• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Abu Dhabi 2023

Auteur: jaapiyo, gepost 25 november 2023 om 16:05 – 7 Reacties

Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Abu Dhabi 2023

Grijpt Verstappen nog een keer de pole in 2023, of zijn de Ferrari’s weer de ster van de zaterdag?

In zekere zin lijkt het seizoen van 2023 al een tijdje voorbij te zijn. Eigenlijk al na de wintertest, wisten we dat Max Vestappen weer zou winnen. Uiteindelijk heeft hij de titel dan ook al ver voor het eind van het seizoen binnengehaald. Vooral op de zondag is de RB19 in handen van Max nog altijd praktisch onverslaanbaar, al is het gat niet meer zo gruwelijk groot als zeg, tijdens de Grand Prix van Miami.

Op de zaterdagen heeft Ferrari er de afgelopen races de snelheid weer goed inzitten. Team rood is met name rap op banen met veel snelle rechte stukken en trage bochten. Het zijn de bandenvretende snelle lange doordraaiers die de Fezza nekken. Daar zijn Mercedes, McLaren en in minder mate Aston Martin weer wat beter in. In Abu Dhabi is het een beetje van beide, maar gisteren leek Ferrari in ieder geval over een ronde weer de grootste uitdager van Red Bull en Max te zijn.

Russell was bij vlagen ook snel, maar Hamilton daarentegen verloor erg veel tijd met problemas. De Britse veteraan heeft hier vaak gewonnen, maar ook zijn misschien wel grootste nederlaag geïncasseerd met dank aan Michael Masi. Toto Wolff heeft al aangegeven dat het dit weekend goed zal komen. Omdat er een fatsoenlijke westrijdleiding is. Ouch. Maar komt het ook goed in de kwalificatie vandaag?

Q1

Verstappen zet al snel de beste tijd neer en Norris volgt. De McLaren is ook weer redelijk dit weekend na wat mindere races. Het is het verhaal van het jaar: Max wint en verschillende mensen worden tweede. Leclerc lijkt aanvankelijk ook rap, maar misschien niet zo rap als verwacht. Teammaat Sainz, die gisteren hard crashte, is nog wat langzamer.

Het is dan even rustig op de baan, terwijl de Mercs, Alonso, Perez en Sainz toch echt in de gevarenzone balanceren. Kennelijk wil iedereen toch weer op het laatst mogelijke moment de baan op. Het team van Williams vertelt Alex Albon dat ze verwachten dat de ’track evolution’ geschat wordt op vier tienden.

Dat is leuk en zal best zo zijn, maar natuurlijk niet als je in verkeer rijdt. Sainz geeft het bij het uitrijden van de pitstraat al aan: dit zou wel eens stekelig kunnen worden. Soms moet je dat misschien niet denken, want vervolgens vliegt Sainz eruit. Zijn ronde is niet goed genoeg. Perez verbetert zich wel en Tsunoda gaat ook als een speer. Carlos dus exit en slecht nieuws voor Ferrari in de strijd met Mercedes. Het scheelt vier punten tussen die twee in het WK in het voordeel van Merrie…

Ook Magnussen, de twee Alfa’s en Logan Sargeant liggen eruit. De tijd van Sargeant was eigenlijk voldoende voor Q2. Maar hij overtreedt in beide snelle rondjes de track limits. Daarmee solliciteert de Amerikaan dus nadrukkelijk voor een stoeltje in de Formule E. Nadat eerder geroeptoeterd werd dat Logan vast zou liggen bij team blauw, gaat nu nadrukkelijk het gerucht dat Frederik Vesti het zitje overneemt. De Deen staat momenteel tweede in het F2 kampioenschap, is protegé van Mercedes (en Toto Wolff) en won vanochtend de F2 sprintrace.

Pos Coureur Q1
16

Carlos Sainz Jr.

Ferrari

01:24.738
17

Kevin Magnussen

Haas

01:24.764
18

Valtteri Bottas

Kick Sauber

01:24.788
19

Zhou Guanyu

Kick Sauber

01:25.159
20

Logan Sargeant

Williams

DNF

Q2

Ook in Q2 springt Max direct naar de top van het veld. Perez volgt met Piastri daarachter. Maar Norris is sneller dan de tweede Red Bull en pakt P2. Het is dus Max, Lando, Checo, Oscar. Daarachter volgen Russell, Tsunoda, Leclerc, Alonso, Stroll en Hamilton. De rest moet het gaan doen in poging twee.

In de ‘pauze’ gaat Albonio er nog eens voor zitten. Hij heeft duidelijk geen zin in verkeer dat roet in het eten gooit en wordt beloond met een voorlopige P5. Maar is het de goede gok geweest? Neen, want aan het eind blijkt dat de baan toch inderdaad, veel sneller is geworden. Na een enorme tombola, drukt uiteindelijk Russell er op het laatste moment Hamilton uit.

De zevenvoudig kampioen denkt dat er iets mis is met de auto. Dat moet immers wel nu Russell het kwalificatieduel gelijk trekt in de laatste race. De andere afvallers zijn Ocon, Stroll, Ricciardo en Albonio. Hulkenberg gaat in de Haas F1 weer eens kanp door. Maar ja, we weten dat de Haas in de race helaas na twee rondjes door de banden heen is…

Pos Coureur Q2
11

Lewis Hamilton

Mercedes

01:24.359
12

Esteban Ocon

Alpine

01:24.391
13

Lance Stroll

Aston Martin

01:24.422
14

Alexander Albon

Williams

01:24.439
15

Daniel Ricciardo

RB

01:24.442

Q3

En jawel, Max pakt meteen weer de snelste tijd. Verrrrrassssing. De Nederlander gaat als een speer. Norris is tweede, Piastri derde. Veel coureurs doen hun eerste runs op gebruikte softs en zijn in deze eerste run dus geen factor. Max komt alle sessies zo makkelijk door dat hij altijd op nieuwe banden kan rijden.

Norris gaat in de tweede poging hard, maar niet hard genoeg. In de derde sector doet hij een Tokyo Drift en dat was het dan. Piastri gaat harder dan zijn teamgenoot, maar blijft ook op drie tienden steken van Max. Leclerc profiteert. Het Monegaskische kwalificatiebeest gaat naar P2 met een rondje uit het niks.

Perez kan er niet aan tippen. Hij blijft steken op P5 en is slechts een tiende sneller dan Tsunoda. En dan wordt zijn tijd ook nog afgepakt, waardoor hij terugvalt naar P9. Het is gewoon niet het jaar van de Mexicaan. Russell komt dan nog over de lijn en split de McLarens. Tsunoda, Alonso, Hulkenberg, Perez en Gasly maken de top-10 compleet. Morgen weer een walk in the park voor Max naar de volgende zege dus. Zin an!

Pos Coureur Q3
1

Max Verstappen

Red Bull Racing

01:23.445
2

Charles Leclerc

Ferrari

01:23.584
3

Oscar Piastri

McLaren

01:23.782
4

George Russell

Mercedes

01:23.788
5

Lando Norris

McLaren

01:23.816
6

Yuki Tsunoda

RB

01:23.968
7

Fernando Alonso

Aston Martin

01:24.084
8

Nico Hülkenberg

Haas

01:24.108
9

Sergio Pérez

Red Bull Racing

01:24.171
10

Pierre Gasly

Alpine

01:24.548

Ook interessant!

  • stand na GP Australië 2023
    Stand na GP Australië 2023 en 6 dingen die ons opvielen
  • Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Azerbeidzjan 2023
    Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Azerbeidzjan 2023
  • Stand na GP Azerbeidzjan 2023 plus zes dingen die opvielen
  • stand na GP Miami 2023
    Stand na GP Miami 2023 en 7 dingen die opvielen

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

abu-dhabi, Formule 1, kwalificatie, Max Verstappen

Vorig bericht: « Autoblog #39 : Wilders wil 140 km/u + Nieuwe Panamera
Volgend bericht: Europese auto industrie gaat teloor door EV’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkerlinksrijden zegt

    25 november 2023 om 16:54

    De tijden in Q3 waren wel heel erg snel

    Login om te reageren
  2. flyerbunch zegt

    25 november 2023 om 17:14

    Top! De laatste setup changes bij Practice 3 hebben goed uitgepakt en GP zei dat Max best z’n excuus mocht aanbieden bij de pitcrew. Ik snap wel dat Marko ff dacht dat het niet meer ging gebeuren en verloor 500€ aan Horner in de weddenschap voor p1. Morgen worden de punten uitgedeeld dus hopelijk kan hij dit seizoen ook met mooi einde afsluiten.

    Login om te reageren
  3. Crosscabouter zegt

    25 november 2023 om 18:39

    Tsunoda was Ricciardo wel de oren zo….

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      25 november 2023 om 22:31

      Ja, dit is wel pijnlijk. Benieuwd of Danny Ric morgen nog wat potten kan breken.

      Login om te reageren
    • 2scan zegt

      26 november 2023 om 00:28

      Tsunoda had t.o.v. Ricardo een nieuwe vloer en een nieuwere motor. En ik las ook ergens dat het Ricardo z’n beurt was om iets terug te doen voor Tsunoda in de kwalificatie. Ik weet niet wat en waarom? Maar het zegt dus niet zoveel…

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        26 november 2023 om 07:02

        Waarschijnlijk slipstream geven op het rechte stuk

        Login om te reageren
      • harrie zegt

        26 november 2023 om 13:11

        In Mexico is Tsunoda in Q2 enkel naar buiten gegaan Ric een tow te geven omdat hij toen toch achteraan moest starten vanwege motorwissel. En met succes, hij mocht door naar Q3 en pakte daar zelfstandig P4.
        Dus waarschijnlijk een bedankje naar Tsunoda.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North