
Top Gear schijnt van plan te zijn ervoor te zorgen dat Koenigsegg een exclusief merk blijft. Ze kregen voor een item in hun magazine een 1018 pk sterke, door biobrandstof aangedreven CCXR tot hun beschikking, de enige die er op de aarde rondreed. Reed ja, want bij een tamelijk stevig ongeval is de exclusieve bolide van een slordige miljoen euro behoorlijk bechadigd geraakt.
Aangezien het slippertje van de Stig bij de Zweden nog vers in het geheugen lag, was besloten dat één van de senior engineers van Koenigsegg de auto tussen de fotolokaties zou besturen, om zo het risico op ongevallen met dit exclusieve pk-pakhuis zo klein mogelijk te maken. Vlak voor het ongeval had de ingenieur de venturi-tunnel (een soort ‘rear diffuser’ die voor neerwaartse druk op hoge snelheden zorgt) uitgeschakeld omdat er op die plek een camera geplaatst werd. Vervolgens werd er tijdens het rijden met een behoorlijke snelheid (schatting is 200 km/u) een bocht naar rechts genomen. Midden in die bocht stond een enorme oranje pion waar de Koenigsegg op geklapt is. Aan het magnesium-voorwiel is te zien wat de impact ongeveer is geweest. Bij het ongeval is niemand gewond geraakt, maar ik kan me voorstellen dat de eigenaar van de CCXR niet zo blij was met het nieuws.
Het hele verhaal en meer foto’s zijn te vinden op de Top Gear website.
Met dank aan RA999 en Folkert voor de tip!
Auw…. Dit doet pijn als liefhebber.
Zo daar zullen ze vast van balen!
Das minder :|
Shitttt, das echt balen! Geweldig mooie auto, en biobrandstof! Exclusief speeltje ja…
Hmm Koenigsegg Vs. Oranje Pion Vs. Vangrails wie wint er eigenlijk geen 1 lijkt me na het zien van de fotos.
Maar op de fotos is gelukkig alleen te zien dat de bumper en de velg gebroken zijn verder niets, anders moet de Stig er nog maar is ff mee rijden aangezien hij hier ook een handje voor heeft :P
jeetje… toch een hoop knaken om dat te repareren denk ik… alleen de prijs van een nieuw magnesium velg al…pff
Schitterende titel… “My Big Fat Green Wrecking”
Goed dat hij het kan navertellen.
Tsja. Het lijkt altijd allemaal zo fantastisch te gaan bij Top Gear, maar zelfs daar gaat het niet altijd goed… Ik betwijfel of ze dit ook gaan uitzenden, zoals dat andere slippertje van de Stig, dit is toch wat ernstiger…
Zonde van zo’n superwagen. Gelukkig is dit niet beyond repair, toch? Anders zou die ingenieur zeker een paar minpuntjes gescoord hebben bij het bedrijf :P
Vind ik eigenlijk wel heel erg lullig van TopGear! De crash van the stig had ik nog enig begrip voor… ook omdat het toen niet zo schadelijk was en een afgesloten vliegveld staat niet zo veel in de weg…
Maar hier lijkt het meer erop dat ze op een te klein weggetje te hard probeerden te rijden. Zowiezo zouden ze zich moeten inhouden als de venturi is uitgeschakeld, zeker bij een 1000pk auto waarvan al bekend was dat de achterkant soms niet in het gareel blijft.
@ Citrofiel; Wat let je toch weer lekker op. Er zat een ingenieur achter het stuur, niet de Stig!
waarom toch allemaal voor een stomme camera !!!! dit zijn mense die niets gevoel hebbe voor auto’s !!GRRRRR
Wie reed dr nou de Stig of een mannetje van koeniggsegg?
@ Danger; Van de TG-site: “The engineer who was driving…” Dus duidelijk een mannetje van Koenigsegg.
@Alwood
Koenigsegg had zijn eigen senior engineer achter het stuur, da’s net zoiets als Velentino Balboni die een Lambo crasht. Het is onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk. Zo zie je maar weer dat fouten heel menselijk zijn…
wat heb je ook aan een 1018 pk auto?!
dat lijkt mij ook nog eens gaaf, om een auto van een miljoen in de prak te rijden, bij voorkeur een veyron, die zien er toch niet uit
Hahaha. Super snelle auto maar tegen een pionnetje aanrijden kan ie niet. Dit is geen Zweedse kwaliteit! Koenigsegg lijkt stiekum toch wel een Italiaans merk te zijn!
Prachtige wagen 1018pk en nog goed voor het milieu ook maar, wat is die rechte plank in de cockpit die boven de auto uitsteekt op de 1ste foto ?
Shit, wat zijn die Koenigseggs vreselijke auto’s dan.
Die dingen zijn blijkbaar niet onder controle te houden.
Zelfs niet door hun eigen ingenieurs. Niet door de Stig.
Niet door de ene miljonair: http://www.autoblog.nl/archive/2006/09/15/koenigsegg-ccx-temmen-nog-best-lastig
En niet door de andere: http://www.autoblog.nl/archive/2006/10/23/plat-gereden-koenigsegg-ccx
Ik hoop dat ie boven modaal verdient!
Wat een wagen!!!!!
Wel mooi op zich dat ze al vaker moeite hebben gehad met een koenigsegg.
Deze bolide is niet voor mietjes!
top gear bellen? geef die maar aan mij ik kom ze schoon halen en meenemen materiaal genoeg:p
@ Slager Korrel: Het zijn niet de auto’s, maar de mensen die er in rijden die vreselijk zijn. De CCX is een geweldige wagen, maar alle miljonairs denken tegenwoordig dat ze F1-coureurs zijn. Daar zit de fout. The Stig heeft gewoon de auto tot het uiterste proberen te duwen op de baan, en hij is helaas ook over de lijn gegaan. En dit met deze testrijder is een vervelend ongelukje.
Dit is tenminste nog een auto waar skills voor moet hebben om er in te rijden. Jammer dat er niet meer auto’s zijn waarin je daadwerkelijk moet kunnen rijden voor je er in mag stappen. Met alle elektronica in de huidige auto’s is een chauffeur bijna overbodig.
@CCX; dat is de rechter deur die open staat :)
Zon auto mis je niet.Lelijk hok
ooh dat valt valt mee, beetje carbon hier en daar.
ik denk dat topgear er nooit meer een krijgt
1 minuut stilte…
Het is de schuld van de engineer he niet TG als je het verhaal leest was TG alleen getuige :P
beetje oftopic maar weet iedreen al dat er een mini site van de bmw m3 in lucht daar worden wat kleine dingentjes verteld over rondetijd op de ring (8.12)
en je kan hem in alle kleuren zien mischien is dit oud nieuws maar ik zeg het maar voor de zekerheid
Dus TopGear houdt er toch niet mee op hihi!
alsof ze het erpress doen!
Verdoeme, m’n favoriete auto -echt waar-, dit verdient 2 minuten stilte
“Vlak voor het ongeval had de ingenieur de venturi-tunnel (een soort ‘rear diffuser’ die voor neerwaartse druk op hoge snelheden zorgt) uitgeschakeld omdat er op die plek een camera geplaatst werd. Vervolgens werd er tijdens het rijden met een behoorlijke snelheid (schatting is 200 km/u) een bocht naar rechts genomen.”
En dit werd door de senior engineer van Koningsei gedaan………Geen wonder dat je die dingen niet op de baan kan houden…….
@Sir Smokealot
…o *schaamt zich een beetje*
srry, zal de volgende keer wel weer het volledige (topgear)bericht lezen :)
das dan niet zo’n probleem voor topgear lijkt me… en wel een beetje suf van die engineer :?
@CCX
Je naam zou toch vermoeden dat je die openstaande deur zelf had moeten herkennen. Maar het is je vergeven: Dit maakt meer emotie los dan een scherpe geest kan hebben.
Wel raar overigens dat deze topper niet in 2 stukken breekt, zoals tegenwoordig de trend is. ;)
Mijn vriendin maakte een goede opmerking: “TopGear zou toch misschien gaan stoppen? Als dit voor TopGear was dan zullen ze wel weer met nieuwe opnames bezig zijn……”
Hoe kun je trouwens een venturi-tunnel uitschakelen??
@w0o0dy
“unbolted the rear venturi only moments before,” Ze hebben het er dus afgehaald.
En volgens mij was dit voor TopGear magazine.
kweetnie echt oor ma tkan aan mij lign.
Trouwens Koenigsegg is al jaren mij favo merk en kben er ook door geobsedeert
@ CCX Goed voor het milieu? Je bedoelt minder schadelijk denk ik…
@stek
je moet me nu ook weer niet zo lett. nemen é, maar je heb ind. gelijk
heerlijke bak
Koenigseggs worden wel erg vaak gecrasht de laatste tijd.
Misschien toch maar overwege om er mee te stoppen Christian?
@ CCX:
1018pk en nog goed voor het milieu ook? Minder slecht zal je bedoelen. Al die zuinigere auto’s zijn niet goed voor het milieu. Ze zijn hooguit minder slecht. Wil je echt goed voor het milieu zijn, ga dan lekker lopen ofzo.
(Sprak ik terwijl mijn eigen auto nog staat af te koelen van een wild ritje).
Ik bedoel dus niet de moraalridder uit te hangen maar even fijntjes op de feiten te wijzen.
On-topic:
Ik vind Koenigseggs geweldige auto’s. Auto’s met echte supersport prestaties en ze zien er nog goed uit ook! Dus echt wel jammer dat er weer een gesneuveld is. Gelukkig wel killed in action, niet afgebrand in een garage oid.
ik vind de standaard wielen van de ccx toch mooier, maar ze zijn een pak zwaarder zeker?
Jammer van zoiets!!
:'( :'( :'(
@CCX
ik denk dat het ut dakje is… maar dan flink vernield ofzo…
Of het is zo’n om-flip ding :P net als op speelgoedwagentjes, als ie op zijn kop licht kan je em daarmee weer omdraaieh ;)
Tja, hoe vertel je dat aan je baas? haha
@ Alwood en CCX
De derde foto laat duidelijk zien dat het de deur is die open staat en er geen dakje op zit. Ook de foto’s van CCX bewijzen dat het de deur is. Alleen in dit geval kijken we tegen de binnenbekleding omdat het ’t rechter portier is.
maar eigenlijk is het helemaal niet de schuld van top gear, aangezien een mannetje van koeniggsegg reed
wel zonde, maja het kan gebeuren he..
Ja het ergste is dan alleen van ”hoe vertel je dit aan de eigenaar van de auto”. Zonde zeg van deze mooie super excoot.
wat een sukkel
Ik weet het niet, maar als ik op de site lees staat er dat hij een aantal keer gerold is.
@Thijs, waarschijnlijk zal hij wel een paar spins gemaakt hebben (geslipt dus) maar ik denk niet dat hij gerold is
de deur… psj wat is dat nou weer voor saai antwoord! :P
waarom loopt iedereen toch zo te zeuren op topgear????
het is toch duidelijk de schuld van het mannetje van koenningsegg aangezien hij reed omdat ze wouden voorkomen dat topgear hem zou crashen????
topgear heeft hier dus geen schuld aan
Welke idioot rijdt er ook in zo’n auto, da’s vragen om problemen. Afschaffen dit soort penisverlengers!
patrizia, jij hebt dus blijkbaar geen idee van mooie autos. om zon auto in de prak te zien doet pijn….
sorry ccxr is total los. onderbodem was gescheurd, helaas niet op de foto’s zichtbaar. op het eerste gezicht lijkt er niet zo veel aan de hand, bumper, spatbord en velg, maar helaas is de hele onder kant er ook aan gegaan incl de wielophanging!!! men werkt al aan een andere!
wow das jammer, een perfect mooie auto