Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van China 2019

Auteur: , 49 Reacties

Wie knetterde er vandaag over de baan als een Chinese ratelband?

F1

Ondanks dat Mercedes tot op heden ‘gewoon’ weer twee een-tweetjes gescoord heeft dit jaar, is het op een of andere manier Ferrari dat als favoriet afreisde naar het Verre Oosten. De Italiaanse auto’s gaan zoals Olav Mol zou zeggen ‘als een kogel’ op het rechte stuk, wat naar verluidt te danken is aan zoetsappige brandstof van leverancier Shell. Toto Wolff doet er alles aan om net te doen alsof het een absoluut mirakel zou zijn als Mercedes ook in China weer van team rood zou winnen, maar ondertussen ontpopte Valtteri Bottas zich in de vroege ochtend als de snelste man van VT3.

Max Emilian kwam in diezelfde sessie overigens niet verder dan P7, achter de ontketende Nico Hulkenberg en oude rot Kimi Raikkonen. Teamgenoot Gasly kwam tot -even slikken- P15. Geen goed nieuws voor Red Bull Racing dus. De zwaarste klap viel echter letterlijk en figuurlijk bij opleidingsteam Toro Rosso. Rookie Alexander Albon die tot nu toe imponeerde met zijn kunsten achter het stuur ging keihard de muur in. Hij zal niet meedoen aan de kwali.

Q1:
De Williamsen gaan als eerste het circuit op. In principe weten de twee coureurs van het Britse traditieteam dat ze alleen een onderling strijdje uitvechten. De rest van de coureurs lijken dit eerst maar even af te wachten voordat ze zelf de baan opgaan. Daarna zoeken ze zelf ook het asfaltlint op.

Ferrari is het eerste topteam dat tijden op het bord zet. Vettel lijkt in tegenstelling tot in Bahrein ook nu de snelste van de twee roden. Maar Mercedes is stiekem gewoon weer sneller dan Ferrari. Max Verstappen laat zien dat hij Red Bull Racing in ieder geval wel boven het middenveld kan eleveren door een net wat snellere tijd dan Vettel op de klokken te zetten. Gasly daarentegen vindt zichzelf terug in het drukke middenveld.

In Q1 is het allemaal echter nog niet zo spannend. Doordat Albon niet mee kan doen en de Williamsen standaard achteraan staan, moeten er effectief uiteindelijk nog maar twee mannen afhaken in deze sessie. Eentje daarvan wordt Giovinazzi, die de botte pech heeft dat zijn team zijn auto niet aan de praat krijgt. De ander is Stroll, die weer Q2 niet weet te halen. Het is niet dat Lance Vance Dance echt veel toegeeft op zijn teamgenoot Perez, maar het is voldoende om buiten de boot te vallen.

De afvallers: Stroll, Russell, Kubica, Giovinazzi, Albon

Q2:
Een bont gekleurd veld zoekt met een dikke 11 minuten te gaan de baan op. We hebben het dan niet alleen over de kleuren van de auto’s, maar ook van de banden. Vettel, Leclerc, Hamilton, Bottas en Verstappen doen een run op de gele medium banden. De rest opteert voor de rode softs. Pijnlijk voor Gasly wellicht, maar de Fransman had in Q1 de snelheid niet om gokjes te wagen.

In de eerste run is de nieuwe en verbeterde Bottas een klasse apart. Hij laat de Ferrari’s een halve seconde achter zich. Teamgenoot Hamilton geeft zelfs een dikke acht tienden toe op zijn teamgenoot. Ongekende weelde voor VB77. Verstappen staat nog net voor LH44 op P4.

Gek genoeg gaat snelste man Bottas vervolgens echter nog wel een keer naar buiten op rode soft banden. Lijkt een gekke beslissing te zijn van team Mercedes, zeker gezien het feit dat Hamilton zijn tweede run op geel doet. Ferrari kiest gek genoeg voor dezelfde gesplitste strategie: Vettel naar buiten op rood, Leclerc op geel. Max laat er ook een setje softs onder schroeven.

Vervolgens zien we drie keer achterelkaar een afremmende coureur in beeld verschijnen op start-finish. Wat de reden ook mogen zijn van dit ‘setje softs vernaggelen’; zowel Bottas, Vettel als Verstappen willen duidelijk geen snellere tijd rijden op de softs dan ze al hebben staan op de mediums. Dan zouden ze daar morgen immers ook op moeten starten. HAM gaat er wel vol voor en laat zien dat zijn eerste rondje gewoon niet zo goed was door met zijn tweede rondje naar P1 te gaan.

Kvyat, Perez, Raikkonen, Sainz en Norris remmen ook niet af voor start-finish, maar komen toch tekort om naar Q3 te gaan. Bij Raikkonen heeft dat kennelijk te maken met wat verloren motorkracht. Dan heeft Alfa Romeo (en Ferrari?) daar dus wellicht toch een probleempje mee dit weekend. Slechts vijf teams halen zodoende Q3, te weten Mercedes, Ferrari, Red Bull, Haas F1 en Renault. Zijn F1 coureurs dat toch slechts zo snel als hun auto’s?

De afvallers: Kvyat, Perez, Raikkonen, Sainz, Norris

Q3:
Deels wel natuurlijk, maar het zijn de fijne nuances de het verschil maken. Onder druk wanneer het écht telt er ook even die snelle ronde eruit peuren bijvoorbeeld, dat is niet iedereen gegeven. Precies dat wordt echter gevraagd in Q3. Maar de grotere vraag van Q3 is misschien wel hoe episch de partymode van Ferrari is. Hoe ver durven de Italianen hun PU op te voeren voor dat ene snelle rondje?

Hamilton is de eerste van de toppers die een rondje neerzet. Zijn 1:31.570 is niks om je voor de schamen, maar onder in beeld zien we dat Bottas al twee snellere sectoren heeft gereden in het eerste deel van de baan. BOT lijkt de laatste bocht wat conservatief te pakken, maar houdt zeven duizendste van een seconde over op de meet. Terwijl Olav Mol meent dat Bottas in de laatste sector toeslaat, zien we in beeld dat Hamilton daar 1,5 tiende sneller was.

Ferrari en Max lijken zich nu het erop aankomt wederom stuk te bijten op de tijden van Mercedes. De twee Fezza’s en MV33 geven ongeveer een halve seconde toe op de Mercs. Op gepaste afstand volgen Gasly en de rest. Heeft Ferrari gewacht op de laatste run of heeft Toto gewoon wéér met zand zitten gooien?

Hamilton weet dat hij de tijd moet zoeken in het eerste deel van de baan. In sector één gaat hij paars. In sector twee gaat hij ook paars. Maar het is net niet genoeg op de meet. Bottas schaaft nog zestien duizendsten van zijn eigen tijd af en pakt de pole! Ferrari komt uiteindelijk nog tot drie tienden van een seconde. Max en zijn team willen iets teveel, waardoor Max te laat over de meet komt om nog een tweede run te doen. Beetje een faal dus, maar Max is wel acht tienden sneller dan Gasly.

Die laatste zat trouwens nog achter Max voor wat zijn laatste run had moeten worden, dus ook hij mist de kans nog een iets betere tijd op de klokken te zetten. Het enige positieve voor de Fransman is dat hij de Hazen en Renaults achter zich weet te houden. Eens kijken of hij morgen in buurt van Max kan blijven in de race.

UPDATE 1: Max gaat na het missen van zijn laatste rondje in Q3 vanaf nu iedereen verneuken.

Max-Vee

UPDATE 2: Max is een beetje bijgedraaid. Hij accepteert nu dat het vooral zijn eigen fout was om niet op tijd te beginnen aan de tweede snelle ronde in Q3.

De volledige uitslag:
1. Bottas
2. Hamilton
3. Vettel
4. Leclerc
5. VERSTAPPEN
6. Gasly
7. Ricciardo
8. Hulkenberg
9. Magnussen
10. Grosjean
11. Kvyat
12. Perez
13. Raikkonen
14. Sainz
15. Norris
16. Stroll
17. Russell
18. Kubica

DNQ:
Giovinazzi
Albon



49 reacties

En gefeliciteerd Gasly met zn eerste q3 bij red bull
@rob5nismo: being sarcastic?
En zoals gisteren aangegeven… vandaag is alles anders en Max start van P5. Super gedaan van Bottas! Ik denk dat Max maar eens Toto Wolff moet terugbellen! Op naar morgen… gaat een spannende race worden! :-)
@venividivici: Ja hij leek de pace van de mercedessen niet te kunnen matchen. Ferrari ging nog wel.
@venividivici: Prachtig dat Bottas zo vecht, ik gun het hem. Sympathieke kerel die blijft leren. Laat die gasten maar lullen dat Bottas vorig jaar geen wedstrijd won. Die zijn de teamorders vergeten.
Whaha Maxie lekker bezig ventje…
@gebruikersnaam3: jij nog lekkerder door keer op keer te laten zien dat je echt geen hol snapt van F1.
@rhellema: leg eens uit? Max blundert hier gewoon toch?!
@gebruikersnaam3: Hamilton hield de boel in de outlap op. Daardoor vertraagde het gehele veld omdat je het gat wat je naar je voor en achterligger hebt wil behouden om goed aan je snelle run te kunnen beginnen. Zodra je dus door iemand wordt ingehaald is dat gat er niet meer en is je run feitelijk al verkloot. Normaal gesproken begint met de snelle ronde in de volgorde zoals ze de outlap begonnen zijn (de ongeschreven regel) echter Vettel had door (waarschijnlijk door coaching van zijn team) dat Hamilton de boel ophield en ging Verstappen voorbij waardoor hij eigenlijk met stomheid was geslagen getuige zijn reactie over de boardradio. Doordat hij het gat naar Vettel moest laten komen kwam Gasly dichterbij echter had hij het sowieso al niet meer gehaald want toen hij de laatste knik voor het rechte stuk op kwam stond het licht al op rood.
@rhellema: maw Max blundert. Vettel ziet wel wat er gebeurt… Verschil in klasse.
@gebruikersnaam3: bullshit! Voordeel is wel dat die ongeschreven regel nu niet meer bestaat dus Verstappen zal voortaan geen rekening meer houden hiermee en gewoon tijdens zijn outlap inhalen als hij daar een groter gat heeft.
@gebruikersnaam3: ach, je kennis die je hebt over F1 laat zien dat niemand hier deze opmerking serieus hoeft te nemen. Zelfs voor een trol doe je het nog heel slecht!
-edit: gefeliciteerd, u staat op de modlist! Knap gedaan!-
@gebruikersnaam3: gedraag je eens
@gebruikersnaam3: -Edit: even niet van die vieze praat, aub. Dank.-

En sinds wanneer zijn 39 minuten gelijk aan een uur? Heb je dezelfde kennis van klok kijken als dat je van F1 hebt?
@gebruikersnaam3: Je weet dat je deze energie ook aan iets positiefs had kunnen besteden toch? Je weet wel, iets waar je later trots op terug kijkt? In plaats van dit sneue gedrag wat iedereen over 10 minuten weer is vergeten?
@gebruikersnaam3: heat of the moment. Excuus. Zal inhoudelijker reageren voortaan!
-edit: nutteloze bijdrage-
@rhellema: https://www.autoblog.nl/nieuws/red-bull-misser-in-kwalificatie-max-eigen-schuld-123290
Dus iedereen inclusief Max geeft me gelijk in bovenstaande lezing. Wat zegt dat over mijn F1 kennis dan?
@gebruikersnaam3: dat ik je nu ook gelijk ga geven.
@gebruikersnaam3: over je kennis zegt het niet zo heel erg veel. Je roept namelijk alleen maar dat Verstappen blundert zonder enige onderbouwing. Ik heb je namelijk nergens zien zeggen dat Verstappen teveel rekende op een slipstream van een Mercedes of iets wat überhaupt die richting in gaat. Je brult alleen maar dus dan moet je er ook niet raar van op staan te kijken dat anderen terug gaan brullen naar je zoals ik gedaan heb. Vandaar dat ik het in dit specifieke geval er op houd dat je een keer goed gegokt hebt. Probeer in het vervolg iets meer te onderbouwen, dat houd de discussie wat gezelliger.
@rhellema: het deed een beetje denken aan de braketest die Schumacher ooit eens, ik meen in Japan, uitvoerde terwijl hij aan de formatie lap bezig was. Het hele spul erachter ging in de ankers en Button crashde toen.
@pomoek: dat was in Monza in het jaar 2000
@sollie1984: ah, ok dank je!
@pomoek: ja ik moest ook gelijk aan die actie denken. Hoe groot Schumacher fan ik toen ook was…heb hem toen helemaal verrot gescholden haha
@gebruikersnaam3: @rhellema: Zeg jongens, gaan jullie samen gewoon eens gezellig een keer F1 kijken met een pilske erbij i.p.v. elkaar anoniem kinderachtig aanvallen op een forum!
Ik mis in de tekst dat Red Bull een te groot gat heeft laten vallen en zodoende geen laatste snelle ronde meer heeft kunnen zetten. Misschien had er nog wat meer ingezeten. Anyway, netjes van Bottas! Ik gun het die kerel wel.
@berlinetta: verstappen had problemen met de gearbox vlg mij
@rolov: Nee, Verstappen liet zelf een gaatje vallen en werd vervolgens verrast door Vettel die hem er voorbij stak. Het gevolg was een scheldkanonnade van Verstappen en het mislopen van de tweede run.
@edge: Als je te laat bent, moet je eerder vertrekken! Zei ene Cruyff ooit. Iedereen wil persé in de laatste minuut kwalificeren, dan krijg je dit. Q3 is lang genoeg om veilig 2 runs neer te zetten. Gegokt en verloren.
@Edge: ja ik keek op rtl dus begreep nirt zo snel wat er was. Zag hem klooien iig met schakelen.
@berlinetta: we willen ‘m altijd zo snel mogelijk na de finish live gooien en daarna eventueel nog even de laatste details invullen.
Jammer van de laatste ronde van Verstappen. Vettel stak ‘m voorbij waarna hij iedereen voor moest laten. Zijn entry van de snelste ronde was veel te traag, dan valt 0,5 seconde heel erg mee eigenlijk. Het verschil had iets kleiner kunnen zijn. Dit gaat nog leuk worden voor de race!
@willeme: dat idee kreeg ik ook, Vettel haalde hem opeens in, niet netjes van Vettel, maar het zal wel mogen.
@pomoek: Bij Sky vertelde ze dat het mag, maar dat de coureurs een soort van gentlemens agreement hebben het niet te doen. Alhoewel lullig voor Max natuurlijk, maar ja het is ieder voor zich op de baan en Vettel wilt natuurlijk ook gewoon zijn snelle ronde. Weer wat geleerd en volgende keer op letten. Hopen dat Red Bull in de race net wat sneller is.
@quincy: ok, dank je!
Mercedes reed in de tweede run van Q3 expres veel te langzaam vooraan en daardoor kwam de chaos achter hen bij het vallen van de vlag. Ik denk dat we vanaf de volgende race minder terug gaan zien van het gentlemans agreement.
@rudyv: absoluut. Hier zijn een aantal agreements in de prullenbak gegooid. Mercedes veel te close op de vlag doorgekomen en Vettel buitenom daar waar iedereen zijn snelle lap begint is ook gewoon niet netjes maar die dacht ik laat me niet verneuken door Mercedes en dat had Max beter ook kunnen denken. No more Mr Nice Guy
@rudyv: het is aan de teams om de gaten te zoeken. Blijkbaar doet Mercedes dit beter dan de rest. Dit is niet Mercedes aan te rekenen dat de rest erachter een probleem heeft. Iedereen had er langs gekund. Dat is niet verboden.
@gebruikersnaam3: nee. Maar er is een gentlemen agreement dit niet te doen. Alleen ben jij duidelijk nog niet man genoeg dit te begrijpen.
@pa045: ja want Max is op de baan (of er naast, hallo ocon) altijd een gentlemen?!
Komt wel goed tijdens de race.
Wordt het nou een herhaling van 2018, dat Max blij mag zijn met een 4de plek aan het eind van het seizoen?
Het zijn ook vaak bejaarde Mercedes rijders die op zondag de boel ophouden.
Hamilton wilde de merkbeleving van de trouwe klanten wat vergroten.
Gewoon slim gedaan van Mercedes door de rest in tijdnood te brengen. “Don let anyone pass”. Max heeft zich laten piepelen.

Dus de volgende keer gewoon meer marge nemen.
@bernoulli: dit dus. Je bent vrij om eerder te starten of ze in te halen.
Gewoon heel slim gedaan van Mercedes. Ook die boordradio “don’t let anyone pass” zegt al genoeg dat dat herenakkoord echt niks waard is als de stress boven komt drijven. Sowieso was dit een kwestie van tijd voordat het gebeurde als je als team tot het laatste moment wacht om je tijd neer te zetten. Zou de baan dan echt zo veel sneller zijn aan het einde van de sessie? Lijkt mij dat je, als je out of sync gaat (zoals Haas wou doen), meer schone lucht hebt en een betere tijd kan zetten…? Zal wel niet anders deden de teams dit niet, maar dan kun je er donder op zeggen dat er eens iemand te laat gaat zijn. Wat mij betreft gewoon slim van Mercedes en gesnurkt door Red Bull. Over Max z’n reactie laat ik me maar niet uit…
Ik krijg de ****** van die Mercedessen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).