• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: Koenigsegg Jesko, gaat als een jekko

Auteur: RubenPriest, gepost 5 maart 2019 om 14:06 – 57 Reacties

Afbeelding Officieel: Koenigsegg Jesko, gaat als een jekkoAfbeelding Officieel: Koenigsegg Jesko, gaat als een jekkoAfbeelding Officieel: Koenigsegg Jesko, gaat als een jekkoAfbeelding Officieel: Koenigsegg Jesko, gaat als een jekkoAfbeelding Officieel: Koenigsegg Jesko, gaat als een jekkoAfbeelding Officieel: Koenigsegg Jesko, gaat als een jekkoAfbeelding Officieel: Koenigsegg Jesko, gaat als een jekko

Officieel: Koenigsegg Jesko, gaat als een jekko
Je had vast niet anders verwacht van een Koenigsegg.

Een Koenigsegg die langzaam is? Nee, dat is niet mogelijk binnen de gedachte van het merk. In Genève presenteert het Zweedse automerk een nieuw hoofdstuk, de nieuwe Jesko vult het gat die is ontstaan sinds de Agera RS met pensioen is gegaan.

Het uiterlijk is overduidelijk Koenigsegg. De auto lijkt een sterke evolutie te zijn op de Agera, met wat Grand Theft Auto V-trekjes. Ook de motor is geen onbekende. De Jesko krijgt de 5.0-liter twin-turbo V8, goed voor 1280 pk op reguliere benzine. Op E85 levert het blok maximaal 1.600 pk. Het blok is gekoppeld aan een nieuwe 9-traps automaat. De Zweden noemen het de Koenigsegg Light Speed Transmission (LST). De Jesko gaat ongetwijfeld idioot snel, maar daar zijn nog geen harde cijfers van bekend. Koenigsegg laat meer los over de prestaties in een toekomstig stadium. Ook prijzen en beschikbaarheid zijn nog onduidelijk.

Dankzij actieve aerodynamica genereert de Jesko meer dan 1000 kg aan downforce. Verder beschikt de hypercar over achterwielbesturing, techniek die ook kennen van onder meer Porsche en andere sportautofabrikanten. Het carbon fiber chassis is opnieuw ontworpen, wat heeft geresulteerd in meer beenruimte, hoofruimte en meer zicht rondom voor de bestuurder.

De naam Jesko klinkt als een vies energydrankje, maar is een verwijzing naar meneer Jesko von Koenigsegg. De vader van Koenigsegg CEO Christian von Koenigsegg. Een mooi eerbetoon. In het interieur is een 9-inch SmartCenter display geplaatst. Voor de neus van de bestuurder zit een 5-inch scherm.

Ook interessant!

  • Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
    Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
  • Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's
    Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's
  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?
  • Koenigsegg Gemera
    Elektromotoren Koenigsegg Gemera zijn ook kleine reuzen

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

christian-von-koenigsegg, geneve-2019, hypercars, jesko, koenigsegg

Vorig bericht: « Mazda CX-30 komt tussen de CX-3 en CX-5
Volgend bericht: Buckelwal! Porsche 992 cabrio legt vinnen op de vloer »

Lees Interacties

Reacties

  1. mrniesoe zegt

    5 maart 2019 om 14:08

    Jah, het is een Koenigsegg… ‘nuff said

    Login om te reageren
    • gebruikersnaam3 zegt

      5 maart 2019 om 16:18

      @mrniesoe: Precies, een zielloos apparaat gemaakt in een laboratorium om hard te rijden, iets wat zelden buiten komt en zijn eigen motor opvreet zodra je er meer dan 3 keer achter elkaar echt hard mee gaat rijden. Koenigsegg dus….

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        5 maart 2019 om 16:37

        @gebruikersnaam3: laat me raden, je hebt nog een 2de gebruikersnaam hier, genaamd thierryvth?

        Login om te reageren
        • koekwaus zegt

          5 maart 2019 om 21:51

          @SimonMc: ik zie 4 puntjes ipv 2, het is Lincoln 2.0

          Login om te reageren
          • SimonMc zegt

            5 maart 2019 om 23:18

            @koekwaus: Nah, Lincoln is eerst een spatie en daarna 2 puntjes. Dan zou hij eigenlijk 2 spaties moeten doen en daarna 4 puntjes ….

            Login om te reageren
      • trolle zegt

        5 maart 2019 om 16:53

        @gebruikersnaam3: Thierry is that you?

        Login om te reageren
      • drdre1 zegt

        5 maart 2019 om 22:46

        @gebruikersnaam3: duidelijk geen verstand van auto’s of techniek.

        Login om te reageren
  2. janmetdelangeachternaam zegt

    5 maart 2019 om 14:10

    Hmm, vind hem niet zo, lijkt een beetje een instapper Koenigsegg

    Login om te reageren
  3. gwnbmw zegt

    5 maart 2019 om 14:13

    Volgens top gear twitter de eerste straatauto ooit die 300mph (480 kmpu) kan halen.

    Login om te reageren
  4. mercedesamg63 zegt

    5 maart 2019 om 14:16

    Lijkt meer op een basic sportauto (Mclaren 570s) met nadien toegevoegde aerodynamica elementen (Mclaren 600LT).

    Login om te reageren
  5. trolle zegt

    5 maart 2019 om 14:19

    Je bent vergeten melden dat er 2 versies van de jesko komen. 1 die meer gefocust is op downforce(die van op de foto) en een meer toospeed gefocust model. Volgens cvk zou dat 2e model wel de 300mph moeten halen

    Login om te reageren
    • trolle zegt

      5 maart 2019 om 14:19

      @trolle: toospeed moet dus topspeed zijn

      Login om te reageren
      • goodfellar1 zegt

        5 maart 2019 om 14:22

        @trolle: #me(er)too speed

        Login om te reageren
  6. str8six zegt

    5 maart 2019 om 14:21

    Vind ‘m niet heel mooi. De minste van de Geneva-hypercar-galore so far.

    Login om te reageren
  7. gregorius zegt

    5 maart 2019 om 14:22

    K’segg had toch die Regera met zo’n ‘pienter pookje’? Wat is daarmee gebeurd? Was dat niet beter?

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      5 maart 2019 om 16:38

      @gregorius: Sportief pookje

      Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      5 maart 2019 om 22:48

      @gregorius: ? ? ? een traploze versnelling idd. Geen idee waarom deze anders moest zijn?

      Login om te reageren
  8. michelschouten zegt

    5 maart 2019 om 14:24

    Vindt m niet denderend mooi

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      5 maart 2019 om 23:19

      @michelschouten: Wie dan?

      Login om te reageren
  9. gertjano zegt

    5 maart 2019 om 14:28

    Als je de spoiler wegdenkt en die groene/gele accenten is hij best mooi. Spoiler lijkt nu ook net alsof hij verkeerd om is geplaatst. :P

    Login om te reageren
    • mvdd zegt

      5 maart 2019 om 15:20

      @gertjano: Als je de spoiler wegdenkt loopt de achterkant veel te veel af

      Login om te reageren
      • stradale888 zegt

        5 maart 2019 om 15:35

        @mvdd: Als je de spoiler wegdenkt is meer dan de helft van de auto verdwenen…

        Login om te reageren
  10. ytrewq zegt

    5 maart 2019 om 14:38

    Het is zo onvoorstelbaar om in de tijd dat ik into auto’s ben de standaard zo snel verlegd te zien worden, van 600 pk naar 1200

    Login om te reageren
  11. plopkoekje zegt

    5 maart 2019 om 14:39

    1600 pk op 1400 kg zal wel lekker hard gaan

    Login om te reageren
    • woudloper zegt

      5 maart 2019 om 14:45

      @plopkoekje: en 1400kg downforce!!!

      Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    5 maart 2019 om 14:47

    Nog altijd gaaf maar niet mooi.

    Login om te reageren
  13. Edge zegt

    5 maart 2019 om 14:51

    De video van MrJWW waarin Christian von Koenigsegg hem een inkijkje geeft in het bouwproces van de Jesko is echt fascinerend. Ik blijf me telkens weer verbazen over hoe innovatief men bij Koenigsegg te werk gaat, en vooral ook hoe Christian het zo goed kan uitleggen waardoor zelfs m’n atechnische vriendin nog snapt wat er zo speciaal is aan hun oplossingen

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      6 maart 2019 om 09:32

      @edge: exact. Beste 36 minuten lange auto video waarin niet wordt gereden ooit!

      Login om te reageren
  14. dolledries zegt

    5 maart 2019 om 14:51

    Toch wel,goed gekeken naar mclaren … ik mis de originaliteit

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      6 maart 2019 om 09:33

      @dolledries: check the video van MrJWW: op YouTube

      Login om te reageren
  15. w0o0dy zegt

    5 maart 2019 om 14:53

    De motor is dit keer de nokkenas loze variant van de 5.0 V8? Lijkt me het vermelden waard aangezien dit een wereldprimeur is.. productiemodel zonder nokkenassen.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      6 maart 2019 om 09:35

      @w0o0dy: nope deze heeft niet de camless engine. “Alleen maar een compleet revolutionaire versnellingsbak die dct te schande zet en hoge druk luchtinjectie in de turbo’s tegen turbo-lag.. en verder nog wat kleinere revolutionaire dingetjes.
      Als ik het geld had zou ik er één kopen, al was het maar om uitgebreid met Christian Von Koenigsegg the kunnen praten. Wat een legende!

      Login om te reageren
  16. NLBUURMAN zegt

    5 maart 2019 om 14:59

    1600pk, gewoon 20 keer zoveel als m’n eigen auto…

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      5 maart 2019 om 19:50

      @NLBUURMAN: mijn motor heeft meer pk dan jou auto… Keuzes denk ik

      Login om te reageren
  17. 87sandyd zegt

    5 maart 2019 om 15:04

    De eerste Egg waarbij ik denk: Niet bijzonder.

    Het is meer van hetzelfde, weinig vernieuwend. Dat je dan als perspraatje zegt dat het een terugblik is op de eerdere modellen zegt eigenlijk al genoeg.

    Cristian is altijd vernieuwend geweest met zijn auto’s, maar hier is die dat imo gewoon niet. Wat is er met de transmissie gebeurd zonder versnellingen? Dat was toch beter? Waarom nu weer een 9-traps automaat?

    Nope, ik sla deze even over. Hopelijk is de volgende wel weer leuk.

    Login om te reageren
    • TimmiX zegt

      5 maart 2019 om 18:55

      @87sandyd: Bekijk anders even de video van MrJWW waarin CvK de hele auto en alle innovaties met hem doorspreekt. Ik denk dat je dan wel van mening bent veranderd.

      https://www.youtube.com/watch?v=cjZD-maFwaY&t=1130s

      Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        6 maart 2019 om 11:09

        @TimmiX: thnx, ga ik doen!

        Login om te reageren
        • TimmiX zegt

          6 maart 2019 om 18:04

          @87sandyd: En, is je mening veranderd inmiddels? Dit artikel op AB doet echt alle innovatie geen eer aan.

          Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      6 maart 2019 om 09:36

      @87sandyd: zie MrJWW op YouTube.. moving the game entirely again!

      Login om te reageren
  18. ghost zegt

    5 maart 2019 om 15:22

    Ik zie altijd die dikke Cristian van Koeniggsegg voor me bij die auto’s. Het is eerder het type dat je denkt tegen te komen in het dartteam van de lokale cafécompetitie.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      5 maart 2019 om 16:41

      @ghost: *Christian *Von. En volgens mij heb je iemand anders in gedachten, want tenzij je anorexische trekjes hebt, is hij helemaal niet dik.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        5 maart 2019 om 17:00

        @SimonMc: dikke kop met name, maar toch..

        Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      5 maart 2019 om 16:42

      @ghost: oh en *Koenigsegg

      Login om te reageren
  19. baklava zegt

    5 maart 2019 om 15:49

    1000pk was al te veel. Wat moet je hier in godsnaam mee. 1mm het pedaal indrukken en je vouwt de auto tegen een boom aan. Maak gewoon een auto met 500 pk en lekker licht. Veel leuker.

    Login om te reageren
  20. wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

    5 maart 2019 om 15:55

    Vertel ff die interessante info over die versnellingsbak. Die heeft 2X 3 tandwielen met 6 koppelingen zodat je -net als op je fiets- in totaal 9 verschillende ‘gearing ratio’s’ kunt maken

    Login om te reageren
    • 991gt3rs zegt

      5 maart 2019 om 19:21

      @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: dat dus….

      Login om te reageren
  21. maferick74 zegt

    5 maart 2019 om 18:40

    Hmm de spoiler moet groter

    Login om te reageren
    • trolle zegt

      5 maart 2019 om 23:24

      @maferick74: kan niet, ze hebben hem gebogen moeten maken omdat hij niet breder dan de wagen mag zijn.

      Login om te reageren
  22. 991gt3rs zegt

    5 maart 2019 om 19:21

    @rubenpriest: toch wel noemenswaardig: de automaat heeft 7 koppelingen! Wel het meest noemenswaardige van het hele artikel..

    Login om te reageren
  23. rolov zegt

    5 maart 2019 om 19:51

    Ik wacht op de 300 mph. Dan zal bugatti moeten reageren want het is fors sneller dan de chiron.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      6 maart 2019 om 09:38

      @rolov: qua snelheid komt de Chiron niet eens in de buurt van deze Jesko. Alleen het eerst stukje naar 100 vanwege 4wd. Daarna is het Game over.

      Login om te reageren
      • thierryvth zegt

        6 maart 2019 om 14:56

        @w0o0dy: De chiron doet het iedere dag en dan is het voor alles van Koenigsegg game over.
        Blijft leuk hoe men op autoblog maar f16’s blijft vergelijken met de Concorde

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          6 maart 2019 om 16:25

          @thierryvth: met een F-16 zul je heel wat meer lol hebben dan in de business class storm van de Concorde. Als je lange afstanden wilt afleggen dan neem je een comfortabele limousine met chauffeur, als je boodschappen nodig hebt dan bestel je die of last iemand die halen..
          Als je een Hypercar wil die vooruitstrevend is en spectaculair en ook nog eens waanzinnig fraai geconstrueerd waarmee je op de openbare weg kunt genieten EN op t circuit dan zijn je miljoenen beter besteed bij Koenigsegg dan bij Bugatti.
          Maar je consequente haat zonder goede onderbouwing richting Koenigsegg is alleen maar suf.

          Login om te reageren
  24. mats106rallye zegt

    5 maart 2019 om 22:00

    Ziek! Alleen jammer van die enorme vleugel

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      6 maart 2019 om 09:40

      @mats106rallye: jammer? Want 1400 kg downforce is een nadeel? Oké visueel is het nogal wennen, maar het zit erop omdat het nodig is.

      Login om te reageren
  25. w0o0dy zegt

    6 maart 2019 om 09:41

    Voor de luie donders hier.. hierbij de link. Must see:.
    https://youtu.be/cjZD-maFwaY

    Login om te reageren
  26. thierryvth zegt

    6 maart 2019 om 12:42

    Al weer een hele nieuwe Koenigsseg

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North