• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Komt er een hete hatch van de nieuwe Mazda3?

Auteur: RubenPriest, gepost 12 april 2019 om 13:46 – 16 Reacties

Komt er een hete hatch van de nieuwe Mazda3?


Een mooie opvolger van de Mazda3 MPS.

Hot hatches, er kunnen er niet genoeg op de markt komen. Wij als autoliefhebbers hebben meer keuze en autofabrikanten moeten aan de bak om het best concurrerende product neer te zetten. Dit is niet alleen op het gebied van vermogen, maar ook dingen als een dikke uitrusting en technische zaken (sperdifferentieel!) spelen steeds meer mee.

Vanuit de officiële koker van Mazda is nog niets medegedeeld maar Kota Beppu, topman binnen het merk, heeft tegenover Autocar laten weten dat er een hetere versie van de Mazda3 goed mogelijk is. De Japanse autofabrikant kan zich onderscheiden door de 2.5-liter geblazen vierpitter onder de kap van de Mazda3 te plaatsen. In het geval van de CX-9 levert het blok 250 pk en 420 Nm koppel. Vergeet niet dat de hatchback een voorwielaandrijver is, (veel) meer vermogen hoeft geen betere uitkomst te betekenen. Het alternatief is vierwielaandrijving, maar dat brengt meer gewicht met zich mee.

Volgens Beppu moeten er niet te veel gedacht worden richting een hardcore hatch, maar juist een dagelijkse hot hatch die het auto’s als de Volkswagen Golf GTI lastig moet gaan maken. In het verleden was de Mazda3 MPS een serieuze concurrent van de destijds Golf GTI/R32 en Ford Focus ST.

Mazda’s R&D Center in Los Angeles zou al bezig zijn met een eventueel concept van deze nieuwe MPS, of hoe Mazda de hetere hatch ook gaat noemen. Helaas zijn de regels niet meer zoals 10 jaar geleden. Mocht de Mazda3 er inderdaad met een 2.5-liter motor komen dan kan het prijskaartje met de huidige emissieregels duur uitpakken, wat de auto voor Nederlanders niet interessant maakt.

Render: X-Tomi Design

Ook interessant!

  • Mazda 2 Hybrid
    Nieuwe Mazda 2 Hybrid komt heel bekend voor
  • Zó komt de nieuwe Honda Civic bij de dealer te staan
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Nieuwe elektrische Porsche 718
    Nieuwe elektrische Porsche 718 komt eerder dan verwacht

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, mazda3, mps

Vorig bericht: « Deze Nederlandse Alpine A110 kost nog geen 30 mille!
Volgend bericht: Dit lentespeeltje maakt bijzonder hebberig »

Lees Interacties

Reacties

  1. baklava zegt

    12 april 2019 om 13:56

    Liever eentje zonder turbo met minder gewicht. Maar ja uitstoot enzo.

    Login om te reageren
  2. tge1 zegt

    12 april 2019 om 14:02

    Ja, meteen doen! Eindelijk een opvolger voor mijn MPS!

    Login om te reageren
  3. ghost zegt

    12 april 2019 om 14:09

    Lekker!

    Login om te reageren
  4. galverink zegt

    12 april 2019 om 14:15

    “Vergeet niet dat de hatchback een voorwielaandrijver is”.

    Hij is er ook met vierwielaandrijving hoor.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      12 april 2019 om 14:22

      @galverink: Wel alleen in de VS als ik mij niet vergis. Maar zoals ik hieronder in mijn reactie al stel hebben ze daar ook een turboloze 2.5L viercilinder in het gamma. Het zou mij niks verbazen als ze die variant met AWD naar Europa halen en het daarbij laten. Ik verwacht geen hoge verkoopaantallen van een Mazda3 MPS of iets dergelijks, dus dit zou een prima middenweg zijn. Sneller dan het huidige aanbod, maar lekker goedkoop voor Mazda omdat de wagen allang ontwikkeld is.

      Login om te reageren
    • hotze zegt

      13 april 2019 om 09:05

      @galverink: en these days kan een beetje voorwielaandrijver wel 300 paarden aan.

      Login om te reageren
  5. Edge zegt

    12 april 2019 om 14:19

    Ik ben wel benieuwd of ze dan ook echt die 2.5L Turbo erin gooien. In de VS is de Mazda3 al te krijgen met een turboloze 2.5L viercilinder, goed voor 186hp. Ten opzichte van de op dit moment beschikbare blokken in de nieuwe Mazda3 (116pk diesel en 122pk benzine) is dat een best heet te noemen, maar in vergelijking met de Golf GTI (245pk) is het toch aan de magere kant.

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      12 april 2019 om 14:44

      @edge: In het hot hatch segment moet je echt niet met minder dan 200pk aan komen zetten.

      Login om te reageren
    • galverink zegt

      12 april 2019 om 15:57

      @Edge: de 2,5 liter zonder turbo is voor Amerikanen de ‘base engine’. De Skyactiv-X is de ‘optional engine’ met de hoogste standaarduitvoering.

      Het heeft geen zin om die 2,5 l te verkopen in Europa. Hij is net zo sterk als de X maar krijgt een slechter CO2-cijfer.

      Login om te reageren
  6. gandini zegt

    12 april 2019 om 14:30

    Als als als…

    Als de 3 MPS komt zoals op die foto, minstens 250 pk krijgt én nog enigszins betaalbaar blijft, dan zou ik overwegen om mijn ST de deur uit te doen.

    Maar zolang het niet zover komt, hou ik lekker mijn auto en steek ik daar wel onverstandig veel geld in.

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      12 april 2019 om 14:45

      @gandini: Ik doe mee!

      Login om te reageren
  7. allesmetturbo zegt

    12 april 2019 om 14:59

    Ik dacht dat er een sky active x met compressor onderweg was met een leuk vermogen. Zal vast op te schroeven zijn naar 250+ pk dus lijkt me zeker fun.
    Echt een hele dikke en mooie auto, standaard al

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    12 april 2019 om 16:55

    Gaaf! En dan ook als sedan graag. Een S3/I30N sedan concurrent is altijd wijs.

    Login om te reageren
  9. steventure zegt

    12 april 2019 om 19:34

    De 2.0 in de 2 zou ook wel leuk wezen

    Login om te reageren
  10. PunicaOase zegt

    12 april 2019 om 20:10

    Gaat bijna niemand kopen net zoals het geval was met de vorige MPS… mensen gaan in het hothatch segment voor de GTI en soms voor een Megane… de rest zie je amper helaas…

    Login om te reageren
  11. drdre1 zegt

    12 april 2019 om 21:19

    Sedan ziet er beter uit, maar met deze velgen is de hatchback ook best te pruimen! ??

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North