• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop! Zeldzame Porsche 908 afstandsracer (1970)

Auteur: sir_smokalot, gepost 25 juli 2015 om 12:12 – 11 Reacties

Afbeelding Koop! Zeldzame Porsche 908 afstandsracer (1970)Afbeelding Koop! Zeldzame Porsche 908 afstandsracer (1970)Afbeelding Koop! Zeldzame Porsche 908 afstandsracer (1970)Afbeelding Koop! Zeldzame Porsche 908 afstandsracer (1970)Afbeelding Koop! Zeldzame Porsche 908 afstandsracer (1970)Afbeelding Koop! Zeldzame Porsche 908 afstandsracer (1970)Afbeelding Koop! Zeldzame Porsche 908 afstandsracer (1970)Afbeelding Koop! Zeldzame Porsche 908 afstandsracer (1970)

Porsche 908
Iedereen kent de Porsche 917, maar in dezelfde tijd bouwde Porsche ook nog andere lange-afstandsracers – zoals deze vederlichte en gedrongen 908 die binnenkort onder de hamer gaat.

De 908 ontstond onder auspiciën van de inmiddels gevallen VAG-Godfather Ferdiand Piëch. Het ontwerp was purpose built, speciaal om bochtige races als de Targa Florio en op de Nurburgring te winnen. Kort gesteld: Porsche had de 917 voor Le Mans, en de 908 voor circuits waar meer wendbaarheid en minder rauwe snelheid gewenst was.

13 exemplaren geproduceerd

Oorspronkelijk lag er een 2.990 cc luchtgekoelde 8-cilinder boxer met 370 pk en 365 Nm in de 908, met een topsnelheid (afhankelijk van de gearing) van rond de 290 km/u. In latere versies waren de atmosferische motoren door nieuwe regelgeving vervangen door 2,1 liter turbo zescilinders met 500+ pk. Als we ons niet vergissen gaat het hier om een 908/3 chassis (nummer 011), dat later een 908/4-ombouw kreeg. De aanbieder heeft de details echter nog niet openbaar gemaakt.

Porsche 908

Al met al woog de hele 908 met zijn open cockpit niet meer dan 540 kg (!), wat naast de kunst van het weglaten mede te danken was aan een titanium spaceframe dat slechts 22 kg woog, en koetswerk dat slechts 11,5 kg in de schaal legde.

Bring money

Twee jaar geleden ging er een eveneens een 908 onder de hamer, maar deze bleef steken op biedingen van iets over de 1 miljoen euro, mede omdat het model geen racing pedigree had. Deze 908 heeft dat wel, en dus ligt de verwachte opbrengst op minimaal 3,5 miljoen euro.

Op 12 september gaat de Porsche in Goodwood onder de hamer, samen met die dope Bentley Continental S3 van zegeltjesverzamelaar Keith Harris.

Ook interessant!

  • Moderne Porsche 908 in Gulf-trim is zeer smakelijk
  • Te koop: de gegevens van 39.000 Porsche-klanten
  • Koop deze Nederlandse politie Porsche in Duitsland
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

908, Lichtgewicht, martini, Porsche, Racing, veiling

Vorig bericht: « Wat rijdt Mr. Bean nu hij geen McLaren F1 meer heeft?
Volgend bericht: Man overrijdt fietser tot twee keer na verkeersruzie »

Lees Interacties

Reacties

  1. Hupke zegt

    25 juli 2015 om 12:15

    Leuk maar eerst een 904 en 906.

    Zonde dat er geen sportwagen reglement meer is dat dit soort wagens fasciliteerd.

    Login om te reageren
  2. carfreakjim zegt

    25 juli 2015 om 12:16

    Persoonlijk vind ik de eerdere 908 een stuk mooier dan deze, niet dat ik nee zeg tegen deze uiteraard, ben alleen bang dat ik beide niet kan betalen.

    Login om te reageren
  3. sr20det zegt

    25 juli 2015 om 12:36

    Hangen wel dikke velgen onder!

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      25 juli 2015 om 13:15

      @sr20det: dat moet ook wel met 500 pk.

      Login om te reageren
  4. alcantara zegt

    25 juli 2015 om 12:41

    Wat een gedateerd onding, ben je nog beter af met een Cayman Turbo.

    Login om te reageren
    • victor1111 zegt

      25 juli 2015 om 13:21

      @alcantara: nee liever een boxter turbo junge

      Login om te reageren
  5. styns zegt

    25 juli 2015 om 12:48

    Lijkt me echt heel vet om eens in zon ding te rijden, áls het me lukt

    Login om te reageren
  6. jorden zegt

    25 juli 2015 om 12:51

    Een verschil van 2,5 miljoen om de race historie???

    Login om te reageren
  7. philipf zegt

    25 juli 2015 om 14:38

    Nee bedankt. Ik vind hem niet heel mooi. En anders had ik het toch niet kunnen betalen.

    Login om te reageren
  8. desjonnies zegt

    25 juli 2015 om 17:07

    Vies ding om te zien, de eerdere series waren veel mooier om te zien :

    https://photos.stuttcars.info/upload/2014/09/15/1970-le-mans-908-lh-spyder.jpg

    Volgens mij is dit de 908 ‘flunder’

    http://40.media.tumblr.com/tumblr_ldyqyj1Gyy1qdcd2wo1_1280.jpg

    En de ‘gewone’ 908, waar de rijders veel liever meer reden dan de 917 :

    http://www.conceptcarz.com/images/Porsche/68_Porsche-908_Num14-DV-09-MH-01.jpg

    Login om te reageren
  9. mrrallycross zegt

    27 juli 2015 om 07:41

    Lekker hoor. Wel best rare vormen zech

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North