• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Bahrein 2022

Auteur: jaapiyo, gepost 19 maart 2022 om 17:07 – 54 Reacties

Kwalificatie F1 Bahrein 2022

Wordt Max weer kampioen? We krijgen een eerste indicatie, in de F1 kwalificatie voor de Grote Prijs van Bahrein!

En jawel, na een lange winter wachten is het feest weer begonnen. Misschien was het lange wachten gevoelsmatig wel korter dan normaal. We hadden vorig jaar immers tot in december een hete strijd om de titel. Als gevolg daarvan heeft MV33 een metamorfose ondergaan naar MV1. Vervolgens was het al snel uitkijken naar de nieuwe auto’s, de eerste tests en de heetste speculaas over wie het het beste voor elkaar had.

Op basis daarvan, denken we dat Red Bull en Ferrari het het beste voor elkaar hebben, terwijl Mercedes de nieuwe W13 nog niet onder de knie lijkt te hebben. Maar de proof of the pudding is in the eating, zoals de Britten zeggen. Morgen is het hoofdgerecht, vandaag gaan we voor de hete soep die de kwalificatie heet.

Q1

Alpha Tauri trapt ‘m af met de eerste serieuze tijden. Gasly was in de eerste vrije training nog de snelste man en gaat hier eigenlijk altijd hard. Maar die vroege snelheid bleek in FP2 en FP3 toch een mirage. Ook nu zet de Fransman geen wereldschokkende tijd neer. Teamgenoot Tsunoda is nog wat langzamer.

De McLarens zijn er ook vroeg bij in Q1 en meestal is dat geen goed teken. In Woking maakt men zich zorgen om de snelheid. Terecht zo blijkt, want Ricciardo is maar nipt sneller dan Tsunoda. Norris is iets sneller, maar niet veel. Dat het veel sneller kan, blijkt als Verstappen en Perez hun eerste tijden neerzetten. Verstappen is de snelste, Perez is vier tienden langzamer, maar maakt wel een foutje in de laatste bocht.

De Ferrari’s gaan echter nog harder dan onze held Max Emilian. LEC is drie tienden sneller dan VER, terwijl SAI een kleine tiende toegeeft op zijn teammaat. De snelheid van de Ferrari wordt onderstreept door Bottas die de vierde tijd rijdt en Magnussen die de vijfde stek in beslag beneemt met de Haas. Vooral dat van die Bottas doet uw trouwe redacteur flink balen, daar hij dit al aan had zien komen maar domweg te lui was om er geld op in te zetten.

Andere verliezers vinden we vooral in de mannen met Mercedes-motoren, die tachtig procent van de uitvallers in Q1 opmaken. Zestiende is Tsunoda, maar daarachter is het Hulkenberg, Ricciardo, Stroll en Latifi. Van deze vijf is er voor Hulkenberg nog wel het opstekertje dat hij sneller is dan Stroll, maar Aston Martin heeft (voorlopig) dus weer een mispeer bij de hand. Ricciardo is wellicht de grootste verliezer: ook in de nieuwe auto is hij zeven tienden langzamer dan Norris…

De afvallers: Tsunoda – Hulkenberg – Ricciardo – Stroll – Latifi

Q2

Een interessante Q1 dus, nu maar eens kijken of Haas inderdaad naar Q3 kan en de Mazepins uit frustratie hun hoeden opvreten. Verstappen zet in ieder geval al snel een hele rappe tijd neer met een 1:30.757. Leclerc is op een duizendste na zes tienden langzamer op P2, maar lijkt op gebruikte softs te rijden. Waarschijnlijk zal Ferrari nog wel een run doen.

Perez is nipt langzamer dan Leclerc en daarachter staat…potverdikke Magnussen. Het zal toch gewoon niet gebeuren hier? Hamilton en Russell zitten dicht bij elkaar maar bijten zich stuk op de tijd van de Deen. Helaas voor K-Mag, lijkt even later de stuurbekrachting roet in het eten te gooien. Zijn monteurs mogen aan het werk om dat zo snel mogelijk te fixen. Liefst nog voor Q3.

Want die haalt Magnussen gewoon als zevende! Aan het eind komt Leclerc tot op dertig duizendsten van Verstappen. Ook Sainz en Perez zitten in de buurt en HAM komt stiekem toch tot op drie tienden. Aan de andere kant van het veld is het loeispannend achter MAG20. Uiteindelijk zijn het sluwe vossen Alonso en Bottas die het redden, samen met Gasly die in de dying seconds een heldendaad verricht. Dat betekent dat Ocon, Schumacher, Norris, Albonio en Zhou de douches op mogen zoeken. Maar twee Mercedes-motoren bij de eerste tien dus en dat zijn de fabrieksauto’s.

De afvallers: Ocon – Schumacher – Norris – Albon – Zhou

Q3

Russell zet de eerste tijd neer. Hamilton is echter twee tienden sneller. Maar dan komt Leclerc: bam, ruim een seconde sneller dan Hamilton. Opvallend genoeg gaat Sainz nóg iets sneller, eigenlijk voor het eerst dit weekend en pakt hij de provisional pole. Verstappen zet de beste eerste sector neer, maar komt op de meet nipt tekort op de rode brigade. Het scheelt allemaal niks. Leclerc is 44 duizendsten langzamer dan Sainz, Verstappen op zijn beurt 12 duizendsten langzamer dan Leclerc. Sergio sluit aan op P4 en geeft drie tienden toe op Max.

Dan de tweede runs. Kennelijk zijn de Mercs bij hun eerste pogingen op gebruikte banden naar buiten gegaan. Nu gaan ze op nieuw rubber. Toch is Russell na de eerste sector al een seconde kwijt op Sainz. Ongekend. Russels ronde is knaak, maar Hamilton komt tot op een halve seconde van de top. Leclerc pakt de beste tijd met een tiende. Sainz was snel in de eerste sector, maar laat het lopen. Verstappen doet dat laatste niet en gaat er nog even voor zitten. Sector één is goed, maar Max verliest het in het tweede deel van het rondje. Onze held gaat wel naar P2.

De verschillen zijn veelbelovend klein voor de rest van het jaar. Leclerc heeft 123 duizendsten op Verstappen en 129 duizendsten op Sainz. Perez op drie tienden geeft ook geen straatlengte toe zoals vorig jaar regelmatig het geval was in de kwalificatie. Hamilton op P5 geeft voor nu 680 duizendsten toe, maar Mercedes gaat gedurende het jaar vast nog tijd vinden.

Bottas gaat voor P6 en is zes-en-een-halve tiende sneller dan zijn vervanger Russell die slechts negende staat. Ook Magnussen (die net op tijd nog de baan op kon) en Alonso staan voor GR63. Gasly had al het maximale uit zijn Alpha Tauri gehaald door Q3 überhaupt te halen en P10 is zijn deel.

Is het al morgen?

UPDATE: Lewis Hamilton is in zijn nopjes met zijn vijfde stek.

F1 kwalificatie Bahrein 2022: De volledige uitslag

  1. Leclerc – Ferrari
  2. VERSTAPPEN – Red Bull
  3. Sainz – Ferrari
  4. Perez – Red Bull
  5. Hamilton – Mercedes
  6. Bottas- Alfa Romeo
  7. Magnussen – Haas F1
  8. Alonso – Alpine
  9. Russell – Mercedes
  10. Gasly – Alpha Tauri
  11. Ocon – Alpine
  12. Schumacher – Haas F1
  13. Norris – McLaren
  14. Albon – Williams
  15. Zhou – Alfa Romeo
  16. Tsunoda – Alpha Tauri
  17. Hulkenberg – Aston Martin
  18. Ricciardo – McLaren
  19. Stroll – Aston Martin
  20. Latifi – Williams

Ook interessant!

  • Bestel vanaf morgen je kaarten voor de Dutch GP 2022
  • Grand Prix Zandvoort
    Er komt GEEN tweede Grand Prix op Zandvoort
  • Weekendkaarten Dutch Grand Prix 2022? Pech gehad
  • Stand na GP Abu Dhabi 2021
    Stand na GP Abu Dhabi 2021 en 8 dingen die ons opvielen

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

bahrein, Carlos Sainz, Charles Leclerc, Ferrari, Formule 1, George Russell, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Mercedes, Racing, Red Bull Racing, Sergio Pérez

Vorig bericht: « Rijden met de Mercedes-AMG GT Black Series van Absolute Motors [video]
Volgend bericht: Hamilton focust zich op de mannen achter hem »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    19 maart 2022 om 17:16

    Bottas en Magnussen zijn toch wel ff de verrassing van de dag. P2 is jammer maar op zich prima.

    Login om te reageren
  2. fastforward zegt

    19 maart 2022 om 17:17

    Wat mooi voor Bottas. Wat voor peper heeft Ferrari ontdekt? Alle Ferrari motoren lopen als de brandweer.

    Login om te reageren
    • dees zegt

      19 maart 2022 om 17:22

      Nu hopen dat ze ook nog betrouwbaar zijn met een sterke pace

      Login om te reageren
    • awesome zegt

      19 maart 2022 om 18:50

      @fastforward: E10 in plaats van E5 brandstof hoorde ik vanmiddag.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        19 maart 2022 om 20:37

        @awesome: De E10 zorgt juist voor minder vermogen dan de E5 die ze voorheen hadden. Alle motorfabrikanten hebben hun blokken moeten aanpassen om dat verloren vermogen terug te verdienen.

        Login om te reageren
        • chrisvis zegt

          19 maart 2022 om 23:27

          @Edge: 1,5 sec verschil tov de pole van Max vorig jaar…met meer gewicht en meer last vd aerodynamische regels waarbij porpoising nog niet uitgefaseerd is op dit moment. Beetje kort door de bocht om dit allemaal op de motor alleen te steken. Neemt niet weg dat Ferrari daar grote winst pakt met hun krachtbron als je kijkt naar de haas en alfa die door dezelfde krachtbron aangedreven worden

          Login om te reageren
          • Edge zegt

            20 maart 2022 om 01:54

            Dat zeg ik ook nergens hé. Ik reageer alleen op de reactie van Awesome, die in zijn reactie op Fastforward stelt dat deze snelheid door de E10 brandstof komt. Dat is niet zo, vrijwel alle fabrikanten zagen hun vermogens juist met 10, 15 of zelfs 20pk afnemen door de overstap van E5 naar E10 en hebben dat vermogen met andere upgrades en optimalisaties terug moeten vinden.

            Login om te reageren
  3. Robert zegt

    19 maart 2022 om 17:17

    Genoten van de prestaties. Jammer dat de F1TV app véél last had van buffering

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      19 maart 2022 om 18:02

      @RRRobert: Daar is nog mee te leven. Viaplay had Tom Coronel.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      19 maart 2022 om 18:09

      @RRRobert: niet alleen f1tv ook streams

      Login om te reageren
    • admiajfe zegt

      19 maart 2022 om 18:20

      helemaal geen last van buffering. Heerlijk weer het commentaar van Sky.

      Login om te reageren
    • dedokter zegt

      19 maart 2022 om 18:37

      @RRRobert: weinig van gemerkt hier

      Login om te reageren
    • brent zegt

      20 maart 2022 om 06:35

      @RRRobert: im moet zeggen dat de f1tv site geen enkel last had van buffering

      Login om te reageren
  4. vaakbenjetebang zegt

    19 maart 2022 om 17:17

    Wat een gat tussen Ferrari en Red Bull enerzijds en met name Mercedes anderzijds. Het zegt niet alles voor morgen, maar het is een goede indicatie dat er nog heel wat werk te verzetten is bij de vrienden uit Brackley. De vraag is natuurlijk wat dit allemaal doet met de race pace van morgen, want die wordt niet gedicteerd door de absolute snelheid. Feit is dat de Ferrari’s er al het hele voorseizoen goed uit zien, zonder technische problemen. Mijn virtuele geld stond voor het weekend op Leclerc voor de overwinning, en daar laat ik het staan.

    De Ferrari PU’s doen het over de gehele linie goed, de Mercedes PU’s juist niet. Dat is wel eens anders geweest…

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      19 maart 2022 om 17:19

      En dat met de engine freeze…

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        20 maart 2022 om 08:20

        @harrie: nou inderdaad. Dat verbaasd mij nog het meest.

        Login om te reageren
    • dees zegt

      19 maart 2022 om 17:24

      McLaren en Aston martin vond ik vies tegenvallen.
      Had niet verwacht dat Haas zo goed zou meedoen, ook Schumacher.

      Login om te reageren
    • brammetjedeb zegt

      19 maart 2022 om 17:55

      @vaakbenjetebang: eh, is het door de motor dat Mercedes het laag liggen of het aero pakket?

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        19 maart 2022 om 18:25

        @brammetjedb: Dat is moeilijk te zeggen, Williams en Aston Martin reden de voorgaande jaren ook niet per se vooraan mee met hun Mercedes PU terwijl die toen toch algemeen beschouwd werd als de krachtigste. Gezien het motorenreglement zou je verwachten dat ze in ieder geval niet ineens een stuk vermogen tekort komen, dus dan ligt het voor de hand dat het vooral in de auto zit dat ze niet hard gaan. Maar toch, ik vond het opvallend. Gevoelsmatig zeg ik dat er wel veel potentie in de Mercedes zit, maar dat ze die door de beperkte testmogelijkheden nog niet hebben kunnen aanboren. De eerste race is nog niet eens gereden en ik vind het alweer boeiend!

        Login om te reageren
    • Richmond zegt

      19 maart 2022 om 19:04

      @vaakbenjetebang: tegenvallende prestaties hoeven niet perse aan de motor te liggen. Als de Aero het niet toe laat om het vermogen te benutten dan heb je niks aan al dat vermogen

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        19 maart 2022 om 19:10

        @benja01: Joh, je meent het. En dan is er ook nog zoiets als mechanische grip, wat met de lage snelheidsbochten op deze baan (hàllo onderstuur dit weekend) ook niet onbelangrijk is. Hoe dan ook, het is opvallend dat alle auto’s met voorheen ‘de snelste aandrijflijn’ verhoudingsgewijs ineens geen deuk in een pakje boter rijden in de eerste kwalificatie.

        Login om te reageren
        • Henkie zegt

          19 maart 2022 om 19:24

          De mechanischegrip scheen ook een probleem te zijn. De Mercedes hadden vaak last van wielspin bocht uit. Zeker uit de langzame bochten.

          Login om te reageren
  5. SpiderIV zegt

    19 maart 2022 om 17:20

    Leuk! Mooi dat die Italianen weer meedoen en BOT meteen achter HAM, top en dat in een Alfa’tje ;-)

    Login om te reageren
  6. T16 zegt

    19 maart 2022 om 17:25

    Bottas is een absolute held!

    Login om te reageren
  7. Rick-dos zegt

    19 maart 2022 om 17:26

    Zoals ik al vanaf het begin zei ‘de RBR ziet er snel uit’ en dat wordt vandaag bevestigd. Ik had eerlijk gezegd gedacht dat het gat toch nog tweetienden zou zijn maar blijkbaar niet. Desondanks blijf ik wel van mening dat de RBR de te kloppen auto is. Vooral als je naar de tijden in trainingen kijkt dan ziet de racepace er beresterk uit.

    Ik geloof wel dat Ferrari er dicht bij zit maar ik denk dat over het gehele seizoen genomen de RBR de dominante auto zal zijn. Vooral als Ferrari nog steeds z’n achillespees heeft namelijk door het seizoen niet goed kunnen doorontwikkelen.

    Mercedes heeft dus, zoals ik al dacht, niet zitten sandbaggen maar die hebben echt een probleem. Ik denk dat ze zelfs niet meer de sterkste motor hebben. Als je kijkt naar de andere teams met Mercedes motor dan ziet dat er echt niet goed uit.

    Login om te reageren
    • iborisch zegt

      19 maart 2022 om 17:35

      @Rick-dos: Wow. Jij hebt er echt verstand van. Ik ga gelijk Googlen op Rick-dos-blog, kijk ik voortaan daar wel voor het nieuws. 😉

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        19 maart 2022 om 17:38

        @iborisch Hoef je niet te doen. Gewoon op mijn comments hier letten.

        Login om te reageren
        • fmgarcia zegt

          19 maart 2022 om 18:05

          @Rick-dos: Maar 7 keer Ik in 3 alineas!

          Login om te reageren
          • Rick-dos zegt

            19 maart 2022 om 18:08

            @fmgarcia Ja, klopt. IK ben best wel goed.

            Login om te reageren
          • toniominestrone zegt

            19 maart 2022 om 18:56

            @fmgarcia: gelukkig bleef het aantal onder de 10 anders had je hulp moeten vragen, kansloze comment.

            Login om te reageren
          • reactief zegt

            19 maart 2022 om 19:05

            Vooral mooi dat de uitslag met Ferrari op P1 bevestigd dat Red Bull de beste auto heeft….

            Login om te reageren
  8. shizzle zegt

    19 maart 2022 om 17:26

    “Leclerc is op een duizendste na zes tienden langzamer op P2, maar lijkt op gebruikte softs te rijden. Een aparte nieuwe strategie? Het lijkt ons niet handig om daarop te moeten starten morgen.”, volgens mij is deze regel komen te vervallen voor dit seizoen.

    Login om te reageren
    • acakoning zegt

      19 maart 2022 om 17:34

      Idd vrije banden keuze voor iedereen

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      19 maart 2022 om 18:58

      Goeie!

      Login om te reageren
  9. nicolasr zegt

    19 maart 2022 om 17:37

    Bottas is een geweldige vent. Had ik dat al eens eerder gezegd?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      19 maart 2022 om 18:22

      @nicolasr: het kan niet vaak gezegd worden!

      Login om te reageren
    • fapfap zegt

      19 maart 2022 om 22:54

      @nicolasr: dat komt eigenlijk al de strot uit. Ik hoopte dat dat een ’21 dingetje was.

      Login om te reageren
      • nicolasr zegt

        20 maart 2022 om 10:47

        Sorry. Zolang Bottas rijdt, blijft het een geweldige vent!

        Login om te reageren
    • ktm690sm zegt

      20 maart 2022 om 12:19

      @nicolasr: zolang die Max dit seizoen niet 2x van de baan kegelt wel 😂

      Login om te reageren
  10. B4R7 zegt

    19 maart 2022 om 17:54

    “Leclerc is op een duizendste na zes tienden langzamer op P2, maar lijkt op gebruikte softs te rijden. Een aparte nieuwe strategie? Het lijkt ons niet handig om daarop te moeten starten morgen.” ~De banden in Q2 zijn niet meer de banden waarop gestart moet worden.

    Login om te reageren
  11. Pallas zegt

    19 maart 2022 om 18:06

    Leuke kwalificatie,ik hoop een spannend seizoen. Heb mij niet gestoord aan het commentaar. Beeldkwaliteit prima, alleen liep geluid niet synchroon tijdens het studio-gedeelte.

    Login om te reageren
  12. Richmond zegt

    19 maart 2022 om 18:10

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  13. flyerbunch zegt

    19 maart 2022 om 18:14

    0,123 lijkt niet veel, maar is toch wel flink van Ferrari! Het schijnt dat er een soort bijgeloof rust op het winnen van de 1e GP. Statistieken zeggen dat de winnaar meestal geen WK wint.

    https://www.gpblog.com/nl/nieuws/106435/waarom-niemand-de-eerste-grand-prix-van-het-seizoen-wil-winnen.html

    Login om te reageren
    • Henkie zegt

      19 maart 2022 om 19:30

      Gelukkig is Max vaak de gene die de statistieken doet veranderen.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      19 maart 2022 om 20:31

      @flyerbunch: Aan de andere kant; de laatste keer dat Ferrari pole pakte in het eerste raceweekend, wonnen ze daarna ook de coureurstitel.

      Login om te reageren
  14. Allroundnoise zegt

    19 maart 2022 om 18:25

    Gotta love Bottas!

    Login om te reageren
  15. topcom zegt

    19 maart 2022 om 19:36

    Ricciardo defintief door het ijs gezakt? Wat is er toch aan de hand met onze goedlachse vriend??1?

    Login om te reageren
    • Niels zegt

      19 maart 2022 om 20:18

      @topcom: Z’n auto is kut.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        19 maart 2022 om 20:28

        @Niels: Niet overdrijven. De McLaren is verre van goed, maar als Ricciardo in Q1 op P18 rijdt terwijl Norris in diezelfde Q1 ruim met zeven tienden sneller naar P8 rijdt, ligt het toch echt niet aan de auto.

        Login om te reageren
    • Edge zegt

      19 maart 2022 om 20:21

      Ik denk dat we Ricciardo een paar races de tijd moeten geven. Wat hij vandaag liet zien was op z’n zachtst gezegd ondermaats, maar hij is net terug van een coronabesmetting en dus mogelijk fysiek nog niet 100%.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        19 maart 2022 om 21:17

        Aan de andere kant stap Hulk in zonder testen en is sneller dan Stroll.

        Login om te reageren
        • chrisvis zegt

          19 maart 2022 om 23:33

          @jaapiyo: en Gasly scheelt ook een sec met tsunoda net zoals

          Login om te reageren
          • chrisvis zegt

            19 maart 2022 om 23:33

            @chrisvis: Bottas met zhou

            Login om te reageren
    • ViggenneggiV zegt

      19 maart 2022 om 20:21

      @topcom: deel pre season testing gemist, misschien nog niet fit en meer covid naweeën dan vriend lewis?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North