• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koeriersdienst overheid stopt met elektrische auto’s

Auteur: Dennis, gepost 20 mei 2010 om 11:31 – 19 Reacties

Electric Beetle

Verbeter de wereld, maar begin bij jezelf. Zo luidt het gezegde, dus wanneer je als overheid graag ziet dat het volk in elektrische auto’s gaat rijden, dan is het verstandig om zelf het goede voorbeeld te geven. Mede om die reden reed de Interdepartementale Post- en Koeriersdienst (IPKD) al vanaf 2003 als eerste overheidsdienst deels met elektrische auto’s rond. Maar nu niet meer, want de elektrische wagens zijn vervangen door wagens op aardgas.

De voornaamste redenen om af te stappen van de elektrische wagens zijn de hoge onderhoudskosten en de beperkte actieradius. In de praktijk bleek dat de wagens slechts een halve dag inzetbaar waren en ’s middags alweer aan het stopcontact moesten. Op de momenten werden dieselwagens ingezet. In nieuwe staat hadden de elektrische wagens een bereik van 150 kilometer, maar na een paar jaar is dat flink afgenomen. Het was niet rendabel om de accu’s te vervangen. En hoewel de (accu)techniek de laatste jaren steeds verder verbeterd is, was het voor de dienst kennelijk niet interessant om opnieuw elektrische wagens aan te schaffen.

De IPKD handelt post- en koeriersdiensten af voor departementen en agentschappen. De dienst bezorgt in binnen en buitenland interdepartementale poststukken en neemt ook bijzondere koeriersdiensten waar. Er wordt door IPKD enkel voor overheidsdiensten gereden. In totaal heeft de dienst, 17 wagens op de weg die gemiddeld 50.000 kilometer per jaar rijden. (via: binnelandsbestuur)

Ook interessant!

  • Ook deze smartphonemaker gaat elektrische auto's maken
  • Alpina niet geïnteresseerd
    Alpina is niet geïnteresseerd in elektrische auto's
  • Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!
    Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!
  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch

Vorig bericht: « De Peugeot 308 GTi vanaf 29.990 euro
Volgend bericht: Frogmann Rocket II: de koning van alle driewielers »

Lees Interacties

Reacties

  1. tt zegt

    20 mei 2010 om 11:37

    slecht bericht voor de verkopers van de electriciteitskarretjes lijkt me.. meestal is de onderhoudskost een plus bij de verkoop… wil dit dan zeggen dat hel allemaal larie is? en dat het allemaal toch geen zin heeft?

    Login om te reageren
  2. John zegt

    20 mei 2010 om 11:39

    Hopla, met auto’s gebeurt dus hetzelfde als met je telefoon en je laptop… De eerste weken gaat het allemaal nog goed maar op een gegeven moment wordt die batterij toch lui…
    Hoe staat het met de techniek van de brandstofcel?

    Login om te reageren
  3. timberleek zegt

    20 mei 2010 om 11:49

    @john

    niet zozeer lui. Dat had je met de nimh accu’s ‘vroegah’, geheugeneffect. Dat heb je niet meer mij lithium accu’s en bij veel nikkel accu’s ook niet meer trouwens. Wel houdt je de gewone slijtage.

    Maar het laat wel zien dat elektrische auto’s nog helemaal niet zo rendabel zijn als men denkt.

    Login om te reageren
    • John zegt

      20 mei 2010 om 12:06

      @timberleek: Slijtage.. Lui…. Tometo.. Tomato…

      Login om te reageren
    • FuelMinded zegt

      20 mei 2010 om 13:02

      @timberleek: Lithium-ion accu’s kunnen niet tegen kou (bij hogere temperaturen dan 50 graden kunnen ze overigens ontploffen). Tegenwoordig denkt men te oplossen met een verwarmings element. :s

      Waterstofauto’s kunnen na verloop van tijd ook “slijten”. Omdat de platinaplaatjes in een brandstofcel inefficiënt worden als ze vuil worden. Bovendien is waterstof winning uiterst onrendabel.

      De tweede generatie biobrandstoffen zijn de toekomst.
      Er is nog wel hoop in accutechniek, genaam Lithium-Fluor-accu. Maar de tijd zal het leren.

      Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    20 mei 2010 om 12:18

    Ik kan nergens vinden om welk merk elektrische auto’s het gaat…

    Login om te reageren
  5. Laurens zegt

    20 mei 2010 om 12:54

    TNO adviseerde ook om eerst maar eens een behoorlijke praktijkproef te doen… misschien was dit hem… iedere laptop gebruiker had idd de uitslag kunnen voorspellen :-)

    Login om te reageren
  6. Max zegt

    20 mei 2010 om 13:03

    Aardgas is vandaag het meest milieuvriendelijke, nu nog hopen dat ze die batterijen rommel milieuvriendelijk recycleren.

    Login om te reageren
  7. Raptor zegt

    20 mei 2010 om 13:08

    Hahahahaha. Dat zeg ik al jaren. Komen ze nu eindelijk ook tot de conclusie dat de technologie nog niet ver genoeg is. De batterijen van je laptop gaan maar twee jaar mee. En zo’n ding kost 150 Euro. In een auto zitten er zo honderden. En men stookt nog steeds steenkool op om de stroom te maken. belachelijk!

    Login om te reageren
  8. Iceman zegt

    20 mei 2010 om 14:05

    Ongelooflijk hoe men weer zo afgaat op een relatief niet veelzeggend bericht. Die dienst gebruikte elektrowagens met technologie uit 2003 en daarvoor, een tijd waarin de techniek nog was gebaseerd op NiCD en net de eerste NiMH batterijen uitkwamen. Het zou me niet eens verbazen als het allemaal NiCD-wagens waren. Die dingen zijn totaal niet te vergelijken met wat er nu in bv. een Tesla Roadster of Nissan Leaf wordt gestopt.

    Maar nee hoor, er zijn er mensen die het al jaren roepen….riiiight.

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      20 mei 2010 om 15:54

      @Iceman: wat loop jij te zeurpieten. Als je zo graag een EV wilt hebben, koop je het ding toch gewoon. Of ga je zitten huilen tot de subsidie 100% is? Dat kan je denk ik de komende crisisjaren op je buik schrijven :-)

      OT: het was blijkbaar een kut idee: de overheid stapt er van af, is hun goed recht.

      Login om te reageren
  9. Duppie zegt

    20 mei 2010 om 14:48

    @fuelminded
    Je bedoeld lithium-ijzerfosfaat. Die slijten inderdaad nauwelijks, ploffen niet als ze te warm of overladen worden, maar zijn wel veel duurder dan li-ion of li-polymeer.

    Gezien de leeftijd van de auto’s van het IPKD hebben die echt geen lithium accu’s. Die auto’s worden wel flink gebruikt, 7 jaar met een ouderwetse accu vind ik zeker niet slecht.

    Login om te reageren
  10. Raptor zegt

    20 mei 2010 om 15:53

    Benzine wordt niet lui zoals een accu…

    Login om te reageren
  11. timberleek zegt

    20 mei 2010 om 16:11

    @Raptop

    een laptopaccu is ook heel duur betaald he ;-)
    die cellen zijn voor en paar tientjes te krijgen (als consument), voor zo’n bedrijf dus een heel stuk goedkoper.

    @fuelminded

    ik weet het, ik weet het. En bij te ver ontladen zijn ze in een klap waardeloos. En overladen en BOEM.
    Die boem is overigens niet een plofje, maar echt boem. Met zo’n met cellen afgeladen auto wordt dat een auto – boem -geen auto

    Login om te reageren
  12. timberleek zegt

    20 mei 2010 om 16:13

    @duppie

    zijn dat niet die accu’s die op iets van 300 graden gehouden moeten worden? er was een fosfaataccu waar dat moest. Hij had daarentegen wel veel voordelen.
    Dus voor dingen waar je er baat bij hebt (bijvoorbeeld deze koeriersdiensten) zou het kunnen, maar voor een auto die regelmatig stil staat (thuis, op je werk etc) is dat alleen maar zonde

    Login om te reageren
  13. Duppie zegt

    20 mei 2010 om 16:27

    @timberleek
    Nee, dat is een NaS (natrium-zwavel) accu. hij heeft wat goede eigenschappen (zoals dat hij in principe oneindig lang meegaat en hij is goedkoop) maar zodra de temperatuur van dat ding te laag wordt is hij instant naar de knoppen.
    LiFePo4 is nu al te koop in bijv. elektrisch gereedschap. De cellen worden gemaakt door A123. De Killacycle (die elektrische drag motor) gebruikt ze ook.

    Login om te reageren
  14. Cantago zegt

    20 mei 2010 om 19:39

    En weer een bewijs dat iets simpels als aardgas gewoon al 10x beter is voor het milieu dan dat stomme elektrische gedoe! Je kunt veel beter gebruik maken van wat de natuur te bieden heeft dan via gekke omwegen zelf iets proberen.

    Login om te reageren
  15. Wollie zegt

    21 mei 2010 om 07:15

    En precies daarom sta ik 300% achter Fiat. Ze komen met doordachte oplossingen zonder poespas. Een auto op aardgas, een 2-cylinder turbo van 105 pk enz. En ja, zelfs die 2-cylinder kan op aardgas rijden.

    Login om te reageren
  16. timberleek zegt

    21 mei 2010 om 19:56

    @duppie

    LifePo4 ken ik wel. Zijn goede cellen, maar wel weer een slag duurder als li-ion (voor nu tenminste)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North