Koenigsegg pakt snelheidsrecord van Bugatti af

Auteur: , 71 Reacties
ei

De snelste auto ter wereld is nu officieel made by Sweden.

Het is echter geen Volvo met een turbo, maar een Koenigsegg Agera RS. In het pittoreske Pahrump, Nevada kreeg de toko van Chistian von Koenigsegg de kans een recordpoging te ondernemen op een afgesloten stuk snelweg. En dat nog wel in dezelfde week dat Hennessey helemaal ‘America F*ck Yeah!’ gaat met de Venom F5, die volgens de tuner/fabrikant de snelste auto ter wereld is.

omelet

Die claim zal echter nog bewezen moeten worden, terwijl de Koenigsegg Agera RS nu al een officiële tijd/snelheid op de klokken heeft gezet. Koenigsegg belooft nog met extra details te komen, maar de Agera RS met Niklas Lilja achter het stuur heeft in ieder geval runs gedaan in tegenovergestelde richting (Hennessey, even opletten), waarvan de gemiddelde topsnelheid uitkwam op 447 kilometer per uur.

hard-gekookt-ei

Het zijn sowieso goede dagen voor de Agera RS, want onlangs pakte de auto ook al het record van 0-400-0 kilometer per uur af van de Bugatti Chiron. Ook dat record zette Koenigsegg in Nevada overigens nog wat scherper naar 33,87 gezichtsvervormende seconden.

UPDATE: Koenigsegg heeft een video van het snelheidsrecord naar buiten gebracht. Je checkt het filmpje HIER.

Bedankt iedereen voor de tips!



71 reacties

Hah toch mooi hoor, zo’n klein bedrijfje even twee maal achter elkaar het arrogante Bugatti op zijn nummer zetten. Je hebt er verder weinig aan, maar leuk is het wel. En zijn natuurlijk gewoon prachtige wagens, ook technisch. Ik ben wel benieuwd wat een Regera zou kunnen doen qua topsnelheid.
@trustmeiamanengineer: Waar is de arrogantie op gebaseerd?
@toniominestrone: VAG, nuff said.
@thomasbol: Goede onderbouwing.
@toniominestrone: Als je de laatste jaren niet onder een steen geleefd hebt, en geen VAG-fanboy bent, is het inderdaad genoeg onderbouwd 😉
@toniominestrone: Lelijkerd ook die Bugatti… in wezen nog minder appetijtelijk dan z’n voorganger. Blijft over een soort juwelendoos van Castafiore op wielen.
@toniominestrone: Ik snap het ook niet zo goed… Italianen, die zijn vaak pas arrogant.

Het is allemaal heel leuk wat Koenigsegg neerzet hiero. Heb er ook respect voor. Maar de Bugatti heeft denk ik meer capaciteiten dan de Koenigsegg.
@viezefreddyw:
Capaciteiten = financiële middelen.
@desjonnies: Ook waar, absoluut! Er zit een gigantisch concern achter Bugatti. Neemt niet weg dat een auto van dit merk goede rijcapaciteiten heeft. Er valt goed en comfortabel lange afstanden mee te rijden. Met een Koenigsegg toch een stuk minder.

Maar voor beide merken neem ik mijn hoedje af. Niet omdat ik het prachtige auto’s vind. Maar om wat ze doen en kunnen.
@viezefreddyw: Achter alle drie de merken schuilt een gedachte, ieder op eigen wijze.
Ik ben het overigens totaal met je eens dat Bugatti niet persé arrogant is, ik heb hen er nog niet echt op kunnen betrappen. Iedereen voert zijn eigen showtje op, als iets wil presenteren, iedereen mag dat op eigen wijze doen, toch? Dat noem ik geen arrogantie.

Het mooie van de drie genoemde hypercar-merken is, dat zij alle hun nieuwe bolide’s bouwen, met de oude in gedachten en bij alle is dat een basis, die opnieuw zowel fysiek, als technisch vorm wordt gegeven.
Maar waarschijnlijk doen gewone merken dat ook met hun modellen, je moet ergens beginnen, of een uitdaging en vergelijkingsmateriaal van hebben.
De inspiratie komt ergens vandaan, anders begin je er niet aan.
Of het krijgt een bizarre vorm, die buiten elke lijn en licht ligt.
@viezefreddyw: Het is op zich natuurlijk ’n knappe technische prestatie om zoiets op de wielen te zetten, maar ik blijf me maar afvragen wat ’t nut ervan is. En ik kan me niets anders voorstellen dan dat je in ’t gezelschap waarin je verkeert alleen maar kunt vertellen dat jij de snelste auto ter wereld hebt. Maar wat betekent zo’n statement? Toch niet méér dan dat die auto het kan? En waar blijft ’t praktische nut daarvan dan? Wie van mening is, dat je er gebruik van kunt maken –en ik bedoel dus nadrukkelijk van die topsnelheid!- , die heeft volgens mij niet alleen ’n draadje los, maar ’n gehele kabelbundel!
En die petrolheads, die denken dat ze dat in Duitsland wel kunnen, maken ’n hele grote denkfout! Ik rijd per jaar vele tienduizenden kilometers door dat land. Veelal nachtritten. Dus op tijden, dat ’t meestal erg rustig is. Maar ook dan zou ’t levensgevaarlijk zijn om harder dan zo’n 250km/u te gaan rijden! Zelfs op ‘n 4-baans Autobahn! Die wordt bij zulke hoge snelheden optisch als ’n smal fietspad met alle risico’s van dien. Bovendien verwachten andere verkeersdeelnemers NOOIT, dat er ooit iemand met zo’n bizarre snelheid achterop komt. En dan ook nog eens ongeveer 200km/u sneller “kunnen”? Kom op, zeg! Bovendien krijg jij daar ook de rekening gepresenteerd als er bij zulke snelheden iets mis gaat. In Duitsland geldt nog altijd de regel: Zijn er meerdere, andere verkeersdeelnemers op de weg, dan dien je je snelheid aan te passen! Er geldt beslist niet ’t recht van de sterkste/snelste, waar anderen maar rekening mee te houden hebben! De adviessnelheid van 130km/u is er niet voor niets! Maar daar zul je pas achter komen als er daadwerkelijk iets mis gaat en je met de Duitse justitie in aanraking komt.
Blijft natuurlijk de vraag: Wat heb je er dan aan? Volgens mijn bescheiden mening niet meer dan dat je prestige onder je kont hebt. Vanwege de prijs en ‘t “kunnen” van je bolide. Maar daar houdt ’t verder ook mee op.
@9000cse: mits de nodige pk’s is het niet onveilig om sneller dan 250 te rijden in Duitsland vind ik. Heb het meermaals gedaan en had nooit het gevoel dat ik extreem gevaarlijk bezig was. Je moet natuurlijk discipline hebben en het niet proberen als er her en der nog auto’s rijden. Want vroeg of laat doemt er een Nederlander/Belg/FranSoos op het linkervak aan de horizon… en die letten niet voortdurend in hun spiegel.
@viezefreddyw: daarom is het juist zo knap dat koenigsegg en ook pagani zulke auto’s maken en verkopen en succesvol zijn. En dat maar met een fractie van de financiële middelen die bugatti en VAG hebben.
@viezefreddyw: vaak met je eens, weinig aan te snappen aan arrogantie van VAG.
@toniominestrone: Nouja een zekere heer Piech schreeuwde altijd van de daken dat ze het allerbeste en aller snelste maakte. Om vervolgens elke concurrent toegang tot hun baan te ontzeggen om een dergelijke snelheidspoging te ondernemen. Opzich begrijpelijk, maar echt stoer is het niet. Arrogant is misschien niet helemaal het juiste woord dan, maar de bekende “Audi PR” afdeling mentaliteit heerst daar wel.
@trustmeiamanengineer: Dat noemen ze”de grote mensen wereld” deze gaat gepaard met miljarden, voor niets gaat de zon op.
@toniominestrone: maar als je durft te beweren dwt je de snelste hebt, dan mag je dit toch ook onder identieke omstandigheden kunnen laten zien? Je bent toch de snelste. Des te harder gaat de ander af als ze het niet lukt.
@peug206: Maar ze hadden toch even de snelste? Records zijn er om gebroken te worden. De ene keer komt Bugatti ermee aankakken, de andere keer Koenigsegg. Zo werkt het.
@peug206: ze hadden de snelste, en toen niet meer. dus hadden ze gelijk zo lang ze er waren.
@trustmeiamanengineer: Maar omdat een hoogste pief dat roept, moet je niet Bugatti er niet de schuld van geven. Die man had last van hoogmoedswaanzig.
Bugatti bouwde in het recente verleden ook al hypercar, dat Bugatti de opdracht kreeg en niet Lamborghini was logisch, toch?
Anders lag dat merk toch maar op de schap te verstoffen, nu kon men daar weer aan de slag en een blanco check is altijd fijn, dat is dan mooi meegenomen. Maar voor de mensen bij Bugatti bleef de uitdaging het beste van het beste te bouwen onder alle omstandigheden, het allemoeilijkste, want gaat dat eigenlijk ooit wel lukken, want je ontdekt steeds weer nieuwe dingen en die passen niet altijd in het produkt. Dus moet je altijd compromissen sluiten, van dit wel en dit niet. Maar dan kan daar best een heel goede auto uitkomen en dat was de Veyron zeker. En de Chiron is dat ook en zijn snelheidsmeter gaat tot 500km/u, dus er is nog wat ruimte.

Wat ik trouwens bijzonder vind, is dat men de Koenigsegg Agera RS gebruikt voor de prestaties. Ik had graag de Regera gezien, die is nog vernieuwender en in mijn ogen mooier. Maar misschien is die nog niet uitontwikkeld.
Blijft staan, dat het een mooie prestatie is.
@trustmeiamanengineer: arrogante Bugatti?
@trustmeiamanengineer: Arrogant? Een Bugatti kan 400kmh keer op keer rijden zonder dat ie kapot gaat. Plus dan blijft ie ook nog stabiel op die snelheid. Dat zie ik een Koenigsegg niet zo snel doen. Geef mij maar een Chiron. Lekker cruisen op snelheid, keer op keer.
@baklava: jij heb vast erg veel ervaring met chirons en agera’s.
Wat een gelul.
@trustmeiamanengineer: Ik zou zelf onmiddellijk voor de Koenigsegg kiezen. Mooier dan de Bugatti en ook veel meer mijn ding… maar.. dat afzeiken van het Frans-Duitse merk slaat helemaal nergens op.

Beide fabrikanten doen hun eigen ding en op het feit dat ze allebei heeeel snel gaan zijn ze eigenlijk niet te vergelijken. De Bugatti is een hele luxe GT die ook nog eens enorm goed presteert, terwijl de Zweed een echte gefocuste sportwagen is.
Elke ECHTE autoliefhebber zonder foute vooroordelen zou blij moeten zijn dat de twee merken en hun auto’s uberhaupt nog bestaan in deze tijd!
Ik neem aan het oude record van de Veyron en dat de Chiron nog een tijd moet zetten? Appeltje, eitje voor de Chiron lijkt mij…..
@taka: moeten ze wel even de bergenzer eraf halen.
@taka: de chiron deed 42sec voor 0-400-0, topsnelheid moeten ze nog doen met de chiron. Het probleem volgens bugatti zijn de banden(en dat de chiron meer dan 10km nodig heeft om aan zijn topsnelheid te geraken en dat ehra lessien zijn langste rechte stuk maar 9km is)
@trolle: 10km om aan zijn top te komen? En in 35 sec zit hij aan de 400? Wat een gekheid
@rolov: ik had ergens gelezen dat de chiron meer dan 10km nodig heeft voor zijn topsnelheid. In 35sec zit hij idd aan 400kmh maar alles daarboven is moeilijker hé
@trolle: ja door het beroerde auto ontwerp. Dat was het ding met de Veyron ook .
@trolle: hallo Afsluitdijk!
@mars: Zit halverwege een gemene knik in. Bij de benzinepomp op Breezanddijk. Ben daar ooit ´ns met 280 door geraasd. Laat staan met 400 plus. Dan wordt zo´n flauwe bocht ineens serieus stuurwerk.
@hartman: nee jonge, je begint bij Kornwerderzand en na de knik heb je 20km recht stuk.. Pies of keek!
@mars: Na de knik is het nog 13 kilometer tot de Stevin sluizen. Ik ging met 282 in een E34 M5 door die knik. Een Veyron, Chiron, Agera kunnen dat misschien wel met 350. Dan moet 13 kilometer genoeg zijn voor 450. 8 seconden op de kilometer. Wel tijdig remmen.
@taka: koenigsegg wacht daarom nog ff met de Regera. Als de Chiron sneller is gegaan dan deze Agera RS dan komt daarna pas de Regera in stelling enbwast Bugatti nogmaals de oren. Goede marketing.
Ze hebben ondertussen hun 0-400-0 record verscherpt naar 33.87sec!
@trolle: thx, staat er inmiddels bij!
Dit gun ik de kleine fabrikant uit zweden van harte
gefeliciteerd Christian
Is dit met een ‘standaard’ (voor zover je van standaard kunt spreken) RS of hebben ze wat truukerij moeten uitvoeren om dit te halen?
@gulli: standaard
Zo dan… Daar heeft men toch lang op gewacht. Vierhonderd-en-vijftig kilometer per uur… Echt bizar!!!
Het idee dat er een idioot op het idee kan komen om dat ook ff op de Autobahn na te doen… Tokkel jij daar met 150 op de teller, komt er eentje met 300 in je achterspiegel aan.
@pjotr: 300 gebeurt wel vaker
@pjotr: Daarom zorgen dat je zo tokkelt dat je hem in je linker buitenspiegel ziet ;)
@pjotr: 300 sneller bedoel je denk ik 😊
@pjotr: Als je op de autobahn met 150 km/u al denkt dat je links moet gaan rijden, dan ben je zelf de fout in gegaan..
@pechweg: als je denkt dat je ander verkeer met een snelheidsverschil groter dan 100 kunt inhalen heb je ook van het Autobahn rijden niks begrepen. Met meer dan 100 km/h snelheidsverschil inhalen wordt gekwalificeerd als “rasen” en dat wordt zwaar bestraft. Netto ligt de maximum snelheid op de onbegrensde Autobahn dus meestal op 190 km/h.
@mashell: Mwah op 4 baans wegens reed ik geregeld 250 uiterst links en was er niks aan de hand. Ook wel eens aangehouden maar meer dan een papierencheck en een bewondering van de wagen was het niet.
@mashell: Voor zover ik terug kan lezen staat er geen straf op. Enkel zodra je bij een ongeval betrokken raakt is de kans aanwezig dat je deels aansprakelijk wordt gesteld. Dat kan inderdaad in de papieren lopen, of erger. Er is naar mijn weten echter geen wet die een maximum snelheidsverschil bij het inhalen vastlegt.

Maar goed, er zijn weinig stukken waar je zoiets überhaupt moet willen.
@karhengst: dat “Rasen” is op basis zo’n ruim omschreven artikel over gevaarlijk weggedrag. Officieren van justitie interpreteren het zoals beschreven.
@mashell: Duidelijk. Maar gezien het aantal controles daarop is de kans op een ongeval door hetzelfde weggedrag nog groter. Dat je dan (deels) de sjaak bent is vrij logisch.
@pjotr: met 150km/h langdurig op de linker baan rijden in Duitsland is net zo gevaarlijk als langdurig 80km/h rijden op de linker baan in Nederland. Niets mis met 150km/h rijden, maar ga na het inhalen weer lekker naar rechts….
Bugatti blijft een Volkswagen, zou dus een eitje moeten zijn voor de koning.
Als Bugatti het doet is het maar saai en hebben we er niks aan.
Als Koenigsegg het doet is het retegaaf en is het de beste auto ooit.

Maar goed, puik gedaan meneer Koenigsegg. Voor zijn merk toch wel een soort van belangrijk. En hij heeft de fanbois weer juichend achter hun computer zitten.
Het blijft een lelijk hok, vooral die achtervleugel niet geïntegreerd maar ala Halfords er bovenop geplakt. In een Bugatti kun je nog dagelijks voor komen rijden in 3-delig op zakenreis, doe je niet in dit apparaat, echt niet.
@sracert: een Bugatti kopen ipv een Koenigsegg omdat je dan aan kunt komen in een driedelig pak. Daarvoor koop je zulke auto’s toch niet ;)
@berlinetta: Met een Bugatti kan dat natuurlijk altijd. Daar kun je mee voorkomen om daarna nog even een paar rotondes te pakken onderweg naar het familie diner op stand.
Vet, maar waarom hebben ze dit niet met de Regera gedaan?
Grappig, dat zo’n – in verhouding tot VAG – klein bedrijf met ongetwijfeld een veel kleiner budget een auto kan maken, die qua prestaties een Bugatti het snot voor de ogen rijdt. Maar goed, moet aannemen, dat een Chiron ook op andere vlakken dan 0-3/400 etc topprestaties levert en daarop Koenigsegg het nakijken geeft. Maar ‘t blijft desondanks een byzonder fenomeen, zo’n Zweud.
@amghans: je moet beide auto’s niet willen vergelijken. Beetje hetzelfde verhaal als een Ferrari 488 GTB vergelijken met een Bentley Continental GT. Het gaat beide enorm hard, maar het zijn compleet ander soort auto’s.
@dizono:
Zou niet weten waarom je die vergelijking niet zou maken. Reken maar, dat men dat bij Bugatti ook doet, die zullen het feit, dat de recordtijden van de Chiron nu even de boeken uitgereden zijn beslist als een aansporing zien om er waar mogelijk nog een schepje bovenop te doen. Verwacht hun clientèle ook van ze.
Waarom reed Chistian niet zelf?
@hartman: te dik/zwaar! Check bovenstaande foto..
@hartman: hij blijft graag leven.
Wat de waarde hiervan nou precies is anders dan een leuk teamuitje? Overigens staat dat donkerrood de wagen echt fantastisch.
Nou Hennesey, kom er maar in
En dat met de Agera RS. Ben benieuwd wat de Regera kan uitspoken
De Hennesey Venom F5 heeft iets dat ik niet bij de Bugatti en Koenigsegg vind.
Of je nou twee keer de route moet afleggen voor een officiële guinisbook of records vermelding zal me wat.
Die Hennessy Venom is veel mooier dan die andere 2 en dat die Bugatti nou zo’n praktische wagen is gelooft niemand, bij 400 km/u (als je dat al ergens kunt rijden) is de tank van de laatste in 10 minuten leeg en dan moet je hem voortduwen naar het volgende benzinestation.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).