Koop! Zeldzame Porsche 908 afstandsracer (1970)

Auteur: , 11 Reacties

Iedereen kent de Porsche 917, maar in dezelfde tijd bouwde Porsche ook nog andere lange-afstandsracers - zoals deze vederlichte en gedrongen 908 die binnenkort onder de hamer gaat.

De 908 ontstond onder auspiciën van de inmiddels gevallen VAG-Godfather Ferdiand Piëch. Het ontwerp was purpose built, speciaal om bochtige races als de Targa Florio en op de Nurburgring te winnen. Kort gesteld: Porsche had de 917 voor Le Mans, en de 908 voor circuits waar meer wendbaarheid en minder rauwe snelheid gewenst was.

13 exemplaren geproduceerd

Oorspronkelijk lag er een 2.990 cc luchtgekoelde 8-cilinder boxer met 370 pk en 365 Nm in de 908, met een topsnelheid (afhankelijk van de gearing) van rond de 290 km/u. In latere versies waren de atmosferische motoren door nieuwe regelgeving vervangen door 2,1 liter turbo zescilinders met 500+ pk. Als we ons niet vergissen gaat het hier om een 908/3 chassis (nummer 011), dat later een 908/4-ombouw kreeg. De aanbieder heeft de details echter nog niet openbaar gemaakt.

Porsche 908

Al met al woog de hele 908 met zijn open cockpit niet meer dan 540 kg (!), wat naast de kunst van het weglaten mede te danken was aan een titanium spaceframe dat slechts 22 kg woog, en koetswerk dat slechts 11,5 kg in de schaal legde.

Bring money

Twee jaar geleden ging er een eveneens een 908 onder de hamer, maar deze bleef steken op biedingen van iets over de 1 miljoen euro, mede omdat het model geen racing pedigree had. Deze 908 heeft dat wel, en dus ligt de verwachte opbrengst op minimaal 3,5 miljoen euro.

Op 12 september gaat de Porsche in Goodwood onder de hamer, samen met die dope Bentley Continental S3 van zegeltjesverzamelaar Keith Harris.



11 reacties

Leuk maar eerst een 904 en 906.

Zonde dat er geen sportwagen reglement meer is dat dit soort wagens fasciliteerd.
Persoonlijk vind ik de eerdere 908 een stuk mooier dan deze, niet dat ik nee zeg tegen deze uiteraard, ben alleen bang dat ik beide niet kan betalen.
Hangen wel dikke velgen onder!
@sr20det: dat moet ook wel met 500 pk.
Wat een gedateerd onding, ben je nog beter af met een Cayman Turbo.
@alcantara: nee liever een boxter turbo junge
Lijkt me echt heel vet om eens in zon ding te rijden, áls het me lukt
Een verschil van 2,5 miljoen om de race historie???
Nee bedankt. Ik vind hem niet heel mooi. En anders had ik het toch niet kunnen betalen.
Vies ding om te zien, de eerdere series waren veel mooier om te zien :

https://photos.stuttcars.info/upload/2014/09/15/1970-le-mans-908-lh-spyder.jpg

Volgens mij is dit de 908 ‘flunder’

http://40.media.tumblr.com/tumblr_ldyqyj1Gyy1qdcd2wo1_1280.jpg

En de ‘gewone’ 908, waar de rijders veel liever meer reden dan de 917 :

http://www.conceptcarz.com/images/Porsche/68_Porsche-908_Num14-DV-09-MH-01.jpg
Lekker hoor. Wel best rare vormen zech

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).