Vilner’s knalrode E30 M3 heeft een verrassing in zijn neus

Auteur: , 63 Reacties

En nee, het is geen smerig snotje of residu van een witte pretlijn.

Het moge duidelijk zijn dat BMW niet van plan is om ooit nog het iconische recept van verleden M3’s uit de kast te trekken en toe te passen op toekomstige generaties van de 3 Serie. Zodoende moeten we ons richten tot derden om onze fix, een broodnodige dosis nostalgie, te kunnen consumeren. De vaardige kunstenaars van het Bulgaarse Vilner Garage hebben onze gebeden verhoord en presenteren vandaag een haarfijne BMW E30 M3.

Het in Sofia gebaseerde bedrijf heeft een waar huzarenstuk ter wereld gebracht, gehuld in een scharlakenrode tint die Imola Red II wordt genoemd. De legendarische sportcoupé is gebaseerd op een E30 M3 uit 1990 en Vilner heeft het model zeer speciaal gemaakt door deze de zalige, zeldzame bodykit van het Evolution II-model te geven. De bolide rolt op een set 18″ velgen van BBS, die perfect bij de stijl van de auto passen.

Binnenin de auto vinden we wederom het uitmuntende werk van Vilner. De Bulgaren zijn heer en meester als het aankomt op het renoveren en vernieuwen van interieurs en dit is ook te zien bij de E30 in kwestie. Als een soort Oost-Europees Singer hebben zij de binnenzijde van de gehoekte 3 Serie getransformeerd tot een waar retroparadijs. De bekleding van de M3 is een wonderbaarlijke mix van tartan, het van oorsprong Schotse en Keltische geruite patroon, en ouderwets leer. Echter vinden we eveneens voldoende race-invloeden, want naast een rolkooi – waarvoor de achterste stoelen verwijderd moesten worden – heeft de E30 een Momo-stuur, kuipstoelen en zijn alle onnodige zaken verdwenen. Mede hierdoor weegt de auto slechts 1.200 kg.

Het sportieve karakter van de E30 M3 krijgt extra tractie door het feit dat Vilner de originele krachtbron heeft verwisseld voor de 3,2-liter zes-in-lijnmotor uit de E36 M3. De zescilinder produceert 321 pk en 350 Nm en is verbonden aan een handgeschakelde vijfbak. De unieke M3 zal hierom een genot zijn om te besturen.



63 reacties

gvd wat een plaatje, zal niet goeiekoop zijn
@gove: jawel, maar niet goedkoop
Holy grap, wát een beauty! Restomod done right, all the way.

Laat dit een voorbeeld zijn voor velen.
@rrrobert: grap 🤔 crap!
@RRRobert: Jij hebt niet verder gekeken dan foto 10 ?
@johnhert: jazeker wel! Ik geef toe, dit is er eentje uit de categorie “zo over de top dat -ie weer leuk is – of niet” maar in het totaalplaatje van deze auto, met inachtneming van het tijdperk waar deze uit stamt, kan ik deze bekleding wel waarderen.
Bulgarije? Dan zal de auto die als basis diende wel van west Europese oorsprong zijn.
@loserboi932: bmw is duits dus west europees, of bedoelde je dat niet?
@tmenges: hij bedoelt wss dat de basis M3 ooit hier in de buurt geregistreerd stond en zonder instemming vd eigenaar richting het Oosten is gegaan
@ouwedibbes83: inderdaad. Ik maak soms echt slechte zinnen maar gelukkig zijn er nog mensen die het begrijpen. Thanks.
@ouwedibbes83: god hahah dat snap ik ook wel, was meer sarcasme! ;)
@loserboi932: Bulgarije lag nog achter het ijzeren gordijn in die tijd. Kortom deze auto kan nooit orgineel in Bulgarije verkocht zijn
Ik ben verliefd man….wat een prachtkar met mooie details.
Volgens mij had de 3.2 E36 M3
321pk. BMW werkt sowieso niet met rare getallen als ‘317’ aangezien ze altijd met hele getallen werken in KW’s. 240KW is 321pk (op een paar uitzonderingen na).
@skinnybmw: Klopt. Twee van deze in V configuratie ligt ook achterin de McLaren F1 (volgens Paul Rosche). BMW’s eerste atmosferische motor met meer dan 100pk/l als ik het goed heb.
@skinnybmw: 321 pk is 236 kw
@maotje: Je hebt helemaal gelijk en mijn stelling gaat dus niet helemaal op…in mijn hoofd was het 1,34
maar het is natuurlijk 1,36 (100kW is 136pk).
Misschien gold het meer voor de normale BMW-motoren als ik het zo terug bereken. 95kW E30 320i, 105kW E36 318is, 70kW E30 316i, 75kW E30 318i, 100kW E30 318is, 141kW E36 325i, 160kW E24 635CSi etc.
Het waren ongeveer 5-tallen dus. 210kW E28/E24 M5/M635CSi etc.
@skinnybmw: daarbij had een 3.2 ook een 6 bak en geen 5 bak volgens mij. De 3.0 had 5 versnellingen.
Kan natuurlijk dat ze er een andere bak achter hangen maar het is wel vreemd.
heel mooi. Echter is er wel een reden waarom BMW destijds voor de S14B23 motor, een 4 cilinder, koos en niet voor een 6-inlijn. Namelijk de balans van de auto. Dus ik betwijfel of de auto door deze Resto-Mod verbeterd is.

Desalniettemin een erg dikke built.
@mrbooz: precies! Nu wss zwaarder in de neus en zonder achterbank wellicht iets lichter aan de achterzijde
@mrbooz: Dat is de marketingreden, de daadwerkelijke reden was gewoon dat de M88 al bestond, en ze gewoon de M88 kop 2 potjes korter konden maken en op een M10 blok konden plakken, zie daar goedkope nieuwe sport/race motor
@undifined1: ik snap je niet
@undifined1: De reden was wel degelijk de compactheid en het gewicht van de M10 die beter paste bij de E30. De M88 was echt een zwaar blok, net als de latere S38. Dat het een goedkope manier was om het zo op te lossen was alleen maar mooi meegenomen en de M88 was een beresterke 6IL.
@mrbooz:
ongeveer 25 kilo, dat merk je zeker wel een een beetje met insturen, maar die 110 pk extra heb je altijd plezier van kan ik je vertellen!
@bimmert: Dus een gestripte e30 weegt 1200kg als er een 25kg zwaardere motor in word gehangen? Mijn nagenoeg full options Mercedes 190 weegt aanzienlijk minder dan dat. Wat zijn dit dan zware hokken zeg!
@lekbak: Een standaard e30 316 2 deurs heeft een leeggewicht van 967 kg. Ze zijn iets lichter dan een 190…
@bimmert: Frank?
@skinnybmw:
Ik ken hem wel, maar daar houdt het op.
@mrbooz: maar met al die extra pk’s kun je het onderstuur van de zwaardere neus makkelijk omzetten in overstuur hoor, geen probleem!
Perfect!
Kan je een vriendin ook inruilen?
@volvonerdy70: als ze superhot is met brede wielkasten en dikke koplampen en toevallig ook een tweeling is dan heel misschien.
@bmwe46m3balling: ze is een tweeling, daar is dan alles mee gezegd 😉
@volvonerdy70: maar heeft ze ook een goede tuuuter?
@enjoypunani: ook HEEL belangrijk! 💪🏾
Brede wielkasten en dikke koplampen😂
Pooaahh muk hebb’n!
Wat een plaatje! 😲
Lekker maar op 1 of andere manier kan ik de kleur toch niet echt mooi vinden. Maar goed dat kan altijd nog aangepast worden. Doen ze toch wel goed in Bulgarije.
*Sigh* here we go again… *unzips*
@aventador: 😂😂
wat een prachtig ding.
De E30 M3 blijft voor mij de holy grail van BMW. Dit ding is uiterst fraai gebouwd. Prachtmachine!
Geinig dat gti interieur
Ik willem’!!
Jezus wat is dit geil. Ooit als er geld genoeg is komt er een 325 e30 als 2de auto
Sehr schön. 👍
Wat een giga dikke e30! En dat interieur is echt af, schitterend gedaan. De e30 M3.. Mijn ultieme jongensdroom. Blijven dromen..
Wat een gave foto’s zo met dat miniatuurtje!
Veel geld erin steken, om er dan de goedkoopste sparco stoelen erin te zetten die er zijn….
@spykerboy: Exact wat ik dacht! Zo jammer… Die retro-stof waarmee ze zijn bekleed kan ik namelijk wel weer waarderen. Rest van de auto overigens ook, alleen twijfel ik nog wat ik moet vinden van die extra twee cilinders en het gewicht wat daar mee gepaard gaat.
What a machine! BMW in het rood, ja da’s ff slikken. En als er een E60 V10 in had gelegen (ondanks het extra gewicht in de neus, komt de achterkant mooi makkelijk om) was ik helemaal verkocht. Mooi om te zien dat zo’n E30 na heel wat Sjonnie Halfordsjaren nu toch langzaam een klassieke auto wordt.
“Het moge duidelijk zijn dat BMW niet van plan is om ooit nog het iconische recept van verleden M3’s uit de kast te trekken en toe te passen op toekomstige generaties van de 3 Serie.” Ik zie het nog wel gebeuren dat er een M3 met een 4 pitter komt.
Het geheel spreekt mij niet aan. In de neus is hij door de 6 in lijn veel te zwaar geworden en verliest deze auto zijn goede stuureigenschappen. De 2.3 4 cil. Die de standaard M3 e30 had kan gekieteld worden naar om en nabij 300 pk. Dat was feest geweest.
Naar mijn mening, verkeerde kleur, wielen. Eigenlijk net niks….
@evo2: volgens mij kun je met de 2.3, of 2.5 uit de Evo, veel verder komen. Kan me artikelen herinneren waarin 360pk uit een 2.5 voor 24 uurs races werd gesproken
Niets tegen restomods, maar het moet wel het karakter van de auto behouden. Hoe geweldig de zes in lijn van BMW ook is, hier hoort ie niet in thuis.
Was bang bij het zien van de halve motorruimte dat ze er een V12 is gelepeld hadden. Gelukkig niet. Maar een originele 4-cil op old school wijze getunened naar een kleine 300pk was nog leuker geweest…
Slechts 1200kg, veel zwaarder dan orgineel
@autospotterkerkrade: mijn gestripte e30 type 2 met rolkooi, m52 en mtech set weegt 1150kg dus zo zwaar is die 1200 nu ook weer niet met een compleet interieur.
@autospotterkerkrade: even opgezocht: origineel woog mijn e30 320 m20 1125kg op kenteken.
Ik vind het met respect voor het origineel gedaan, al vind ik zo’n snoepkleurtje passen; zwart, wit, knalrood of donkergrijs is wat passender. Maar goed, het is een restomod dus vooruit. Die zescilinder erin vind ik wel oprecht jammer, al is het blok an sich natuurlijk heerlijk.

Voor mij in geval een relatief schaarse E30 M3 liever niet restomodden, maar strontorigineel ’restoëen’. Een 911 kun je prima restomodden, daar zijn er toch een miljoenmiljard van…
‘…al vind ik zo’n snoepkleurtje NIET passen…’
Dat niemand FrankM3 (Groen) nog genoemd heeft hier. Heeft (had?) dezelfde configuratie alleen dan in het blauw en met veel AC Schnitzer goodies. Had later ook een E34 3.8 M5 met iets meer vermogen (408 pk) dan de standaard 3.8 waar maar een paar van gemaakt zijn door BMW Motorsport:

https://youtu.be/TZ–uOFul7w

Deze is inmiddels terug bij BMW M GmbH:

https://www.autoweek.nl/columns/artikel/de-m5-van-frank-groen-terug-in-de-m-stal/

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).