• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gaaf! Jaguar brengt de D-Type terug in productie

Auteur: RubenPriest, gepost 7 februari 2018 om 07:41 – 35 Reacties

Afbeelding Gaaf! Jaguar brengt de D-Type terug in productieAfbeelding Gaaf! Jaguar brengt de D-Type terug in productieAfbeelding Gaaf! Jaguar brengt de D-Type terug in productieAfbeelding Gaaf! Jaguar brengt de D-Type terug in productieAfbeelding Gaaf! Jaguar brengt de D-Type terug in productieAfbeelding Gaaf! Jaguar brengt de D-Type terug in productieAfbeelding Gaaf! Jaguar brengt de D-Type terug in productieAfbeelding Gaaf! Jaguar brengt de D-Type terug in productie

Gaaf! Jaguar brengt de D-Type terug in productie
Terug van weggeweest.

Regelmatig ondernemen ze bij Jaguar Classic enorm gave projecten. Zo hebben ze bijvoorbeeld in 2016 de XKSS teruggebracht en 2014 was het jaar van de E-Type Lightweights. Het is weer eens tijd voor een nieuw project en dit keer gaat de eer naar de prachtige D-Type.

De laatste D-Type rolde bijna 62 jaar geleden voor het laatst van de band. Binnenkort zal de productie weer worden opgepakt, want Jaguar Classic gaat 25 exemplaren bouwen van de klassieker. Aanvankelijk was het de bedoeling dat Jaguar zestig jaar geleden 100 exemplaren ging maken van de D-Type. De Britten maakten er echter niet meer dan 75. Nu, tientallen jaren later, komt Jaguar terug op deze belofte en gaan ze de resterende 25 stuks bouwen.

Op Salon Retromobile in Parijs presenteert het merk een prototype. De auto’s zullen geheel in oorspronkelijke staat worden gebouwd met de originele specificaties. De D-Type werd nooit zo bekend als de E-Type, maar was een ongelofelijk belangrijk model voor Jaguar. In 1955, 1956 en in 1957 wist de auto de 24 uur van Le Mans te winnen.

Klanten die één van de 25 exemplaren willen kopen kunnen kiezen uit de 1955 Shortnose of 1956 Longnose specificatie. Het merk accepteert nu bestellingen. Wat de D-Type moet gaan kosten is niet bekendgemaakt.

Ook interessant!

  • Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
    Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
  • Jaguar viert feest met 2 halen 2 betalen actie
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • In deze Jag zijn 3.800 manuren gestoken

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

d-type, Jaguar, Klassiekers

Vorig bericht: « Deze Vantage van een Britse zanger kan van jou zijn
Volgend bericht: 5 dingen die je moet weten over verkeersboetes (2017) »

Lees Interacties

Reacties

  1. joostie zegt

    7 februari 2018 om 08:02

    Poahw!

    Login om te reageren
  2. desjonnies zegt

    7 februari 2018 om 08:07

    Fijn voor de eigenaren die een echte D type hebben.
    Wat zullen die gelukkig zijn.
    Not.

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      7 februari 2018 om 08:09

      @desjonnies: wel fijn voor mensen die er graag een willen hebben maar er geen konden verkrijgen door de grote zeepbel.

      Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      7 februari 2018 om 08:24

      @desjonnies: Ach, valt best mee denk ik. Een originele D-type van 62 jaar oud zal altijd leuker, mooier en waardevaster zijn dan zo’n nieuw ding. Zo’n D-type heeft tenminste nog een beetje historie en een verhaal.

      Een nieuwe is leuk. Maar die is nieuw. Meer niet.

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      7 februari 2018 om 08:55

      @desjonnies:

      Ordinaire kenteken handelaren ..
      Geen medelijden mee ..

      Login om te reageren
    • alfalfa zegt

      7 februari 2018 om 09:37

      @desjonnies: Ach, je gaat ze toch niet snel op straat tegenkomen. Zelfs niet bij +25 graden!

      Login om te reageren
    • futse zegt

      7 februari 2018 om 12:41

      @desjonnies: dit zijn ook echt d-types :-) En zal volgens mij niet veel invloed op de waarde hebben, zoals reeds gezegd. Race historie, echt 62 jaar oud zijn, chassisnummer etc zal altijd een extra waarde toevoegen

      Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      7 februari 2018 om 16:05

      @desjonnies: Die hebben nog steeds dezelfde fraaie auto hoor. En het is nu niet zo dat die direct mainstream wordt omdat er nog 25 worden gebouwd. Als zo’n eigenaar hier al ongelukkig van wordt is er wel meer niet in orde met hem of haar.

      Login om te reageren
  3. stephane8200 zegt

    7 februari 2018 om 08:13

    Ik had al zo’n idee. Zie de D-type op de foto hier. Heb ik vorig jaar mei daar genomen in de hal waar deze persfoto’s ook gemaakt zijn: https://www.autojunk.nl/2017/06/jaguar-d-type-prototype-en-e-type-lightweight

    Die D-type, een prototype trouwens, stond er een paar maanden later nog steeds dus mogelijk dat ze die als bron hebben gebruikt.

    Login om te reageren
  4. tommelientje zegt

    7 februari 2018 om 08:15

    Voor een tonnetje in ponden heb je er ook al 1. Bestaat al een tijd jaguar replicas, tof dat jaguar het nu zelf doet dat maakt het specialer. Maar voor mij heeft het niet veel meer waarde dat jaguar t nu doet, in veel jaguar dealers staan replica d types zo goed zijn ze.
    http://www.jaguarreplicas.com/dtype.html

    Login om te reageren
  5. 87sandyd zegt

    7 februari 2018 om 08:17

    Nav de uitzending van The Grand Tour?;)

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      7 februari 2018 om 09:00

      @87sandyd: dat was een XKSS. Die hebben ze vorig jaar gemaakt. Heb ik ook nog gezien.

      Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        7 februari 2018 om 12:39

        @stephane8200: ohja klopt, my bad…

        Login om te reageren
  6. raceface zegt

    7 februari 2018 om 08:27

    Wel in het British racing green aub, niet dat audi grijs.
    Gaaf dat ze zoiets nog gaan produceren.

    Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    7 februari 2018 om 08:53

    RAC in Rotterdam heeft er 1 staan ..
    45 rooitjes voor een prachtige replica ..

    Alleen domme snobs petrolheads en echte autoliefhebbers zullen denken dat het 20 voudige voor louter een kenteken te rechtvaardigen is ..

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      7 februari 2018 om 09:00

      @lincoln: Een maand afwezig zijn is echt te lang hoor, kom op!

      Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      7 februari 2018 om 09:58

      @lincoln: welkom terug. Zou me niets verbazen als zo’n replica met andere, moderne techniek zelfs beter rijdt dan het origineel.

      Login om te reageren
  8. hans75 zegt

    7 februari 2018 om 09:02

    vraag me af of dat uberhaupt kan.. de milieu en veiligheidseisen op nieuwe autos zijn tegenwoordig absurd..

    Login om te reageren
    • tommelientje zegt

      7 februari 2018 om 09:05

      @hans75: zolang je geen massa productie doet hoef je je aan veel mindere eisen te houden

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      7 februari 2018 om 10:16

      @hans75: bij de grand tour zeiden ze al dat je die dingen als particulier niet op kenteken gaat krijgen.

      Login om te reageren
  9. r32t zegt

    7 februari 2018 om 09:15

    Toen ik dit artikel las had ik verwacht veel reacties te zien als: wauw, gaaf etc. Integendeel het wordt weer compleet afgezeken.

    Hoe gaaf is het dat een auto fabrikant zoiets doet. Is het een keer geen 13 in een dozijn project, is het nog niet goed..

    Wat een gasten.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      7 februari 2018 om 09:23

      @r32t:

      13 + een dozijn ..

      Login om te reageren
    • simonferrari zegt

      7 februari 2018 om 09:54

      @r32t: Inderdaad, doe mij er maar eentje. Je hoort mij niet klagen ;)

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      7 februari 2018 om 10:20

      @r32t: het is leuk als een maker dit doet op een manier waarbij een auto als deze bereikbaar wordt in een prijsklasse die bij zo’n auto hoort (kosten ooit + inflatie + beetje winst – toekomstig onderhoud). Echter, deze dingen gaan voor gigantische bedragen over de toonbank. Je zult ze nooit op de weg zien. Het is dus eigenlijk alleen een marketing tool.
      Het is leuke als Jag zegt: hier coachbuilders: als jullie dit pakket kopen en deze labels erop plakken, vinden wij het goed dat je een replica bouwt. DAN is het leuk voor de normale mensen en dan zul je dit soort mooie vormen vaker op de weg zien.

      Login om te reageren
      • tstile zegt

        8 februari 2018 om 11:34

        @gregorius: Jaguar heeft gedacht aan normale mensen. Die kunnen op marktplaats al echte Jaguars kopen vanaf zo’n 2500,- :)

        Login om te reageren
  10. Edge zegt

    7 februari 2018 om 09:25

    @RubenPriest: Hoe zit het nou eigenlijk met die productieaantallen? Ik las Wikipedia dat die genoemde aantallen van 100 beoogde stuks, 75 gebouwde stuks en 25 te bouwen stuks een combinatie van de raceversie (D-Type) en straatversie (XKSS) waren. Van de 25 stuks die nooit het daglicht hebben gezien waren 9 XKSS’en die zoals in dit artikel al genoemd inderdaad bij een brand verloren zijn gegaan. Betekent dat dat Jaguar nu nog 16 D-Types gaat bouwen, of gaat men het totale productieaantal omhoog brengen naar 109?

    En wat die XKSS betreft: Richard Hammond reed zo’n nieuwe XKSS in de aflevering van The Grand Tour van een week of twee geleden. Geeft toch wel een leuk idee van het vakmanschap en de kwaliteit van zo’n meer dan een miljoen kostende nieuwe oude auto.

    Login om te reageren
  11. MaartenD zegt

    7 februari 2018 om 09:31

    Echt een beeldschone auto

    Login om te reageren
  12. kennone zegt

    7 februari 2018 om 10:01

    Ben benieuwd of hier ook een lambda en katalysator onder moet.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      7 februari 2018 om 10:35

      @kennone: in UK zijn de regels niet zo zwaar, je ziet daar ook meer zelfbouw.
      TVR heeft nooit ABS en airbags in hun auto’s gehad.

      Login om te reageren
  13. rufctr01 zegt

    7 februari 2018 om 10:33

    En vervolgens wordt er geen meter mee gereden!

    Login om te reageren
  14. vroaaar zegt

    7 februari 2018 om 10:59

    Weer een investeringsvehikel voor de rijkste 1%…

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      7 februari 2018 om 11:23

      @vroaaar:

      99% investeren liever in crypto crap ..

      Login om te reageren
  15. jorden zegt

    7 februari 2018 om 11:21

    Kitch.

    Login om te reageren
  16. thefmanl zegt

    7 februari 2018 om 13:05

    Correct me if I’m wrong, maar de volgens mij is de reden dat ze er maar 75 hadden gebouwd dat de fabriek in de fik was gevlogen. Maar kan fout zitten natuurlijk

    Login om te reageren
    • carfreakjim zegt

      7 februari 2018 om 14:04

      @thefmanl: Bijna, er zouden er 100 gemaakt worden, maar op een gegeven moment waren ze niet competief meer en wilde mensen ze niet meer hebben. Jaguar heeft toen besloten om de overige chassis als straat auto’s te bouwen, de xkss. Halverwege de productie is de fabriek afgebrand en zijn er 9 verloren gegaan.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North