De 456 is geen typische Ferrari en zeker niet in het wit.
Een Ferrari met een V12, wie droomt daar niet van? Toch staat de Ferrari 456 waarschijnlijk niet bij veel mensen bovenaan het lijstje met droomauto’s. Het is een beetje een ondergeschoven kindje in de rijke historie van Ferrari’s met een twaalfcilinder. Dat heeft ongetwijfeld iets te maken met het design, dat vrij anoniem is.
De 456 is wél de ideale Ferrari voor bescheiden types. Deze auto is namelijk absoluut niet schreeuwerig of patserig. Er zijn misschien zelfs mensen die ‘m überhaupt niet aanzien voor een Ferrari. Een 456 is dus een hele stijlvolle Ferrari. Mits je hem in de juiste kleur bestelt.
Dat heeft de eigenaar van dit exemplaar niet gedaan. Deze Ferrari 456 die we op Marktplaats tegenkwamen is namelijk uitgevoerd in wit. Daarmee is het stijlvolle er wel een beetje af. De 456 oogt hierdoor opeens Japans in plaats van Italiaans.
Het gaat overigens om een 456M, de verbeterde versie die in 1998 verscheen. Deze kun je het makkelijkst herkennen aan de mistlampen die geïntegreerd zijn in de grille. Bij de 456 zaten deze buiten de grille. Bij de 550 Maranello en de 575M was het juist precies andersom (om het even verwarrend te maken).
De 456M kreeg ook een opgefrist interieur en de V12 werd iets gefinetuned. Het vermogen van 442 pk bleef gelijk, maar de ontstekingsvolgorde werd wel veranderd. Al met al een vrij subtiel facelift dus.
In dit geval gaat het om 456M GTA, wat betekent dat je een viertraps automaat hebt. Daarmee ben je niet sneller dan met een handgeschakeld exemplaar, maar ja, in een GT wil je eigenlijk wel een automaat.
Deze Ferrari 456M GTA heeft niet alleen aan de buitenkant een bijzonder kleurtje. Het interieur is ook interessant. Dit is namelijk uitgevoerd in bordeauxrood. Wat eigenlijk helemaal niet zo’n gekke combinatie is met wit.
Wat je ook van de kleur wit vindt op een Ferrari 456, zeldzaam is het in ieder geval. Van de 82 exemplaren die er in Nederland staan geregistreerd is er maar eentje wit. En dat is niet deze, want dit exemplaar staat nog op Duits kenteken.
De kilometerstand is bijna net zo maagdelijk als het exterieur, want er staat nog maar 28.760 km op de teller. Voor die kilometerstand valt de prijs nog best mee, maar dat heeft wellicht iets met de kleur te maken. De verkoper vraagt er op Marktplaats €49.500 voor.
mynameisjeroen zegt
De wielen ogen een beetje klein op dit witte exemplaar. In donkerblauw is een 456 prachtig.
drtim zegt
In donkerblauw één van m’n favoriete Ferrari’s. Een tijdloze schoonheid met geen lijn teveel.
In wit vind ik ‘m aanmerkelijk minder.
Turbo S zegt
Dat scherm verhoogt de waarde ook niet. Mocht je het echter kunnen verwijderen zonder dat er iets van te zien blijft maakt het niet uit voor de waarde.
Voor iemand die op zoek is naar een 456 is het een koopje. Die kleur moet je dan voor lief nemen.
Turbo S zegt
Maar is volgens mij ook niet schadevrij gebleven tijdens die weinige kilometers die hij in zijn leven heeft afgelegd. Dat heeft ook een flinke impact op de waarde.
thearchitect zegt
Leg uit
Turbo S zegt
Klapkoplampen lijken links en rechts niet identiek te zitten. Kleine beschadiging voorbumper, deuk in rechterdeur. Panel gaps linker vs rechter zijaanzicht niet identiek.
bischero zegt
Een respray in donkerblauw maakt dit wel een heel aantrekkelijke auto hoor. Hij staat al in de grondverf dus prima basis!
Rood interieur is altijd +100
mashell zegt
Wat is dit voor raar artikel? De 456 was tot de Roma de titel “de laatste mooie Ferrari”. Na de 456 ging het bergaf met het design (met als dieptepunt de F50, een model waar echt niets van klopt).
Dit model heeft zo’n elegant design dat het in elke kleur mooi is (hoewel dit wit duidelijk niet de beste kleur is).
spacemoon24 zegt
En de 458 en de LaFerrari dan?
papa zegt
De 612 scaglietti dan?
drtim zegt
Ook prachtig, maar ligt iets moeilijker op ‘t netvlies als je ‘t mij vraagt.
wceend zegt
Die wordt juist aangehaald als een van de lelijkste auto’s die het merk heeft gemaakt sinds de mondial en de f50. Maar dat was ook een tijd waar Ferrari’s standaard eerder mooi dan lelijk waren
Gulli zegt
Een LaFerrari mooi? Oei. Smaken verschillen, gelukkig maar :)
kuip zegt
Dat zo’n ding ‘maar’ een 4 traps automaat heeft sta ik echt van te kijken. Dat is toch iets van eind jaren 80 begin 90? Zou eerder een 5 traps automaat verwachten, wat echt niks geks is voor iets uit die tijd.
basman147 zegt
Het is al een hele verbetering ten op zichtte van de 3-traps automaat van de 412!
ZF 5 traps kwam volgens mij vlak hierna uit, denk dat hij net iets te vroeg was.
Daarnaast gaan vernieuwingen van de grote toeleveranciers vaak eerst naar de grote fabrikanten, daar zit het volume om snel de ontwikkelingskosten terug te verdienen.
rikv99 zegt
Mercedes S(L)600 had tot begin 2000 ook nog een 4 traps automaat. Chevrolet Express van zelfs tot 2012 🤭maar dat is een verhaal opzich
spacemoon24 zegt
Oehh maar wat over die Citroën CX op de achtergrond van de headerfoto dan?
sabrerator zegt
Een BX GTi bedoel je?
spacemoon24 zegt
Ai, je hebt helemaal gelijk. Is ook zo ver weg.
rollingstoned zegt
Buurman, wat doet u nu? 😁
Pallas zegt
De “buurman wat doet u nu?”-auto staat toch echt op mijn profielfoto…
Hawkeye72 zegt
M’n buurman heeft er een, grijs, serieus mooi ding…. Maar best achterhaald als daily driver.
sacha zegt
“Met een witte blijf je zitten”
kniesoor zegt
Heb jij de jouwe nog steeds dan ? 🙂
AudiRS zegt
Toch is een 550 Maranello in rood wel een natte droom!
knetje zegt
Hij oogt niet alleen Japans, het is ook een import uit Japan. Door de lage kilometerstand, het grote scherm in het intererieur al een vermoeden maar de sticker van Cornes op de achterruit maakte het plaatje compleet
PunicaOase zegt
Geef je die wagen toch een ander kleurtje.. wrapje in donker blauw of groen is zo gedaan..
grandmasterb zegt
Best een goed en geslaagd model, gelukkig niet zo extreem, alleen een ander kleurtje nemen en een Ferrari V12 aan boord!
alassad zegt
50k?! Dit is toch het koopje van het jaar?
macchina zegt
Een v12 Ferrari voor minder dan een nieuwe golf GTI? Ik denk dat we over tien jaar hier naar kijken als ik soms ook kijk naar dat je ooit een countach voor weinig kon scoren. Of een dino voor 12k gulden. Allemaal auto’s waarvan een levensfase van goedkoopheid werd aangeduid als ja maar het onderhoud is zo kostbaar (wat ook ongetwijfeld zo is vs een golf, maar toch)
vbarchetta zegt
Dat denk ik ook. Kan me het moment nog heel goed herinneren dat ik een (originele NL) Ferrari Dino 246 kon kopen die gerestaureerd moest worden voor 10.000 gulden. Een goede was toen ongeveer 35.000 gulden waard, want ja wie wou er een Ferrari zonder Ferrari logo (maar Dino als logo). Aangezien ik het (toen) te veel werk vond niet gedaan. Momenteel zijn ze waard tussen de 250-400.000 euro. Maargoed als de toenmalige eigenaar had geweten dat ze ooit zoveel waard zouden worden, kon je hem toen ook niet voor 10.000 gulden kopen….
Of de afleveringen van Topgear dat ze een Ferrari 308 GT4, Lamborghini Urraco en Maserati Merak kochten voor minder dan 10.000 pond, volgens mij zelfs rond de 5-6000 pond, maar dat weet ik niet meer precies….
Het zou mij niets verbazen als deze 456 over een aantal jaartjes inderdaad 10x meer waard is. Echter het onderhoud van zo’n V12 is ook geen kattenpis.
Overens vind ik de kleuren combinatie helemaal top. In Japan en de USA is wit met rood interieur een hele gangbare kleurencombinatie, in NL houden we liever van lekker anoniem donkerblauw, grijs of zwart. Echter een paar betere foto’s van de aanbieder zou wel helpen, want nu toont hij niet echt op de foto’s zo in het wit.
basman147 zegt
Zijn best wel veel mensen die zich voor de kop slaan omdat ze niet begin jaren zeventig een 250 GTO hebben gekocht voor een paar duizend pond of dollar (wat toen overigens best veel geld was, daar kocht je ook een nieuwe middenklasser voor). Maar ja, als je alles van te voren weet.
papa zegt
Dikke Hyundai Coupe!
macchina zegt
Ah, de ondergewaardeerde 456GT. Ik heb een boek met de test rapporten van het prototype met die handgeschakelde zesbak (prachtige pook), 312 km per uur deed de testcoureur met een test blok dat nog minder vermogen dan de uiteindelijke spec had. Omdat testarossa sneller moest blijven in de line up, hebben ze in alle brochures als top maar 300+ genoteerd. De 550 met een verbeterd blok met 2 inlaat trajecten, gaat nog harder (en dat mid jaren 90). Had ik al gezegd dat v12s toen nog in handbak kwamen? ;)
Gulli zegt
Wrappie in Blu Pozzi er overheen en gaan! Kun je het interieur ook wrappen eigenlijk? Of moet ik hem gewoon zelf met pindakaas insmeren?
ouwedibbes83 zegt
Denk dat ze in Maranello niet staan te glimlachen, maar volgens mij kun je stoelen gemakkelijk opnieuw laten bekleden. En mss, als je genoeg betaald, doen ze dat bij Ferrari zelfs wel voor je.
kilum zegt
Dit is juist een Ferrari die ik het liefst zou hebben. Wel in een andere kleur. donker blauw. bordeaux rood of het liefst nog donker groen. Schitterende auto, en relatief understated.
milanomt zegt
Ik vind dat witte wel tof, eigenaar had waarschijnlijk Miami Vice gekeken
munchy zegt
De witte testa rossa uit Miami vice zag er toch prima uit.
petroldrinker zegt
De 456 voor mij heeft zelfde probleem als een california heeft, schreeuwt niet dat het een ferrari is, als er een aston martin of maserati badge op had gezeten had 90% vd mensen het ook geloofd, vind ik toch wel afbreuk doen aan de auto helaas
basman147 zegt
Dat is voor mij nu juist het voordeel. Wel een Ferrari V12 voorin zonder dat je al te veel aandacht trekt. Smaken verschillen zullen we maar zeggen.
Stefje zegt
Een Peugeot 406 Coupe met de onderhoudskosten van een Ferrari. Oh wacht, het is een Ferrari.. 😅
Iemand eigenlijk enig idee wat het inderhoud aan zo’n ding kost? Verbruiken 1 op 4-5 heb ik me laten vertellen, maar qua techniek kan er niet veel mis dacht ik?