
En nee, deze Peugeot 208 met Fiat-motor is niet om je de PureTech-nadelen te besparen.
Stellantis, of eigenlijk nog PSA, heeft toch een beetje gegokt en verloren met hun ‘natte riem’-blok. De PureTech was een veelbelovend blok, omdat de distributieriem door de olie gaat kon hij heerlijk compact blijven. Alleen die natte riem blijkt dus nadelen te hebben, met name vroegtijdig knappen of je oliezeef verstoppen. En dat zorgt er voor dat niet iedereen het spul van Peugeot, Citroën of Opel nog helemaal vertrouwt. Mede dankzij het feit dat de 1.2 PureTech in heel veel modellen ligt of heeft gelegen, ondanks dat ‘ie nu geen natte riem meer heeft maar een ketting.
Peugeot 208 met Fiat-motor
Het klinkt initieel alsof Peugeot dat nu gaat oplossen met een nieuwe versie van de 208 en 2008. Een motor van Stellantis-zus Fiat voorin lepelen, dan heb je geen gedoe met PureTech-blokken meer. Alleen de reden van dit stukje leentjebuur spelen heeft met iets heel anders te maken.

Even beginnen bij het begin. Het gaat om de 1.0 Firefly met turbo, die wij in modellen als de Panda en Tipo wel hebben gekend. In de 208 is ‘ie goed voor 130 pk. Niet denderend, maar wel min of meer consequent met wat de 1.2 zou doen qua vermogen. Oh ja, en er zit een Mild Hybrid-component aan vast, maar dan nog zit je eigenlijk precies waar de 1.2 PureTech ook zit. Oftewel: het is in elk opzicht een heel vergelijkbare setup als wat er al zat in de Peugeot. Wat is er aan de hand?

Brazilië
Welnu, de Fiat-motor wordt specifiek gebruikt voor de ‘GT T200 Hybrid’-versie van de Peugeot 208 en 2008 in Brazilië. En dat heeft weer als reden dat het Zuid-Amerikaanse land steeds strenger wordt met FlexFuel, met name bio-ethanol. Brazilië is een grote producent van deze brandstof en is al jaren bezig met auto’s voorbereiden op ethanol. En dan niet zoals hier, dat normale peut voor 10 procent bestaat uit ethanol. Nee, denk meer aan E85, wat je in Brazilië overal wel kan krijgen. Maar ook 100 procent bio-ethanol zonder enige andere brandstof bestaat. Je kan echter dit soort enorme ethanol-getallen niet zomaar in elke brandstofmotor gooien: die moet er wel tot op zekere hoogte op voorbereid zijn. En dus verplicht de Braziliaanse overheid deze voorbereiding op ethanol.

Als Peugeot dus de 208 met de PureTech wil aanbieden in Brazilië, moet de PureTech zo omgebouwd worden dat deze ethanol kan verdragen. Terwijl Fiat, wiens Braziliaanse tak enorm is, een kant-en-klare ethanol-drinkende motor al heeft liggen. Eén plus één is twee: zo makkelijk kan het zijn.


Kosten
Zuid-Amerika heeft de reputatie dat auto’s niet het goedkoopst zijn, maar toch scoor je voor omgerekend 14.451 euro al een Peugeot 208 met Fiat-motor. De 2008 kost slechts 21.050 euro. Scherp geprijsd, betere motor: waar kunnen wij tekenen?





De huidige 1.2 puretech heeft een ketting, geen riem meer. Of die beter is, geen flauw idee.
Ze zijn spotgoedkoop eh, met een reden. Zelfde als de 1.0 ecoboost modellen. Rond de 8k voor modellen van 2020, 150k gelopen. Dus er trappen nog mensen in, die denken: oeh wat veel auto voor mijn geld. En dan 2 jaar later huilen als ze de hele motor naar de pleuris gaat.
@Johanneke: check, net als de Fords nu met ketting. Heb het even verduidelijkt in de tekst ;)
Nog voor de voorschriften de riem vervangen en de zeef extra laten schoonmaken.
Dan heb je een prima betrouwbare motor.
Dat gejankt over Stellantis is zo flauw, andere fabrikanten van Duitse meuk zoals VAG word er vaak omheen gepraat….
Ja maar dat is het hem net. Als je je aan de voorschriften houdt ben je al te laat. Mijn zusje rijdt een Ford B-Max met de 1.0L EcoBoost motor die bekend staat om hetzelfde probleem. Ford adviseert vervanging bij 160.000km of na 6 jaar. Ze hebben die auto in 2017 nieuw gekocht, want zij en haar man wilden aan kinderen beginnen en dan is zo’n compacte maar toch ruime auto ideaal, zeker met die schuifdeuren die het makkelijk maken om de kleine in de autostoel te wurmen. De auto is altijd bij de dealer laten onderhouden volgens de voorschriften en in 2022 (na pakweg vijf jaar 5 jaar dus) en iets in de 70.000km op de teller gaf die riem voor de eerste keer de geest. Vervanging en motorrevisie ook weer netjes bij dealer laten uitvoeren uiteraard. Drie keer raden welk onderdeel een kleine maand geleden weer de geest gaf? Juistem. Drie jaar na de revisie en iets meer dan 20.000km verder en dat ding is alweer naar de klote. Dat is gewoon niet leuk meer, die natte riemen zijn gewoon hartstikke onvoorspelbaar.
@GJZ: ‘nog voor de voorschriften vervangen en het gaat goed’
Fijn, zulke voorschriften…
Nee hoor, die natte riemen zijn gewoon drama. Je kan poep het mooi versieren/beschrijven met hagelslag, maar het blijft gewoon poep..
Ze hadden dus net zo goed de Europese modellen ook met Firefly-motoren kunnen leveren. Had ze een hoop ellende bespaard.
Binnen 2 jaar een 800cc twin air van Fiat in een Peugeot 5008. En dan in de praktijk een verbruik van 10L omdat je de motor constant volledig belast als je normaal met het verkeer meerijdt…
De FIAT Firefly Motor serie (3 en 4 cilinders) zijn gewoon veel betere motoren dan die PureTech troep.