![Ingepakte Golf VII](https://static.autoblog.nl/images/wp2012/Volkswagen-Golf-7-spyshots-03.jpg)
De introductie van de nieuwe Volkswagen Golf komt dichterbij, en vandaag is het startsein voor het roeptoeteren met pk’s gegeven. Het eerste gerucht: 264 pk voor de GTI.
Nou hoor ik u denken: is 260 pk niet rijkelijk veel? Ja, dat lijkt ons wel in ieder geval. De huidige GTI heeft 210 pk, en daarboven zit nog een gelimiteerde Edition35 (235) en een Golf R (260). Bovendien gaat VW met de nieuwe Golf flink snoeien in het gewicht, dus waarom dan zo’n grote bump?
Bij ondergetekende gaat het er in ieder geval moeilijk in, ik zat meer te denken aan om en nabij de 230, misschien 240 pk, maar toch echt niet meer (er moet immers ook nog weer een R boven). Toch beweert Autocar dat het toch echt 260 bhp (264 pk) gaan worden. Hebben ze gelijk, of proberen ze gewoon wanhopig een paar extra bladen te verkopen? Het is per slot van rekening momenteel kwaad kersen eten in de dode-bomensector.
Het zou natuurlijk kunnen dat de VW zich genoodzaakt ziet de specs wat hoger te leggen, omdat de concurrentie dat ook doet. De Focus ST (coole promovid op autojunk) heeft een dikke 250 pk, de Megane RS doet 265, en de Astra OPC gooit er zelfs 280 pk uit. Dan heb je ook nog wat Frans spul (DS4R) dat in oktober komt, en nu 256 concept-peekaas heeft.
Wat denk jij, gaat Volkswagen met de Golf VII GTI een sprong van meer dan 50 pk maken, of praat hier een Engels medium poep? En als het waar is: is dat wijs, of wordt het misschien tijd om meer nadruk op lichtgewicht en efficiency te leggen?
Update 06-06 : Video:
Zou best wel kunnen! Gewoon het blok van de huidige R in de volgende GTI.
@meneersander: blokken van de Huidige R en gti zijn het zelfde, 2,0 tfsi
@mustang84664: gek he… identieke blokken en toch heeft de een veel meer vermogen, hoe kan dat nou?
@Alwood: Met een andere fuelmap in de ECU en de nodige modificaties kom je een heel eind. VAG is daar geen onbekende in. Kijk maar eens in hoeveel varianten hun 1800 turbo geleverd is.
@mustang84664:
dit is niet helemaal correct, de golf gti 35 jahre edition heeft de geknepen golf R motor en verschilt van de normale gti motor, wat er precies anders is weet ik niet precies, maar als je bij verschillende chiptuners kijk, zie je dat het vermogen van de normale gti achter blijft bij de 35 jahre edition en de R nadat ze gechipt zijn (35 en R, 310 pk, gti 260 pk)
@IJsblok: kwestie van grotere turbo en/of andere nokkenassen (kleptiming).
@Megakix: Nee, nee, het is alleen een chip, wat ijsblok zegt is waar, de 35 jarige editie heeft het zelfde blok als de R, alleen is dit blok geknepen.
Dus met alleen een chip krijg je hetzelde vermogen.
De normale gti van 2012 heeft een ander blok!
Hoop dat de R dan rond de 300pk krijgt want de huidige R is waardeloos heb ik liever een R32!!
@snelweg: het enige voordeel van een r32 is het mooiere geluid, dus waarom is de R niks dan?
Voor het geld dat ze meestal durven vragen voor een nieuwe Golf koop ik liever iets anders.
@Susp1cious: En anderen hebben dat weer andersom..
@iedereen
Wanneer er iets wordt geschreven omtrent volkswagen lees ik doorgaans negatieve reacties. Opmerkingen als “petjeswagen”, “pauperwagen” en “zou er geen cent aan willen uitgegeven” zijn veel gebezigde opmerkingen. Weliswaar is het eenieder een goed recht om zijn mening te geven, maar soms heb ik idee dat men een dergelijke reactie plaatst omdat dat autoblog-populair is. Heb zelf al 5 jaar lang een VW golf V en heb er tot op heden nooit problemen mee gehad. Nou wil ik het niet generaliseren en poneren dat Golf een uitstekende wagen is, maar ik kan me niet echt vinden in de meeste autoblog-reacties omtrent de golf.
@barbro: Een Golf is ook een prima wagen, niet spannend maar wel goed. Net zoals (bijna) elke VW.
@barbro: het is de associatie met ‘bepaalde groepen mensen die over de grens zijn binnengesmokkeld’…Zelfde wordt geschreven over ‘oudere 3-series en 5-series’. Een nieuwe Golf daarentegen is prima rijden…maar niet meer dan dat.
@barbro: als ik voor mezelf spreek, met een golf an sich is niet zo heel veel verkeerd. Waar ik me echter aan erger bij volkswagen is dat je je basis aanschafprijs ook aan opties moet besteden om een leuke auto te hebben. Vervolgens doe je dat, en komt je buurman met een krentline aanzetten. Zelfde auto.
Nee voor hetzelfde geld koop ik liever iets anders (2ehands zou mss wel overwegen)
@barbro: ik heb 2 jaar een mk4 R32 gehad, en dat was echt een fijne wagen. Toen al niet meer het nieuwste model en ook niet de snelste wagen, maar toch vond ik het gaaf.
Zo gaaf dat ik wederom ooit weer een aanschaf, maar dan een 5deurs, en flink wat power erbij.
De mk5 ben ik nooit echt kapot van geweest.
De mk6 is dan weer een fijne wagen, de GTI zeker.
Maar die optielijst he ..
Volgens mij zijn de Duitsers als het om dit soort gevestigde modellen gaat vrij conservatief, juist ook met het uitdelen van vermogen. Meer dan 250 pk lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Ik heb vd week van een VW insider gehoord dat de nieuwe GTI 220 pk gaat krijgen… 264 pk lijkt mij ook wel een te grote sprong voor VW
@Mercbenz: van Martin Winterkorn himself neem ik aan?
@Mercbenz:
Ik deel jouw mening, en waarom ook dan moet de R richting 300pk en dat zie ik nog niet zo snel gebeuren, maar wie weet verrast VAG ons nog.
vermogen is leuk, jammer dat de golf zo’n bus is geworden
Als dit waar is vraag ik me zeker af hoeveel ze in de R proppen..
@syliaca: de straatwaarde van een 135i…? > 300Pk ieg.
Liever 200 kg eraf dan 50 pk erbij.
@jolig: precies
Zal zó maar n’s kunnen kloppen ! De GTI is de laatste 4 edities (ofzo) steeds blijven steken op die 210Pk, en wordt daardoor links en rechts ingehaald door jan-en-alleman. Tijd voor een echte GrrrTI !
En wat dan met de edition 40? Die krijgt ff dan ff 24 pk minder??????
Volkomen logisch. Als de Focus ST 250pk heeft, zal de nieuwe RS weer over de 300 heen gaan. Reken dus maar dat de GTI gelijkwaardige specs aan de ST krijgt, en de R een 300+PK concurrent van de Focus RS
@Edge: Doe mij toch maar de nieuwe Focus St met 250 Pk.
Zie er ook nog beter uit vind ik! ;)
@fordfocusecoboost: Misschien om je evenwichtige reputatie te bewaren nog heel even wachten tot bekend is hoe de Golf VII eruit ziet?
De huidige R heeft 270. Dat terzijde, het lijkt me niet waarschijnlijk dat dit gerucht klopt. Ik denk dat het vermogen rond de 250 pk komt te liggen en de R zal ongveer 300 pk krijgen verwacht ik.
Snap niet waarom de TS hier problemen mee heeft. Gezien wat de concurrentie levert is 250+ toch wel het minimum.
In die golf r gooien ze wel weer een andere chip waardoor die weer dik 300pk heeft. Standaard Golf 6 GTI is ook vrij gemakkelijk en veilig boven de 300pk te krijgen.
Amaaai, kei spannend
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/volkswagen/12236499/__Volgende_Volkswagen_Golf_R_naar_300_pk__.html
Autofabrikanten moeten oppassen om hun autos zoveel vermogen te geven, over een paar jaar zijn de motoren uitgemolken en blijven ze allemaal rond hetzelfde vermogen hangen.Wat heeft een Golf in 2025 dan wel niet,400 pk!
@bsxc2: Gaat écht niet duren tot 2025 hoor…
De huidige R heeft inderdaad 270 pk. En ik heb ook al meerdere malen gehoord dat de nieuwe GTI 220 pk krijgt. Dus ik geloof het niet
Met n beetje geluk komt t allemaal goed: GTI krijgt n flinke vermogensboost en gaat richting de 265 pk. Vervolgens gebeurt er wat er gebeuren moet…. er komen weer meer dan 4 cilinders onder de kap van de R-uitvoering…. 5 stuks welteverstaan :) deze 5 bussen rammelen er met n draaipomp op minimaal n 300 punten uit in de pk-score, nie vervelend of zo ;)
Vast een hele stomme vraag maar als ze een auto verborgen willen houden, waarom dan die “camouflage” daardoor merk je hem meteen op en is er niets aubtis meer aan. Verf gewoon zwart ofzo :p