![Garmin](https://static.autoblog.nl/images/wp2018/interieur-volvo-341.jpg)
We zien een aantal vernieuwingen.
Aan de andere kant van de wereld barst binnenkort technologiebeurs CES los. Het evenement wordt gehouden in Las Vegas, Nevada. Je kunt het vergelijken met de autosalon van Genève, maar dan op het gebied van tech en gadgets. Bedrijven presenteren nieuwe producten, diensten en ideeën. Ook Garmin is aanwezig en laat in de gokstad een nieuw infotainment platform zien.
Nee, niet heel spannend allemaal. Wél spannend is een preview die we voor ogen kregen. Het lijkt op een Volvo interieur dat we nog niet eerder hadden gezien. Ter vergelijking pakken we de XC60 (rijtest) er even bij. De gelijkenissen zijn hier goed te zien. Nieuw zijn de twee kleine ronde schermpjes waarmee de infotainment kan worden bediend. Het doet me denken aan de OLED-displays op het stuur van een Range Rover Velar (rijtest), hetzij in grotere vorm.
De kans is dus aanwezig dat we hier naar het interieur van de nieuwe Volvo V60 kijken, de burgerbak die het merk de komende maanden zal onthullen. Autofabrikanten gaan steeds meer doen met virtuele knoppen en nemen afscheid van het fysieke spul. Overigens niet alleen autofabrikanten doen dat. Je ziet het ook in de wereld van smartphones. Zo nam Apple in 2017 afscheid van de iconische thuisknop met de iPhone X. De fysieke thuisknop werd met de iPhone 7 in 2016 al vervangen door een thuisknop met haptische feedback.
Garmin geeft demo’s op CES. Het nieuwe infotainmentsysteem biedt navigatie-ondersteuning voor achterpassagiers. Daarnaast kunnen de actuele weersomstandigheden worden opgevraagd als er een route is ingesteld. Tevens is er de integratie van Alexa. het spraakbesturingssysteem van Amazon.
Meer informatie over nieuwe producten op CES 2018 check je op Apparata.nl
UPDATE: zoals de eerste reactie hieronder al aangeeft, het is een XC90. Ook tipgever Ollie kwam er via de mail op terug, desalniettemin bedankt voor de tip!
Neeeeee!! Is het xc90 interieur plus die draaiknoppen. Gaat niet de v60 worden.
@thezwart: lijkt wel een fotoshop van het XC90 interieur. Scherm is duidelijk smaller en waar nu het knopje van de alarmlichten zit, zit bij de XC90 het knopje van het hanschoenenvakje. Bij de XC90 zit de alarmlichten knop aan de andere kant, die is breder.
Op zich wel mooi, maar raar dat de oude luchtroosters er weer inzitten (dus fotoshop?), vind de nieuwe roosters mooier
Zo op het eerste gezicht vind ik het een verbetering tov de huidige V60. Het scherm lijkt wel erg klein. Om de een of andere reden vind ik het ook beter ogen als een scherm in landscape-modus wordt geplaatst. Volvo is volgens mij een van de weinige fabrikanten die dat niet doet.
Ohja en over die iPhone X. Tijdens de kerstborrel op mijn werk stond een collega van me trots zijn iPhone X te laten zien. We stonden op dat moment even buiten. Hij wilde hem ontgrendelen en dan moet je over het scherm vegen. Vanwege zijn koude vingers lukte het niet om de telefoon te ontgrendelen en een fysieke knop is er uiteraard niet. Sta je dan met je iPhone van meer dan 1.200 euro.
@berlinetta: Renault doet het tegenwoordig ook zo. Leek mij altijd veel logischer wat betreft navigatie (lang/hoog scherm = verder vooruit kunnen kijken) dan een landscape scherm.
Nu ik beiden heb ervaren (megane en polo) heeft landscape toch mijn voorkeur, waarom weet ik nog niet precies.
@wouteraerox: Mijn moeder heeft een Clio en dat scherm is ook in landscape (het is wel bijna vierkant dus veel verschil maakt het niet).
Ik vind het vooral esthetisch fraaier staan. Het maakt het dashboard breder en dat heeft toch mijn voorkeur.
@berlinetta: daarmee sla je inderdaad de spijker op zijn kop. Landscape zorgt voor een breder dashboard en voor je gevoel meer ruimte.
@wouteraerox: Juist. En die ventilatieroosters naast het scherm vergroten het smalle aanzicht nog eens. Ik vind het niet zo geslaagd. Jammer, want het interieur vind ik verder erg fraai.
@berlinetta: raar met gezichtsherkenning hoef je het scherm niet eens aan te raken. Wanneer hij je niet herkend dien je je password in te geven gelijk aan elke andere iPhone… lekker off-topic maar toch ?
@potjak: Tja ik weet het ook niet. Hij kreeg hem in ieder geval niet ontgrendeld.
@potjak: nadat de X je gezicht herkent heeft, moet je daarna het scherm omhoog vegen. Anders ontgrendelt hij niet.
Is wel een Volvo denk ik. Zie hier het filmpje van Garmin (waar je delen van het stuur ziet)… Al verdenk ik haast ook een Opel, en lijkt het bestuurdersscherm weer op wat we van Audi kennen…..
https://www.youtube.com/watch?v=6h29pRl57uI
@djidee: Garmin is wel goed bezig. Ze leren tenminste van hun fouten. De eerste Garmin in de W205 C-klasse was behoorlijk ruk en traag. Daarna is zowel de hardware als de software ge-update waardoor het een goed bruikbaar systeem was met meer dan acceptabele performance. Nu in de laatste reïncarnatie hebben ze ook de graphics aangepast en ziet het er ook nog eens goed uit. Ook in de link op de Volvo ziet het er uit als een veel duurder systeem dan dat het daadwerkelijk is. Het Mercedes eigen Command navigatie systeem kost iets van €3500 t.o.v. €1000 voor het Garmin systeem. Aan de andere kant komen Android Auto en Apple Carplay ook steeds meer op.
@DjIdee: dat is ongetwijfeld een Volvo, wist overigens nog niet dat volvo al gebruik maakte van een virtual cockpit
Wie vertelt Volvo even dat maandverbandjes niet echt trendy meer zijn? Ze hebben er één op het dashboard geplakt.
@Jochempie: als jouw vrouw/vriendin met dit formaat thuiskomt… Dan euh, ja moet je zelf weten.
@winkeb: Scheelt me wel in vliegtickets, zo’n vliegend tapijt.
Het zou mooi zijn als deze dingen geen touchscreens zijn, maar ook iets van haptische feedback geven. Want dat mis ik toch wel bij die touchscreens in de auto, de feedback. Geen probleem als je stilstaat en op je gemak kunt kijken waar je tikt, maar op het moment dat je aan het rijden bent moet dat gewoon vrijwel intuïtief gaan.
Verrassend. Hopelijk gaan ze voornamelijk iets aan de snelheid doen, want dat schijnt voorlopig nogal tegen te vallen. Verder rijmt alle meuk in je auto bedienen met zo’n touchscreen absoluut niet met het zo veilig mogelijk maken van auto’s. Blind zaken instellen is gewoonweg schier onmogelijk.
Mooi hoor. Hopelijk kunnen die ronde knoppen ook de verwarming bedienen. Draaien is nog altijd veel makkelijker dan tippen op z’n scherm.
Ik zie, met de voordelen van Oled tochscreen knoppen toch ook wat nadelen. Het bedienen lijkt me lastiger, je mist toch de ” feedback” van een schakelaar die omhoog of omlaag staat. Zonder te kijken voel je bijvoorbeeld of de achterruitverwarming aan staat of niet. Dan kun je wel met trillende knopjes werken maar dat is toch niet hetzelfde. De behoefte om meer functies aan een knop te hangen maakt toch dat je je ogen van de weg moet halen om naar bijvoorbeeld een ander zenderstation te zoeken. En ja, zo’n fysieke knop gaat wel eens stuk, maar hoe vaak gebeurt dat nou werkelijk?
@pomoek: Echt stuk gaan knoppen inderdaad niet, maar ik zie wel vaak dat ze slijten. Het icoontje vervaagd of een rubbertje laat na loop van tijd los oid.
@pomoek: touchscreen met haptische feedback is er al, de nieuwe Audi A7 en A8 hebben dat.
Is dat schermpje nou zo klein? Ik heb liever een landscape-scherm
Die home button lijkt wel een Windows logo….
Overduidelijk een vernieuwd XC90 dashboard. Zet de huidige er maar naast.. qua ontwerp zal de S/V60 natuurlijk veel meer leunen op de andere nieuwe modellen die er duidelijk anders uit zien van binnen, zoals de roosters
Je zult hier maar dagelijks naar moeten kijken omdat jij deze hebt gekozen met oogkleppen op. Wat een armoe tov Mercedes en BMW en hierdoor blijkt eens te meer, dat je zult moeten inleveren bij Volvo op het gebied van een mooie en aangename interieur
@barry355gtb: nou nou. Dit scherm is duidelijk groter dan dat in de 3 serie, die 3 serie wacht eigenlijk op een opvolger en de C klasse is inmiddels verouderd tov E en nieuwe A-klasse. Dus bij introductie is deze V60 gewoon de modernste van het stel.
@barry355gtb: een conclusie op basis van een beta product van Garmin… over oogkleppen gesproken. Zo’n 3 reeks bijvoorbeeld, is nog steeds een blaupunkt radiootje met 2 heeeeeel eenvoudige ventilatieroosters en een los scherm er boven geplakt. Zo deden ze het in de jaren 90 ook al.
@kamikaz3: daarom dus een Mercedes tegenwoordig
“…navigatie-ondersteuning voor achterpassagiers.” Wat is hier in hemelsnaam het nut van? Of begrijp ik het verkeerd?
@Henk_he: dat bespaard heel veel “pap, zijn we er al bijna?” vragen.