• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koenigsegg heeft snode plannen voor Le Mans

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 20 juni 2019 om 22:03 – 21 Reacties

Koenigsegg heeft snode plannen voor Le Mans


De Zweedste hypercarfabrikant ziet mogelijkheden.

Waar de Formule 1 al jaren moeite heeft met het aantrekken van nieuwe constructeurs, heeft het World Endurance Championship (WEC) het beter voor elkaar. De lange-afstandsklasse heeft recentelijk onthuld hoe de reglementen zullen veranderen en dat heeft gezorgd voor de nodige opschudding. Toyota en Aston Martin hebben hun deelname bevestigd, Scuderia Cameron Glickenhaus heeft eveneens praktisch “ja” gezegd. Nu lijkt Koenigsegg eenzelfde weg in te willen slaan.

In maart liet Christian von Koenigsegg op het Autosalon van Genève tegenover Road & Track weten dat zijn bedrijf eigenlijk geen oren had naar de nieuwe “hyper sport” klasse. Het had de ontwikkelingen in de gaten gehouden, maar voor Koenigsegg viel er op dat moment weinig te halen.

Nu dat reglementen officieel naar buiten zijn gebracht, zijn deze zodanig aangepast dat Koenigsegg stiekem toch weer de hoop heeft dat het toe kan treden tot het WEC. Het Amerikaanse autoblad nam na de onthulling van de regels nogmaals contact op met Christian en daaruit kwam het volgende:

“The first set of regulations really excluded any possibility for us to go racing. So we put our efforts on ice. The new regulations [announced last week] look much more feasible on the surface—but we have not yet had time to fully evaluate them. The interest from our side persists, but for the time being we have no announcement.”

Vooralsnog geen bevestiging dus, maar Koenigsegg ziet dat de reglementen in de huidige vorm ruimte bieden voor mogelijkheden. De nieuwe Jesko lijkt voor het merk de beste optie, als het werk wil maken van een deelname.

Het is niet de eerste keer dat Koenigsegg serieuze interesse heeft om deel te nemen aan het WEC. In 2007 was het bijvoorbeeld druk bezig met een GT1-spec auto op basis van de iconische CCR. De raceauto in kwestie, de CCGT, had een V8 met ruim 600 pk en woog iets meer dan 1.000 kg. Het plan viel destijds in het water, omdat de organisatie uiteindelijk besloot het idee in de ijskast te stoppen.

Ook interessant!

  • Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
    Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
  • Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's
    Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's
  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?
  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

christian-von-koenigsegg, jesko, koenigsegg, Racing, wec

Vorig bericht: « Audi-baas Bram Schot: “Nederlandse auto’s worden ook duizenden euro’s duurder”
Volgend bericht: F1 Frankrijk 2019: tijden en wat je moet weten »

Lees Interacties

Reacties

  1. jorisbrans zegt

    20 juni 2019 om 22:16

    Worden de auto’s nog wel aangepast zoals in de gte klassen of blijven ze helemaal standaard? Lijkt me leuk als hun meedoen

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      20 juni 2019 om 22:28

      @jorisbrans: Gaan enorm inleveren op vermogen iig! Bop gaat je droom killen!

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      20 juni 2019 om 23:05

      @jorisbrans: als hun wat meedoen?

      Login om te reageren
      • jorisbrans zegt

        21 juni 2019 om 14:11

        @SimonMc: koenigsegg met le mans

        Login om te reageren
    • rijnounsdoor zegt

      20 juni 2019 om 23:06

      @jorisbrans: als de hunnen mee gaan doen dan wordt pas echt gezellig!

      Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        21 juni 2019 om 04:29

        @rijnounsdoor: Dan wordt het juist een grafsfeer.

        Login om te reageren
  2. maferick74 zegt

    20 juni 2019 om 22:41

    En blijft de lmp2 dan wel bestaan? Want die zullen vast een stuk sneller zijn dan de hypercars van 1300kg met een geknepen motor. Ookal ben ik benieuwd hoe een auto met 1600pk gaat racen. En of ie het 24 uren gaat volhouden. Gaan we weer richting de topsnelheid van tegen de 400km p uur?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      21 juni 2019 om 00:33

      @maferick74: LMP2 zal blijven bestaan, maar zal waarschijnlijk wat ballast meekrijgen of in vermogen teruggeschroefd worden om de nieuwe koningsklasse niet in de weg te zitten. Overigens is het streefgewicht van de hypercars geen 1.300kg, maar 1.100kg. Nog steeds veel, maar het scheel toch een schoonmoeder of anderhalf.

      Login om te reageren
  3. gertjan2012 zegt

    20 juni 2019 om 22:43

    Aanrader op Netflix : Apex, gaat ook een groot gedeelte over dit merk. Prachtig om te zien dat het echt een klein bedrijf is met grote ambities.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      21 juni 2019 om 08:15

      @gertjan2012: tnx! Vanavond even kijken.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      21 juni 2019 om 08:15

      @gertjan2012: tnx! Vanavond even kijken.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        21 juni 2019 om 10:24

        @dutchdriftking: nou twee keer kijken is wat overdreven hoor. Het is best een leuke docu maar dat gaat wat ver

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          21 juni 2019 om 12:37

          @gulli: Haha, te makkelijk.

          Login om te reageren
  4. janmetdelangeachternaam zegt

    20 juni 2019 om 22:43

    Ik krijg flashbacks uit de tijden van de F1 gtr en de Mercedes clk amg gtr. Heerlijk!

    Login om te reageren
  5. goodfellar1 zegt

    20 juni 2019 om 23:11

    Kijk nu al uit naar volgend jaar! AM vs Toyota vind ik al een vet vooruitzicht, als Koenigseggeggegg ook mee doet. Well hot damn diggity do im watching every hour

    Login om te reageren
    • aarsgewei zegt

      20 juni 2019 om 23:44

      @goodfellar1: ik ook! Volgend jaar hoeven we nog maar 1 jaar te wachten!

      Login om te reageren
  6. VeniVidiVici zegt

    21 juni 2019 om 00:09

    Nou Bugatti nog. Dan is het feestje compleet vind ik.

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      21 juni 2019 om 01:06

      @venividivici: gezien het reglement wordt de Chiron compleet zoek gereden. Oude auto’s hebben in WEC voordelen dus een LaFerrari, P1 en 918 zou niet misstaan in deze klasse.

      Login om te reageren
    • tvr1974 zegt

      21 juni 2019 om 13:14

      @venividivici: Bugatti is veeeeeeel te zwaar. Dat is een GT en geen Race/Hypercar. Ook niet als dusdanig ontwikkeld.. Dus nee die gaan echt niet mee doen.

      Login om te reageren
  7. ghost zegt

    21 juni 2019 om 00:19

    Zo ben ik zelf ook, ik zie ook altijd mogelijkheden.

    Login om te reageren
  8. Davidov zegt

    21 juni 2019 om 09:33

    ”Het” autosalon..?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North