Koop de Lancia Delta Integrale 16V II van Jay Kay

Auteur: , 55 Reacties

Als je in deze Lancia rondrijdt, denk je waarschijnlijk dat je gestorven bent en naar de hemel bent gegaan.

De hete hatchback heeft namelijk de nodige canned heat opgeslagen in zijn geblazen 2.0-liter turbomotor, die loskomt als je het gaspedaal intrapt. De legende met meer differentiëlen dan je handen hebt, werd ooit geconcipieerd als het homologatie-model van het zo mogelijk nóg legendarischere gelijknamige rally-kanon. Daarmee reeg Lancia het ene rallysucces na het andere aan elkaar. Het merk Lancia is inmiddels zo goed als dood, maar gelukkig klimmen de oude Delta’s af en toe nog eens een heuvel op.

Zoals de titel van dit bericht al zegt is deze rode Integrale het voormalig eigendom van Jamiroquai-zanger Jay Kay. Deze succesvolle troubadour staat bekend om zijn passie voor auto’s. Hij heeft er tientallen, onder andere een groene Ferrari LaF. Bewijs van zijn ernstige aandoening zie je ook terug in een aantal van zijn muziekvideo’s, zoals die voor de single cosmic girl.

De rode Delta werd in 1994 verkocht in Italië, maar is in 2000 verscheept naar het Verenigd Koninkrijk. De auto is dus ‘gewoon’ linksgestuurd, zoals overigens alle Delta Integrales. Jay Kay kreeg de auto in 2009 in zijn bezit en heeft begin dit jaar nog een grote motorrevisie laten uitvoeren ter waarde van 8.620 Pond. De Delta wordt op 30 juli geveild via Silverstone Auctions.

Bedankt Dennis voor de tip!



55 reacties

Blijft een vette bak – classic – wilde er vroeger ook een. .. maar nu te oud zou me er niet aan wagen…
@focusrs1: ben je al zo oud dan? ;-)
@futse: de auto… Slimmerik…
Zo worden ze niet meer gemaakt.
Droom bak, en hey .. die radio heb ik ook nog in m’n 33 QV gehad .. 😁
17.000 km en al een motorrevisie gehad?
@maotje: Ondanks dat de verzamelaars er anders over denken kunnen autos niet zo goed tegen te langs stilstaan. :)
@isn1981: ja als je hem 5 jr neerzet zonder een paar keer te starten heb je grote kans dat de motor vastzit. Mag aannemen dat iedereen dat wel begrijpt. Dan heb je het gewoon niet goed gedaan.
@maotje: kan ook al een keer klokje rond zijn gegaan, teller gaat maar tot 99.999.
Probleem van die dingen wordt al genoemd £ 8620 voor een goeie beurt.
Heb er genoeg mee gereden, toen ze nog rond 7 a 10 mille te koop waren, maar het is geen prettige wagen, hij is nauwelijks als auto te gebruiken en ik zat altijd schichtig net een gedraaid hoofd achter het stuur naar kostbare onregelmatige geluiden te luisteren.
Overigens een moeilijke wagen om te berijden, gevoelige delicate techniek, zoals ik altijd zeg ef zitten 63 metertjes in en die heb je echt nodig.
Aan de andere kant is het Lancia’s allerbeste noodgreep-Groep A rallywagen ooit geweest, gebaseerd op een hatchback die de Golf 1 qua saaiheid wist te overtreffen.
Ow, ooit meegemaakt dat de voorruit uit een Integrale viel, zonder aanwijsbare reden
@desjonnies: maar wel heel eerlijk: het is en blijft een begeerlijke auto! Zulke auto’s worden helaas niet meer gemaakt.
@rufctr01:
Uiteraard, je grootste liefde is altijd een kreng van een meid geweest, toch?
@desjonnies: haha idd
@desjonnies:

Wat ik niet begrijp; Lees vaker dit soort verhalen. Heb een Thema Turbo 16v naar 290.000 km gereden. Volgens mij in de basis hetzelfde blok. Waarom gaat het bij de Integrale’s dan fout?
@gamma81:
Omdat’ie als gewoon saai FWD middenklasser gezinshok was ontworpen, echt een muurbloempje. Echter toen de bodem uit Groep B viel zat Lancia wat een grote professionele rally afdeling had zonder rallywapen.
Toen zijn ze een turbo motor, een bak voor vierwielaandrijving, waste gates, intercoolers, veel dikkere en zwaardere wielophanging in een ruimte gaan proppen wat bedoeld was voor een 1300 cc motortje, bij wijze van.
Alles zit op en in elkaar, deze motoren hebben dubbele bovenliggende nokkenassen de turbo, noem maar op.
Omdat alles volgepropt zit kan de motor moeilijk zijn warmte kwijt.
De EVO zijn motorkap ligt hoger omdat ze anders de veerpoten niet kwijt konden, omdat die te hoog zijn.
Dit is echt een wagen waar je de brand in wilt zetten als je eraan moet werken, om ergens bij te komen moet je bijkans het halve ding slopen. Er is wat afgevloekt over die dingen.
@desjonnies: een Lancia Thema een saai muurbloempje noemen? Daar trap je mij op mijn tenen. Een van de mooiste sedans van de jaren 80 en 90. Super rijeigenschappen en een stuk hout in de deur (weliswaar als decoratie, maar ik was ervan overtuigt dat je deze eruit kon slopen in geval van ruzie en hem gebruiken als slastok). Zelf veel gereden in een 3.0 V6. Geweldig!!
En nu stoppen over de integrale! Ik vertelde net nog mijn vrouw dat dit mijn droom is! Niet mijn droom kapot maken. Doe niet mijn droom kapot maken..
@pa045:
Nee schat, de gewone Delta is een muurbloempje!
@desjonnies: Oww. Oké. Wel mee eens. Hoewel ik een Prisma (Delta sedan) toen en nog steeds een hele leuke en luxe middenklasse sedan vond. Ik ben nog steeds boos op pap dat hij die donkerblauwe 1.6i heeft laten staan en gekozen heeft voor de Regatta. Nooit meer één gezien trouwens..
@pa045:
Paps doen dat soort dingen, mijn kocht nooit die Renault 16 TS, maar altijd een TL, nooit de DS21 Pallas maar de veel betere en conservatieve Peugeot, maar toen de kinders hun rijbewijs hadden stond erwel een Rover 3500 SD1 of een Princess 2200 HLS.
@desjonnies:…. Een Princess. Die had mijn oude heer ook ooit en ik had net mijn rijbewijs. Wat een drama bak was dat. Had die maar een Lancia gekocht!!!
@pa045: Thema prachtige wagen. Zelf 2x gereden benzine incl. turbo. Alleen de spanrollen liepen soms uit de pas en het dashboard was altijd op standje “kerstmis”. Ook de Integrale 8v gehad, reed als een duivel prima besturing hoor!. Messcherp heb nooit meer een wagen gereden op de straat met zo veel grip. Uiteindelijk de turbo en intercooler eruit geblazen incl. volle slip over de olie. Dat was het einde.
@gamma81:
En dit hele blok is anders, andere zuigers, drijfstangen, krukas, deze blokken werden bij Abarth gebouwd volgens geheel andere specificaties. Heel kort heel hard presteren in een klassementsproef van een rally, na 2 – 3 wedstrijden werd de wagen niet meer ingezet.
@desjonnies: Aha, eindelijk een verklaring,

Dus een Thema blok in een Integrale gooien?
@gamma81: zonder het karakter van het blok uit de integrale? Juist wat @desjonnies noemt geeft het blok zn eigenschappen. Wil je betrouwbaar dan koop je maar een thema, wil je geld weggooien dan koop je zoiets. Maar wat kun je er dan een lol van hebben…
@desjonnies: ik heb er ook 1 gehad. Geen EVO. Een normale 16v. Ben het er niet mee eens, reed juist heel makkelijk en moeiteloos in vergelijking met sportwagens van vrienden (3200GT, 911, QV). En minstens zo snel op de 150kmh. Ik wou dat ik hem nooit verkocht had.
@hfdude:
Dat van me wou dat ik hem nooit verkocht had is idd de ergste spijt betuiging en herkenbaar! vond jij het ding dan niet nerveus en nukkig qua gedrag en de zit achter het stuur ongelukkig omdat je er niet recht achter kunt zitten.
Dingen zijn imposant, hebben een mooie huil en het dashboard is fantastisch. Maar ik vond ze erg fragiel , ondanks dit alles zit ik al jaren te spinzen op een rallywagen die ik ergens weet te staan, wachten totdat de eigenaar me belt .
@desjonnies: ik vond de zitpositie en vooral de recaro’s erg fijn ondanks 185cm. Wilde je een beetje actief rijden moest je wel de stoel 2 tikjes naar voren zetten ja 🤔. Mijn grootste frustratie was het zelf sleutelen. Je kon inderdaad nergens bij, maar had vlakbij in Waspik een hele goede specialist zitten die altijd uitkomst bood. Nogmaals, ik wou dat ik hem nooit verkocht had, spijt als de steeds minder haren op Mn hoofd, had hem voor 1500,- gulden gekocht en op een waterpomp na nooit motorische problemen mee gehad. Heb er wel mensen serieus op leeg zien lopen toen.
@hfdude: ik heb ook een intergrale en ik kan me ook niet echt vinden in het verhaal van desjonnies. Ik had een 8 klepper en heb nooit echt problemen met de auto, 1 keer een gescheurde olieleiding maar dat was het dan wel voor de rest goed onderhouden en goed warm rijden en er was niks aan de hand. Wat ik wel merkte was dat als je wat ging doen aan de auto denk tunning dat het dan snel in de papieren liep en dat er sneller problemen ontstonden. Ik heb idd ook nog steeds spijt van de verkoop
Deze wagens waren berucht . Omdat ze heel hard konden , maar ook omdat ze technisch op geen hol trokken . Precies of ze waren gebouwd van glas . Continue problemen .
ALLE Delta Integrales zijn vanaf fabriek LHD! 😉

Leuk wagentje wel. Die mag gerust in mijn garage…
@rohrl-fan: 👌🏽
Ik vermoed dat je deze niet onder de 85 kEur koopt..
Delta S4 = Pure P0rn0!
Was 10 jaar en langer geleden echt super. Maar nu met auto’s als de AMG45, Golf R, Focus RS ben ik er helemaal klaar mee. Die rijden zon ding snot en het blijft ook heel.
@thomasthomas: en heeft geen enkele kunst. (Bijna) iedereen kan hard in een rechte lijn. Zelfde geld voor een snelle auto. Wil je echter met zo’n auto snel zijn dan heb je ballen van staal en kun je goed rijden, anders ben je dood.
En ja, je kunt dan misschien net zo snel als die snotneus met de nieuwe RS maar JIJ bent de held.
@thomasthomas: Ik zou een heel betoog gaan houden maar bij nader inzien laat ik ieder in zijn waarde. #appelsmetperenvergelijken
@thomasthomas: iets met sensatie enzo
@thomasthomas: Vandaag stukje getourd in m’n S2000. Bouwjaar 2000. 80kkm op de teller en geen centje pijn.

Inmiddels 17 jaar oud maar super betrouwbare auto.

Ik wil maar zeggen, hmmm, in elk geval érg zonde om bij bate van betrouwbaarheid heel veel leuks niét te rijden dat wél de moeite waard is om te proberen.

Ik maak qua eigenaarschap graag een uitzondering voor de Lancia, inderdaad een glazen auto zoals hierboven werd geroepen. Wel leuk om te rijden, minder fijn om te bezitten.. Qua onderhoud en reparatie écht geen pretje.

M’n M5 (MY200/10) is ook zo’n waggie, héél tof om te rijden, extreem kostbaar in onderhoud en reparatie.

Beide auto’s kunnen heel aardig partij geven aan vrijwel alles in jouw rijtje Thomas. Denk ik. Als ik zelf rij.

Ach… De autoliefhebbers… ^^
@thomasthomas: Helemaal eens. Mensen die roepen dat zo’n nieuwe superieure auto ‘emotie’ mist zijn gewoon een stel zeikwijven. Emotie omdat zo’n oud ding meer herrie maakt en om de haverklap kapot gaat heb ik helemaal niks mee. Een auto moet gewoon snel zijn, hard door een bocht kunnen jakkeren en voor de rest gewoon heel blijven, geen gezeik/emotie/Italiaanse rommel voor mij.
@alcantara: tegenwoordig maakt Ferrari toch wel hele goede auto’s. Ik vind de opmerking Italiaanse of Franse rommel altijd raar. Want door de jaren heen hebben de Duitse merken ook hele slechte auto’s op de weg gezet. Maar nog blijven mensen het degelijk noemen.
@rufctr01: Nieuwe Italianen zullen vast beter zijn, maar die uit de tijd van deze Lancia zou ik ooit aan beginnen.
Vroeger stond de zaterdag Telegraaf vol met advertenties waarin er Delta Integrale’s aangeboden werden. Destijds werden ze aangeboden voor zulke lage prijzen dat ik het maar gek vond dat mijn vader een gebruikte Vectra 1.8 GL kocht voor hetzelfde geld als waar de Delta’s werden aangeboden.

“Kopen is 1, onderhouden is 2” zei mij vader altijd.

Jaren later begrijp ik zijn zijn opmerking maar wat had het toch gaaf geweest om als jong jochie in de achterbank gedrukt te worden als papa het gaspedaal de bodem intrapte.

Ps. De Vectra was misschien niet mijn vaders beste voorbeeld op het vlak van onderhouden 😂
Ik ga met @desjonnies mee. Ondanks alle magie is het een vrij hopeloze auto. Ik lees nu al een paar keer ‘zo worden ze niet meer gemaakt’ en godzijdank gebeurd dat ook niet meer. Deze auto’s zijn zo bizar slecht ontworpen en gebouwd. Dat terwijl ze nieuw behoorlijk prijzig waren. Om er aan te sleutelen zijn ze frustrerend: je kan nergens bij en alles is onlogisch. En je moet er aan sleutelen, want ze gaan constant kapot. Als alles werkt, en je rijdt op de juiste (B-)weg, dan zijn ze magistraal. Dat geluid van die vierpitter is ongekend en de besturing is bizar precies, direct en vol gevoel.

Ze zijn gewoon door de tijd ingehaald. Niet zozeer door de huidige Focus RS of A45 AMG, maar wel door de Mitsubishi Lancer Evolution GSR en Subaru Impreza WRX STI. De vroege uitvoeringen. Die waren sneller, goedkoper en veel beter gebouwd. Alles bleef gewoon heel. Die Japanners zijn ontworpen als road-legla rally-racers. Niet als hatchback waar ze met kunst- en vliegwerk een rallyspecial van hebben gebouwd. De rallyauto’s waren erg succesvol (mede door het gebrek aan concurrentie), maar de straatauto’s waren net even te exotisch. De basis was gewoon verkeerd. Bijzonder leuke auto als je al 10 exoten in je garage hebt staan, maar als je (2e) hobbyauto is het niet al te best. Tenzij je hobby sleutelen is, natuurlijk.
Wat een icoon! En mooi zeg. Maar de achterbak is te klein voor mijn boodschappen, dat houdt me tegen.
Ik heb een Delta Integrale Evo 1 gehad. Voor mij een fantastische auto met relatief weinig problemen. In die tijd was het echt een exotische auto met ongelooflijk veel bekijks. De mijne was ook rood en een Integrale Evo 1 zag je net zo vaak op de weg als een Ferrari, bijna niet dus. Daarnaast was de auto op dat moment al een held door zijn rally overwinningen en de aandacht die de auto daardoor kreeg.

Dat er hier wordt gezegd dat de auto een slechte kwaliteit had maar daar ben ik het niet mee eens. Noem mij een auto uit 1992 die zulke techniek had, in 5,7 sec naar de 100 ging met zo`n uitstraling en die niet onderhoudsgevoelig was. De meeste GTI achtige kwamen niet verder dan 150 pk en deze had 215. De mijne had ik nog laten chippen en er was weinig wat mijn auto bij kon houden. Dat er dan meer onderhoud aan zit moet je gewoon accepteren of een Golf GTI kopen als je dat niet wilt. Trouwens de G60 van Volkswagen had toen ook niet de beste reputatie en moest het met 160 PK doen.

In Autovisie waren ze toen erg enthousiast over de Delta. De auto reed ook volgens hun fantastisch en dat klopte. Ik reed er dagelijks in en heb nooit klachten gehad over het rijgedrag, over betrouwbaarheid of het kraken of piepen. Ik was er echt verliefd op en tot op de dag van vandaag heb ik spijt dat ik die auto ooit verkocht heb. Nu zijn ze helaas niet meer te betalen.
@ferry832: ik heb dezelfde ervaring met de integrale. Ik heb mijn Verde York vanaf 2003 ca. 8 jaar dagelijks gebruikt zonder noemenswaardige problemen.

Overigens waren de normale 8 en 16 v Integrale`s wel van een andere kwaliteit dan de latere Evo`s. Dat zie je dan ook terug in de prijsverschillen. De “ normale “ Integrale`s zijn ook nu nog relatief goedkoop te kopen. De Evo`s daar in tegen stijgen enorm in waarde. Vooral als je naar een speciale editie gaat zoals deze.
Mooi dat sommige mensen hier doen of ze al die auto’s gehad hebben. En dan met wat googlen de rijervaring en techniek erbij zoeken om t echt te laten lijken. Uiteraard wel quasi enthousiast anders valt t op.
Wat een pareltje zeg. Schitterend
Op een B-weg met ervaring rijdt je iedere GTI of R geneuzel nog steeds het snot voor de ogen. Dat is zo jammer dat ze tegenwoordig geen snelle auto’s meer maken zonder hulpmiddelen voor imbecielen die alleen hard recht door kunnen en voor de bochten elektronische hulp nodig hebben. Trouwens zijn de auto’s tegenwoordig veel te zwaar, vooral die Duitsers zijn veel te log en zwaar, vandaar de benodigde PK’s ter compensatie. Dit was en blijft een onoverwinnelijk Italiaans monster. De andere merken waren slechts koekies.
Goeie verwijzing naar Cosmic Girl Jaap!
Op het onderstel, plaatwerk en differentiëlen na is zo goed als alles standaard Lancia / fiat spul dus zelfs nu nog goed verkrijgbaar en niet overdreven duur!
Ben blij dat ik hem nooit weg heb gedaan😁
Heb er net als desjonnies ook enkele gehad.
Buitenkant is geweldig stoer, binnenkant hopeloos verouderd al toe die de showroom uitreed…
Altijd en nog steeds gehouden van dit soort auto’s en dat blijf ik nog wel even doen. In meerdere exemplaren gereden ruim 20 jaar geleden oa. ook de S4 op een Rallycross terrein. Na een Celica Carlos Sainza, Subaru WRX, STI enz gehad te hebben wat rustiger aan gaan doen.. Nu wel aan t kijken voor een Fors Focus RS, want denk dat je voor t zelfde geld t zelfde plezier en (veel) minder problemen zal hebben dan met deze auto, en ik ben niet iemand die zo een auto koopt om m in de schuur op te slaan…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).