Deze 11 hatchbacks hebben de motor achterin

Auteur: , 83 Reacties
Clio V6, Clio V6 en Clio V6

De motor op de plaats van de achterbank. Verkoop dat maar aan vrouwlief...

Alec Issigonis is de bedenker van de huidige moderne auto, eigenlijk. De blauwdruk van zijn Mini is nog altijd degene die tegenwoordig door het gros van de de fabrikanten word gebruikt: viercilinder overdwars voorin, tranmissie eronder en voorwielaandrijving. Autobianchi had het lumineuze idee om de transmissie er naast te zetten. De reden is erg logisch, want je hebt zo meer binnenruimte.

Met name bij hatchbacks is dit het beproefde recept. De enige afwijking is de BMW 1-serie, welke achterwielaandrijving heeft. De huidige althans, want de volgende 1-serie krijgt voorwielaandrijving vanwege de redenen hierboven beschreven. Gelukkig zijn er uitzonderingen. Omwille van motorsport (homologatie), promotie of gewoon omdat het kan. Dit zijn de 11 leukste:

Renault Clio Renault Sport V6
Te gek voor woorden eigenlijk, dat zo’n auto gebouwd werd. In tegenstelling tot de R5 Turbo was de Clio V6 geen eens een homologatiemodel. Ja, er werden wel races meegedaan, maar dat waren cupraces, die overigens zeer spannend waren, want de Clio was een listig karretje.

Het leukste van de Clio V6 was niet eens de auto zelf, maar een kleine anekdote. Deze Clio is verantwoordelijk voor de Lupo 1.2 TDI. Piëch was met wat megolomane plannen bezig, waaronder de zuinigste productie auto aller tijden. Audi ontwikkelde een geheel aluminium auto welke zeer gestroomlijnd was (inderdaad, dat werd de Audi A2). Toen Piëch en technici te horen kregen dat Renault óók bezig was aan een 3-liter auto voor de toen net nieuwe Clio, versnelden ze het proces door de Lupo iets lichter en aerodynamischer te maken. We zijn nog altijd benieuwd naar de gezichtsuitdrukking zag toen de Clio V6 stond te schitteren op de auto salon…

Clio V6 Phase I

MG Metro 6R4 Clubman
Typisch voorbeeld van hoe je een klein autootje er bijzonder dik uit kunt laten zien. De Metro 6R4 werd door Williams Grand Prix gebouwd. In plaats van joekels van turbo’s op een kleine motor had de Metro een dikke 3-liter V6. Er zijn uiteindelijk 200 stuks ter homologatie gebouwd, alhoewel veel exemplaren direct geprepareerd werden om deel te nemen aan competities. De rally versie had veel potentie maar was niet succesvol. Voordat de kinderziektes eruit gehaald werden, bestond de rally-klasse niet meer. MG verkocht de rechten van de motor aan TWR. Deze zouden er een raceblok voor maken voor diverse Jaguars. In 3,5 liter vorm met twee turbo’s goed voor 550pk in de Jaguar XJ220.

Metro 6R4

Renault 5 Turbo
Renault wilde al langere tijd meedoen aan het Rallykampioenschap maar had daar (nog) niet de juiste auto voor om het op te baseren. In plaats van te concureren met de zwaargewichten besloot Renault het anders op te lossen. Als men een 1.4 turbo zou gebruiken, mocht het mininum gewicht het laagste zijn: 820kg, zodoende concentreerde Renault zich daarop. De standaard 5 had zijn motor overdwars en FWD, voor de Turbo werd alles omgegooid. De motor verhuisde naar het midden, de aandrijving naar achter.

R5 Turbo

Ford Festiva V6 Shogun
We kijken op de redactie graag naar Jay Leno’s garage. Waarom moge duidelijk zijn. Ondergetekende vroeg zich altijd af wat die extreem dikke Kia Pride/Mazda 121 op de achtergrond was. Een Festiva Shogun dus. Niet door Ford zelf gebouwd, maar in tegenstelling tot anderen in dit rijtje zijn er wel degelijk een paar van gebouwd, 7 stuks om precies te zijn. De Festiva Shogun had een 3.0 V6 motor van Yamaha, die ook gebruikt werd in de Taurus SHO (de snelle topuitvoering van Fords voormalig bestseller) en kon uitgerust worden met nitro-glycerine injectie.

Ford Festiva SHOGun

Daihatsu Charade DeTomaso 926R
Net als de Ford RS200 een auto welke nét te laat kwam. Dankzij de crashes in Group B werden de regels dermate aangepast dat vele fabrikanten hun auto’s niet meer konden gebruiken. Dat gold ook voor de Charade DeTomaso 926R. De motor lag uiteraard tussen de achterwielen gekoppeld aan een handschakelde vijfbak en achterwielaandrijving. De piepkleine driepitter was voorzien van een IHI-turbo en leverde dik 125pk. 200 stuks kwamen er. Later volgden nog meer verdere samenwerkingsprojecten tussen Daihatsu en DeTomaso.

Charade 926 R

Peugeot 205 T16
Wederom een Group B afgevaardigde. Ondanks dat de auto niet zo heel veel meer te maken had met een gewone 205, moest deze auto er wel voor zorgen dat er dus 205’jes verkocht werden. De 205 T16 nam het successtokje over van Audi. Audi had 4WD goed gegokt, maar de motor in het midden was dé oplossing. De 205 T16 was er ook als straatauto, vanwege de homologatie. Ook ná Group B een interassante carriere gehad. De auto kreeg een tweede leven als ‘405’ T16 Raid (Dakar) en daarna zelfs als Citroën ZX!

205 T16

Volkswagen Golf GTI W12
Een cadeautje voor de VW fans. De Golf GTI W12-650 was een krankzinnig idee. Echt van een Golf kon je niet spreken, de motor (650pk sterk!) komt van een Bentley Continental GT en het subframe achter van een Gallardo. Alle onderdelen waren namelijk van een product uit de Volkswagen Group. Het idee was beter dan de uitwerking, want volgens enkele journalisten was het apparaat overpowerd, onderontwikkeld en onbestuurbaar. Goh.

Golf GTI W12-650

Lancia Delta S4 Stradale
Een Delta die eigenlijk geen Delta was. Voordat Lancia oppermachtig zou zijn met Delta HF Integrale, deed fabrieksteam Abarth mee met de Delta S4. De S4 had een motor in het midden, met een turbo én mechanische compressor. De crash met Henri Toivonen betekende het einde van Group B en dus ook deze auto.

Delta S4 Stradale

Nissan Micra 350 SR
Deze auto begon zijn leven als Nissan Micra-R. De heren van RML (Ray Mallock, geen onbekende in de autosport) lepelden de tweeliter van de Primera BTCC racer in de Micra. Echter, het karakter van de motor was nogal ‘piekerig’, dus werd er een licht aangepaste V6 uit de Nissan 350Z gemonteerd, mede om de net geïntroduceerde Micra 160 SR te promoten. Het was gewoon een rijdbare auto, maar tot serieproductie heeft het nooit geleid. De auto werd ingezet voor diverse promotionele doeleinden.

Micra 350 SR

Toyota Aygo Crazy
Eigenlijk hetzelfde idee als de Micra. Deze Aygo kreeg de motor en aandrijflijn uit een MR-2. Deze werd voorzien van een turbokit van Toyota Team Europe (nu TMG) waardoor het vermogen uit kwam op 200pk en 240nm. Niet verkeerd. De naam is natuurlijk hilarisch (snap je ‘m?) en het was goed voor behoorlijk wat PR. Ook dit was niet zo maar een vingeroefening, je kon er daadwerkelijk mee rijden, driften en ehh, crashen.

I Go Crazy. Haha.

Renault Clio Renault Sport V6 Phase II
We begonnen met een Clio V6 en daar eindigen we ook mee. Ondanks dat het slechts een facelift leek had de Phase II een daadwerkelijk grotere wielbasis. De motor was grondig herzien door Porsche: niet alleen voor meer vermogen maar vooral om het karakter te veranderen. De Phase II reed vele malen beter (en stabieler!) dan de Phase I, alhoewel het nog steeds geen gooi-en-smijt-Clio was. Geen probleem, dit was meer een supercar met een Clio koets erop. De Phase 1 werd gebouwd door Valmet en TWR en was niet echt degelijk in elkaar geschroefd. Gebruikte exemplaren zijn serieus duur tegenwoordig. Met de Phase II besloot Renault dat Renault Sport in Dieppe de auto’s mocht bouwen, welke enorm veel beter waren.

Clio V6 Phase II



83 reacties

Vette auto’s, behalve de aygo en de micra
@mrrallycross: Nee man, juist niet! Met name de Aygo vind ik ontzettend tof! De naam alleen al, geweldig! Serieus, de auto’s van Toyota zijn tegenwoordig niet al te spannend, dan is zo’n Aygo’tje juist te gek. Ik kan dat erg waarderen. Hetzelfde liedje met de Micra.
@mrrallycross: Wat kan er nou niet leuk zijn aan een hatch met de motor in het midden?? Jou mening vs de rest ben ik bang:).
Ik zou ooit nog wel eens zo’n Clio V6 Phase II willen hebben
@casualcarfreak: laatst nog eens naar gekeken… Slechts een handjevol te koop in Europa en schreeuwend duur. Top exemplaar stond voor 70K te koop, kan alleen maar meer worden.
@casualcarfreak:

Dan koop er maar gauw één, want de prijzen zijn stijgende.
@jack_abarth: Eigenlijk ben je gewoon al te laat. Ook al koop je er nu een voor de genoemde 70K, dan nog zal de waarde misschien ‘maar’ tot 100K stijgen. Als je geluk hebt, want het is en blijft een Renault (en dus geen Ferrari, Porsche of ander exclusief merk).
@moodyblues: http://www.autowereld.nl/renault/clio/3-0-v6-252-pk-phase-2-18762989/foto.html#foto-3

37k voor evenzoveel km’s. Prijzig, maar 70k is het nog lang niet..
Heeft die Festiva dan een supercharger? Ik dacht dat die motor in de Taurus SHO met compressor was. Maar dat kan ook een latere uitv. zijn geweest. Heb die grijze Festiva vaak zien staan op de achtergrond bij Jay Leno’s garage maar heb nooit doorgehad dat die achterkant zo uitgebouwd is. Op de Micra na, mag alles zo de oprit op hier. Wat een pareltjes staan er tussen zeg!
@E34M5Touring:

U vraag wij draaien. De Taurus SHO Mk1 had deze 3.0 V6, evenals de eerste serie van de Mk2. De latere serie kreeg een mildere 3.2 met hetzelfde vermogen. Allemaal zonder compressor.

De Mk3 Taurus SHO had een 3.4 V8 van Yamaha, en de huidige Taurus SHO heeft een 3.5 V6 Ecoboost met twee turbo’s.
@willeme: Je hebt gelijk, ik zit met de 3,8 V6 supercharged van GM in m’n hoofd. Die 90ties Impala SS FWD slagschepen..
@E34M5Touring: vrij recent heeft Jay Leno deze uitgebreid belicht. Grappig karretje: https://youtu.be/3XR9SoQU16c
@stephane8200: Inderdaad een tof ding! Heb al een tijdje niet meer op z’n kanaal gekeken. Binnenkort maar eens inhalen. Thanks!
@willeme: Mooi artikel weer. Zitten toch weer leuke feitjes in die ik niet wist!
@E34M5Touring: of een hele grote oprit of dat wordt een puinhoop
Frans feestje, Duitsers maken geen grappen.
@dutchdriftking: ha dat dacht ik ook!
@pinut187: als ze het dan doen laten ze inderdaad duidelijk merken nogal zwarte humor te hebben.
@dutchdriftking: die Golf W12 is qua rijden anders een behoorlijke grap ;-)
Zo waar een Micra die ik wél geinig vind! Eigenlijk vind ik ze allemaal cool. De Charade was mij overigens geheel onbekend. Evenals de Festiva. Leuke stukjes autohistorie!

En missen we de huidige Twingo niet in dit rijtje?
@Original_Arnoud: de twingo is niet echt hot evenals de smart.
@xiran: Ik lees nergens dat het om hot hatches zou moeten gaan.
@Original_Arnoud: klopt maar alle voorbeelden zijn hot te noemen. Een twingo niet.
@xiran: Dat is een mening, laten we daar niet over discussiëren. Als het feitelijk bekijkt, gaat dit artikel er simpelweg om welke hatchbacks er een motor achterin hebben liggen. Dan hoort de Twingo wel degelijk in dit rijtje thuis. Dat hij slechts met 70 of 90pk geleverd wordt, is in feite bijzaak.

Aangezien de 926R ook maar 125pk levert, lijkt dit artikel meer te leunen op “af-fabriek omgebouwde reguliere hatchbacks met bodykit en (iets) meer vermogen”. Dan valt de Twingo daar zeker niet tussen.

Want hot noem ik de 926R zeker niet, maar dat is weer mijn mening.
@moodyblues: Check de eerste zin van het artikel ;-)
@willeme: Precies mijn punt, nergens staat dat het om hot hatches moet gaan. Enkel hatchback met motor achterin. Daar valt de Twingo ook onder.
@moodyblues: Nogmaals, de eerste zin ;-) Motor op de plaats waar normaliter de achterbank zit. Dus de Twingo, Smart, Kever etc horen er niet bij.

Toevallig zijn het allemaal sportieve speeltjes :-D
@xiran: Ik vind deze “Twingo” er ook onder vallen hoor. Het zou wat zijn als ze deze zouden produceren…

http://www.autoblog.nl/nieuws/renault-twinrun-320-pk-en-950-kg-in-een-stadswagen-59244
Gruwelijk dik ook die Golf W12 concept, en wat is die Delta S4 toch een pracht apparaat. Doe mij die maar uit dit lijstje
Die Aygo! Dat is wel een geniaal bodykitje. Staat hem goed! En 200PK lijkt mij ruim voldoende voor heel veel lol. Misschien iets grotere/bredere banden en je hebt een leuk wagentje om mee te smijten.
De Kia versie van de Festiva heette Pride. Niet Rio ;)

-edit: is gefixt, thanks!-
Die naam van de Aygo Crazy is echt leuk! En ik wist niet dat Toyota Team Europe nu de Telegraaf Media Groep is ;)
@granlusso: Yup. Ze kunnen ook dit maken:

http://www.topcarrating.com/lexus/2013-lexus-ls-460-tmg-sports-650-5.jpg
@willeme: gave wagen! Wat is het?

OT: die Daihatsu is wel erg gaaf! 125pk uit een 3-pitter, maar dan erg lang geleden!
@toyotafortuner: Het is een TMG LS 650, een projectje van TMG. Naast de Le Mans racers doen ze af en toe ook iets geks. Dit is een LS met een tot 650pk getunede V8 uit de Lexus IS-F. Het was een showcase om te laten zien wat ze kunnen doen. Om te laten zien dat ze een betere powerlimo kunnen bouwen dan AMG als ze zouden willen ;-)

Check dit filmpje van XCar:

https://www.youtube.com/watch?v=yhBWEQFirQ4
Mijn vader heeft tien jaar geleden een paar jaar een Clio V6 Phase II gehad, de enige gele in Nederland. Twintig jaar daarvoor had hij al een 5 Turbo 1. Kan me nog goed herinneren als 12 jarig jochie wat voor bommetje zo’n Clio V6 is. Heerlijke schreeuwende zes cilinder 30 centimeter achter je waarbij de passagierscabine goed warm werd. Fantastisch! Hij mist dat ding nog elke dag.
@gijsso: Hopelijk heeft hij hem niet meer omdat hij er dikke winst op heeft gemaakt?
@moodyblues: Nee, is in 2008 of 2009 naar een ander baasje gegaan. Ik meen voor ongeveer de nieuwwaarde.
Autobianchi is de bedenker van de moderne auto eigenlijk.
Dit FIAT merk is het eerste merk geweest om de versnellingsbak NAAST de motor te plaatsen, iets wat nu door iedereen wordt toegepast.
Issigonis’ idee was briljant maar voor zover ik weet is alleen Peugeot met de 204 het enige niet BMC merk geweest dat deze constructie heeft gevolgd.
@desjonnies:
Ter verduidelijking : de oer – Mini had de motor op de versnellingsbak staan evenals de Peugeot 204.
Verder hadden veel FWD BMC producten zoals de Austin 1100 ‘Glider , Maxi en Balanza dit concept.
@desjonnies: Thanks: ik heb het er meteen even bijgezet voor de duidelijkheid ;-)
@desjonnies: was de aandrijving van de miura ook niet zo (maar dan achteraan natuurlijk) met motor en versnellingsbak boven elkaar en met één gezamenlijk oliecarter?
@phdg:
Volgens mij heb je daar gelijk in !
Man, wat staat het die 205 goed zeg. De enige die er ook mooier door wordt.
De rest ook te gek! Leuk lijstje!
Ik zou ze allemaal graag eens willen aaien
MG Peugeot en Lancia, leuke wagens om in Dirt 3 mee te racen!
Jammer dat ze van die Golf geen “normalere” versie hebben uitgenracht. De Renault 5 is toch ook wel heel erg cool! Leuk rijtje
@pinut187: Je bedoelt zeker niet de Golf V GT Sport met 170pk, de Golf V GTI met 200pk, de Golf V GT Sport LE met 240pk of de Golf V R32 met 250pk?
Ja, jammer dat er geen normalere versie bestaat, nu moet ik het maar bij mijn 1.4 Trendline 75pk houden.
@moodyblues: ha ja, ik bedoelde eigenlijk een straatversie die er wel hetzelfde uit zou zien (iets hoger op z’n pootjes) en fatsoenlijk mee te rijden zijn, dus bv met een R32-blok op de achterbank.
Is de motor van de Phase II Clio V6 niet herzien door Alpine?
Waar is de MG Metro 6R4?
@audiisthebest: als tweede in het overzicht…
@escort77: o… Niet gezien, ik moet echt beter lezen…
Renault Twingo???
@rubencarspotter: Smart Fortwo?
@rubencarspotter: heeft nog een achterbank 😉
Dan wel niet origineel van de fabrikant zelf, maar het eerste wat ik in gedachte had was de Smart met een Suzuki Hayabusa blok, lijkt mij geweldig!
Kende er oorspronkelijk maar eentje. Maarja, de meeste zijn wel heel specifieke, zeldzame gevalletjes he.
En waar is de Renault Twingo V8?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van een Ford Festiva Shogun of Daihatsu Charade DeTomaso gehoord had! Leuk lijstje!
Matra Murena schiet mij te binnen, of mogen we dat geen hatchback noemen?
http://petrolblog.com/wp-content/uploads/2015/06/Talbot-Matra-Murena-rear.jpg
@Rob:
Want wat is het nu helemaal? Is het sportwagen? Maar het heeft plek voor drie. (Echt waar: https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s–G9Mx7ChQ–/c_scale,fl_progressive,q_80,w_800/19bxq9nlxfts6jpg.jpg )
Daarbij zijn de motoren niet echt bijzonder krachtig te noemen en is er toch een best aardige kofferruimte.

Is het een hatchback dan? Maar er is geen tweede zitrij of een rechtopstaande achterklep. En natuurlijk de middenmotor…. Nee, het is een bijzonder ding; van alles iets en van alles niets…… Misschien een ideetje voor een artikel? ;-)
Jullie zijn de kever vergeten
@svdv: en de oude fiat 500 natuurlijk
@svdv: Die hebben niet de motor op de plaats van de achterbank ;-).
Nitroglycerine voor een explosieve acceleratie in de Festina?
@dieselaer:

Heh-heh… ik zag het ook, gaat sowieso een fascinerend effect geven als je iets assertief een drempeltje pakt : )
Wat de Micra betreft, RML slat op Ray Mallock volgens mij, niet Rhys Millen. Voor de rest wel een top artikel :-)

-edit: klopt helemaal!-
De Clio 3-liter en Lupo verhaal was mij niet bekend. Wat had ik graag naast de mensen van VW willen staan om hun gezicht te zien😂
Alfa Romeo Sprint 6C ;-)
@posthumus: Zijn een paar prototypes van gebouwd door Autodelta in ’82, uiteraard ook voor deelname aan de Gruppo B (net als enkele andere inzendingen hier). Het bekende Busso-blok kwam uit de GTV6. Helaas is er niet heel veel info over bekend.
Beste @willeme ik kom laatste tijd vaak zinnen tegen , zoals de allerlaatste van het artikel, waarbij het woord welke gebruikt wordt. Nu ben ik geen taalnazi, maar wil je er wel op attenderen dat het geen correct Nederlands is.
Als je “welke” vervangt door “die” leest de zin tevens een stuk prettiger.

Verder een erg interessant artikel!
@bigbrabo: Thanks. ‘Welke’ en ‘die’ kunnen allebei. ‘Die’ is volgens de huidige spreektaal en ‘welke’ wat ouderwetser, maar zeker niet fout.
Als de W12 Golf erin mag, dan deze ook wel:

https://m.youtube.com/watch?v=1r7Z_c5l1Fo
Hahaha, de 3L Lupo vs de 3L Clio. Goeie move van VW :-)

De R4 uit Rien a declarer, maar bij nader inzien blijkt dat blok toch vooraan te liggen. Had nochtans bij die bodykit iets anders verwacht…
http://www.v12-gt.com/var/v12gt/storage/images/galerie/galeries-photos/galeries-gt-evenement/automobiles-sur-les-champs-2/renault-4-rien-a-declarer-face/112956-1-fre-FR/Renault-4-Rien-a-declarer-face_zoom.jpg
Prachtige auto’s, vooral die R5 Turbo en Clio V6 phase II.

Leuk verhaal van de Clio en Lupo 3L. Haha, dan toch maar liever een 3.0L V6!

Overigens had de R5 de motor in de lengte voorin.
Bij de eerste generatie standard Renault 5 was de motor in toch lengte geplaatst en pas bij de 2de generatie is de motor dwars geplaatst?
Dat staat mij in ieder geval bij.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).