Deze 9 motoren houden van toeren maken

Auteur: , 84 Reacties

Als je, net als wij, liefde hebt voor hoogtoerige technische hoogstandjes, blijf dan even hangen, voor negen leden van de 8.000+ rpm-club.

Dat

In de 125 jaar dat de verbrandingsmotor bestaat is er werkelijk van alles op dit gebied voorbijgekomen. Mensen die een voorkeur hebben voor sportief en toegewijd rijden komen echter al snel op een motorblok uit dat toeren draait, want veel toeren (zonder drukvulling) betekent extra vermogen.

We selecteerden op zeer subjectieve wijze een negental favorietjes, waarbij we uiteraard niet om het modernste spul heen konden.

Mocht je iets missen in deze lijst, roer je dan vooral in de comments.

  • BMW S54 B32HP (3,2 liter I-6) Toepassing: E46 M3 (CSL) e.a. – max. 8.000 rpm

BMW E46 M3 motorruimte

Toegegeven, BMW’s enorme V10 uit de vorige M5/M6 draaide ook 8.000 toeren, maar ik ben meer fan van de lekker giftige zespitter die zijn weg vond naar menig M3 en Z3M aan het begin van deze eeuw.

Wie maximaal vermogen wilde moest goed doorhalen, de 360 pk sterke M3 CSL haalde zijn maximale waarden pas bij 7.900 toeren bereikt, vlak voordat het blok definitief buiten adem was.

  • Lexus 1LR-GUE (4,8 liter V10) Toepassing: LFA – max. 9.000 rpm

Lexus V10
Lexus LFA dash

Oh. Mijn. God. Wat een fantastische motor hebben de Lexus-engineers hiermee neergezet. De sound is ongeëvenaard (alleen een Carrera GT komt erbij in de buurt), en er is geen vergelijkbare benzinemotor die sneller op toeren komt dan dit pareltje. Het enige nadeel is dat je maar heel kort van de V10-huil kunt genieten, voordat je moet opschakelen.

Voor maximaal vermogen doe je dit het best zo laat mogelijk, want pas bij 8.700 rpm worden alle 560 paarden vrijgegeven.

  • Honda F20C (2,0 liter I-4) Toepassing: S2000 – max. 9.200 rpm

VTEC kicked in yo

Er was ooit een tijd dat Honda nog geen stomvervelende, ondergemotoriseerde hybridebarrels bouwde, en deze ook nog met een stalen gezicht als sportief in de markt durfde te zetten.

In deze tijd hadden de engineers de vrije hand om bijvoorbeeld een compromisloze tweezitter te bouwen. Geef een gemotiveerde Japanner deze opdracht, en je hebt kans dat hij je met dit kunstwerkje beloont: 240 atmosferische pk’s uit een 2 literblok en een redline van een onwaarschijnlijke 9.200 toeren per minuut. Nuff said.

  • Mazda 13B-MSP (1,3 liter wankelmotor) Toepassing: RX-8 Type S – max. 9.000 rpm

Mazda Renesis-blok

Het kost je een paar litertjes olie, maar zo’n wankelmotor kan wel flink wat vermogen uit een kleine inhoud halen. De enige voorwaarde is dat er wel de nodige omwentelingen gemaakt moeten worden.

De meest rev-happy RX-8, in Japan als Type S verkocht, houdt het pas bij 9.000 toeren voor gezien.

  • Honda C32B (3,2 liter V6) Toepassing: NSX Type-R – max. 8.000 rpm

Honda NSX

We kennen allemaal het rondje Nürburgring van Motoharu ‘Gan San’ Kurosawa in een NSX Type-R. Zo niet: kijken! Dit is de definitie van toeren maken. Daarnaast draagt de naam Senna die we met het project verbinden alleen maar bij aan de epische epicness van dit toerenmonster.

Dat gaat nog best lastig worden om te overtreffen met de volgende NSX, die in 2173 uitkomt.

  • Ferrari 4,5 liter V8 – Toepassing: 458 Speciale – max. 9.000 rpm

Ferrari 458 Speciale

Sportwagens werken door de jaren heen doorgaans volgens het hoogtoerige recept, zo ook bij Ferrari. Door de jaren heen kan de redline dankzij nieuwe technologische ontwikkelingen en sterkere componenten steeds een stukje verder opgevoerd worden.

Inmiddels is Ferrari’s 4.497 cc V8, die in de Speciale 134 pk per liter produceert, de 9.000-grens gepasseerd. Divine racket.

  • Porsche 3,8 liter Boxer-6 – Toepassing: 911 (991) GT3 – max. 9.000 rpm

Porsche 911 GT3
Porsche 911 GT3-motor close-up

Ook Porsches 3,8 liter boxermotor blijft maar naar nieuwere hoogtes getild worden. Het Mezger-blok in de 997 GT3 RS 4.0 draaide 8.500 rpm, de krachtbron uit de 991 doet hier nog eens 500 toeren bovenop. Revv it baby!

Voor wie de GT3 en de Speciale in 1 video wil zien: Chris Harris nam ze onlangs mee naar Anglesey.

  • Ferrari 6,3 liter V12 Toepassing: Laferrari – max. 9.250 rpm

LaFerrari

Negen-duizend-tweehonderd-en-vijftig toeren aan Maranello madness. Uit een enorme V12. OK, hij is er waarschijnlijk niet op gebouwd om tonnen te draaien, maar toch. We geven het woord graag aan Howard Beale.

  • Porsche 4,6 liter V8 – Toepassing: 918 Spyder – max. 9.150 rpm

Porsche 918 Spyder motorblok

Waar de V10 in de Carrera GT het nog tot 8.400 toeren schopte, gooit de race-afgeleide 4.593 cc V8 in de 918 hier nog 750 omwentelingen bovenop. Is dat nodig? Ja, wel als je de Nordschleife in minder dan 7 minuten wilt lappen. Alle 608 atmosferische paarden komen namelijk pas bij 8.700 toeren vrij.

BONUS – Caterhams en Radicals V8-blokken. Deze draaigrage achtpitters lopen zelfs over de 10.000 toeren, maar bestaan in feite uit twee aan elkaar gelaste viercilinder motorfietsblokken, en zijn dus smokkelwaar in deze lijst. Daarom geen opname, maar wel een vermelding.

Caterham Levante V8

De Levante kon er wat van, maar de 507 pk sterke Brit bleef helaas tot 8 exemplaren beperkt. Even horen hoe zoiets klinkt? Nou vooruit, klik!

Radical SR8 RSX maakt je bang met 445 pk in 860 kg

3.0 V8 met 445 pk in je broekje!



84 reacties

[mierenneukmodus aan] die LFA-motor heeft een redline van 9,500 RPM [/mierenneukmodus uit]

Hier nog wat meer nuttige info: http://en.wikipedia.org/wiki/Redline
@JamesHunt: Ik heb dit nog specifiek in de persdocumenten van Lexus nagezocht. Ze geven zelf aan dat de redline op 9.000 rpm zit.

Elders lees ik overigens wel wat over de ‘fuel cut’ die er pas op 9.500 rpm in zou hakken:
http://www.edmunds.com/car-reviews/features/10-things-you-don-t-know-about-the-2011-lexus-lfa.html
@sir_smokalot: volgens mij heeft een M3 csl 360pk dit door de carbon airbox en nog wat kleine aanpassingen
Klopt inderdaad! 343 kreeg de standaard M na de 321 pk-versie. Heb ‘m aangepast
@sir_smokalot: heb t gelezen. M5/6 was 8250rpm en de M3 E9X met de 4.0 V8 was 8300rpm… Zo zijn er natuurlijk veel meer en bent u voor de naar uw mening juweeltjes gegaan nietwaar?
@sir_smokalot: Yep, lees het nu ook in de press release. De redline ligt op 9,000 RPM, en bij 9,500 RPM doet ie het helemaal niet meer door de fuel cut-off lijkt me aangezien ze wel praten over “engine speeds exceeding 9,000 RPM”. Mooi stuk techniek in elk geval!
@JamesHunt: Filmpje van LFA acceleratie. Hij gaat duidelijk over de 9000 rpm, en zie maximaal 9400rpm aantikken: http://youtu.be/7ZletT96pS4?t=17s

Wat een blok :)
@JamesHunt: weet niet waar jij het allemaal over hebt..
Het rode gebied begint bij de LFA toch echt bij 9000 toeren.
@jrmpower24: Bedoel je met “het rode gebied” het rood gekleurde stukje op de toerenteller?
Leuk artikel! Goede info!
Nog maar een paar juweeltjes van toen de Beierse motoren fabriek nog helemaal los ging:

S65B40, S65B44
S85B50
S70/2, S70/3

Van de laatste weet ik niet helemaal zeker of ‘ie doorgaat tot 8K plus maar maximaal vermogen bij 7500 en 100 pk per liter uit een atmosferische V12 waren alsnog vrij epische waardes in die tijd.
@jaapiyo: S65B40 is heerlijk (de M3 4.0 uit de E90 generatie) inderdaad. Zou er stiekem wel een willen hebben; maar voor nu ben ik tevre met de E93 330i; ook aangezien voornamelijk vroulief in de auto rijdt.
En jammer dat de ‘redline’ van de S70/2, S70/3 op 7500 ligt, anders had de McLaren F1 een eervolle vermelding gekregen in dit lijstje!
En toch valt dit in het niets bij de racemotoren van suzuki en honda eind jaren 60. 24000 rpm draaiden die 125cc viertakjes
Honda!!!!
V-tec altijd de beste! en nadien (uitvinding Honda F1) zo vaak gekopieerd/gejat met zgn.. vario-cams etc, etc. Die kunnen daar nog steeds niet aan tippen.
Honda: The power of dreams, ik droom elke nacht over mijn eigen V-tec en die komt iedere ochtend weer uit, heerlijk. Het is onmogelijk niet te “planken” met zo’n motor.
Wat voor voordeel heben hoge rpm motors vergeleken met andere motors met dezelfde hoeveelheid pk’s?. Ik vind ze wel mooi klinken maar wat is hun voordeel?
@uncivilsum:
minder gewicht
@uncivilsum: meer verbrandingsslagen per seconde en daardoor meer vermogen. Moeilijkheid zit hem in kleppen vaak omdat die kunnen gaan zweven bij die toerentallen. Turbo is technisch gemakkelijker, goedkoper en misschien ook meer rendement dus daarom vaak de keuze daarvoor. Zelf een Honda Civic Type R (EK9) uit Tokyo gehad en dat blok hield ook van toeren maken. Vandaar ook mede de 8200 achter mijn naam ;)
De M3 E92 maakt geloof ik nog wat meer toeren dan de CSL toch? 8400 als ik me niet vergis, lekkah!
@amski: ja!! 8250 toeren dacht ik.
Net zoals bij de E46 is het motor/aanzuiggeluid echt subliem.
@jrmpower24: 8250 rpm was van de M5/6 8300 rpm was van de M3 E9X ;-)
@amski: Wel hé.
@amski: Je hebt helemaal gelijk. Begrenzer springt erin bij 8400 inderdaad. En het geluid over die laatste 1000 toeren is o zo lekker. Verveelt nooit!
Wat dachten jullie van de Honda S600 en S800: een max vermogen bij 8000/8500 rpm en een redline beginnende bij de 9000 rpm. Om er dan nog eens een schepje bovenop te doen is die pas begrenst op de 10000 rpm. En dat allemaal in een autootje met vrijwel dezelfde afmetingen als de Honda Beat van de vorige post en een leeftijd van meer dan 40 jaar oud.
@marv46: Diezelfde Honda Beat mag ook al in dit lijstje
@marv46: De Honda S600 en S800 zijn beide gebaseerd op de motorfiets techniek van Honda, het waren dus eigenlijk veredelde motorfiets motoren.
@truenoae86: Gebaseerd volgens mij wel ja, maar het zijn (dacht ik) geen pure motorfietsblokken zoals de in het bericht genoemde Caterhams en Radicals. Voor zover ik weet zijn de blokken daadwerkelijk ontwikkeld voor de auto en niet in een motorfiets gebruikt. Maar dat is niet meer dan logisch, gezien dat (nouja de S500) de eerste auto’s waren die Honda produceerde. Honda ging naar mijn weten namelijk pas in de jaren 70 motorblokken met dergelijke “grote” cilinderinhoud in motorfietsen plaatsen.
De S54 is vooral ook te vinden in de Z4M
Heb zo’n LFA (volgens mij Nurburgringversie) eens horen janken op het circuit in Assen. Prachtig.
@terazino: ik heb hem toen op de 24 uur op de ring gezien en gehoord. Toen ze hem nog aan het testen waren.
Nou op die nieuwe NSX gaan we maar niet wachten.
2173 is wel heel ver weg.
TPM vergelijken zegt voor de rest niet zoveel. zuigersnelheid is de beperkende factor.

motorfiets-motoren draaien veel hogere rpm omdat de slag vele malen korter is. PK’s zijn dan hoog maar koppel is vaak lager.

kortom. gewicht, inhoud van het blok, koppel en pk erbij vermelden. dan wordt het interessant vergelijken ;-)
De 458 of 918 mocht willen dat ie zo klonk bij 9000 toeren:
http://m.youtube.com/watch?v=ZCuuyLX0QWI
Laten we de V8 uit de Ariel Atom 500 niet vergeten. Valt ook onder het kopje ‘bonus’, maar is zeker het vermelden waard: 10.600 rpm, wat het record is voor zuigermotoren in een straatauto.
@motoragent: Deze bestaat wederom uit 2 aan elkaar gezette motorfietsblokken, van een Suzuki Hayabusa stel ik me voor.
@SimonMc: Net als de Caterham en Radical. Vandaar dat ik er bij zeg, onder het kopje ‘bonus’…
@motoragent: Ok, ik had het verkeerd begrepen.
Yay de Mazda 13B-MSP! Echt een geweldig blok met een, naar mijn mening onterecht, slechte reputatie. Je kan de 9k toeren versie trouwens in NL vinden in de zgn. “HP” uitvoering van de RX-8. Daar zijn er maar +/- 100 van in Nederland!!

Ze vinden bij Mazda trouwens dat het blok zo rustig loopt dat ze een zoemer ingebouwd hebben die klinkt wanneer je de 9000 bereikt om je er aan te herinneren dat het tijd is om te schakelen. Als je het mij vraagt komt er echt wel een hells kabaal uit da blokje, heerlijk!
@mazdarx: die zat al in de FC. Die heb ik ook nog gehad een jaar of 10 geleden :)
@stephane8200: Dat is de 13B. De 13B-MSP (Multi Side Port) is een evolutie van dit blok waarbij de uitlaat poorten verplaats zijn naar de zijkant van de rotorbehuizing. Dit zorgde er voor dat ze het inlaat traject konden verbeteren. Mede hierdoor konden ze uit een ongeblazen blok 240 pk krijgen, iets wat bij de 13B niet zou lukken (zonder turbo dan).

Een nadeel hiervan is dat het vervangen van je in- of uitlaatsysteem geen enkele performance winst zal geven (eerder het tegenovergestelde) dus qua performance valt er weinig winst te behalen zonder Forced Injection. Maar nu ga ik wel erg ver off-topic misschien…
@mazdarx: dank je voor de uitleg, grotendeels bekend. Heb bij de introductie de RX8 ook gereden en me verdiept in de auto. Het ging mij alleen om het zoemertje wat je noemde ;)
Audi r8 v10 plus 8700rpm
Ik mis eigenlijk nog zo’n beetje alle Honda’s Type R, Lotus Elise, Suzuki Swift GTi in plaats van al die veel te dure supercars hier boven, de 8000+ club is een beetje een poser clubje, je moet de 9k passeren om jezelf te bewijzen.
Was er ook niet een versie van de Toyota AE86 die pas bij 11.000 rpm zijn redline had?
@grunn: Ja, die 4AG motor uit die auto kon/kan je bij TRD/Hasselgren bestellen voor Formula Atlantic applicaties en vervolgens in een AE86 inbouwen, populair in de driftscene. Die motoren zijn wel pr0n btw: http://i472.photobucket.com/albums/rr88/kameleon_jdmmr2/hasselgrenextractors.jpg
@grunn: Ja, die 4AG motor uit die auto kon/kan je bij TRD/Hasselgren bestellen voor Formula Atlantic applicaties en vervolgens in een AE86 inbouwen, populair in de driftscene. Die motoren zijn wel pr0n btw:http://i472.photobucket.com/albums/rr88/kameleon_jdmmr2/fa.jpg
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@ds3thp: die apps hebben dus ongeveer 10 minuten vertraging met reacties weergeven..
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Als je van hoogtoerige motoren houdt, heb je niks in een auto te zoeken

Zelfs mijn 1000cc v-twin maakt al 12.000 rpm. Laat staan wat een 1000 4-cilinder draait, om over een 600 4-cilinder nog maar te zwijgen…
http://media-cache-ak0.pinimg.com/736x/0a/f9/fc/0af9fc6d76912a434433cdfed2a5f068.jpg
Toch vind ik zo’n laagtoerige Amerikaanse 8 cilinder ook wel erug porno klinken…
@norge: De hoogtoerige ook :-)
Een 106 GTi, begrenzer eraf en je zit ook tegen de 8000rpm aan.
Je vergeet alle auto’s uit 2 Fast 2 Furious..
De winnaar: 1915cc / 240pk NA / 9500 RPM / 8 kleppen met stoterstangen!! en een motorontwerp uit de jaren 30.

https://www.youtube.com/watch?v=d2frvQNmuS8
De 1.6 Honda B16 blokken verdienen ook een vermelding. Vanaf 1990 in NL in de CRX en Civic VT. 25 jaar geleden al een redline van 8000rpm. En het bleef allemaal nog heel ook!
Heerlijke blokjes waren dat.
@beetec: inderdaad, zeker in de EK9 Civic Type-R uit ’97. En de KA20 is ook een heerlijk blok, zeker in de Mugen Civic Type-R. En dan hebben we het nog niet eens over de Spoon uitvoering die de 10.000 toeren haalden…
Jullie vergeten mijn wasmachine.
@SCscreamGT2: Haha dan houd je geen stof meer over. De mijne haalt 1600 toeren op een goede dag, de 8000 barrière heb ik nog niet geslecht :-)
Motoren voor mensen die niet goed kunnen schakelen dus. Lekker lang doortrekken voordat je de ingewikkelde koppeling en pook handeling weer doet doen.
@mashell: Lekker lang doortrekken? Jij hebt overduidelijk nog nooit met een dergelijke wagen meegereden. Als ik met m’n S2000 de motor eerst warm rij, en ik wil 70 per uur rijden en onder de 3000 toeren blijven, moet ik in 6de versnelling rijden, en feitelijk mag ik dan ook weer maximum 90 per uur rijden, of ik zit weer over die 3000 toeren.

Dus lekker lang doortrekken? Eerder schakelen voor dood omdat die motor zo snel in toeren klimt…
Alfa Romeo 33 stradale V8 8.800 rpm 1967…. Minder exotisch maar wel kenmerkend voor Italiaanse motoren was het gemak waar de meeste hoge toeren konden draaien en toch heel bleven. Alfa Romeo Giulietta’s 1300 uit de jaren vijftig draaiden zonder problemen 8.000 toeren (mits goed warm gereden), ditto voor de lampredi dubbelnokker. De Fiat 1050 brazilia motor (jaren 70/80) die veel gebruikt werd in kleune fiat modellen kon ook extreem hoge toeren hebben zonder kapot te gaan.
De v12 uit de 599 GTO is ook een jankend snoepje, hoewel hij in de F12 nog iets hoger loeit.
Japanse motoren <3
Rij sinds een half jaar ofzo met een Honda S2000 en het gejank is echt verslavend en onvergetelijk.

M’n vorige auto was ook een 2.0 liter 4 cilinder, en ging tot 8000 toeren, maar het karakter van de motor is erg verschillend. De vermogensopbouw van m’n vorige bleef over de hele lijn zeer linear, waar bij deze het VTEC systeem vanaf 6000 toeren ( schat ik zo ) de motor ineens lijkt wakker te schudden.

Snoepje van een motor én wagen natuurlijk, en terecht door velen bejubeld.
https://www.youtube.com/watch?v=FGPi6o9Gua8
11k RPM bitch.

Of een Supra tot 9,5k
https://www.youtube.com/watch?v=c2kNkN_sHP0
@E34M5Touring: https://www.youtube.com/watch?v=bv8AxOU7IRg
5k met je Cummins. Minstens net zo knap! :p
@E34M5Touring: dat doet mijn golf ook, en zonder stationair te draaien en mét een rpm teller die écht tot zo ver gaat…
@tjorque: Totaal ander motorkarakter dus niet vergelijkbaar vind ik. Dit is meer te vergelijken met een vrachtwagen motor en dan is 5k best knap vind ik.
Honda B16B spoon gebouwde motoren doen ook nog een fijne 11.000 rpm!
M’n oude 1275 mini joeg je in z’n eerste 2 versnellingen ook zo naar de 8000rpm, dat je de kleppen dan gingen zweven mocht de pret niet drukken..
Mijn vriend zijn kart maakt 15000 rpm.
@ronaldddvos: En sommige modelauto’s op nitro maken 50.000 toeren. Wat is je punt? We hebben het over straatauto’s.
De 4A-GE 20V blacktop welke ik samen met een 6-bak in mijn AW11 MR2 heb gehangen.
8200rpm, standaard ITB’s, 5 kleppen per cilinder en variabele kleptiming.

https://www.youtube.com/watch?v=YtYGz8ii6Z8
@stefan1985: Precies die mist wel in dit lijstje.. al ligt het wel aan de ECU die eraan hangt of die boven de 8k gaat.

Mazda 13B mist ook IMO.
@darksupra: Lol of ik leer lezen.. :P
@darksupra: Yes met een 6bak ECU gaat ie schreeuwend tot de 8200.

Tevens mag de 4AGE 20v Silvertop, niet vergeten worden, hier een fimpje van m’n broer z’n blokkie:
http://youtu.be/yyPc1bzCUNk
@gneve: Klinkt echt heerlijk met open kelken!
Moet er ook echt eens aanschaffen voor mijn blacktop, op het moment nog met standaard airbox.
@gneve: Mooi man echt geweldig en zo te zien een facelift e10
@stefan1985: helemaal mee eens
heb de 4a-ge 20v blacktop ook in mijn Corolla gehad leuke motor en nog best veel koppel voor een hoog toerige motor, de B16 moet nogal wachten op de vtec waar de vvt gewoon lekker vanaf 2000 rpm de intake cam mag verdraaien voor meer koppel

Goed heb afscheid genomen van de 4a-ge en gekozen voor 3s-gte
Die maakt anders ook een niet te misselijke 7500 rpm met een turbo

heerlijk die jaren 90 technologie van de Japanners
Al vind ik een simpele 1.3 8v uit een106 rallye fase 1 ook heel leuk toeren maken! 7200 rpm max nm pas op 5400 rpm..
De blokken van de Porsche 918 Spyder en de Lexus LF-A zijn prachtig en heerlijk hoogtoerig. Ook voor de onervaren man die geen ervaring heeft met het rijden van zulke auto’s.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).