• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koenigsegg CCX & CCXR Special Edition modellen

Auteur: Dennis, gepost 28 februari 2008 om 09:19 – 30 Reacties

Koenigsegg CCX
In maart vorig jaar hoorden we de eerste geluiden over de Koenigsegg CCXR, maar in november werd officiële informatie vrijgegeven over de CCXR Special Edition. De CCXR maakt zijn opwachting in Genève, maar we weten meer dan we je tot nu toe vertelden.

Wat we ook al een tijdje weten, maar helaas verzuimd zijn je te vertelden, is dat deze door bio-ethanol aangedreven supercar slechts in een oplage van 6 exemplaren zal worden gebouwd en dat er van de gewone CCX ook een op 14 stuks gelimiteerde Special Edition mee naar Genève reist.

De CCXR hadden we dus al uitgebreid besproken. De gewone CCX heeft standaard beschikking over 806 hardwerkende paarden, die het gewicht van 1180 kilo in 3,2 seconde naar de 100 km/u slepen en een topsnelheid van minstens 395 km/u garanderen. De Special Edition kreeg 888 pk. De auto is middels een flinke reeks aanpassingen meer geoptimaliseerd voor racen op het circuit. Wat voor effect de aanpassingen op de prestaties hebben, daarover doet Koenigsegg nog geen uitspraken, maar wanneer je in het persbericht leest wat er allemaal is gewijzigd, dan is duidelijk dat ze niet hebben zitten prutsen. We hopen straks in Genève wat meer te weten te komen.

Het volledige persbericht van destijds:

Koenigsegg Edition cars.

Due to request from certain Koenigsegg Clients and Customers, Koenigsegg has created a Limited Edition version of its sought after cars. The Koenigsegg Edition comes in two limited versions, the CCX and CCXR models.

It features a 4.8L twin supercharged Koenigsegg engine, together with many other unique features. The car is more track biased compared to the standard models, as it has stiffer springs and anti-roll bars, reset dampers and lowered chassis. It also features a fully visible carbon body a large adjustable rear wing, larger front splitter and side strakes for increased down force and a unique forged wheel design.

The interior is also reworked and features; color matched leather carpets, Edition side step plates, Edition chronograph instrument cluster, New edition only layout for the center consol control panels.

All other extra equipment comes as standard, such as Carbon Wheels, Special interior trim and color, Rearview camera, Satnav or Bluetooth, Amplifiers, complete Inconell exhaust system in order to save weight.

The Edition cars will be built in two different versions, a CCX model limited to 14 cars with 888 bhp and a CCXR (Bio flexi fuel) model limited to 6 cars with 1018 bhp. The price for the 888 hp CCX is 1 330 000 Euro, and 1 500 000 Euro for the 1018 hp CCXR (E85/petrol flexfuel) version. The two first of each version are already spoken for.

Each car comes with 5 years free Service and Warranty.

Unveiling of the Edition versions will be at the Geneva Motor show in March 2008, where the first delivery will take place.

Ook interessant!

  • Polestar 1 special edition is het einde
  • Supra 35th Anniversary Edition
    Supra 35th Anniversary Edition is nauwelijks te kopen
  • Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
    Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?

Nieuwste artikelen

  • Deze bizarre occasion heeft Bentley-logo’s en een V10
  • Deze BMW is weird: de M235 Gran Coupé #test
  • Toyota onthult volgende week extreem belangrijk nieuw model
  • Politie achtervolgt 71-jarige (!) op motor met 200 km/u
FacebookTweetPinLinkedIn

ccx, ccxr, e85, geneve-2008, koenigsegg, Supercars

Vorig bericht: « Prachtige Retro Racer met moderne BMW V12
Volgend bericht: Nieuwe Audi A4, dus nieuwe A4 DTM racer »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dr.Bronx zegt

    28 februari 2008 om 09:22

    Jammer dat ie net de 400 niet aantikt. Verder hele mooie bak

    Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    28 februari 2008 om 09:24

    elke koeningsegg is toch een special edition ??
    wel verschrikkelijk knap dat dit bedrijf nog in leven is ..
    geeft op 1 of andere manier altijd een concistente indruk ..

    Login om te reageren
  3. Incognito zegt

    28 februari 2008 om 09:25

    Dr. Bronx.. inderdaad, 395 of 400. Énorm verschil. Ik ga ook klagen bij de Dealer, hij is nu eenvoudig weg niét praktisch.

    Login om te reageren
  4. GJVers zegt

    28 februari 2008 om 09:25

    Dit is en blijft mijn droom auto… Special edition of niet…

    Login om te reageren
  5. mike zegt

    28 februari 2008 om 09:37

    Waar denk je tegenwoordig nog 400 te kunnen rijden.Vind het leuker dat die in 3,2 seconden op de 100 zit.Deze auto is helemaal af

    Login om te reageren
  6. Guggenheimer zegt

    28 februari 2008 om 09:41

    Ik zit nog te twijfelen… Het is wel erg veel geld. Fuck it! ik doe het gewoon! In het rood alsublieeeeeeeeeeeft!

    Login om te reageren
  7. Michiel zegt

    28 februari 2008 om 09:44

    @ dr bronx als je goed leest staat er: “een topsnelheid van minstens 395 km/u garanderen” dat wil zeggen dat hij nog wel harder kan dus met optimale omstandigheden gaati vast wel over de 400 maar ik denk niet dat er iemand zo gek is omdat te doen in dit gevaarte (als je the stig zag gaan).
    Toch moet ik zeggen dat het een HELE mooie auto is, maar ik vroeg mij af of die bio-ethanol ook op normale brandstof rijd en zoja hoeveel pk heefti dan?? want als je dan ook nog 888pk hebt dan lijkt me duidelijk dat je die 2ton meer lapt en het beste van alles hebt:P

    Login om te reageren
  8. Rick dos zegt

    28 februari 2008 om 09:49

    @Guggenheim

    Ik zit ook nog te twijfelen!

    O fuck it! Het wordt een broodje kaas! Maar dan wel op wit brood…laten we eens gek doen. :P

    Login om te reageren
  9. Marc zegt

    28 februari 2008 om 10:08

    Ik vraag me af hoeveel sneller deze auto is dan de “normale” uitvoering. Des te harder je gaat des te meer pk’s je nodig hebt, toch?

    (Iemand een goede normale en wetenschappelijk verantwoorde uitleg?)

    @ Rick Dos:
    Doe eens wild en neem een plakje jonge kaas.. Lekker he die risico’s op de vroege morgen.

    Login om te reageren
  10. Waus zegt

    28 februari 2008 om 10:19

    Ik vind dit echt zo’n gigantische vette auto!!

    Login om te reageren
  11. Roland zegt

    28 februari 2008 om 10:21

    “maar helaas verzuimd zijn je te vertelden”…

    maar helaas verzuimd hebben je te vertellen?

    Echt vette auto’s die koenigseggs! je moet volgens mij wel ballen hebben om die over het circuit te durven sturen

    Login om te reageren
  12. Klassiekerrally zegt

    28 februari 2008 om 10:27

    Oeh, helemaal goed! Pianolak-zwart… Jummie!
    En over de topsnelheid: dat is zooooo onbelangrijk. Accelleratie, bochtengedrag, da’s waar het om draait.

    Login om te reageren
  13. joep zegt

    28 februari 2008 om 10:29

    @Lincoln idd, series special editions van 6 en 14 stuks klinkt als aardig speciaal en exclusief… Tot dat je bedenkt dat Koenigsegg in heel haar bestaan maar 45 auto’s heeft gebouwd…

    Login om te reageren
  14. Djivy zegt

    28 februari 2008 om 10:33

    Koenigsegg brengt precies meer Special Editions uit dan ze wagens verkopen…

    Login om te reageren
  15. GeoBem007 zegt

    28 februari 2008 om 10:40

    In het persbericht staat er dat de CCX SE 888pk krijgt en de CCXR SE 1018.

    Dus de CCX SE krijgt het blok van de gewone CCXR of ben ik nu fout aan het redeneren?

    Voor dat geld twijfel ik wel tussen dit en de Veyron…

    Login om te reageren
  16. victor zegt

    28 februari 2008 om 10:41

    @ Guggenheim, sorry ik heb ze alle 6 al besteld of wou u de andere editie???
    de kleuren zijn:
    1. babyblauw(H)
    2. zwart
    3. wit
    4. rood
    5. geel
    6. limoengroen:D:D

    Login om te reageren
  17. Guggenheimer zegt

    28 februari 2008 om 10:55

    Ik weet nog niet welke ik wil. Wel zo eentje met die vleugel op de achterkant!

    En waarom deze boven de Veyron? Lekker cabrio rijden! Kan iedereen mijn snoet zien als ik aan het pochen ben met mijn bolide!

    Login om te reageren
  18. JK zegt

    28 februari 2008 om 11:42

    Prachtige auto geef mij er maar 1 in het zwart!
    Hij is niet zo gewoon als de veyron of de enzo die alle rijke stinkerds hebben!

    Login om te reageren
  19. victor zegt

    28 februari 2008 om 12:33

    en deze boven de veyron omdat de veyron heel erg lelijk is!!!!!!!!!!!

    Login om te reageren
  20. Wollie zegt

    28 februari 2008 om 13:51

    OOOOOhh! Wat een schitterende SUPER sportwagen!

    Login om te reageren
  21. Japie zegt

    28 februari 2008 om 14:39

    Goddelijk,…..kan niet anders zeggen!
    Veyron verbleekt erbij!

    Login om te reageren
  22. appelflap zegt

    28 februari 2008 om 14:56

    de special edition van de CCXR gaat 417 km/u en accelereert van 0-100 in 2,9sec (0-300 in 13,7sec).

    toch maar geen Veyron

    Login om te reageren
  23. vla zegt

    28 februari 2008 om 16:43

    ik denk dat bij die topsnelheid hooguit 5 is bijgekomen

    Login om te reageren
  24. victor zegt

    28 februari 2008 om 19:30

    zal ik me veyron dan maar inruilen voor deze, appelflap???

    Login om te reageren
  25. marruk zegt

    28 februari 2008 om 19:46

    @de vlaeminck:
    hooguit 5? denk het niet. Als je op Nardo of op het circuit van VW zou gaan rijden met de nieuwe CCXR rúím boven de 400 komt. Als Appelflap zijn info van een beetje respectabele bron heeft (vertel eens, Appelflap?), dan zal ik er niet aan twijfelen. Maar de allereerste CCX ging al 395 en onder perfecte conditie’s wellicht nog een stukkie harder, en die had 808 pk toch?
    Dus als de CCXR nog harder ging op E85, en ze nu een nog lichtere CCXR met een andere achterspoiler hebben gemaakt, die ook nog eens 210 pk meer brengt.. Dan gaat die echt geen 395 + ‘5’ = 400… Denk dat het inderdaad wel richting 420 gaat, en 417 zou dan best wel eens kunnen kloppen.

    Wie weet waar die info vandaan komt?

    Login om te reageren
  26. Lars Boelman zegt

    28 februari 2008 om 22:04

    Ben ook benieuwd hoe appelflap aan die 417km/h komt. De CCXR zou dat zeker kunnen halen wanneer de bandenfabrikant het toe zou staan dat de auto harder dan 395km/u zou gaan.

    Special Edition is trouwens niet lichter en de spoiler zal ook geen positieve invloed hebben op de topsnelheid. Het topvermogen wel, wat overigens een vrij conservatief getal is. Ik weet uit ervaring dat dat vermogen makkelijk gehaald wordt.

    De transparantie lak is niet in iedere kleur te krijgen en dat wil je ook niet. De auto is in het echt adembenemend met de transparante lak. Ik hoop dat de lak onder de lichten van de show in Geneve tot zijn recht komt.

    Login om te reageren
  27. Bol zegt

    29 februari 2008 om 01:48

    “Each car comes with 5 years free Service and Warranty.”

    briljant, dat krijg je niet als je een Veyron koopt

    Login om te reageren
  28. Davidov zegt

    29 februari 2008 om 06:23

    @ Bol: Idd, stelletje geldwolven daar bij Bugatti ;)
    De bovengenoemde specials zien er overigens goed uit.

    Login om te reageren
  29. rider zegt

    29 februari 2008 om 09:12

    @ michiel: de CCXR rijd ook op euro98! hij heeft dan idd 888pk. en hij is dan zelfs wat zuiniger.
    ja waar ga je nou 400+ rijden? antwoord: op een high speed kombaan zoals Nardo in Italie. daar heeft de CCR al 388,6km/h gehaald met de 806pk motor. reken dus idd op 390+ met die 888pk versie en 400+ (als ze niet de overbrengingen hebben veranderd, spreek korter hebben gemaakt) voor de CCXR versie met 1018pk op E85 (bio ethanol).
    Voor de test op Nardo waren standaard Michelin Pilot Sport Cup banden gebruikt die een vrijage hadden tot 380km/h. Michelin heeft op dit moment nog wel een speciale versie in hun programma die een snelheid aan kan tot 410km/h. ik weet alleen niet of koenigsegg deze band standaard monteerd op de CCXR versie.

    Login om te reageren
  30. porschefan zegt

    3 maart 2008 om 20:51

    oef,wat een auto….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North