Komende 5 jaar dramatische files, aldus het kabinet

Auteur: , 65 Reacties

Op de korte termijn zien de vooruitzichten er niet goed uit.

Kabinet: komende 5 jaar dramatische files

Wie allergisch is voor files moet een andere job zoeken, of dichter bij het werk gaan wonen. Of je blijft natuurlijk elke dag klagen bij de koffiecorner, want files blijven nog wel even onderdeel van de dagelijkse situatie op de Nederlandse wegen. Tenzij we deze oplossing hanteren.

Het gaat er de komende jaren niet beter op worden. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft in een rapport (PDF alert) van het Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) laten opstellen dat files alleen maar zullen toenemen. Automobilisten zullen de komende vijf jaar juist langer in de file staan. Hoewel er nieuwe lappen asfalt komen, weegt dat niet op tegen het toenemende verkeer. Volgens het rapport heeft dit onder meer te maken met de aanhoudende economische groei.

Tussen nu en 2023 zal het reistijdverlies voor automobilisten flink toenemen, zo is de verwachting. Er liggen tot en met 2030 de nodige plannen klaar. Het kabinet trekt in totaal 20 miljard euro uit om het wegennet te verbeteren en files aan te pakken. Zo komt er zeker 1.000 kilometer aan nieuw asfalt bij. Veel grote projecten zijn echter pas na 2023 klaar, waardoor de komende jaren automobilisten weinig gaan merken van die plannen.

Foto: 911 GT3 Touring Package via @hhitalia op Autojunk



65 reacties

Heerlijk elke dag op de fiets naar ’t werk.
@werf76: veel plezier vandaag!
@werf76: Met het weer van vandaag sta ik anders liever in de file….
@werf76: Met het weer van vandaag sta ik anders liever in de file….
@werf76: Erg jaloers. Heb het zelf jarenlang gedaan, door weer en wind. Helaas met mijn huidige baan niet mogelijk.
@werf76: heerlijk inderdaad. En als het hard regent werk ik gewoon thuis. Ideaal.
@werf76: zou ik ook wel willen, helaas moet ik lopen.
Mijn werk begint 10 meter achter mijn huis🤣
Mooi dat in de 1e zin de 3 oplossingen voor file allergie worden opgesomd! Sterkte aan iedereen vandaag, het wordt er weer eentje. Google map kleurt rood…
Tja, eigenlijk is het voor mensen in de Randstad wel beter om het OV te gebruiken, gezien de betere OV-voorzieningen dan in dunbevolkte gebieden. Als we het echt allemaal zo erg vinden, passen we ons daar wel op aan.
Conclusie, zo erg vinden we het volgens mij niet. Want we weten allemaal dat extra asfalt nooit langer dan vijf jaar effect heeft.
@granlusso: zo lang met het OV reizen duurder is dan met de auto, denk ik dat veel mensen toch met de auto zullen reizen. Zo neem ik bijvoorbeeld nooit de trein naar schiphol : duurder en die krengen vallen ook behoorlijk vaak uit op dat traject.
@magnumsing: Snap ik, maar het komt op hetzelfde neer: als we het echt allemaal zo erg en belangrijk vinden, passen we ons wel aan (lees: dan betalen we er ook wel voor).
@magnumsing: dat die dingen uitvallen helemaal eens. Ik heb er op het moment van schrijven zelf last van. Maar het kosten plaatje hangt af van wat je werkgever wilt vergoeden. Zo kan ik wel ‘gratis’ met de trein maar de auto haal ik er qua kosten niet uit. Daarnaast is R’dam – Schiphol in de spits eigenlijk nooit sneller met de auto ondanks het NS geklungel.
@magnumsing: Ik pak de trein ondanks het langer duurt. Liever drie kwartier bijslapen/Netflix/boekje lezen/administratie doen dan een half uur voor me uit staren en vervolgens vijf minuten lang een parkeerplaats zoeken.
@magnumsing: zodra de trein voor mijn huis stopt, mijn muziek draait en stoelverwarming heeft, me stilte en privacy geeft, en me vervolgens voor de deur bij mijn werk afzet, en dat ook nog allemaal op de tijden die mij perfect uitkomen, dán ga ik met de trein
Heerlijk dit. Of we klagen over de slechte economie, of we klagen over files.

Maar de mensen die klagen zijn zelf in de verkeerde stad gaan wonen ofwel werken!

Want dat is de oplossing, niet meer asfalt, want dat slijt na een tijdje ook weer dicht doordat mensen toch weer verder gaan werken/wonen.
@reactief: Was het leven maar zo simpel he.
Genieten. Ik woon in de gemeente Utrecht op 10 km van werk. Met de auto zou ik 1. Elke dag chagrijnig zijn. 2. Mijn reistijd verdubbelen. 3. Mijn reiskosten minimaal verdubbelen. Geef mij de scooter of fiets maar! Autorijden doe ik wel als de rest van NL thuis zit.
Op een dag als vandaag zou ik lekker de auto pakken, maar ik ben vrij!
Maar verder pak ik de fiets. Ik heb daarmee alleen al dit jaar voor zo’n €520 aan brandstof bespaard. Ben 1x de pas afgesneden. Over de kop gevlogen en afgevoerd naar het ziekenhuis. Eigen bijdrage aan medische kosten €342. Ik draai dus nog altijd met winst!
@schreute01: Het positieve er van in zien. Lekker bezig!
@schreute01: waar rij je normaliter! Zal ik je ff laten zien dat autorijden goedkoper is! ;)
@schreute01: schaterend de OK in, zo hoort het 😋
Het probleem zit niet in het toenemende verkeer, maar het gebrek aan toezicht en te weinig innamen vab rijbewijzen van al die debielen die elke dag vrolijk aan het appen zijn, terwijl ze met zeker 30km/h verschil iedereen afsnijden, bumper kleven, of nog NET hun afslag moeten halen en daardoor 4 rijstroken in 1x diagonaal oversteken.
@rike: cupasoupie?
@rike: Nou, het zal zeker van invloed zijn, maar er zijn zoveel meer factoren die files doen toenemen. Dus door het alleen daaraan te wijten ga je een beetje te kort door de bocht denk ik.
@granlusso: maar hij heeft wel een punt. Als je kijkt hoeveel asfalt er dagelijks “verloren gaat” aan het korte termijn denken van onze medemens, tenenkrommend!

Het niet juist ritsen / andere laten ritsen, onnodig links rijden, niet met verkeer mee rijden ivm obsessie voor telefoon, héén en weer door de file heen schuiven omdat je denkt dat de 5e baan rechts van je sneller is dan die van jou etc etc.

Ik heb me er maar bij neergelegd en werk op dagen als deze thuis. Helaas heeft niet iedereen die luxe…
Als ik ooit verder weg van mn huis kom te werken, staat er meteen een BMW K1300S oid in de schuur. Aansluiten in de file vind ik echt verschrikkelijk.
@racerx: Ik heb altijd medelijden met motorrijders als het zo hard regent als vandaag.
@viezefreddyw: nou Freddy, ik kan je geruststellen, de wind kan vervelend zijn, evenals gladheid, maar met een goed pak en handschoenen merk je echt 0 van de regen. Ideaal! 😄 Medelijden is dus niet nodig.
@racerx: Haha dat scheelt dan weer. Maar het lijkt mij niet prettig. Ik heb geen ervaring op motoren en ik heb er dan ook niet zo heel veel mee maar ik kan mij voorstellen dat het in de regen alles behalve prettig is om op een motor te zitten wegens slecht zicht etc. Hoe ervaar jij dat?
@viezefreddyw: Ik word op de motor precies even nat als in de auto. Pak laat geen water door. En als ik van de parkeerplaats naar mijn werk loop blijf ik ook droog, dat geldt niet als ik met de auto ben.
@viezefreddyw: zoals hierboven beschreven heb je met de juiste spullen nergens last van. Tuurlijk kun je in de regen minder van het rijden genieten dan in de stralende zon, maar nat word je niet én je hoeft niet in de file te staan.
@viezefreddyw: Ik schat dat ik in de laatste 2 dagen woon-werk verkeer gemiddeld 30 min per enkele reis bespaard heb. Lekker warm en droog in mijn motorpak. Uiteraard minder relaxt dan in de zomer met doorwaaijack, maar vergeet niet dat je ook zo goed als gratis rijdt.
Zolang het gros nog altijd dezelfde werktijden blijft hanteren veranderd er weinig. Overheid moet flexibele werktijden belonen. Bijv avondtoeslagen niet belasten oid. Spreiden van drukte Den Haag! Werkt veel beter dan 1000km nieuw asfalt
@cloverleaf: Men moet domweg dichter bij het werk gaan wonen en bedrijven inhuren die dichter uit de buurt komen. Minder kilometers maken is de enige oplossing.

Dat betekent dus ook dat de overheid op moet houden met centraliseren van overheidsgebouwen en bedrijven moet stimuleren buiten de grote kantoren in de Randstad te gaan zitten.
@lekbak: ook dat moet beloond worden inderdaad. Dat en flexibelere werktijden en je komt een heel eind.
@lekbak: moet je wel aangenomen worden in de buurt, lukt veel mensen lang niet altijd.
@lekbak: Zelfs met een bovenmodaal salaris (3200 >) zijn de huizen in de randstad onbetaalbaar.
@bmw2coupeeigenaar: Ik weet het. Mede daarom ben ik terug gegaan naar het platteland. Daar is wellicht minder werk, maar alsnog wel vacatures die gevuld moeten worden. Ik woon nu in een hoekhuis met 4 slaapkamers en 600m2 grond. Heeft me in totaal nog geen 135k gekost en dan heb ik daarvan ook nog een schuur van 60m2 gezet. Boodschappen haal ik lopend of op de fiets, alles wat ik maar kan wensen aan winkels zit <20 minuten verderop van deur tot deur. Dat lukt je zelfs in de randstad niet. Alleen mijn vrouw moet nu 3 uur reizen naar haar school (tu delft), maar als ze klaar is volgend jaar kan ze kiezen uit verschillende banen binnen een half uur filevrij reizen.

Maargoed, er wonen en werken nou eenmaal veel mensen in de randstad. Daarom vind ik het ook onbegrijpelijk dat zelfs de belastingdienst aan het centraliseren is geweest. Gooi die kantoren lekker naar de kleine plattelands steden. Is goed voor de werkgelegenheid daar en nu alles digitaal is maakt het logistiek toch niks uit. Behalve dat er minder files komen op de drukke plekken.o
@cloverleaf: Probleem is dat veel mensen samen moeten werken… of in ieder geval gezamelijk contact momenten hebben, met grote flexibiliteit in werktijden wordt dat lastig. Ik merk dat zelf ook. Ik kies er soms voor om later te beginnen en langer door te werken, maar mensen vinden het niet prettig als je ze na 19:00 belt. Dus dan zul je je werkzaamheden goed moeten plannen en niet afhankelijk zijn van anderen bij calamiteiten.
@airc: dat is een mindset die je moet doorbreken. Ik werk zelf zeer flexibel (ook aard van de industrie waar ik in zit) en mn vriendin heeft een eigen bedrijf waardoor ze zelf redwlijk flexibel kan zijn. Heeft zn voor en nadelen natuurlijk maar ik zou niet anders willen.
Zolang ik deze berichten blijf lezen, blijf ik lekker buiten de randstad wonen.
@laurensxmourik: De A28 staat gelukkig nooit vast!
Het is niet alleen de randstad. Als je hier als regering iets aan wilt doen moet je met een masterplan komen. Het is echt en, en, en. Alleen asfalt is zeker niet voldoende. Het is eind jaren 70 al fout gegaan onder Den Uyl, toen kwamen de overloopgemeenten en werden mensen gestimuleerd om uit de grote stad te gaan. Kom je lekker iedere dag naar het werk met de auto. De overloopgemeenten zijn verder gegroeid maar voor de rest is er te weinig gebeurd. En ja, daar plukt u nu de zure vruchten van
Als de huizenmarkt zo door blijft krampen knallen we binnen twee jaar gewoon weer een dikke crisis in en list het probleem zich vanzelf weer op. Tot we na 8 jaar weer op hetzelfde niveau zitten maar dan rijdt de helft van de nieuwe (lease)auto’s autonoom dus dan hebben we er minder last van.

Klinkt pessimistisch maar komt goed!
list=lost*
18 jaar in de randstad gewoond, blij dat ik er weg ben. Ov en verkeer is daar echt verschrikkelijk (zegt iemand die jarenlang in jakarta heeft gewoond)
Ben ik blij dat ik vooral in de avond rijd. Laat ik het nog sterker zeggen: Ik plan het zo!

Als ik in Amsterdam moet zijn (200km rijden), wat nogal eens voor komt, dan pak ik de avond er voor gewoon een hotel. Ga echt no-way in de file staan! En anders ga ik pas na 09:30 rijden.

Bij dat ik die luxe heb, want het lijkt mij vre-se-lijk om elke dag in de file te staan.
De enige oplossing naast het ‘tijdelijk’ asfalteren: maak autorijden met name in de spits duurder. Ik pleit voor abonnementsvormen op basis van kenteken.

Spitsrijden
– Spitsabonnementen voor bepaalde wegen (A1, A2 en of wegen in de randstad)
– Hef extra belasting op voor oudere auto’s (10 jaar of ouder). Stimuleert aankoop nieuw(ere) schone auto’s.
– Maak autobezit ‘goedkoper’ voor mensen die uitsluitend buiten de spits rijden. Gaan ze alsnog de weg op, dan betalen ze een extra tarief die hoger ligt dan het abonnementstarief.

Daarnaast is het noodzakelijk om de komende jaren flink te investeren in OV nabij P+R voorzieningen.
@bmw2coupeeigenaar: Dus meer betalen om in de file te staan. Ik zou niet weten waarom wij de overheid moeten belonen voor decennialang slecht beleid.

Autorijden is al behoorlijk duur en daardoor steeds moeilijker te betalen voor de lagere inkomens. Volgens mij moeten we er niet naartoe gaan dat autorijden enkel nog is weggelegd voor hogere inkomens.
@budha: echter gaat het hard die kant op.
@budha: Slecht beleid in het verleden of niet. De toenemende verkeersdrukte op de weg is onontkoombaar. Met alle (gezonds)gevolgen van dien voor jou, mij en onze kinderen die wellicht in de nabije gelegenheid van de (snel)wegen wonen . De enige manier om de drukte drastisch te verminderen is het toepassen van een financiële ontmoedigingsbeleid. De verdiensten kunnen we vervolgens inzetten voor de aanleg van meer P+R locaties met goede OV aansluitingen buiten de bewoonde gebieden. Autorijden kan voor de lagere klasses relatief betaalbaar blijven indien zij buiten de spitstijden rijden. Bedrijven zullen door deze sancties zoveel mogelijk genoodzaakt zijn om flexibele werktijden te hanteren voor hun werknemers. Kost klauwen met geld, maar ik ben ervan overtuigd dat dit de toekomst moet worden!
@bmw2coupeeigenaar: De automobilist brengt jaarlijks 20 miljard in het laatje en daarvan wordt maar 6,5 miljard geïnvesteerd in de infrastructuur. Het geld is er dus al, geen reden om de overheid van extra inkomsten te voorzien. Sterker, als we van files een verdienmodel maken voor de overheid, dan wordt het nooit opgelost.

Dat beprijzen de vraag doet afnemen geloof ik ook niet echt. Men staat heus niet voor de lol in de file. Al die belasting op sigaretten laat mensen ook niet minder roken. Over verdienmodel voor de overheid gesproken.

Buiten de spits rijden klinkt leuk, maar zoals ik al zei, men staat niet voor z’n lol in de file. Om buiten de spits te reizen moet je voor 7 uur of na tien uur onderweg zijn. Dat is voor veel mensen niet te combineren met hun gezin, werk, sociale leven, etc.

Om het probleem op het bordje van de lagere inkomens neer te leggen is naar mijn idee maatschappelijk gezien niet acceptabel. Op een redelijk tijdstip op je werk aankomen zou niet een onbetaalbare luxe moeten zijn.

Ik ben het wel met je eens dat er een betere aansluiting tussen OV en de auto zou moeten komen. De NS probeert de reiziger nu ook al de spits uit te jagen, dus daar kan ook nog wel het nodige worden verbeterd.
@bmw2coupeeigenaar: Zo heb je nooit genoeg geld voor een huis natuurlijk. Een auto van 10 jaar oud is noodzakelijk als je wilt starten op de woningmarkt.
“De nieuwe lappen asfalt wegen niet op tegen het toenemende verkeer.”

Misschien ook eens verder kijken dan je neus lang is? Dus ipv 1 rijstrook, 2 rijstroken erbij maken zodat je de problemen in de toekomst al tackelt. Korte termijn gedachten ook altijd, denk nou eens ff een paar minuten langer na. Beetje investeren in de toekomst graag!
De vacatures in Groningen nemen hard toe, daar is nog ruimte en betaalbare woningen die ook nog eens door de gasunie gerenoveerd worden.
@kobus1967: Groningen stad is bijna net zo erg als amsterdam wat betreft woningnood. En als je buiten groningen stad woont zijn de files de stad in ook een ramp.
Ze moeten die wegen gewoon heel wat sneller aanleggen. Duurt allemaal veel te lang in NL.
Deze koekenbakker werkt 800 meter van zijn woning. Zelfs als t regen ben ik niet volledig doorweekt.
@koeckenbacker: Ik blijf gewoon op mijn werk slapen. Tussen wakker worden en werken zit ongeveer twee minuten, en ik krijg geen druppel op mijn hoofd als het regent.
@lekbak: gewoon een camper kopen en op de parkeerplaats wonen, kn het weekend de post ophalen thuis
@koekwaus: Dat is wel een beetje omslachtig als er gewoon een leefruimte met hele ruime woonkamer, eethoek, keuken met vaatwasser dubbele oven en 6pits kookplaat, badkamer met regendouche en ligbad, ruime slaapkamer met twee persoons bed en overal airco en vloerverwarming. Bovendien past een camper niet onder de bruggen door…
@lekbak: wie zegt dat de camper geen airco heeft. En er past altijd wel een fiets achterop de camper, kun je gewoon onder de brug doorfietsen.
@lekbak: hahaha prachtig dat die schepen van zoveel luxe voorzien zijn.
Hoeveel koffie en vergaderingen hebben ze gehouden alvorens ze tot deze open deuren conclusie kwamen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).