïmporteerd, ondanks dat hij in 2008 is gebouwd. Op de teller staat nog geen 47.000 kilometer – bijzonder laag voor een zestien jaar oude GT.
Met een vraagprijs van €42.124 is dit zeker niet de goedkoopste XKR op Marktplaats. Voor € 17.500 heb je al een XKR, maar natuurlijk wel met veel meer ervaring en zonder de toffe kleur. Koop dan?





Mooi exemplaar 👌
Als iemand die momenteel al een jaar bezig is om er 1 op te bouwen (een 5.0 versie non R dus een normale XK 5.0 cabrio, en dus facelift) houdt rekening met schrikbarend dure onderdelen… onderdelen voor onze Ferrari zijn met regelmaat goedkoper dan de Jaguar equivalent ben ik al achter gekomen….
Fantastisch dat je zo’n automobiel weer helemaal aan het opbouwen bent. Gekocht als schadeauto?…of was hij al in je bezit en besloot je hem volledig te restaureren? Ik ben wel benieuwd naar het gehele proces, is dat ergens te volgen?
@I3bestuurder Schade auto inderdaad die we weer aan het herstellen zijn, nergens te volgen, is eerste project auto ooit voor ons, dus willen vooral nog lekker leren, wie weet met volgende herstelprojecten wat we daarmee zullen doen…
En dan kan het dus nog erger met een R.. Je hart verzakt op het moment dat de remmerij aan de beurt is.. 😅
Best apart is dat ja, ook als je het vergelijkt met een aston martin vantage of db9, ook niet goedkoop, maar tegenover een jag (zelfs de xk van een model hiervoor) is het net een civic.
Precies, voorbeeld die meteen opkomt zijn de draagarmen op de XK of onze F430… op de jag zijn ze nieuw bijna 2x de prijs van een draagarm op onze F430….
Hoezo vierzits?
Wie kan er achterin zitten?
Doe mij maar een X100.
Alle Jaguars waar Callum met zijn vingers aan gezeten heeft moet ik niet.
Mooie auto maar als het tegen zit en dat behoort bij een Jaguar XKR zeker tot de mogelijkheden, dan loop je er helemaal op leeg. Maar goed als ik niet wist wat ik met mijn geld moest doen en ik mocht kiezen dan ging ik toch voor zijn voorganger de XJS MK-III.
XJS. Over leeglopen gesproken. Ook bij de pomp….
Klopt. Na 8 jaar dagelijks een S-Type 2.7d gereden te hebben met 37.500km per jaar kan ik bevestigen dat er goedkopere manieren van rijden zijn.
Maar ze rijden zo fijn.
Vandaag voor het eerst sinds ik 2 maanden terug een Talisman kocht de ouwe S-Type weer eens uitgelaten. Wat een genot!
Erg mooi.
Grijs een toffe kleur noemen…
Zo is het. Dit is een nette auto, maar nog liever koos ik dan de donkerblauwe, origineel NL en 6k goedkopere XKR bij Caspers
Enorme roestplekken en dikwijls totaal verroest dan wel verrot aan de bodemplaat.
X150 is een prima auto, maar de koplampunits geven het front echt iets moeilijks. De x100 toch echt een mooier ontwerp. Excuses meneer Callum
Schitterend, heb serieus over een x150 getwijfeld maar uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik dan toch altijd zou denken aan de DB9 die ik eigenlijk wilde hebben. Geen spijt van.
Ik heb liever een f-type maar ik hoor horrorverhalen over problemen met deze auto
Ik ben mij in een vergevorderd stadium aan het oriënteren op een XKR. Als ik de hier genoemde “hoge onderdeelprijzen” vergelijk met de Maserati Quattroporte die ik nu heb. Kan ik jaarlijks zeker een keer extra op wintersport van de besparing tov de Quattroporte.
Ook als ik prijzen van draagarmen, remmen etc vergelijk met Ferrari, is een XKR toch echt een veel minder dure auto om te rijden.
Ik snap dus niet zo goed waar het vandaan komt? Heeft iemand voorbeelden?