Koop deze versnellingsbak voor 500.000 Euro

Auteur: , 28 Reacties

Geen slechte deal toch?

Velen zien de Ferrari 550/575 als de laatste traditionele V12-Ferrari die je kon kopen met een handbak, maar ook bij opvolger 599 GTB behoorde de handbak nog tot de mogelijkheden. Vrijwel niemand koos er echter voor, want van alle 599 GTB’s hebben er naar verluidt slechts 29 een derde pedaal. Het precieze aantal kennen we niet, maar de nolifers van het forum Ferrari Chat hebben er in ieder geval 21 geïdentificeerd.

Klanten die destijds de geïnspireerde beslissing namen zelf te willen schakelen zijn nu spekkoper: hun auto’s zijn inmiddels zo’n vier à vijf keer zoveel waard als exemplaren met de ‘F1-bak’. Eerder al bespraken we bijvoorbeeld een zwarte 599 GTB met handbak die geveild werd voor 650.000 Euro.

Nu heb je de volgende kans om V12-power via je pols door de ‘gated shifter’ te manoeuvreren. Op Ebay staat namelijk deze rode 599 GTB te koop, voor een koop-‘m-nu-prijs van 659.500 Dollar. Dat is zo’n half miljoen meer dan een gewone 599 GTB momenteel doet. Kopen, of vind je dat een te hoge prijs om te betalen voor misschien wel het mooiste klik-klak geluid ter wereld?



28 reacties

Echt ongelofelijk dat zo weinig mensen voor de handbak kozen.
Van zon f1 bak weet je dat die vrij snel gedateerd voelt terwijl een handbak eigenlijk tijdloos blijft kwa rijden.
@marvin1608: als ik mij niet vergis stond de handbak ook helemaal niet op het gewone optielijstje.
@jorden: Op autow**k kan je zien van wel ( in hoeverre dat een goede bron is ). Ook op Wikipedia staat dat je deze kon kiezen.
@jorden: de 599 was gewoon met handbak te krijgen. Alleen bijna niemand deed dat. Hetzelfde bij de 575 en de 430 (maar dan iets minder schaars). Zelfs de California was met handbak te krijgen, als (voorlopig) laatste Ferrari. Maar dat heeft echt maar een handje vol klanten gedaan.
@marvin1608: mensen die zo rijk zijn dat ze dit soort auto’s kopen vegen niet eens zelf hun kont af. Dus zelf schakelen doe je dus ook niet. Ook ben je met een handbak eigenlijk altijd langzamer, vindt men best belangrijk bij een sportwagen.
@marvin1608: ik vind het raar dat je die nu niet meer kan omvormen naar manual bij Ferrari.
Ze hebben die bak geleverd dus hebben zeker nog wisselstukken toch?

Dan zou ik toch liever een manuele lp640 hebben of zelfs 1 van de in totaal 5 (!!) manuele lp 670 SV

Ben ik nu de enige die een prijsverschil van een half miljoen compleet debiel vind ?
@desjonnies: het is een bak geld.
@desjonnies: Nee, maar wel de eerste die het meldt ;)
@desjonnies: nee. Maar het maakt wél duidelijk hoe compleet gestoord de markt voor supercars geworden is.
@RRRobert: ho ho, niet alleen supercars. Wel opletten!?😉😜
@RRRobert: De markt is niet gestoord, maar de ECB en de FED. Geld wordt steeds minder waard.
@kraai: inflatie (geldontwaarding) zit onder het streef niveau.
Als je nu een keer verkeerd schakelt en de tanden poetst denk je, ach. Maar met deze is dat wat pijnlijker🙈
Ik ben toch meer van de automaten…. dus ik sla over. Ik sla wel een ton of 1.5 of 2 op een gewone 599
Gekkenwerk, absoluut gekkenwerk. Wel een fraai ding en ben eigenlijk benieuwd hoe het rijdt. Maar bijna 7 ton… Kom op zeg!
@viezefreddyw: We kunnen het ook andersom stellen. Is die F1 nu echt zo slecht? Ik weet dat bij de 355 de bak nogal schokkerig en langzaam was. In de 360 was het al een stuk beter. Opschakelen was redelijk, maar terugschakelen ging uitstekend. De laatste serie F1 bakken (voordat de DCT bakken kwamen) waren volgens mij behoorlijk goed. Niet perfect als automaat, maar ze functioneren prima. Zeker als je er vol voor gaat dan delen ze flinke klappen uit. Best sensationeel. Hoe ervaar jij dat eigenlijk in jouw Ferrari? Want de F1 bak in de F430 was dermate snel dat er niet tegenop te schakelen was, meende ik.
@willeme: Er valt wel tegenop te schakelen opzich, maar in mijn beleving hoeft dat niet zo. Het gaat natuurlijk wel echt heel erg snel maar het is allemaal niet te vergelijken met het spul van tegenwoordig. De transmissies met dubbele koppeling zijn zo onwijs snel. Om het maar niet te hebben over de PDK’s van Porsche. Die zijn al helemaal snel.

Maar ik verbaas mij eigenlijk over de verhalen van de F1 transmissie van Ferrari. Journalisten vinden het niet bijzonder goed en anderen zeggen ook al gauw dat het traag is en te bonkerig. Ikzelf vind het inderdaad erg sensationeel, ik kan prima met deze bak leven. De klappen vind ik juist mooi. Ergens voelt het zelfs mechanisch aan terwijl dat natuurlijk helemaal niet het geval is. Maar zoals je weet kom ik dit graag een keer demonstreren voor de rubriek Mijn auto.
@viezefreddyw: Kan niet wachten man!
Tsja, kwestie van vraag en aanbod..

Wat ik bijna maffer vind:
Carbon details op een loeizware elektrisch verstelbare bestuurdersstoel..
@ukbob: Ah, moest de auto een lichtgewicht zijn, gaf ik je gelijk, maar dit is een 1700 kg zware GT.
Kan je bij Ferrari achteraf geen handbak laten inbouwen?
@scubakabouter: zover ik weet doet Ferrari dat (nog?) niet. Aston Martin doet dat bij de Vanquish bijvoorbeeld wel. En die was oorspronkelijk niet eens met handbak te krijgen. Maar goed, die oorspronkelijke ‘flipper-bak’ schijnt ook zo ongeveer de ergste ooit te zijn, dus zo gezien is het een verstandige keuze om die conversie naar handbak aan te gaan bieden…
Als ik er nu een met een F1-bak koop en ik wip ff langs in Maranello dan willen ze toch vast voor minder dan een tonnetje er wel een handbakkie in hangen voor me? Dan ben ik een stuk goedkoper uit!
500.000 euro decadentie, bovenop 150000 euro decadentie… Meh, whatever! Ik ben te plebs om me daarmee bezig te houden.
Er gaat niks boven een handbak.
Van de 21 die er zijn geïdentificeerd zijn er dus minimaal 20 US-spec. Stond de schakel überhaupt op de prijslijsten buiten de VS? Kan toch niet zo zijn dat alleen Amerikanen ervoor hebben gekozen. Ik weet dat ze dol zijn op schakelen bij duurdere auto’s, maar ik neem aan dat er ook vast een paar Europeanen een schakel zouden willen hebben…
De handbak hype … Vraag en aanbod. Niet meer of niet minder. Heeft niks met rijplezier te maken.

Heb trouwens nooit geweten wat er sportief zou moeten zijn aan een handbak ten opzichte van een moderne automaat of gerobotiseerde manuele bak.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).