Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Bahrein 2015

Auteur: , 37 Reacties

Mocht u Max in de voorste regionen van het startveld zoeken, dan hebben we slecht nieuws...

Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Bahrein 2015

Ondertussen is Lewis on a roll! De tweevoudig F1-kampioen pakte in Bahrein met een tijd van 01:32.571 zijn vierde pole-position op rij, waarmee hij opnieuw de dominantie van Mercedes F1 en hun W06 Hybrid vergrootte. Nico Rosberg, die de ruzie met zijn teamgenoot na een goed gesprek met de teamleiding heeft bijgelegd, kwam op het circuit van Sakhir vier tienden langzamer dan Sebastian Vettel over de streep, waarmee hij een derde tijd noteerde. Kimi Räikkönen pakte de vierde tijd. Valtteri Bottas (Williams) sluit de top vijf af.

15e plek voor Max

De ogen van veel Nederlanders (en Belgen) waren uiteraard op Max Verstappen gericht, die tijdens de vorige Grand Prix lof oogstte met brute inhaalacties, maar zijn race niet kon uitrijden door een malheur met de zuigers in zijn Renault-motor. Helaas wordt zijn Toro Rosso-bolide dit weekend opnieuw geplaagd door problemen. Dat begon vrijdag al in de vrije training, toen Max klaagde over remproblemen en overstuur. Zojuist wist hij nipt het tweede deel (Q2) van de kwalificatie te bereiken, maar een plek in Q3 zat er niet in. Hij kwam halve seconde te kort om door te mogen naar de beslissende fase. Dit in tegendeel tot ploeggenoot Carlos Sainz, die wel door mocht naar Q3 en een een prima negende tijd pakte (01:34.462). Nipt langzamer dan Nico Hülkenburg.

Opmerkelijk: in de kwalificatie klaagde Max over een gebrek aan vermogen. Het kan dus zijn dat het Renault-blokje nu al gaar is, maar we houden er sterk rekening mee dat het vermogen is geknepen om morgen de kans op het uitrijden van de race te vergroten. Hij zette uiteindelijk een tijd neer van 1.35,103, waarmee hij op de 15e plek eindigde, tussen Alonso en Maldonado in.

De GP van Bahrein begint morgen om 17:00 uur Nederlandse tijd.

Positie
Coureur
Team
Tijd
1.L. HamiltonMercedes01:32.571
2.S. VettelFerrari01:32.982
3.N. RosbergMercedes01:33.129
4.K. RaikkonenFerrari01:33.227
5.V. BottasWilliams01:33.381
6.F. MassaWilliams01:33.744
7.D. RicciardoRed Bull01:33.832
8.N. HulkenbergForce India01:34.450
9.C. Sainz Jr.Toro Rosso01:34.462
10.R. GrosjeanLotus01:34.484
11.S. PerezForce India01:34.704
12.F. NasrSauber 01:34.737
13.M. EricssonSauber01:35.034
14.F. AlonsoMcLaren01:35.039
15.M. VerstappenToro Rosso01:35.103
16.P. MaldonadoLotus01:35.677
17.D. KvyatRed Bull01:35.800
18.W. StevensManor01:38.713
19.R. MerhiManor01:39.722
20.J. ButtonMcLarenGeen tijd neergezet



37 reacties

Knap resultaat van Sainz Jr!
Man man man wat een geouwehoer met die renault motoren
@janmetdelangeachternaam: niks ten nadele van Max maar ik vraag me eigenlijk af of het echt aan de motor ligt en dat ‘ie niet gewoon zelf wat tekort komt op Sainz dit weekend/de afstelling niet voor elkaar krijgt.

Hij klaagt namelijk al het hele weekend over dat de remmen niet lekker reageren, dat de voorkant teveel grip heeft en er daardoor teveel overstuur is…et cetera et cetera.

Ik denk zelf dat de STR gewoon niet zo goed gaat op deze baan en dat Sainz een super rondje uit de hoge hoed toverde aan het eind van Q2.

Als de motor het niet goed deed bij Max moet je dat kunnen zien in de speed trap tov Sainz…helaas kan ik alleen de top 10 vinden en daar staan de Renaults allemaal niet in…
@jaapiyo:

Max zat op de vrijdag en zaterdagochtend bij Sainz in de buurt…Dus qua pure snelheid deed zijn auto het prima.

Vrijdag 1e training; een tiende langzamer
Vrijdag 2e training: halve seconde langzamer
Zaterdag 3e training: drie tiende sneller dan Sainz jr.

En je doet nu alsof Max naar excuses zocht, maar ook Sainz had problemen.

Of was het de schuld van Max dat de zuigers van die Renault stuk gingen? Je lijkt die Gijpvogel wel…

Renualt heeft zelf toegegeven dat hun motoren tekort komen. Nu jij nog!
@FrankypankyV8: Volgens mij geeft hij alleen maar aan wat er aan de hand zou kunnen zijn.Niets mis mee toch? Maar een kritisch puntje richting de heilige maagd Max staat hier gelijk aan godlastering.Hou toch op.
@sydney: precies. Max gaat echt nog wel een paar slechte races tegemoet! Hij heeft laten zien dat hij goed kan rijden, maar hij is 17 jaar oud en hij rijdt niet in de allerbeste auto. Dus er komen nog een paar DNF’s en nog een paar saaie finishes buiten de top 10. En wellicht een paar leuke races! Maar Sainz is ook zeker een talent.

Lichtpuntje: als vader Jos op nummer 15 startte was dat en hoopvolle plaats…
@gtwillem: hoe slechter hij kwalificeert…hoe beter hij zich in de kijker kan spelen met mooie inhaalacties!;-)
@sydney:

Kritisch?

“Hij klaagt namelijk al het hele weekend over dat de remmen niet lekker reageren, dat de voorkant teveel grip heeft en er daardoor teveel overstuur is…et cetera et cetera.”

Dat noem ik zeiken…natuurlijk kan het niet altijd hosanna zijn, maar dit vond ik overdreven.

Net als jouw reactie…
@FrankypankyV8: Mijn reactie is allesbehalve overdreven.
@FrankypankyV8: Eigenlijk lul je maar waar wat.Ik zal de eerste zijn die hier toegeeft die niet zoveel heel veel van de F1 verstand meer heeft.Maar van heel veel meer verstand van auto’s heb ik dat wel.Laat dat duidelijk zijn.
@sydney:

Hahaha,
Je zegt nu dat je niet zo veel van de F1 af weet…maar dat ik maar wat lul…Waarom hield jij je bek niet dicht dan?!

En heel veel weten van auto’s, is niet hetzelfde als veel weten van de F1. En geloof mij nou maar dat ik van beiden uitzonderlijk veel verstand heb…

Ik zou je veel hoofdpijn bezorgen met mijn kennis, dus stop maar met stoer doen.
@FrankypankyV8: Niet meteen boos worden als iemand kritisch is over je ”held”. Die jongen geeft gewoon z’n mening, waar ik het overigens ook mee eens ben.
@jaapiyo: het was een afstelling fout.
heeft Verstappen nu bevestigd.
de auto had in de 3de training last van overstuur.
Dit hebben ze compenseert, maar daar waren ze in doorgeslagen. Ik houd het op gebrek aan Formule ervaring. Leer moment dus.
@arjontje: nou ja precies…duidelijk verhaal dan. Kan gebeuren ook, zeker als je rookie bent. Zelfs de ervaren rotten slaan de plank wel eens mis met de afstelling en staan dan achter hun teamgenoot, ik kan me niet herinneren dat iemand in alle kwalificaties een heel seizoen voor zijn teamgenoot heeft gestaan.

Ik vind het wel vermakelijk dat sommigen meteen beginnen te stijgeren als je gewoon even een realistische opmerking daar over maakt, vooral omdat Max zelf juist wel symphatiek en eerlijk genoeg is om vast te stellen dat hij en zijn kant van de garage er even een tikje naast zat vandaag.

Doet me denken aan de Schumacher fans waarvan je in de laatste 3 Mercedes jaren ook nooit mocht zeggen dat hij in alle objectieve prestatienormen (kwalificatieduels, punten, podia, overwinningen) dik het onderspit delfde tegen Rosberg. Ik bedoel, prima dat de man veel meer bereikt heeft in de F1 dan Rosberg en in zijn topdagen beter was maar het zat er gewoon niet meer in na zijn comeback…Hetzelfde had Kovalainen ook in mindere mate wat ik nooit begreep…een moeizaam eerste jaar bij Renault (eerste half jaar en eerste race was een drama), afgedroogd door Lewis bij McLaren, maar een bepaalde schare fans bleef maar volhouden dat het een topper was. Toen kreeg hij weer de kans in een goede auto voor twee races ten faveure van Valsecchi met resultaat zero points…Davide zal zijn hele leven daar nog wel eens schreeuwend van wakker worden…

Interessant is dat die oogkleppen die mensen soms op hebben en dan boos worden als iemand ze daar op wijst.
Goed dat Ferrari dat gat meer en meer inloopt. Hoop op een spannend seizoen (open deur natuurlijk). Maar als Ferrari fanboy zie ik dit gewoon graag.
Jammer dat Max wat snelheid tekort kwam. Nette prestatie van Alonso. En Ferrari lijkt echt terug te zijn!
Waarom heeft button geen tijd neergezet?
@rolov: 5 letters…het begint met HON en eindigt met DA
@rolov: Was een probleem met zijn auto, na paar 100m stil gezet
@rolov:

Elektrisch probleem…
@rolov: uitgevallen tijdens het begin vd kwalificatie met problemen aan de auto voor tijd hij een volledig rondje had kunnen rijden. ..
@rolov: die viel na +-50meter uit met problemen
@rolov: bedankt!! ;)
Vervelender is het feit dat Max al aan zijn derde motor bezig is en de vierde race moet nog beginnen.

Dat gaat niet helpen als je voor Monaco al een penalty krijgt aangewreven omdat Renault zelfs niet eens fatsoenlijke zuigers kan maken.

Die vierde motor komt er al snel aan let maar op. Renault verbrast 15 motoren in 3 races.
Het zit ook niet mee met max en renault. Erg jammer. Hoop dat renault snel even wat problemen oplost.
Ik ben benieuwd hoe de start zal gaan met maldonado op dezelfde start rij als max.
Met samen geknepen billen kijken hoe dat zal gaan lopen
Max was vandaag gewoon niet goed genoeg, helaas. Kunnen Autoblog.nl en een aantal andere bezoekers nu stoppen met net doen alsof Max de nieuwe Senna is? Dank u.
Max zal niet snel prive een Renault kopen!
Vroeger was het nog een stuk leuker!
ik heb zonet een glas wijn genomen en aan mijn middag eten begonnen, deze comments, zalig, het is zeer jammer van de Renault motoren, maar toch, laten we bij de zakes blijven, Mercedes gaat weer een sterk seizoen tegemoet. De Mclaren teamleader zei ooit, het is nu ons en ferrari, straks is het iemand anders, dit is de sport. … nader inzien moet ik alvast toegeven dat ik nogal typfouten en andere maak, maar snap je de essentie hier, mensen moeten zich meer focussen op spannendere races, niet meer zo kijken als renstal eigenaars, just watch and enjoy?
Kan Renault nou godverrrdomme die auto op orde krijgen?
@scottishcarspotter2000: Sainz Jr rijdt er anders wel mee naar een 9e plek…
15e plek is mooi: 14 inhaal mogelijkheden!
Waarom Renault motoren ploffen.

Dat is heel plausibel en logisch te verklaren, toen Renault met de vorige generatie motoren aan de top stond met vier WK titels en twee tweede plaatsen in het WK had men bij Renault alles nodig om competitief te blijven met hun motor, iets wat een hoop energie en aandacht nodig heeft.
Mercedes daarentegen had niet zulke snelle motoren en is zich gaan concentreren op de nieuwe regels en nieuwe motoren (die door velen nu stofzuigers genoemd worden) en wist op die manier de technische voorsprong van Renault om te zetten naar de Wet van de remmende voorsprong, oftewel naar hun eigen hand.

Renault af te zeiken is goedkoop, toont een slechte smaak en eigenlijk dat je niets begrijpt van de geschiedenis die Renault als motoren leverancier in de F1 heeft.

Ooit deden beginnelingen (auto’s, rijders en motoren) er 5 tot 10 jaar over om aan de top van de F1 te komen, als nu je motor drie keer ploft ben je een loser, volgens “de kenners “
@desjonnies: tijd om wakker te worden. Het gaat niet om vroeger, het gaat om nu. Als Mercedes en Ferrari het wel kunnen zou Renault het ook moeten kunnen, kunnen ze het niet zijn ze dus niet goed genoeg. Reden genoeg om commentaar te leveren dus.

Welkom in 2015, de wereld waarin je niet meer de tijd krijgt om de beste te worden, je moet gewoon de beste zijn.
Puur en alleen door die motor, echter had hij sainz wel kunnen pakken

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).