Vive la France!
Een auto die zijn gelijke niet kent, dat is de Renault Clio Renault Sport V6. De gewone Clio Renault Sport met opgepepte tweeliter onder de kap is al een bovengemiddeld heet hatchback-bommetje, maar de V6 is van een geheel andere orde. De Fransen zeiden ‘adieu’ tegen de achterbank en in plaats daarvan kwam er een V6 van concullega PSA achter je rug te liggen, die zijn power direct naar de achterwielen stuurt. Génial.
De eerste serie van deze hatchback met de motor achterin werd overigens gebouwd door wijlen Tom Walkinshaw, voormalig Autocar Man of the Year en op verschillende momenten teambaas van zowel Jan Lammers als Jos Verstappen.
Kwalitatief én qua rij-eigenschappen wordt de ‘Phase Deux’ die later op de markt verscheen als de veel betere auto gezien. Niet in de laatste plaats omdat de eerste Clio’s met V6 nogal listig bleken te zijn. Maar zoals dat vaak gaat bij auto’s met een listige reputatie is de aantrekkingskracht van de auto’s uit de eerste serie daardoor misschien juist wel groter.
Als dat ook voor jou geldt, dan val je met je neus in de beurre. Er staat er namelijk eentje te koop op Marktplaats voor 39.000 Euro. Het exemplaar is grijs uitgevoerd in Iceberg Silver en heeft 85.000 kilometer op de klok. Best veel voor zo’n listig bommetje.
Desalniettemin hoeft de kleine Renault niet de ijsberg te worden voor de Titanic die jouw bankbalans heet. De auto is namelijk origineel geleverd in Nederland, heeft een door de RDW oké bevonden kilometer stand en een half jaar geleden is er nog wat belangrijk onderhoud aan gepleegd. Bovendien worden die speciale bakken alleen maar meer waard, want de klassiekerbubbel barst nooit. Vind jij deze Clio formidable?
Bedankt Rachid voor de tip!
40 rooitjes .. LOL ..
Leuk, meer niet.
@snorrie: ooit in gereden?
@bas79: ja.
@bas79: ik heb er niet in gereden nee, maar voor dat bedrag kop ik zelfs de stoep en koop ik het niet.
@snorrie: wel mee eens, heb er wel eens in gereden en meer dan 2 blikjes red bull kan je niet kwijt in die auto. Rij beleving daarentegen is helemaal top, die gorgelende V6 direct achter je, in combinatie met de vrij stugge, korte handbak, en het stijve onderstel maken het een ultiem monster. Al was het drama met de verkeersdrempels bij mij in de wijk destijds.
Nice
En dan geen enkele foto van de binnenkant. Nee dank u.
@Donstil: ziet er hetzelfde uit als een clio 1.2 van dat jaar. Cassettespeler inclusief.
@Donstil: van die 2 stoelen? ?
Gewoon een Bommetje op wielen <3
Effe checken of hij niet door de dealer in Vlaardingen is geleverd, daar heeft een verkoper de demo destijds tot aan de spiegels in de sloot geparkeerd.
@timt: is dat ongeluk toevallig in de buurt van Apeldoorn geweest?
Daar heeft een verkoper, in spė, destijds een bruiloft verpest, door de demo V6 in de puinpoeier te rijden die hij eigenlijk ’s avonds als trouwauto had moeten inleveren…. Ze hadden het toen over bijna Total loss
@timt: het is maar goed dat de motor achterin ligt :)
Altijd voor de tweede serie gaan.
Deze zijn nog listiger dan een oude 911 op vier gladde banden die over een met snot bedekte weg rijdt!
@desjonnies: overdrijven is ook een vak apart of niet.
@bofkont: alleen dat “snot” verder niet
@desjonnies: Zeker, eens. Om dezelfde redenen dat @willeme noemt. Plus dat de tweede serie ook nog eens veel mooier is.
Dat deze auto meer waard wordt, daar heb je bij de garage niet veel aan hè.
En dat te bedenken dat een phase 1 tot 5 jaar terug nog voor 11/12k te koop stonden.
Had ik het maar geweten.
Ph1 laten staan en even doorsparen voor een ph2.
De rijbeleving is heerlijk, maar als je echt snel wilt is een rs182 een betere keus..
Als klein kind mijn grote liefde! Iemand toevallig 40.000 euro te leen?
Voor 49.000€ staat er een bij Gina Classics te koop.
http://www.ginacollectorcars.com/renault-clio-v6-24v-2002-iceberg-silver-640/
@josvanrey: met heel wat minder km’s…
40k… tssssk….
Dan zou ik toch eerst even langs de wijnslurpers van Lazareth gaan en vragen of zij nog eens een Twingo V8 Trophy (ja, je leest het goed, Twingo en V8) voor 40k kunnen bouwen, want dát is pas een leuke auto:
http://www.lazareth.fr/project/twingo-v8/
Het is een avontuur, zo’n Clio V6. Maar ik ben het met @desjonnies eens: altijd voor de Phase II gaan. De Phase I is een belachelijk slecht gebouwde auto. Niet alleen de onderstelafstelling werd vergeten, ook de kwaliteitscontrol.
Dit in tegenstelling tot de Phase II. Deze is door Renault Sport in Dieppe gebouwd en ontwikkeld en van véél hogere kwaliteit. De door Porsche getunede motoren zijn ook loeisterk. Kortom, altijd de 2e namen als het budget het toelaat.
Vind het een hoop geld maar wel een tof scheurijzertje..
C’est magnifique! Mais, désole, je n’ai pas 39.000 euro dans mon compte en banque!
Get your info straight! De L7X motor in de clio v6 komt NIET bij PSA vandaan! Renault hoort niet bij PSA
@wrench: Die V6 is toch de opvolger van de PRV? Gewoon door PSA en Renault ontwikkeld, als ik mij niet vergis. Bij Renaults heet het blok L7X en bij Peugeot en Citroën noemen ze het de ‘ES9’. Maar het zijn identieke motoren, dacht ik.
@willeme: nope is een eigen ontwikkelde motor de l7x
En dan te bedenken dat je 3 jaar geleden voor 17,5k met een vergelijkbare auto wegreed :(
Ik was een jaar of 5 geleden nog aan het twijfelen om er een op te pikken voor €14k (meen ik) met 30dkm op de teller.
Maar dat interieur, daar kon ik niet mee leven voor dat geld.
Dus 40k is imo gekkenwerk voor een Clio, maar goed van de andere kant er zijn ook gekkies die 3 ton voor een e30je vragen.