When it rains…
De schaarste begint al een beetje voelbaar te worden: nog slechts vier races hebben we tegoed dit F1 seizoen. De eerste van het kwartet staat dit weekend op de planning in ‘Murica. Vroeger wilde het nooit echt lukken om de sport populair te maken in de States. Dat had waarschijnlijk ook wel wat te maken met het feit dat áls de koningsklasse dan eens op bezoek kwam, dit vaak niet op de meest inspirerende circuits gebeurde. Soms waren de venues zelfs ronduit hopeloos, zoals de Grand Prix die in 1984 verreden werd in de straten van Dallas. Keke Rosberg trok letterlijk de straatstenen uit de weg op weg naar de zege in zijn Williams-Honda.
Sinds enkele jaren wordt de Amerikaanse GP echter georganiseerd op het Circuit of the Americas. De baan is echt een schot in de roos. Dit weekend kunnen we ook Coca Cola verwelkomen als sponsor van McLaren en hoewel de stickertjes op de papaya orange Macca niet veel om het lijf hebben, is het wellicht een teken van dingen die nog komen gaan.
Dat zou dan koren op de molen zijn van Lewis Hamilton, die er nooit een geheim van gemaakt heeft dat hij graag huge wil zijn in de VS. De Brit lijkt dit weekend toch al alle kaarten in handen te hebben, want grote concurrent Vettel ontving gisteren een gridstraf voor te hard rijden tijdens een rode vlag. Daarbij verkeert Mercedes de laatste races in topvorm. Lil’ Lewis staat zodoende op pole position om het kampioenschap binnen te slepen dit weekend. Maar behaalt hij voor het zover is ook de pole voor de grid van morgen?
Q1
In Q3 gebeurde er iets opvallends. Mercedes was niet de snelste! Ferrari maakte haar intenties duidelijk door met de wild gekartelde bolide P1 en P2 te pakken. Het verschil met Hamilton was overigens marginaal, maar goed. Voordat we echter kijken naar de verhouding tussen de twee grootmachten moeten we eerst nog even Q1 afwerken. De gebruikelijke kandidaten bungelen al snel aan de onderkant van de tijdlijst. We hebben het in dit geval over de McLarens, Williamsen en de Sauber van Ericsson.
De ‘grote zes’ nestelen zich op de plaatsen een tot en met zes, maar dan…NEEEEHEEEE. We horen Max weer getormenteerd kreunen over de radio. Er lijkt iets kapot te zijn aan de achterkant van zijn auto. Max is wellicht net wat te enthousiast over de kerbs gerold. Bekijk de beelden en oordeel zelf.
Aan de eind van de sessie doet iedereen nog een plas, maar blijft alles zoals het was. Alonso, Sirotkin, Stroll, Ericsson en Vandoorne liggen eruit. Terwijl we nog wat beelden zien van enkele celebzzzz maken we ons vast op voor de volgende sessie.
De afvallers: Alonso, Sirotkin, Stroll, Ericsson, Vandoorne
Q2
We zagen het al aankomen na Q1: zonder Verstappen beginnen we aan de tweede sessie. Dat betekent dat er voor de mindere goden een plekje over is in de top-10. Nu is het alleen nog de vraag of ze daar ook voor willen gaan. Eerder dit jaar zagen we immers al dat sommigen het wel lekker vinden om van buiten de top-10 te starten. Dat soort shenanigans doen zich ook dit keer weer voor. De Toro Rosso’s gaan met nog vijf minuten te gaan namelijk wel naar buiten, maar rijden daarna zonder een getimede ronde te zetten ook weer gebroederlijk de pits in. Het is wel begrijpelijk, maar het blijft een beetje potsierlijk.
Gelukkig gaat de rest er wel vol voor. De nummers zes tot en met twaalf worden door slechts een halve seconde gescheiden. Magnussen en Sainz zijn in deze strijd de verliezers. Naast de Toro’s en Max halen zij de laatste sessie niet. Hulkenberg, Perez, Ocon, Grosjean en Leclerc mogen wel door naar Q3. Puik wark. Ook nog een dingetje om op te merken: Kimi heeft zijn snelste rondje op een zachtere compound gezet dan Vettel, Ricciardo en de Mercs. Misschien wordt dat nog een jokertje voor Ferrari in de beginfase van de race morgen.
De afvallers: Sainz, Magnussen, Hartley, Gasly, Verstappen
Q3
Yippie-Ka-Yay! De eerste ronde gaat naar Lewis. Hij troeft Vettel af met 88 duizendsten van een seconde en is een dikke tiende sneller dan maatje Bottas. Raikkonen geeft drie tienden toe op Vettel en sluit aan als vierde, voor Ricciardo die in niemandsland opereert nu Max is blijven steken in Q2. De honingdas geef vrijwel een seconde toe op Hamilton en staat een dikke seconde voor zijn naaste belager die luistert naar de naam Grosjean. Met nog drie en een halve minuut op de klok rollen de toppers weer naar buiten voor hun tweede run. Leclerc, in Q2 nog zesde, staat dan overigens nog in zijn pitbox zonder een tijd op de klok te zetten…
Bottas is de eerste van de vier die over de meet gaat. Hij verbetert zijn tijd, maar is het genoeg? Neen! Landgenoot Kimi zorgt voor een verrassing en pakt de provisional pole. Heel lang duurt de feestvreugde niet voor de aimabele veteraan, want Hamilton gaat 70 duizendsten sneller. Nu is er nog één man die HAM van de zoveelste pole af kan helpen en dat is Sebbie Vettel. Maar zoals wel vaker dit jaar, komt de Duitser net tekort. Het vrrrhaal van het seizoen?
Ocon bewijst zichzelf een dienst door het zwaarbevochten gevecht om P6 te winnen voor kwalificatiebeest Hulkenberg, Grosjean, Leclerc en Perez.
UPDATE: Nog meer slecht nieuws voor Max. Vanwege schade aan de RB14 start hij mogelijk helemaal achteraan.
De volledige uitslag:
1. Hamilton
2. Vettel (krijgt gridstraf)
3. Raikkonen
4. Bottas
5. Ricciardo
6. Ocon
7. Hulkenberg
8. Grosjean
9. Leclerc
10. Perez
11. Sainz
12. Magnussen
13. Hartley (krijgt gridstraf)
14. Gasly (krijgt gridstraf)
15. VERSTAPPEN
16. Alonso
17. Sirotkin
18. Stroll
19. Ericsson
20. Vandoorne
rickross zegt
Zou mooi zijn als Raikkonen opeens deze race zou winnen, gun het m wel
slickrick zegt
@rickross: idd dat zou fantastisch zijn, hij mag overigens alle races van dit seizoen van mij winnen, puur om Ferrari en Vettel te jennen
skinnybmw zegt
Nice Ocon en Hülkenberg en jammer vam Kimi. Die man in de Benz is gewoonweg niet te verslaan!
VeniVidiVici zegt
@skinnybmw: De Mercedes is gewoonweg niet te verslaan, de man wel hoor.
chrisvis zegt
@venividivici: daarmee dat Kimi en Vettel (weliswaar zonder penalty) voor Bottas eindigen….
VeniVidiVici zegt
@chrisvis: Ik had het niet over talent, maar over dat de man te verslaan is. Bottas is geen talent en heeft alleen het geluk gehad dat hij in een Mercedes terecht is gekomen omdat Rosberg ineens stopte. Zet Max in een Mercedes en Hamilton wordt gewoon verslagen.
skinnybmw zegt
@venividivici: Maar Max zit niet in de Mercedes? Zo lang dat niet zo is en hij rijdt niet in dezelfde auto als Lewis slaat je opmerking kant nog wal…
chrisvis zegt
Zolang max zijn auto niet kan heel houden lijkt het me eerder dat U opmerking kant nog wal raakt.?
johnhert zegt
@skinnybmw: *raakt
skinnybmw zegt
@johnhert: Inderdaad…las het terug en wist dat er iets niet klopte?
reactief zegt
@venividivici: Max in de Mercedes verslaat Hamilton?
Ik betwijfel het. Groot fan van Max, en strijden tegen Hamilton zou die sowieso kunnen, maar Hamilton is altijd goed en maakt weinig fouten, daar heeft Max nog een weg te gaan naar mijn idee.
mashell zegt
@reactief: …en Hamilton wordt steeds beter als hij onder druk staat van zijn teamgenoot.
skinnybmw zegt
@mashell: Ook als hij niet onder druk staat (dit jaar staat hij niet echt onder druk van Bottas). Maar Lewis heeft ook echt wel eens z’n mindere races. En dan moet je hem verslaan. Maar een snelle Lewis is bijna niet te pakken door z’n teamgenoot. Of hij nu in een Mercedes zit of in een Williams… Maar Max mag het eens proberen in die Mercedes. Als hij Lewis verslaat neem ik mijn woorden terug. Tot die tijd is het alleen maar wat gissen, waar we niks mee opschieten.
toniominestrone zegt
@mashell: Waar baseer je dit op, het enige dat hij onder druk werd gezet veloor hij het kampioenschap aan Rosberg die het gehele seizien psychologische spelletjes met de Brit uithaalde.
mashell zegt
@toniominestrone: hij werd elk jaar door Rosberg onder druk gezet. Rosberg had meer pech maar Hamilton moest er toen echt voor werken. En als het eens niet lukte werd hij boos, laadde zich op en daarna kwam er iets geniaal van Hamilton.
jonathan1996 zegt
max laat zich weer kennen! kwaad roepen over de radio maar stiekem zien we allemaal zelf hoe hij zijn onderstel kapot rijdt over de ‘verstopper’
rovadepo zegt
@jonathan1996: sportman met emoties…
VeniVidiVici zegt
@jonathan1996: Jij hebt naar een andere race gekeken dan, want Max zei niks over de radio en dat gele broodje in bocht 15 was niet de ‘verstopper’.
jonathan1996 zegt
@venividivici: dat het niet de verstopper was had ik ook opgemerkt maar de functie ervan is identiek en heeft gewerkt. dat hij eens niet kwaad riep en enkel boos weg stapte was me zelfs ontgaan, zo gewoon ben ik het ondertussen van hem
aapuitdemouw zegt
@jonathan1996: heb jij wel gekeken? En gezien dat vrijwel alle coureurs deze broodjes clippen en soms zelfs vol erover gaan zoals Hamilton en Bottas. Het heeft niets met dat broodje zelf te maken maar een zwakke plek in de ophanging die er al was voorafgaand aan dit incident. Men zal dus moeten gaan kijken naar verbeteringen. Is bijvoorbeeld de ophanging wel vernieuwd na de impact met Vettel vorige race? Of alleen vluchtig bekeken. Dat zijn zaken die goed onderzocht moeten worden want dit zijn zaken die je niet meer wilt hebben als je ooit wel voor een kampioenschap strijd.
jonathan1996 zegt
@aapuitdemouw: ik heb wel degelijk gekeken. volgens mij waren de broodjes verder weg van de bocht afgevlakter als die er dichter bij. ik heb niemand buiten verstappen zo dicht erover zien gaan dus ligt de schuld toch echt wel bij hem vrees ik
Erik zegt
@venividivici: ik heb geen race gezien……..
VeniVidiVici zegt
@erik2907: Zeker wel. Was toch een race voor de snelste tijd…
reactief zegt
@jonathan1996: Yes de zuurpruimende anti Verstappen roepers kunnen eindelijk weer eens wat zeggen om de boel een beetje te stangen….
Supra1981 zegt
@jonathan1996: Andere rijders reden ook vol over deze curbs. Hamilton werd niet voor niet gewaarschuwd dat hij dit beter niet meer kon doen.
justsomebody zegt
@jonathan1996: het team weet nog niet wat er gebeurd is en jij weet al,wat de oorzaak was, heb jij vannacht in je blauwe jurk gelegen ?
rhellema zegt
@jonathan1996: jij laat je weer eens kennen met je vooringenomen mening ten opzichte van Verstappen. Niet eens weten in welke bocht hij vorig jaar de actie in zette, niet eens weten hoe hij heeft gereageerd, maar wel roepen dat Verstappen zich laat kennen. Als je voortaan nou eerst eens gaat kijken, en dan zonder vooringenomen mening, dan kom je hier ook niet zo enorm dom over!
Robert zegt
Een mooie inhaalrace ligt weer in het verschiet. Verstappen reed vorig jaar van P16 naar P4 (sorry, P3), dus er is nog steeds perspectief. Nu nog een beetje regen morgen, en het feest kan beginnen.
rovadepo zegt
Rai start op zachtere band dus zal alles doen om voor Ham te komen. Vettel neemt risico op Ric Bot dus er zijn nog wel wat kansen voor Max. Nadeel van 13de is dat je echt midden in het veld staat dus meeste kans op crashes. Ik zeg
Ham Vet Rai
Hoop op max natuurlijk.
risl zegt
De Ferrari’s zijn niet ‘wils gekarteld’. Vanwege de regen in FP1 en FP2 hebben ze niet kunnen testen of de nieuwe vloer de auto sneller maakt en hebben ze de oude vloer op de auto zitten.
cloverleaf zegt
Vind het wel prima dat Max in het middenveld start. Is in ieder geval één ingredient voor een interessante race. Hoop deze race dat VET oncerwachts over de eindstreep komt met een DNF van het baasje van Roscoe, Coco en Bottas. Blijft het nog enigzins spannend. Alles daar achter is toch voor de kat z’n kut
cloverleaf zegt
@cloverleaf: onverwachts als eerste
ericd zegt
Max op plek 15. Pff… nou ja, dan valt er weer veel in te halen. Zien de Yanks graag ook. Hoe laat begint de race?
cloverleaf zegt
@ericd: 20:10 NL
ericd zegt
@cloverleaf: Thx mate!
cloverleaf zegt
@ericd: beetje kut tijd voor iedereen die net zo als ik onder de plak zit??
mennok zegt
@cloverleaf: Verplicht GTST? ?
Gulli zegt
@cloverleaf: kun je niet met een tablet/laptop op de wc gaan zitten en claimen dat je darmen die herrie maken?
skinnybmw zegt
@ericd: P13?
cthijs zegt
Het is me al eerder opgevallen.vettel heeft tieten