Kopen we volgend jaar écht 10% meer auto’s?

Auteur: , 29 Reacties

De autoverkoop in Nederland is dit jaar ronduit ruk, daar we vermoedelijk op 375.000 stuks uitkomen, en het gemiddelde over de afgelopen 40 jaar op 482.000 ligt. Maar voor volgend jaar is er hoop. Hoop op beter tijden.

Aumacon ziet herstel autoverkopen in 2014

Die hoop wordt vandaag uitgesproken door adviesbureau Aumacon, en gooit er een prognose uit dat er hier volgend jaar 415.000 auto’s worden verkocht. Dat zou een stijging betekenen van 10 procent, fijn. Maar waarom hebben we ineens weer geld & consumentenvertrouwen om vierwielers aan te schaffen? Werd ons land niet kapotbezuinigd?

Als reden hiervoor wordt de vervangingsmarkt genoemd. “2010 en 2011 waren relatief goede jaren voor de autoverkoop, dus daarvan kunnen in het komende jaar de vruchten geplukt worden.” zegt directeur Clem Dickmann. Auto’s die destijds werden gekocht gaan uit de lease, en daarvoor moet een vervanger komen. Daar kun je echter tegenover stellen dat veel leasecontrachten gewoon nog een jaartje worden verlengd als het slecht gaat.

En hoewel de subsidieregels omtrent zuinige auto’s volgend jaar drastisch worden afgeknepen (ja, ik kijk naar jou EV, met je KIA/MIA/VAMIL-regeling die komt te vervallen), zijn er voor de zakelijke markt nog genoeg gunstige regelingen rondom bijtelling en bpm van hybrides. Ook niet onbelangrijk: “De industrie zorgt er ook voor dat het aanbod van zuinige auto’s toeneemt. Besparen op de auto kan ook betekenen dat de aanschaf van een nieuwe, kleinere auto al met al juist voordeliger uitpakt dan doorrijden met een te grote, onzuinige auto”, aldus Dickmann.

De prognose onderverdeeld
Aumacon ziet herstel autoverkopen in 2014

En dan nu het écht goede nieuws: we gaan weer groter rijden. Sinds 2005 is het C-segment niet langer het populairste segment in Nederland. De automarkt werd vanaf toen tot en met 2009 gedomineerd door B-segmenters, waarna het de afgelopen jaren de mueslivoitures uit het A-segment waren die veruit het populairst waren. Not for long. Het C-segment wordt nipt de grootste, volgens de glazen bol-wrijvers van Aumacon.

Prognose per segment
Aumacon ziet herstel autoverkopen in 2014
Uw eigen prognose uitspreken mag in de comments.



29 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Ik volgend jaar nog niet. Huidige kan nog 1 tot 1,5j mee denk/hoop ik. Dan zit ie wel weer aan de km’s waar ik naar een ander ga kijken. Hoop voor de bedrijven dat het weer aantrekt. De lol is ver te zoeken in de branche op het moment. (uitzonderingen daargelaten uiteraard)
Analysten wat moet ik erover zeggen, ze zitten er meestal helemaal naast met hun voorspellingen.
@bsxc2: Goede analyse!
Ach, voorspellingen.

Altijd leuk. Maar als de tijd daar is hoor je er niets meer van.

Vreemd…
Je kunt vervangingsmart niet inzetten als speculatie over verkoopaantallen als de industrie nu moet roeien met de riemen die ze hebben.

Misschien wel meer 2e hands verkopen of lease overnames. Op dat moment goedkoper en op langer termijn gaat ff niet op voor velen, die zijn al blij als ze morgen nog halen.

Op langer termijn een kabinet dat niet aan Brussel zuigt, dan kunnen we speculaties wat serieuzer nemen. Tot nu toe heeft iedereen er naast gezeten…
Toekomstvoorspellingen zijn onbetrouwbaar, toekomstvoorspellingen van mensen die niet kunnen spellen zijn het bekijken niet waard.
Wij moeten met de lease gewoon 5 jaar doen hoor.. dus die auto uit 2011 mag ik gewoon doorrijden tot 2016. (of de 180k aan kilometers, maar die ga ik denk ik niet halen)
Als het even accuraat is als vorig jaar, komen we niet ver…
http://www.autoblog.nl/autoverkoop-2013-slechts-445-000-stuks
@complexeduif: He je was me net voor. Inderdaad nattevingerwerk. Ik word ook maar adviseur geloof ik.
Als alle toekomst voorspellers profeten waren dan :

– Hadden we geen cent tegoed van de Grieken
– Stond Spanje niet vol met half afgebouwde huizen
– Had de Nederlandsche Bank de nationale banken verboden te beleggen in de Amerikaanse casino hypotheken
– Hadden vorige regeringen de hypotheekrente aftrek afgebouwd
– Net zoals de kinderbijslag.
– Was het OV, de stroom de zorg en de trein nog van ons geweest.
– Was KPN gesplitst verkocht geweest. (nooit het netwerk)

Dus wat moet ik hierop zeggen.
Oh ja………
– Hadden we de Euro links laten liggen.
@desjonnies: Was Nederland nooit aan de BPM begonnen..
Mijn auto is nu bijna 5 jaar oud. als het het aan mij ligt gaat hij nog wel 5 of 10 jaar mee…. lazer op met je idee om na 3-4 jaar en auto in te ruilen.
@Laue: Heeft te maken met inruilwaarde. Auto van 10 jaar of ouder gaat naar de handel en kan de dealer weinig meer doen met je offerte voor een nieuwe aanschaf.
@VeniVidiVici: maar een auto is nooit een ‘goede’ investering. Je blijft er op verliezen. Koop een goede auto en rijd daar je hele leven mee, dan zijn de kosten nog het laagst ipv elke 4 jaar een nieuwe kopen, het plaatje zuinigere motoren gaat dan ook niet echt meer op.
Mijn analyse van deze voorspelling is dat Aumacon meer geld verdient aan een voorspelling met hoge cijfers dan aan eentje met lage cijfers.
De beste man rept met geen woord over de andere gevolgen van het vernieuwen van leasecontracten. Of hebben de leasemaatschappijen al een wondermiddeltje gevonden om hun toekomstige voorraad 4-jarige occasions op de momenteel fantastische 2e hands markt kwijt te raken?
Ik zie de problemen eerder groter worden dan kleiner.
@hetvijfdewiel:
Die worden gedumpt op de opkomende markten in het buitenland. Goed onderhouden auto’s die alleen maar goed wegdek hebben gehad voor een nette prijs vinden wel aftrek.
@faalhaas: dat lijkt me sterk. De meeste opkomende landen zijn een stuk minder vlak dan nederland met een stuk minder goede infrastructuur. Daar zitten ze echt niet te wachten op de gemiddelde nederlandse 1.0 mueslischraper met 5 pk die met geen mogelijkheid over de 1e de beste heuvel te jagen is die je buiten dit land vindt. Hoe goedkoop je ze ook aanbiedt.
Al gaan de verkopen omhoog, de marges worden steeds kleiner, mede door de verkoop van kleinere auto’s en grote kortingen om maar auto’s weg te zetten.

Binnen nu en 6 maand gaat er een hoop veranderen, de Bubble in de gebruikte automarkt staat op knappen. Prijzen gaan met 10 tot 15 procent dalen (Hoge segment minder)
Hé die foto heb ik gemaakt :)
We gaan volgend jaar massaal aan de nieuwe NL Mini ;-)
Ha ha ha vervangingsmarkt. Ik ben net met een life upgrade van mijn auto bezig. De wielen zijn gestript en opnieuw gespoten, de wielophanging is ook aan de beurt voor wat schilderwerk (ik haat die kleverige ml troep). En daarna nog wat kosmetische dingetjes en dan kan hij er weer een paar jaar tegen. Uiteraard altijd jaarlijks onderhoud. Met een beetje mazzel gaat hij nog zeker 5 jaar mee. En daarna haal ik wel een nieuwe tweedehands uit Duitsland. Deze regering mag van mij barsten. Sorry autodealers, het is niet jullie schuld.
Oh ja en neem Aumacon vooral serieus. NOT. Net even hun voorspelling van 2013 bekeken (bericht uit 2012):
http://www.automotive-online.nl/home/10512-aumacon_prognose_2013_445_duizend.html
Volgens hun dus 445000 stuks. Dus voor 2013 zitten ze er nu al (70K/375K)18,7% naast. Met dat soort foutmarges kan ik ook wel voorspellingen doen!
Dus je neemt de BOVAG ook niet serieus?
@sir_smokalot:
Elke club die belang heeft bij hogere ramingen in de hoop ons naar de showroom te lokken, is per definitie niet serieus te nemen….
Zal in NL nooit! een nieuwe kopen! (doe ik al 30 jaar lang niet)
die GT is mooi….rest van het artikel geloof ik wel
Zal me wat, wat die anaal-isten allemaal vinden, als die wat luxere auto’s ook eens bereikbaar worden voor mensen die eigenlijk normaal alleen in de lagere segmenten rijden, gun iedereen eens een pleziertje. Bijvoorbeeld jongeren zoals ik, die over een jaar (of 2 jaar) leren autorijden, hoeven we niet altijd in een afgetrapte Alto of Golf 3 (of 4) te rijden, om er vervolgens een kachelpijp onder te hangen, om die 75 pk veel te luidruchtig te maken.
mooie gt die staat bij louman heb hem al 3x mogen zien erg mooie wagen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).