
De kleine broer van de Volkswagen Golf GTI wordt niet altijd herinnerd, maar als je deze toffe sleeper ziet is dat niet altijd terecht.
Sleepers, we houden er wel van. Het blijft iets leuks hebben als je aan het exterieur niet kan zien wat voor vlees je in de kuip hebt. In de situatie ‘ernaast staan bij het stoplicht’ toch wel geinig. Een sleeper kan van alles zijn. Ofwel een auto die veel sportiever is dan hij pretendeert (een zwarte Volvo V60 Polestar op kleinere velgen vanwege winterbanden, bijvoorbeeld), ofwel een auto die expres ‘minder sportief’ is gemaakt qua exterieur. Daar valt de auto van vandaag wel een beetje onder.
Volkswagen Polo GTI-sleeper
De basis is een Volkswagen Polo GTI van de derde generatie (maar het is slechts de tweede Polo GTI). Die kwam op basis van de Typ. 9N, maar dan na de facelift (Typ. 9N3). Dat werd qua uiterlijk een soort baby-Golf V GTI. Met dezelfde velgen (alleen enkel de 17 inch), dezelfde lakkleuren en het volledig zwarte grillegedeelte met een rood biesje en honingraatpatroon. Ook in het interieur kreeg je net als de grote broer een tartanmotiefje. Wat betreft de motor was het ook de junior van de Golf, in plaats van een 200 pk sterke 2.0 viercilinder kreeg je een 150 pk sterke 1.8. Al scheelde het wel bijna 200 kg op de weegschaal, dus veel meer had je ook niet nodig. Waar de Golf GTI wordt gezien als een heerlijke terugkeer van de GTI, hoor je mensen een stuk minder over de Polo. Waarom eigenlijk?

Polo GTI-sleeper op Marktplaats
Dat brengt ons bij het zilveren exemplaar dat op Marktplaats staat. Aan de buitenkant is ‘ie zelfs iets gematigd ten opzichte van het standaardrecept. Hij is niet rood, maar zilver. Hij heeft zwarte badges, wat altijd een beetje overkomt als goedkope tuning. Hij heeft verder geen visuele upgrades, sterker nog: de velgen van een New Beetle zorgen ervoor dat je vanuit sommige hoeken gewoon aan een doodnormale Polo denkt. Gelukkig maar, want dan weet je niet wat er echt aan de hand is.



310 pk
Het gaat niet over een bizarre motorwissel zoals de Corsa van recent overigens. De vorige eigenaar heeft namelijk flink zijn best gedaan om de Volkswagen Polo GTI op Marktplaats niet-alledaags snel te maken door upgrades aan het standaardrecept. De basis is de standaard 1.8, maar dan met zaken als een andere uitlaat, versterkte turbo, downpipe, open luchtfilter, pittigere bobines en bougies en allerlei hittebescherming om het zooitje ook nog heel te houden. Het resultaat: 310 pk! Volgens de verkoper zijn de upgrades professioneel uitgevoerd en is ‘ie serieus snel.

Zoals gezegd lijkt de cabine erg op de cabine van een Golf GTI, maar dan dus in een Volkswagen Polo. Sterk gebolsterde stoelen met een tartanmotiefje, sportstuur en speciale vloermatten, bijvoorbeeld. En je krijgt een schuifdakje. Heerlijk!

Kopen
Klinkt dat nou leuk, dan staat deze Volkswagen Polo GTI sleeper op Marktplaats. Voor 3.700 euro kan jij deze 310 pk sterke unit hebben. Het gaat wel om een 248.000 kilometer ervaren blok, maar ondergetekende kent geen horrorverhalen over deze motor (wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn). Als het allemaal goed gaat, heb je best een hilarische compacte hatch. Koop dan!!1!

Mooie herinneringen aan. Een kameraad van mij had vroegah een rode, precies zoals op de foto in het artikel. Met m mee geweest naar JD Engineering voor een stage 2 behandeling. Daarbij werd de 240pk en 340nm aangetikt. Daarmee werd het een behoorlijk bruut wagentje!
Deze betreffende Polo zou ik overslaan..
Dat wordt dus een echte sleeper
Ooit een polo 9n gehad voor auto als erbij. Om mijn golf te ontzien met kilometers die ii dagelijks reed. Nog nooit zo’n slechte auto gehad. Was geen gti helaas. Gewoon een 1.4tje. Gooide er een liter in kwam driekwart weer uit. Reed voor geen meter en als het koud was vroor alles vast waardoor die niet reed. Uiteindelijk 2 jaar meegereden en gekocht voor 1500 euro. 2 jaar later verkocht voor 1000 euro
Klagen over een auto van 1500, euro ja?
Ik klaag niet hoor, ik heb er toch 2 jaar flink mee gereden. Ik zou hem alleen niet snel nog een keer kopen. Wilde dat even duidelijk hebben
@golf1985: voor zover ik weet zijn de 1.4-motoren van VW sowieso drama. Ken alleen maar mensen met gedoe ermee. Geldt ook voor de ’twincharged’ Golf V GT Sport die een turbo en compressor op die motor heeft.
Maar ook de reguliere 1.4 die ook nog eens in vrijwel alles heeft gelegen was ruk, als ik me niet vergis was het die motor die uiteindelijk in de Polo 6R GTI kwam, enkel met DSG. En dan was die DSG ook nog eens drama.
Ik denk dat je de 1.4 tsi bedoelt. Mijn vriendin rijd er al 6 jaar in. Golf 6 die niet kapot te krijgen is. Gekocht met 86000 op de teller en ondertussen met gewoon goed onderhoud staat de teller op 235k.
De 1.4 in dit type Polo waren prima motoren hoor. Een ingeblazen blokje met 75 pk. Meerdere mensen om me heen reden een VW met dit blok
Valt reuze mee als je er een beetje normaal mee omgaat. Rustig warm rijden, juiste olie erin, en af en toe even schoonblazen (geen straf). En het klinkt geweldig met een Miltek uitlaat.
@autofanaat1990 en de rest: dan waren de indianenverhalen misschien heftiger dan de realiteit ;) moet zeggen dat VAG altijd een beetje hit or miss is wat dat betreft, ik zie ook mensen die mijn generatie GTI (EA113) met wat niet echt doordachte upgrades helemaal aftrapten met maar weinig onderhoud en het dan een onbetrouwbaar hok noemden. Ik vond het een hondsbetrouwbare auto en motor, dat ding gaf echt geen kik onder wat voor rijgedrag dan ook.
Zou persoonlijk afknappen op een 6R vanwege enkel DSG omdat ik liever een handbak heb in zo’n auto.
Die 1,8 Turbo blokken uit die periode kunnen wat hebben bij juist onderhoud (1,8 turbo blokken voor de TFSI periode).
Punt is met deze motoren, dat er af-fabriek de zgn. ‘long life’ motorolie in werd gedaan, en de olie verversing conform voorschrift(!) pas na 30.000 km werd uitgevoerd. En dat was vaak funest voor deze motorblokken.
Bovenstaande auto is zo vanaf de foto’s te beoordelen nog best netjes, al heb ik wel moeite met de claims van 310 pk en ‘professionele’ upgrades. Een professionele tuner zal namelijk nooit een open luchtfilter monteren die de warme lucht naast/achter het motorblok weg haalt.
Als hij (de miljardair) er achter komt dat ie achterna gezeten wordt door een stel bendeleden gaat ie als een haas ervandoor hahahahaha kicken,