
Iets minder besproken, maar daar kan spoedig verandering in komen: Koenigsegg aast met de Jesko Absolut op de titel der titels.
Het was een beetje zoals de iPhone-onthullingen in 2017. Apple introduceerde de iPhone 8, een prima smartphone en een mooie doorontwikkeling op de iPhone 7. De 8 heeft echter maar een paar minuten in de spotlights gestaan alvorens Tim Cook de iPhone X presenteerde: een wat meer baanbrekende smartphone door zijn nieuwe techniek. En niemand had het meer over de iPhone 8.
Koenigsegg deed tijdens de ‘Genève-week’ hetzelfde. De iPhone X in deze vergelijking is de Gemera: iets radicaal anders voor het merk. De 1.700 pk sterke vierzits GT die niemand verwachtte is de auto waar alle aandacht naartoe gaat. De iPhone 8 in deze vergelijking is de Koenigsegg Jesko Absolut. Niet zo baanbrekend als de Gemera, want de Jesko is bekend en dat is ook waar we Koenigsegg van kennen. Geen ontbrekende achterspoiler die dat kan verhelpen.
Record
De Jesko Absolut lijkt dan ook niks meer of minder te zijn dan een directe aanval op de Bugatti Chiron SuperSport. Eind vorig jaar brak Bugatti min of meer onverwacht het snelheidsrecord voor personenauto’s, evenals de 300 mijlen per uur-barrière. Het record wisselt een beetje tussen Bugatti en Koenigsegg, want daarvoor was het de Koenigsegg Agera RS die het snelste was.
De wat meer gestroomlijnde Jesko Absolut heeft dan ook maar één doel: het wordt de snelste auto die het merk ooit in elkaar heeft geschroefd. Op jacht naar dat ultieme record, en die weer op naam van Koenigsegg te zetten.
Hoe snel??!!
Om de Chiron van zijn troon te stoten, moet de Jesko Absolut een snelheid van 304 mijlen per uur, of 490 km/u kunnen halen. Nog mooier zou natuurlijk die magische 500 km/u zijn. Is dat mogelijk? Jazeker, aldus Koenigsegg. Sterker nog: de computersimulaties lieten het getal ‘330 mph’ zien. Dat is 530 km/u!
Het lastigste aan de recordpoging is de locatie. Er moet ergens een kaarsrechte weg zijn zonder hoogteverschil. Je zou zeggen dat Ehra-Lessien een perfecte baan is, maar verwacht niet dat Bugatti hun baan beschikbaar stelt om recht voor hun ogen de concurrent het record te zien pakken.
Is het zo simpel? Ja, want de auto is er verder klaar voor. Qua benzineverbruik, qua banden, qua alles. Nu nog die kaarsrechte weg. De Jesko is er klaar voor. 530 km/u(!). (via Road & Track)
530, ik heb lekker een langere piemel dan jij!!!
Tis echt teveel.
@dunhozzie: teveel bestaat niet. Tevreden wel.
ja gaap het wordt een beetje saai zo.
Bugatti zou stoer zijn als ze het Koeningsegg gewoon op Ehra Lessien lieten proberen.
Het zou gewoon geweldig sportief zijn om dat toe te laten…
Bovendien “keep your friends close, …”
@tjorque: enemies…
@2scan: … keep your enemies closer
@2scan: helaas, je bent af
Leuk dat zo’n klein merk zoiets kan presteren.
Lekker David vs goliath.
Maar de Gemera vindt ik bog veel interessanter.
Gewoon omdat hij zo alle gebaande de vinger geeft!
Steek dat concept in een ruime break met pakweg 300pk en 60km elektrische range (en behoud de mogelijkheid om op ethanol / methanol van een CO2 neutrale bron te rijden) en je hebt de auto die zowel om klimaat, als op beleving als op praktisch gebruik geweldig scoort…
Vroeg me laatst iets af, is er al iets meer bekend over die computer gestuurde kleppen die o.a koenigsegg en Victor Müller (….) aan het ontwerpen waren?
@henkhupelschoten: is dat niet het freevalve systeem dat nu ook in die 600pk 3 cylinder in de Gemera zit?
@henkhupelschoten: Je doelt op het freevalve systeem? De Gemera is er mee uitgerust.
Waarom niet afreizen naar Salar de Uyuni hiervoor?
Binnenkort mag je niet harder dan 100km p/u in NL, beetje jammer in je Jesko
De afsluitdijk mag van mij gebruikt worden.
@appeltaartislekker: Briljant
@thomassnelweg: en met 430 kmp/u boven toegestane Vmax ook lastiger te flitsen daar!
@appeltaartislekker: nee iets met tribunes of in ieder geval staplekken
@appeltaartislekker: ik denk dat die niet lang genoeg is
@appeltaartislekker: ga je denk ik nie redden….
De iphone 8 een prima telefoon wat. 4 jaar oud lelijk ontwerp, 720p lcd. Matige accuduur. Beperkte cameramogelijkheden.
En dan iOS. 1 reden al om het een kut besturingssysteem te vinden: je mag niet zelf weten waar je je apps neer zet. Dus als je een app verwijderd, of een nieuwe app verplaatst, schuiven alle apps erna 1 plek op. En daar gaat je muscle memory, zit je weer te zoeken naar je andere apps.
Android zonder google apps is verreweg de beste oplossing. Updates voor leven, geen spionage.
Hahahahahaha….
Google en geen spionage in een zin….
Hahahaha….
En water is droog.
Ik denk dat je teveel gras gerookt hebt.
@grasvreter: als dit je problemen in ‘t leven zijn, wat heb je het dan zwaar zeg!
@grasvreter: updates is juist de zwakke plek van Android toestellen. Samsung heeft toestellen uitgebracht, die na 2 jaar geen updates meer kregen. Beveiliging Apple is ook beter.
De prijs van Apple producten is alleen schandalig hoog.
@911targa: dat de updates van samsung op niets trekt ligt aan samsung, niet aan google/android zelf
@911targa: prijs van alle telefoons is belachelijk tegenwoordig?,is toch nie meer normaal man…1000,- om te kunnen appen…ik doe niet meer aan die onzin mee…
Een fabrikant die producten maakt, maar van te voren weet dat ze niet getest kunnen worden. Begint een beetje onzinnig verhaal te worden.
Als Nederland zou je een kaarsrechte weg moeten kunnen neerleggen van een aantal kilometers lang zodat dit soort pogingen kunnen plaatsvinden en dan een som geld vragen voor het gebruik daarvan. Plat genoeg hiero
Of gewoon over de borsten van je vriendin laten rijden. :) Is misschien nog een betere optie!
Theoretisch van Den Haag naar de grens en terug binnen een half uur… omdat je iets vergeten bent. Kunnen ze niet een zoutvlakte opzoeken? VW gaat z’n baan echt niet ter beschikking stellen.
Een strijd om de grootste plasser, waar niet eens een weg voor gevonden kan worden om z’n doel te rechtvaardigen. Hmm ?. Wel een dik apparaat!