Koop deze Audi S4 youngtimer voor een spotprijs

Auteur: , 30 Reacties

Goedkoper in de voorouder van de Audi C7 S6 rijden wordt waarschijnlijk lastig.

C7 S6? Moet dat niet de B9 S4 zijn? Neen! Echte kenners weten namelijk dat de originele Audi S4 baseerde op de Audi ‘C4’ 100, de auto die medio jaren ’90 letterlijk omgedoopt werd tot A6 door middel van een ingrijpende facelift. Op basis van die eerste A6 onstond overigens ook de eerste S6, dus het ‘C4’ platform kent een rijke historie wat dat betreft.

De C4 S4 en C4 S6 waren beiden leverbaar met V8, maar deze Ur-S4 heeft nog een variant van Audi’s legendarische geblazen vijfpitter in het vooronder. Je kookt dus niet op een plethora aan pitten, maar dit blok kon wel bogen op een rijke historie in de race- en met name rallysport. Het zat in de basis bijvoorbeeld ook in de Ur-Quattro’s en de RS2.

Helaas heeft de unit in deze S4 al 275.000 kilometers achter de kiezen en die afstand heeft zijn tol geëist. De omschrijving van de motor leest als een te dure beltoon die je vroeger kon kopen. Je hoeft niet ‘Antilli: Aan’ naar een vaag nummer te SMS-en, maar in de advertentie valt wel ‘Motorcode: Aan’ te lezen. Onder de streep is dat waarschijnlijk vrijwel net zo’n duur grapje.

Ook voor het overige verkeert de auto kennelijk niet in de beste staat. Ondanks dat volgens de verkoper recentelijk de schokdempers, remschijven/blokken en klauwen achter, distributieriem, waterpomp én koppeling vervangen zijn, wordt de youngtimer aangeprezen met de ronkende tekst:

Is geen nette auto en heeft gebruiksporen en kleine mankementen maar rijd en remt goed!

Een blik op de foto’s geeft al een idee waar de verkoper op doelt. Maar goed, de prijs is daar dan ook naar. Voor 4.500 Euro stap je in deze ooit chique Avant en nergens staat dat je extra moet betalen voor de Porsche cup-velgen (replica’s?). Stop er nog een keer het aankoopbedrag in en je rijdt in een knappe station. Of zou dat nog te optimistisch gedacht zijn?

Bedankt @hb63 voor de tip!



30 reacties

Voor 4000 ophalen, 3 maanden mee scheuren en weer voor 3800 verkopen aan het volgende slachtoffer. Dan heb je er toch eens één gehad.
@lekbak: D’r wordt in stapjes van 100 euro al 4000 euro op geboden, dus die suggestie is zeker niet zo slecht.

Ik zou hem overigens laten staan. Deze auto is waarschijnlijk door de laatste eigenaar ook zo bereden zoals jij voorstelt. Dus met nul onderhoud.
@rrrobert: Voor het dubbele staan er een S6 en S4 oldtimer te koop die wel in goede staat zijn; veel betere deal, tenzij je echt een klussert bent & de contacten hebt …
@lekbak: waarom zou je deze gehad willen hebben?
@hplh: Als je die vraag moet stellen is dit niks voor jou.
Kopen, de nodige puntjes in orde maken en dan iedere week knallen over de Nürburgring! Hell yeah!!!!
@raoufff: En dan lekker rondrijden met een sticker achterop. Leuk.
Ophalen als goedkoop scheurijzer voor het weekend. Hard weglopen als je deze als daily wil gebruiken.
Afgeragd door een pauper die vooral stoer wilde doen want snelle Audi. Had al geen geld, dus goedkope kutbanden, pauper aftermarket velgen en een algeheel staat die roept om een cordon sanitaire voor bepaalde mensen om dit soort auto’s te kopen.
@vonklausenburg: aftermarket velgen? volgens mij zijn dit Audi RS2 velgen. (maar k ben ni zeker)
@saxoke: Volgens mij zijn het Porsche 993 velgen..
@saxoke: zijn geen RS2 velgen, deze zijn 5×130. Dit zijn replica Cup velgen in 5×112.
Geen slechte prijs voor wat het op papier is. Maar er zal wel veel aan geklust moeten worden. Maar als je een project zoekt, kan dit best wat zijn. In ieder geval qua uitdaging.
Is dit de moeite van het restaureren nog waard? Revisie van het blok/bak/diffs, paar nette bandjes eronder, ozonbehandeling door het interieur en het plaatwerk nalopen op butsen? Geen idee wat zoiets kost maar als je hem naar bijna nieuwstaat terug kunt brengen heb je wel een gave auto voor de deur.
Zitten er nou een soort beschermkappen over de remschijven aan de voorzijde? Apart gezicht.
@escort77: dat is het “UFO” remsysteem van Audi. Google maar eens.
@maxidyne: thnx, weer wat geleerd!
Het lijken wel wieldoppen ..
Eerst bekijken , testen , kostenbegroting opmaken.
Motoren waren zeer degelijk.
Roestrisico O, uitlaten in edelstaal.
Remolie en koelvloeistof zijn oud (maar dat maakt de prijs niet, geeft enkel een indicatie.
Als de achterste remklauwen originele en nog degelijke exemplaren zijn is de grootste fout er al uit.
Het kunnen de originele velgen zijn maar er waren ook veel slechte (gevaarlijke) klonen in omloop.
Die deksels tussen velg en remklauw is om het remstof tegen te houden.
Het werkte goed maar de koeling van de remmen was veel slechter.
Zelfs het originele (kodiak?)leder bestaat nog om de zetel te herstellen.
Jammer om zo’n eens zo prachtige wagen te zien in deze staat. Als er geen nieuw baasje met een goed gevulde knip voor wordt gevonden zal het niet lang duren voordat de Audi op de sloop terecht komt.
Echt wel veel liever een 5 cil turbo dan een v8. Dit is echt een perfecte klusauto als 2e (of 3e) auto die lekker het hele jaar in de garage kan blijven staan totdat deze volledig is opgeknapt. Als ik de ruimte had gehad leek mij dit wel iets.
@allesmetturbo: de vraag is of je dan beter met een wat beter exemplaar kunt beginnen qua kosten?
Afgejakkerd vies tyfus ding. Jammer want ooit was dit een prima auto.
@cpp1: Iedere auto die ooit goed was is de moeite van opknappen waard. Zolang je maar originele onderdelen gebruikt.
Ooit werd zo een auto liefdevol opgeknapt, reed de eigenaar stad en land af om meuk te kopen om het ding weer in topconditie te brengen omdat’ie het waard is.
Ok, de staat der Nederlanden is niet echt een meewerkende factor tegenwoordig met het jaarlijks moeten schorsen en het APK gezeur, maar toch, biedt de helft en huil tegen de verkopert dat je hem in topconditie terugbrengt.
Niets leuker dan een door jezelf gerestaureerde wagen.
Ik heb er geen zin ân.
Anders had er al lang een Beta coupé of vroeg BMW 323je of vroege 5-serie of een Rover 800 serie coupé of een R30 TS gestaan.
Een 1974 – 76 4-deurs Pontiac Grand Am, ik zou schmelten.
Het is dat ik al een30 jaar oude 5pitter quattro als daily heb staan waar ik al 10 jaar aan aan het hobbyen ben (loopt gelukkig wel elke dag)… Maar zo’n A6 met AAN motor is heerlijk te kietelen. Zou zoiets er best bij willen voor de hobby. Blok even uiteen, nieuwe internals, boel laten balanceren, nette turbo, 600 pk en een heerlijke sleeper. CGR bak eraan, licht vliegwiel, ophanging wat bijwerken en je hebt een fantastische sleeper. Zonde om zulke auto’s ter ziele te zien gaan, die motor is toch echt een van de beste blokken ooit gemaakt. Samen met de 3B en ABY is er weinig dat zo makkelijk zo hard kan, zo betrouwbaar is en zo fenomenaal klinkt.
@markie123: Ik vertypte me met A6, moest S6 zijn. De 100 C3 werd doorontwikkeld als A6 C4. Het lijkt mij dat dit geen S4 kan zijn aangezien de eerste generatie A4 als B5 door het leven ging in opvolging van de 80 B3 en B4 (type ’89 / 91). De B serie is simpelweg van 80-90 overgegaan in A4 en de 100 C3 in de A6 C4. De V8 D1 is dan weer de eerste generatie A8 D2 geworden etc. Ik ga hier in duiken maar lijkt mij niet mogelijk.
@markie123: en toch werd de S-versie van de 100 C3 echt S4 genoemd door Audi. Kijk het maar na.
@joost1990_2: Je bedoelt de Audi 100 C4 (1990 – 1994). Van de C3 (1981 – 1989) zijn geen S-modellen gebouwd.

De C4 is ook de laatste “Audi 100”, daarna is het de A6 geworden en werd de S4 de S6.
@markie123: Kijk ! Jij weet waar je over praat.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).