
Wie heeft de meeste snelheid verstopt in zijn oude sok?
Ja het is weer spannend in de F1 hoor, want vanaf vandaag mogen er geen feestjes meer gebouwd worden in de motorruimtes. De partymode mag immers niet meer gebruikt worden en dat uitgerekend op het Circuit van Monza, waar je extra pk’s wel kan gebruiken. Het wordt een mooie testcase van hoe de motoren er momenteel opstaan ten opzichte van elkaar.
We vermoeden dat Mercedes nog steeds veruit het voordeel heeft en dat Ferrari de minste pk’s heeft. Maar hoe zit dat eigenlijk met Renault en Honda? En wat zegt dat dan weer over de chassis van Red Bull, Renault en McLaren? Voor de echte F1 fanaten voldoende voer voor grondige analyses.
Een ander pressing issue is: gaat Ferrari Q3 halen in de kwalificatie voor de Grand Prix van Italië op Monza? Vorig jaar won het team hier nog met Leclerc, maar dit jaar is alles anders. Het zou haast een mirakel zijn als Vettel of Leclerc de SF1000H in de top-10 weet te plaatsen. Verder kijken we natuurlijk naar Max en Alexander en de tattoo-kansen van Cyril. Avanti!
Q1
We hebben het al vaker gezegd, maar meestal is het niet zo’n goed teken als je in Q1 als eerste naar buiten gaat. Dat betekent over het algemeen namelijk dat je verwacht dat Q1 ‘jouw sessie’ is en Q2 halen lastig wordt. Tekenend in dit opzicht is dat acht auto’s als eerste de baan opgaan: de zes auto’s met Ferrari-krachtbron en de twee Williamsen. De rest wacht nog even.
Leclerc ergert zich aan het feit dat Vettel na hem de pits heeft verlaten, maar hem vervolgens inhaalt op de baan. Van de acht auto’s op de baan is hij echter toch de snelste, maar dan blijkt dat hij in Parabolica te wijd is gegaan. Dat wordt dus nog een rondje rijden.
Als de anderen de baan opkomen blijkt dat Red Bull ook niet bijzonder snel is. Verstappen staat een tijdje achter mannen als Norris en Stroll, hoewel hij later een beter rondje neerzet dat aan het einde van de rit goed is voor P6. Teammaat Albon moet ondertussen sidderen en beven. Hij balanceert op de rand van uitschakeling op P15. Ronderecordhouder Raikkonen, Magnussen en Leclerc staan nog voor Alexander.
De Britse Thai heeft echter geluk bij een ongeluk. Vooraf is gesproken om de bizarre situatie in de kwalificatie van vorig jaar (toen bijna iedereen zo lang pokerde op een snel rondje op het laatst dat alleen Sainz op tijd over de meet kwam) te voorkomen. Toch gaat iedereen weer op hetzelfde moment de pit uit voor een laatste run in Q1. Het wordt een puinhoop. Ocon voert een rijtje coureurs aan die denken dat het al zondag is in plaats van zaterdag. Inhaalpogingen en blokkerende acties doen koddig aan, want dit is natuurlijk geen manier om je tijd de verbeteren. En zo liggen de coureurs die al in de gevarenzone stonden er nu definitief uit, tot opluchting van AA23.
De uitvallers: Grosjean – Vettel – Giovinazzi – Russell – Latifi
Q2
De eerste rondes in Q2 laten zien dat het achter de Mercs dicht bij elkaar zit. Perez, Sainz en Verstappen geven alledrie een dikke zes tienden toe op Hamilton. Ook de rest van de top-10 zit binnen een seconde van de voorkeurs-Mercedes, met Albon wederom op de schopstoel als tiende.
Met een minuutje of drie te gaan komen de tweede pogingen. Ricciardo gooit zijn kans op een tijdverbetering weg door wijd te gaan in de tweede chicane. Hij staat echter nog negende. Ocon verbijt zich op zijn eigen tijd en hetzelfde geldt voor Albon. Toch zit er wel meer snelheid in de baan. Bottas rijdt namelijk vast het ronderecord van Raikkonen uit de boeken in voorbereiding op Q3. Albon moet dus wederom bibberen.
Kvyat is de man die de beste kansen lijkt te hebben de Britse Thai pijn te doen. Twee Alpha Tauri’s in de top-10 en Albon daar buiten, het zou wat zijn. Maar de Rus stelt wederom teleur. De drie tienden die hij weer tekort komt op Gasly betekenen dat hij morgen als elfde zal moeten starten. Ook de drie resterende Ferrari-krachtbronnen liggen eruit, maar dat mag geen verrassing meer heten.
De afvallers: Kvyat – Ocon – Leclerc – Raikkonen – Magnussen
Q3
Bottas is de eerste man op de baan met daarachter Hamilton. De laatste is weer net een halve tiende sneller. Verstappen heeft misschien een beetje voordeel van de slipstream van Hamilton, maar geeft alsnog zeven tienden toe. Albon is dit keer slechts twee tienden langzamer dan Verstappen, maar is zijn tijd al snel kwijt. Te wijd gegaan in de Parabolica. Oranje brillen zien dan gebeuren wat ze al vreesden: de roze Merc van Perez is voorlopig sneller dan de RB16 van Max. De McLarens en Ricciardo zijn gelukkig wel langzamer en Stroll gooit zijn ronde weg door een voutje.
De regel dat de coureurs maximaal 1:43 mogen doen over hun outlaps werpt nu zijn vruchten af. Met nog ruim vier minuten te gaan komen de tweede pogingen er al aan. Bottas gaat paars in sector 2 en pakt de voorlopige pole, maar Hamilton is achter hem helemaal pijlsnel in de tweede sector. Op de meet resteren de Brit toch weer 67 duizendsten voor de pole.
Daarachter verandert ook nog wel het een en ander. Verstappen knakt Perez niet, maar Perez zelf gaat ook niet harder dan in zijn eerste poging. McLaren en Renault verbeteren zich echter nog wel. Sainz gaat naar P3, Norris naar P6 en Ricciardo naar P7. Tussen Sainz op P3 en Ricciardo op P7 zitten 169 duizendsten van een seconde. Stroll, Albon en Gasly geven ietsje meer toe en sluiten de top-10 vandaag af. Max en Red Bull hebben morgen dus wat werk te verrichten.
F1 kwalificatie Italië 2020: De volledige uitslag
- Hamilton – Mercedes
- Bottas – Mercedes
- Sainz – McLaren
- Perez – Racing Point
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Norris – McLaren
- Ricciardo – Renault
- Stroll – Racing Point
- Albon – Red Bull
- Gasly – Alpha Tauri
- Kvyat – Alpha Tauri
- Ocon – Renault
- Leclerc – Ferrari
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Magnussen – Haas F1
- Grosjean – Haas F1
- Vettel – Ferrari
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Russell – Williams
- Latifi – Williams
Wel leuk dat het veld wat meer op elkaar zit. De trofeeën voor P1 en P2 kunnen ze voortaan bij de start al uitrieken, maar daarachter kan het nog weleens leuk gaan worden.
Wat meer op elkaar. ??
Mercedes is minimaal 0.8 seconden sneller dan de rest, gerekend vanaf Bottas.
Wat de rest doet is verre van interessant voor plaats 3.
Morgen wordt iedereen op een ronde gereden door Mercedes.
@HZW: dat zegt Willeme toch ook, tijd voor een biertje?
Ik denk dat we even moeten afwachten wat de komende races gaan doen voor een echt goed beeld krijgen van hoe de verhoudingen zonder party mode nou echt liggen. Ik verwacht niet dat Mercedes ineens voorbij gereden gaat worden door Verstappen, maar het gat zal zeer waarschijnlijk een stuk kleiner dan 0,8 seconden zijn. We moeten namelijk niet vergeten dat Red Bull eigenlijk nooit goed presteert op de low-downforce baan van Monza en het gat daardoor iets overdreven wordt.
@Edge: waarschijnlijk is het verschil in kwalificatie iets kleiner. En dan bij de eerste helft van de race iets groter. Uiteindelijk is die power er gewoon en kunnen ze het ook gebruiken op afroep. Beetje lood om ijzer, denk ik. En terecht, want Mercedes heeft gewoon de beste auto voor dit seizoen.
Mooie quali, benieuwd naar de race en of we ploffende motoren gaan zien.
Ai, ai, ai, Ferrari… Vettel die zelfs achter beide Haas’ is gekwalificeerd.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ach tour de france kijken is nog uitdagender en spannender dan dat hele formule 1 optochtje. Ze spelen ook te veel op save terwijl f1 juist levensgevaarlijk moet zijn zoals 30 jaar terug. Ik kijk nog maar één grand prix en dat is motogp.
Wat is het toch voor achterlijk idee dat F1 leuk wordt als er mensen dood gaan?
De zaterdagen zijn de laatste weekenden interessanter dan de races, maar met Verstappen op 5 en Leclerc op 13 kan er wel wat leuks gebeuren morgen
Een foutje, wel ja…. Leuke start opstelling. Nu weer terug naar de Franse buis
Dus de partymodes worden afgeschaft om het veld dichterbij Mercedes te krijgen, resultaat is dat Red Bull nu moet gaan vechten met Racing Point en Mclaren…
Ik ga morgen wel klussen. Minder saai dan Monza.
De kwalificatie was best leuk om te zien! De 2e run leek af en toe gebruikt te worden om andere coureurs te fcuken, Ricciardo die “toevallig” een bak grind voor zijn teamgenoot de baan opkwakte? Wel héél toevallig….
@pomoek: allicht is dat niet met opzet. Die knarren rijden mega op de limiet, vooral tijdens een kwalificatie.
Nou, hij glijdt de grindbak in, rijdt er dan uit en stuurt vervolgens weer de grindbak in en rijdt dan er weer uit. Kan natuurlijk het rijden op het scherpst van de snede zijn. Maar ik kan me ook iets anders voorstellen.
-edit: nutteloze bijdrage-
@brammetjedeb: wat nou weer? Jongens toch…
Lekker morgen een optocht Skoda’s kijken die over de Pyreneeën rijden. Stuk interessanter en daarnaast zijn die wielrenners die ervoor fietsen ook erg vermakelijk.
Idd. Ken je de winnaar niet vooraf ! Alhoewel Jumbo ook wel het niveau van Merc haalt
@5cilinder: Mercedes E klasse, Ford Mondeos en VW passat variant.
@5cilinder: diegene die de beste EPO slikt, en met de meeste bloedzakken kon sjouwen wint. Dat is in ieder geval zeker!
Jazeker, dat is pas een echte Party-mode
Zet het 2de rondje op herhalen en je ziet dezelfde race
Geen overtake modes meer, dus zou wel eens saai kunnen worden.
Je moet op autosport.com,toch wel de referentie betreft F1 de commentaar van Bottas eens lezen !
Ach eerst maar eens over een aantal races kijken of die party mode wat heeft veranderd. Één race is geen race hè.
Maar we moeten uiteraard niet verwachten dat het ineens heel dicht op Mercedes zit
Bottas, Sainz & Perez zijn we waarschijnlijk bij de 1ste bocht al kwijt. Ik vond Q2 zeer vermakelijk!
Ferrari….och och och ?
Had ocon nog een straf gekregen?
Nee
Laat Mercedes iedereen maar op een rondje zetten, wellicht dat dan echt ingegrepen gaat worden: #CompetitionMatters