• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vilner’s knalrode E30 M3 heeft een verrassing in zijn neus

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 11 december 2018 om 16:05 – 63 Reacties

Deze E30 M3
En nee, het is geen smerig snotje of residu van een witte pretlijn.

Het moge duidelijk zijn dat BMW niet van plan is om ooit nog het iconische recept van verleden M3’s uit de kast te trekken en toe te passen op toekomstige generaties van de 3 Serie. Zodoende moeten we ons richten tot derden om onze fix, een broodnodige dosis nostalgie, te kunnen consumeren. De vaardige kunstenaars van het Bulgaarse Vilner Garage hebben onze gebeden verhoord en presenteren vandaag een haarfijne BMW E30 M3.

Het in Sofia gebaseerde bedrijf heeft een waar huzarenstuk ter wereld gebracht, gehuld in een scharlakenrode tint die Imola Red II wordt genoemd. De legendarische sportcoupé is gebaseerd op een E30 M3 uit 1990 en Vilner heeft het model zeer speciaal gemaakt door deze de zalige, zeldzame bodykit van het Evolution II-model te geven. De bolide rolt op een set 18″ velgen van BBS, die perfect bij de stijl van de auto passen.

Binnenin de auto vinden we wederom het uitmuntende werk van Vilner. De Bulgaren zijn heer en meester als het aankomt op het renoveren en vernieuwen van interieurs en dit is ook te zien bij de E30 in kwestie. Als een soort Oost-Europees Singer hebben zij de binnenzijde van de gehoekte 3 Serie getransformeerd tot een waar retroparadijs. De bekleding van de M3 is een wonderbaarlijke mix van tartan, het van oorsprong Schotse en Keltische geruite patroon, en ouderwets leer. Echter vinden we eveneens voldoende race-invloeden, want naast een rolkooi – waarvoor de achterste stoelen verwijderd moesten worden – heeft de E30 een Momo-stuur, kuipstoelen en zijn alle onnodige zaken verdwenen. Mede hierdoor weegt de auto slechts 1.200 kg.

Het sportieve karakter van de E30 M3 krijgt extra tractie door het feit dat Vilner de originele krachtbron heeft verwisseld voor de 3,2-liter zes-in-lijnmotor uit de E36 M3. De zescilinder produceert 321 pk en 350 Nm en is verbonden aan een handgeschakelde vijfbak. De unieke M3 zal hierom een genot zijn om te besturen.

Ook interessant!

  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring
  • Video - Johnny Cecotto over 'zijn' BMW M3 (E30)
  • Er wordt nu al gesproken over een BMW M3 CS
  • Voor weinig een BMW M3 E30 occasion kopen: het kan!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, e30, e36, Klassiekers, M3, motor, rood, tuning, vilner

Vorig bericht: « Wat we weten over de Bugatti-killer van Pininfarina
Volgend bericht: Maakt Hamilton’s knecht zich nu al op voor vertrek? »

Lees Interacties

Reacties

  1. gove zegt

    11 december 2018 om 16:14

    gvd wat een plaatje, zal niet goeiekoop zijn

    Login om te reageren
    • rob636 zegt

      11 december 2018 om 17:22

      @gove: jawel, maar niet goedkoop

      Login om te reageren
  2. Robert zegt

    11 december 2018 om 16:19

    Holy grap, wát een beauty! Restomod done right, all the way.

    Laat dit een voorbeeld zijn voor velen.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      11 december 2018 om 16:19

      @rrrobert: grap ? crap!

      Login om te reageren
    • johnhert zegt

      11 december 2018 om 22:19

      @RRRobert: Jij hebt niet verder gekeken dan foto 10 ?

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        11 december 2018 om 22:23

        @johnhert: jazeker wel! Ik geef toe, dit is er eentje uit de categorie “zo over de top dat -ie weer leuk is – of niet” maar in het totaalplaatje van deze auto, met inachtneming van het tijdperk waar deze uit stamt, kan ik deze bekleding wel waarderen.

        Login om te reageren
  3. loserboi932 zegt

    11 december 2018 om 16:20

    Bulgarije? Dan zal de auto die als basis diende wel van west Europese oorsprong zijn.

    Login om te reageren
    • tmenges zegt

      11 december 2018 om 16:58

      @loserboi932: bmw is duits dus west europees, of bedoelde je dat niet?

      Login om te reageren
      • ouwedibbes83 zegt

        11 december 2018 om 17:29

        @tmenges: hij bedoelt wss dat de basis M3 ooit hier in de buurt geregistreerd stond en zonder instemming vd eigenaar richting het Oosten is gegaan

        Login om te reageren
        • loserboi932 zegt

          11 december 2018 om 17:45

          @ouwedibbes83: inderdaad. Ik maak soms echt slechte zinnen maar gelukkig zijn er nog mensen die het begrijpen. Thanks.

          Login om te reageren
        • tmenges zegt

          11 december 2018 om 22:10

          @ouwedibbes83: god hahah dat snap ik ook wel, was meer sarcasme! ;)

          Login om te reageren
    • alloallo zegt

      11 december 2018 om 19:15

      @loserboi932: Bulgarije lag nog achter het ijzeren gordijn in die tijd. Kortom deze auto kan nooit orgineel in Bulgarije verkocht zijn

      Login om te reageren
  4. pier zegt

    11 december 2018 om 16:24

    Ik ben verliefd man….wat een prachtkar met mooie details.

    Login om te reageren
  5. skinnybmw zegt

    11 december 2018 om 16:29

    Volgens mij had de 3.2 E36 M3
    321pk. BMW werkt sowieso niet met rare getallen als ‘317’ aangezien ze altijd met hele getallen werken in KW’s. 240KW is 321pk (op een paar uitzonderingen na).

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      11 december 2018 om 17:28

      @skinnybmw: Klopt. Twee van deze in V configuratie ligt ook achterin de McLaren F1 (volgens Paul Rosche). BMW’s eerste atmosferische motor met meer dan 100pk/l als ik het goed heb.

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      11 december 2018 om 18:57

      @skinnybmw: 321 pk is 236 kw

      Login om te reageren
      • skinnybmw zegt

        12 december 2018 om 07:32

        @maotje: Je hebt helemaal gelijk en mijn stelling gaat dus niet helemaal op…in mijn hoofd was het 1,34
        maar het is natuurlijk 1,36 (100kW is 136pk).
        Misschien gold het meer voor de normale BMW-motoren als ik het zo terug bereken. 95kW E30 320i, 105kW E36 318is, 70kW E30 316i, 75kW E30 318i, 100kW E30 318is, 141kW E36 325i, 160kW E24 635CSi etc.
        Het waren ongeveer 5-tallen dus. 210kW E28/E24 M5/M635CSi etc.

        Login om te reageren
    • Schnor zegt

      12 december 2018 om 01:16

      @skinnybmw: daarbij had een 3.2 ook een 6 bak en geen 5 bak volgens mij. De 3.0 had 5 versnellingen.
      Kan natuurlijk dat ze er een andere bak achter hangen maar het is wel vreemd.

      Login om te reageren
  6. mrbooz zegt

    11 december 2018 om 16:29

    heel mooi. Echter is er wel een reden waarom BMW destijds voor de S14B23 motor, een 4 cilinder, koos en niet voor een 6-inlijn. Namelijk de balans van de auto. Dus ik betwijfel of de auto door deze Resto-Mod verbeterd is.

    Desalniettemin een erg dikke built.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      11 december 2018 om 17:31

      @mrbooz: precies! Nu wss zwaarder in de neus en zonder achterbank wellicht iets lichter aan de achterzijde

      Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      11 december 2018 om 17:47

      @mrbooz: Dat is de marketingreden, de daadwerkelijke reden was gewoon dat de M88 al bestond, en ze gewoon de M88 kop 2 potjes korter konden maken en op een M10 blok konden plakken, zie daar goedkope nieuwe sport/race motor

      Login om te reageren
      • aquila2003 zegt

        11 december 2018 om 17:50

        @undifined1: ik snap je niet

        Login om te reageren
      • skinnybmw zegt

        12 december 2018 om 07:37

        @undifined1: De reden was wel degelijk de compactheid en het gewicht van de M10 die beter paste bij de E30. De M88 was echt een zwaar blok, net als de latere S38. Dat het een goedkope manier was om het zo op te lossen was alleen maar mooi meegenomen en de M88 was een beresterke 6IL.

        Login om te reageren
    • bimmert zegt

      11 december 2018 om 18:05

      @mrbooz:
      ongeveer 25 kilo, dat merk je zeker wel een een beetje met insturen, maar die 110 pk extra heb je altijd plezier van kan ik je vertellen!

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        11 december 2018 om 21:37

        @bimmert: Dus een gestripte e30 weegt 1200kg als er een 25kg zwaardere motor in word gehangen? Mijn nagenoeg full options Mercedes 190 weegt aanzienlijk minder dan dat. Wat zijn dit dan zware hokken zeg!

        Login om te reageren
        • johnhert zegt

          11 december 2018 om 22:25

          @lekbak: Een standaard e30 316 2 deurs heeft een leeggewicht van 967 kg. Ze zijn iets lichter dan een 190…

          Login om te reageren
      • skinnybmw zegt

        12 december 2018 om 07:22

        @bimmert: Frank?

        Login om te reageren
        • bimmert zegt

          12 december 2018 om 18:25

          @skinnybmw:
          Ik ken hem wel, maar daar houdt het op.

          Login om te reageren
    • densk zegt

      11 december 2018 om 18:28

      @mrbooz: maar met al die extra pk’s kun je het onderstuur van de zwaardere neus makkelijk omzetten in overstuur hoor, geen probleem!

      Login om te reageren
  7. kennone zegt

    11 december 2018 om 16:54

    Perfect!

    Login om te reageren
  8. volvonerdy70 zegt

    11 december 2018 om 16:59

    Kan je een vriendin ook inruilen?

    Login om te reageren
    • bmwe46m3balling zegt

      11 december 2018 om 17:05

      @volvonerdy70: als ze superhot is met brede wielkasten en dikke koplampen en toevallig ook een tweeling is dan heel misschien.

      Login om te reageren
      • volvonerdy70 zegt

        11 december 2018 om 18:31

        @bmwe46m3balling: ze is een tweeling, daar is dan alles mee gezegd ?

        Login om te reageren
        • enjoypunani zegt

          11 december 2018 om 22:53

          @volvonerdy70: maar heeft ze ook een goede tuuuter?

          Login om te reageren
          • bmwe46m3balling zegt

            11 december 2018 om 23:24

            @enjoypunani: ook HEEL belangrijk! ??

            Login om te reageren
  9. 2wheeler zegt

    11 december 2018 om 17:16

    Brede wielkasten en dikke koplampen?

    Login om te reageren
  10. kuip zegt

    11 december 2018 om 17:17

    Pooaahh muk hebb’n!

    Login om te reageren
  11. erwinlagcher1977 zegt

    11 december 2018 om 17:21

    Wat een plaatje! ?

    Login om te reageren
  12. ikleesookoverautos zegt

    11 december 2018 om 17:36

    Lekker maar op 1 of andere manier kan ik de kleur toch niet echt mooi vinden. Maar goed dat kan altijd nog aangepast worden. Doen ze toch wel goed in Bulgarije.

    Login om te reageren
  13. aventador zegt

    11 december 2018 om 17:36

    *Sigh* here we go again… *unzips*

    Login om te reageren
    • fouadski zegt

      11 december 2018 om 18:21

      @aventador: ??

      Login om te reageren
  14. prototip99 zegt

    11 december 2018 om 17:37

    wat een prachtig ding.

    Login om te reageren
  15. viezefreddyw zegt

    11 december 2018 om 17:37

    De E30 M3 blijft voor mij de holy grail van BMW. Dit ding is uiterst fraai gebouwd. Prachtmachine!

    Login om te reageren
  16. clk63bs zegt

    11 december 2018 om 17:45

    Geinig dat gti interieur

    Login om te reageren
  17. aquila2003 zegt

    11 december 2018 om 17:48

    Ik willem’!!

    Login om te reageren
  18. fouadski zegt

    11 december 2018 om 17:49

    Jezus wat is dit geil. Ooit als er geld genoeg is komt er een 325 e30 als 2de auto

    Login om te reageren
  19. rollingstoned zegt

    11 december 2018 om 18:06

    Sehr schön. ?

    Login om te reageren
  20. densk zegt

    11 december 2018 om 18:31

    Wat een giga dikke e30! En dat interieur is echt af, schitterend gedaan. De e30 M3.. Mijn ultieme jongensdroom. Blijven dromen..

    Login om te reageren
  21. kunstomdathetmoet zegt

    11 december 2018 om 18:35

    Wat een gave foto’s zo met dat miniatuurtje!

    Login om te reageren
  22. spykerboy zegt

    11 december 2018 om 18:43

    Veel geld erin steken, om er dan de goedkoopste sparco stoelen erin te zetten die er zijn….

    Login om te reageren
    • jdbn zegt

      11 december 2018 om 19:53

      @spykerboy: Exact wat ik dacht! Zo jammer… Die retro-stof waarmee ze zijn bekleed kan ik namelijk wel weer waarderen. Rest van de auto overigens ook, alleen twijfel ik nog wat ik moet vinden van die extra twee cilinders en het gewicht wat daar mee gepaard gaat.

      Login om te reageren
  23. Brigadier Broekhoest zegt

    11 december 2018 om 18:51

    What a machine! BMW in het rood, ja da’s ff slikken. En als er een E60 V10 in had gelegen (ondanks het extra gewicht in de neus, komt de achterkant mooi makkelijk om) was ik helemaal verkocht. Mooi om te zien dat zo’n E30 na heel wat Sjonnie Halfordsjaren nu toch langzaam een klassieke auto wordt.

    Login om te reageren
  24. sleepyj zegt

    11 december 2018 om 18:56

    “Het moge duidelijk zijn dat BMW niet van plan is om ooit nog het iconische recept van verleden M3’s uit de kast te trekken en toe te passen op toekomstige generaties van de 3 Serie.” Ik zie het nog wel gebeuren dat er een M3 met een 4 pitter komt.

    Login om te reageren
  25. evo2 zegt

    11 december 2018 om 19:01

    Het geheel spreekt mij niet aan. In de neus is hij door de 6 in lijn veel te zwaar geworden en verliest deze auto zijn goede stuureigenschappen. De 2.3 4 cil. Die de standaard M3 e30 had kan gekieteld worden naar om en nabij 300 pk. Dat was feest geweest.
    Naar mijn mening, verkeerde kleur, wielen. Eigenlijk net niks….

    Login om te reageren
    • f31bmw320d zegt

      11 december 2018 om 20:48

      @evo2: volgens mij kun je met de 2.3, of 2.5 uit de Evo, veel verder komen. Kan me artikelen herinneren waarin 360pk uit een 2.5 voor 24 uurs races werd gesproken

      Login om te reageren
  26. mpgc zegt

    11 december 2018 om 20:07

    Niets tegen restomods, maar het moet wel het karakter van de auto behouden. Hoe geweldig de zes in lijn van BMW ook is, hier hoort ie niet in thuis.

    Login om te reageren
  27. Onehp zegt

    11 december 2018 om 20:50

    Was bang bij het zien van de halve motorruimte dat ze er een V12 is gelepeld hadden. Gelukkig niet. Maar een originele 4-cil op old school wijze getunened naar een kleine 300pk was nog leuker geweest…

    Login om te reageren
  28. autospotterkerkrade zegt

    11 december 2018 om 22:05

    Slechts 1200kg, veel zwaarder dan orgineel

    Login om te reageren
    • Schnor zegt

      12 december 2018 om 01:11

      @autospotterkerkrade: mijn gestripte e30 type 2 met rolkooi, m52 en mtech set weegt 1150kg dus zo zwaar is die 1200 nu ook weer niet met een compleet interieur.

      Login om te reageren
    • Schnor zegt

      12 december 2018 om 01:13

      @autospotterkerkrade: even opgezocht: origineel woog mijn e30 320 m20 1125kg op kenteken.

      Login om te reageren
  29. happyhonda1977 zegt

    11 december 2018 om 22:52

    Ik vind het met respect voor het origineel gedaan, al vind ik zo’n snoepkleurtje passen; zwart, wit, knalrood of donkergrijs is wat passender. Maar goed, het is een restomod dus vooruit. Die zescilinder erin vind ik wel oprecht jammer, al is het blok an sich natuurlijk heerlijk.

    Voor mij in geval een relatief schaarse E30 M3 liever niet restomodden, maar strontorigineel ’restoëen’. Een 911 kun je prima restomodden, daar zijn er toch een miljoenmiljard van…

    Login om te reageren
  30. happyhonda1977 zegt

    11 december 2018 om 22:53

    ‘…al vind ik zo’n snoepkleurtje NIET passen…’

    Login om te reageren
  31. skinnybmw zegt

    12 december 2018 om 07:46

    Dat niemand FrankM3 (Groen) nog genoemd heeft hier. Heeft (had?) dezelfde configuratie alleen dan in het blauw en met veel AC Schnitzer goodies. Had later ook een E34 3.8 M5 met iets meer vermogen (408 pk) dan de standaard 3.8 waar maar een paar van gemaakt zijn door BMW Motorsport:

    https://youtu.be/TZ–uOFul7w

    Deze is inmiddels terug bij BMW M GmbH:

    https://www.autoweek.nl/columns/artikel/de-m5-van-frank-groen-terug-in-de-m-stal/

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North