• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Italië 2023

Auteur: jaapiyo, gepost 2 september 2023 om 17:04 – 17 Reacties

Kwalificatie Grand Prix Italië 2023

Pakt Lance Stroll de pole position voor de Grand Prix van Italië in 2023?

Na een glorieuze overwinning van Max Verstappen in Nederland, is het circus een week later afgereisd naar Italië. In het laarsvormige land wordt steevast gescheurd op een sokvormig circuit. Het is altijd een bijzondere race, want Monza is het laatste echte ‘powercircuit’ op de kalender. De krachtsverhoudingen liggen er niet zelden net een beetje anders dan elders.

De Tifosi zullen hopen dat dat dit jaar ook zo is. Want Ferrari is op de meeste andere circuits namelijk nergens. Carlos Sainz kwam vorige week in Zandvoort tot de ontluisterende conclusie dat de SF-23 de zesde snelste auto van het veld was. Nu schatten coureurs hun auto’s altijd minder goed in dan ze zijn, daar hun eigen prestaties dan meer glans krijgen. Maar Sainz’ claim was niet eens geheel ongeloofwaardig.

In de vrije trainingen was team rood redelijk snel. Maar toch is de verwachting dat Verstappen gewoon de pole position pakt. Is dat ook hoe het zich ontvouwt, of hapert de machine een keer?

Q1

We zijn het al bijna weer vergeten, maar er is natuurlijk het ‘nieuwe’ format waarbij alle coureurs Q1 op hards moeten doen. In Hongarije leverde dat best wat reuring op. De Alfa’s bleken met name verrassend snel op de hards over een ronde. In Nederland viel dit in het water omdat de kwalificatie in vochtige omstandigheden werd verreden.

Na de eerste rondjes staat Albon op P1, voor Russell en Perez. Checo gaat daarna sneller, maar Verstappen is nóg sneller. Ocon en Norris zitten elkaar in de weg. De Fransman maakt daarna een uitstapje buiten de baan en geeft zichzelf extra werk. Stroll hangt ook rond in de onderste regionen van de tijdlijst. De Canadees heeft amper nog gereden dit weekend. In FP1 werd hij vervangen door Drugovich, in FP2 had de auto een probleem.

De Ferrari’s sluiten achter de Red Bulls aan als derde en vierde. Maar het verschil met de rode stieren is ruim drie tienden. Dat is best veel op dit circuit. Maar ja, het is beter dan de Alpines. Die staan namelijk met zijn tweeën plum last, zoals de Britten dan zeggen.

Het wordt ietsje beter voor team blauw-roze, maar niet veel beter. Gasly 17de, Ocon 18de. De Renault-tor achterin de auto lijkt andermaal tekort te komen op pure power. Zhou is 16de en wordt dus verslagen door Bottas. Magnussen en Stroll delen de laatste startrij. Voor beiden dus weer een matig resultaat. Hulkenberg maakt gehakt van Magnussen. Stroll heeft eigenlijk ook geen excuus om laatste te zijn met zijn Aston Martin, ondanks de gemiste tijd op de baan.

De Williamsen zijn wel snel. Albon tweede, Sargeant vijfde. Dat belooft wat voor team blauw in de race. Mits ze dit vast kunnen houden natuurlijk.

Pos Coureur Q1
16

Zhou Guanyu

Kick Sauber

01:22.390
17

Pierre Gasly

Alpine

01:22.545
18

Esteban Ocon

Alpine

01:22.548
19

Kevin Magnussen

Haas

01:22.592
20

Lance Stroll

Aston Martin

01:22.860

Q2

En dan de sessie op mediums. De Ferrari’s komen nog iets meer tot leven en Sainz gaat naar P1. Verstappen is marginaal langzamer. De Red Bull is veel sneller door de bochten, de Ferrari is snel op de rechte stukken. De Mercs hebben de pace niet. In de eerste sector, die bijna volledig volgas is, laten Russell en Hamilton al drie respectievelijk vier tienden liggen.

Hamilton staat na de eerste runs dan ook buiten de top-10. In de herhaling blijkt dat Perez hem een beetje in de weg zat. Maar HAM geeft tevens te kennen dat hij simpelweg de grip niet kan vinden. Iedereen gaat daarna nog een keer vrijwel gelijktijdig naar buiten voor een laatste poging.

Sargeant haalt het niet, Bottas ook niet en Hülkenberg eveneens niet. De Alpha Tauri’s leken redelijk snel in Q1, maar komen beiden net niet door Q2. Tsunoda is elfde, Lawson twaalfde. De Nieuw-Zeelander geeft een dikke tiende toe op de Japanner. Dat is best respectabel dus voor de rookie. Norris kruipt door het oog van de naald op P10. Het lijkt toch stiekem alsof het niet meer de rapste motoren zijn, die Merc-blokken.

Pos Coureur Q2
11

Yuki Tsunoda

RB

01:21.594
12

Liam Lawson

RB

01:21.758
13

Nico Hülkenberg

Haas

01:21.776
14

Valtteri Bottas

Kick Sauber

01:21.940
15

Logan Sargeant

Williams

01:21.944

Q3

Verstappen is de eerste man op de baan. Hij dipt een wiel in het gravel, maar houdt de klepel er vol op. De Nederlander rijdt een 1:20.6. Perez is langzamer. Maar Leclerc is sneller! De Monegask gaat naar P1, maar wordt daarna afgetroefd door teammaat Sainz. De Spanjaard lijkt stiekem al het hele weekend iets sneller dan zijn doorgaans erg snelle teammaat uit Monaco.

De herhaling laat zien dat Verstappen toch echt wel een momentje had. Er zit dus nog meer in het vat, maar dan moet VER dat er wel uithalen. Russell en Albon nestelen zich nog voor Perez op P4 en P5. Maar er is nog ruimte voor een tweede poging, uiteraard.

Leclerc gaat naar paars, Verstappen gaat naar groen en paars, en Sainz gaat naar groen en paars. Dit wordt heel erg spannend. Leclerc verbetert zichzelf en gaat naar pole. Maar dan komt Verstappen. Toch is de Nederlander weer sneller. Sainz dan? Zal wel niet? Jawel! De Spanjaard pakt ‘m met dertien duizendsten van een seconde. The crowd goes wild.

Russell sluit aan op P4, Perez wordt vijfde. Albon, Piastri, Hamilton, Norris en Alonso maken de top-10 compleet.

Pos Coureur Q3
1

Carlos Sainz Jr.

Ferrari

01:20.294
2

Max Verstappen

Red Bull Racing

01:20.307
3

Charles Leclerc

Ferrari

01:20.361
4

George Russell

Mercedes

01:20.671
5

Sergio Pérez

Red Bull Racing

01:20.688
6

Alexander Albon

Williams

01:20.760
7

Oscar Piastri

McLaren

01:20.785
8

Lewis Hamilton

Mercedes

01:20.820
9

Lando Norris

McLaren

01:20.979
10

Fernando Alonso

Aston Martin

01:21.417

Ook interessant!

  • stand na GP Australië 2023
    Stand na GP Australië 2023 en 6 dingen die ons opvielen
  • Stand na GP Azerbeidzjan 2023 plus zes dingen die opvielen
  • stand na GP Miami 2023
    Stand na GP Miami 2023 en 7 dingen die opvielen
  • Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Azerbeidzjan 2023
    Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Azerbeidzjan 2023

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, italie

Vorig bericht: « Europarlementariër: “Kritiek milieupaus op NL autobezit niet gepast”
Volgend bericht: Waarom je voorlopig geen witte of zwarte BMW moet kopen »

Lees Interacties

Reacties

  1. aadzor zegt

    2 september 2023 om 17:29

    En nu met auto afstellen voor de race ;-) (Ferrari?!)

    Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    2 september 2023 om 17:39

    Mooie pole van Sainz. Maar met mijn alu hoedje op denk ik toch dat de Ferrari ’s echt voor het eendagssucces zijn gegaan en morgen als een malle hun banden gaan opvreten. Verstappen klonk ook heel relaxed toen hij hoorde dat hij op 1/100 de pole had verloren. Op de harde band zijn de Ferrari’s flink langzamer.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      2 september 2023 om 17:54

      VER rolt ze morgen op natuurlijk, tenzij LEC ‘m eraf tetst in de eerste chicane.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        2 september 2023 om 18:21

        Dat is een scenario waar ik eerlijk gezegd ook wel een beetje bang voor ben… Laten we maar hopen dat Verstappen goed weg komt vanaf P2 en Sainz op basis van een betere race pace al snel voorbij kan.

        Login om te reageren
  3. harrie zegt

    2 september 2023 om 18:14

    Red Bull heeft geen speciale Monza vleugel ontwikkeld, dan is P2 met zon miniem verschil gewoon prima.
    Kunnen ze dat budget weer aan de vloer uitgeven waar je overal profijt van hebt, en volgend jaar ook.

    Login om te reageren
  4. sanderkomnogeensergens zegt

    2 september 2023 om 18:22

    Je weet waar de letter FIA voor staan. Dat is weer duidelijk geworden.
    Ferrari
    International
    Assistance

    Wat een onzin weer.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      2 september 2023 om 18:48

      Gewoon volgens de regels gegaan. De minimale tijd geld niet als je langzamer moest gaan om anderen voorbij te laten en dat hebben ze gedaan .

      Login om te reageren
      • sanderz28 zegt

        2 september 2023 om 21:11

        En heb je dat zelf geconstateerd of geloof je ze op hun blauwe ogen?

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          2 september 2023 om 22:22

          En welk bewijs heb jij voor het tegendeel?

          Login om te reageren
  5. vopo zegt

    2 september 2023 om 18:38

    Als Hamilton op p8 start en zijn teamgenoot op p4 zou ik als Hamilton zijnde mijn mond houden over sterkere teamgenoten!

    Login om te reageren
    • brammetjedeb zegt

      2 september 2023 om 19:47

      Eh… dit zou dan bewijzen dat die sterker zijn? Toch?

      Login om te reageren
    • Frankypanky zegt

      2 september 2023 om 21:03

      LOL,

      Punt 1. Het zit je wel erg dwars. Ipv gewoon toegeven dat Hamilton een punt heeft
      Punt 2. Vervolgens draag je zelf aan waarom HAM gelijk heeft

      Login om te reageren
      • supertjeduc zegt

        3 september 2023 om 00:46

        Bottas , die kan nauwelijks een Chinese rookie bij houden , Russel al jaren in een Mercedes met 1 overwinning met geluk , en die ook nog vaak sneller is dan Hamilton

        Login om te reageren
  6. brammetjedeb zegt

    2 september 2023 om 18:54

    Te langzaam in een outlap maar met een reden. Die zijn letterlijk doodsbang gelyncht te worden bij het geven van een straf….

    Login om te reageren
  7. flyerbunch zegt

    2 september 2023 om 21:46

    Mja, weer typisch dat de FIA de regels duidelijk maakt en daarna niet handhaaft. Iedereen kon zich eraan houden behalve Ferrari, maar goed ze wilden wrs nog levend van het circuit vertrekken!?

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      3 september 2023 om 07:35

      Als dat de reden was konden ze beter niet onderzoeken toch? Deze nieuwe regels bevatten verzachtende omstandigheden. Ze moesten afremmen om anderen er voorbij te laten. Op basis van de sector tijden zagen ze dat ze op koers waren voor 1.38 , alleen in een bepaalde bocht hebben ze afgeremd om snellere autos voorbij te laten. En volgens de regels van de fia is dat een geldige reden.

      Login om te reageren
  8. pomoek zegt

    3 september 2023 om 01:29

    Toch nog ff azijn. Verstappen wist in Zandvoort na aandringen van dinges even 2 zinnen in het Nederlands te zeggen.

    Leclerc, de Monegask, bedankt het publiek in lange Italiaanse volzinnen. Ja Verstappen is van de ” no nonsense” en zo, maar…kom op zeg!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North