Koop de koets van deze E30 M3 en maak een gloednieuwe

Auteur: , 38 Reacties

Een kans als deze zullen we niet snel weer tegenkomen.

Tegenwoordig zien we héél af en toe wel eens een gloednieuw, ongebruikt exemplaar van een geliefde youngtimer of klassieker voorbijkomen. Het is een flinke opgave om zulke auto’s op te duiken, maar wanneer zoiets gebeurt is de vreugde veelal enorm. Om diezelfde reden zullen liefhebbers ontzettend blij zijn om te horen dat er ergens op aarde nog een onaangetaste koets van een BMW E30 M3 staat.

Althans, als zij een beetje poen op zak hebben. De ‘body shell‘ van deze E30 is recentelijk namelijk op Facebook te koop aangeboden voor een bedrag van 30.000 dollar. In zekere zin kunnen we dit een koopje noemen, want het is een van de weinige overgebleven exemplaren. Dankzij de huidige eigenaar verkeert de koets van de BMW nog altijd in goede staat. De beste man heeft het geraamte van de M3 Coupé liefst 15 jaar lang zorgvuldig bewaard.

Het is belangrijk om te vermelden dat we hier niet te maken hebben met een puik eigen project, maar dat het daadwerkelijk een origineel frame van de E30 betreft. Dit blijkt niet alleen uit het papierwerk, maar ook uit de verschillende stickers op de auto, die aantonen dat de M3 in kwestie destijds van de band in Dingolfging is komen rollen. Het frame lijkt echter nooit in gebruik te zijn genomen, want op het geraamte staat geen VIN-nummer. Overigens wijst niets aan de koets erop dat er ooit een motor in heeft gelegen.

Dit alles baant de weg vrij voor een handige hobbyist om de koets van de E30 M3 Coupé op de kop te tikken en een heuse speurtocht te starten naar alle andere benodigde onderdelen, zodat er een geheel nieuwe klassieker ter wereld kan komen. Er gaat immers niets boven een geslaagde restomod.



38 reacties

Is fake. Ik zie “OriginAle onderdelen” staan…
@joejojo2012: oud-Hollandsch vermoed ik. Je ziet ook wel eens originaele. Later is dat verbasterd tot originele zoals wij dat de dag vandaag kennen.
@krizus: ik noem dat Italiaans 👍
Uit de catalogus :
https://www.etkbmw.com/bmw/EN/search/selectGroup/58622/41_2533/41001979078
@hubert:
Zijn dat nieuw geproduceerde bodys?
@hubert:
oh wacht, ik zie het al, laat maar ;-)
Is duidelijk fake, er staat ‘originAle onderdelen’…
De hamvraag is echter, maken we er een orignele e30 van, of komt er toch een fijne 6 in lijn in de neus?
@dutchdriftking: de 10 cilinder past ook net…😬
Wat krijg ik toch altijd hoofdpijn als ik dingen als ‘APK-keuring’ of VIN-nummer’ zie staan.
@vaakbenjetebang: Ach, vaak ben je te bang.
Er is vast nog wel ergens een E46 M3 blok te krijgen, nieuw onderstel eronder, racekuipjes erin, lekker hoor.
@Gulli: ja zo iets lijkt mij ook t beste. Hier kan toch geen originele meer gemaakt van worden. Dan maar een circuit beest van maken!
Pffff ongelofelijk. Dat ze de koets van zo’n klassieker in saai Audi-grijs durven afleveren!!
@torsen: Of zoals Abarth vliegtuiggrijs van bij de overbuur.
@torsen: grondlak
Perfect project voor een V10 uit eigen schap👌🏼
@kennone: neeeee, liever de S65 V8 uit de M3 🤤
@kevdutchie: nee beter een 1.3,5 6 in lijn tfdi blueline ecomotive ultra tech met dsg
@abdoelklapstoel555: nee, beter Shimano Nexus met 7 versnellingen in de naaf en downhill trappers voor extra grip op je pooikes👌🏼
Liever een E30 M3 die als complete M3 de fabriek verlaten heeft, zo’n 50k op de teller heeft zodat je er zelf ook mee durft te rijden, die ik zelf van 1e eigenaar overneem, volledig gedocumenteerd en in fabelachtige originele staat verkeerd. Dit is leuk voor in een museum, voegt verder niks toe.
@happyhonda1977: De m3 die jij beschrijft is ook zowat museum materiaal geworden hoor…
Gaaf om dit tegen te komen maar ik denk dat de zoektocht naar de overige onderdelen nog vies tegen kan vallen. Natuurlijk is er gereviseerd wel het e.e.a. te vinden maar toch. Lijkt me wel gaaf hier een origineel en vers exemplaar van te maken.
@densk: Er moet uiteindelijk een chassisnummer in komen en wie gaat die aanleveren.
Een exemplaar met een carpass historie van 300.000 km.
Zo ben ik een jaar of 10 geleden al eens een ‘blanco’ chassis voor een E30 cabrio tegen gekomen. Zonder chassis nr dus! Toen al veel geld gekost. Voor een M3 (in deze bubbel tijdperk) valt de prijs mij dan nog mee.
In de VS kun je volop bodyshells krijgen, van alle iconische modellen wel.
Hoe is dat in Europa eigenlijk? Ik weet dat er een Engels bedrijf (kan zo niet op de naam komen) bodyshells van MG / Mini maakt, voor minder dan 10 duizend pond. Maar heb nog nooit nieuwe bodyshells van pak ‘m beet BMW voorbij zien komen.

Wel de natte droom voor iedere hot-rodder natuurlijk, carte blanche beginnen met een solide basis.
@rob:
British Heritage, ontstaan als Fenix uit de British Leyland as waar je MGB en GT bodies kunt bestellen (de GT body wordt gebruikt voor de fantastische LE 50 van Frontline developments) de Tiumph TR6 en veel Jaguar E type delen .
@desjonnies:
British Motor Heritage, dat zijn ze inderdaad. Thanks

Die Frontline MGB-GT is inderdaad super. Met die prachtige Dunlop-style wielen, in het groen en de juiste hoeveelheid moderne techniek… Alle supersnelle sportwagens van nu en de miljoenen kostende klassiekers van toen ten spijt, dit komt toch wel het dichtst in de buurt van perfectie:
http://image.motortrend.com/f/roadtests/coupes/1206_2012_mg_le50_first_drive/37688894/2012-mg-le50-rear-three-quarters.jpg
@Rob: ziet er goed uit inderdaad! Kende het ook niet, eens even snuffelen weer!
Totaal gestoorde prijs voor alleen een shell 😂
Wielen zitten er al onder zie ik
Kun je natuurlijk nooit een “nieuwe” auto van maken. Klein probleem met emissies e.d. Geen kenteken.
Veel raceteams die een x-aantal race M3 in de stal hadden, kochten vaak een paar complete bodies om snel een total loss gereden race wagen te vervangen.
Ik weet niet hoe het nu is, maar ik heb ooit een body voor een Delta Integrale gehaald en 2 Sierra Cosworth bodies voor verschillende rijders.
En vrij recent een gebruikte Prodrive 2 deurs WRC body die in zijn oude glorie is hersteld.
Niks bijzonders, gewoon een M3 waarbij geen opties zijn besteld.
@mashell: het is geen vw..
De vraag is of je deze M3 überhaupt op kenteken krijgt in dit land, want emissie eisen?
Ik zou er een nieuwe m3 van maken. E46 blok erin wel oud interieur denk ik.
Chassisnummer van een verrot M3 chassis overslaan in dit chassis. Zo moeilijk is het niet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).