
Er is een nieuwe ’technical directive’ van kracht geworden in de Formule 1 die flexiwings aanpast voor de Grand Prix dit weekend in Spanje. Betekent dat eindelijk een einde aan de dominantie van dat saaie McLaren?
In de vrije trainingen is helaas al gebleken dat de technische shenanigans van dit weekend omtrent de flexende vleugels weinig veranderd hebben. Waar andere teams en neutrale fans ongetwijfeld hoopten dat McLaren terug zou vallen in de klauwen van Red Bull, Mercedes en Ferrari, is dat allerminst het geval. Sterker nog, McLaren was zeven tienden sneller dan de rest in de laatste training. Oef. Is het verschil tenminste een beetje kleiner in de kwali?
Q1
Albonio en Stroll zetten de eerste tijden neer. Williams heeft tot op heden niet de vorm getoond die het in de eerste races van het seizoen had. En ook nu is de tijd van AA23 niet bijzonder. Zoals verwacht gaat McLaren het snelst. Gisteren leek Norris nog de snellere van de twee Macca’s. Maar vandaag lijkt Piastri het stokje over te nemen. In de laatste training was hij net als nu tweeëneenhalve tienden sneller dan zijn rivaal/teammaat.
Verstappen weet zijn Red Bull daar net tussen te piepen. Dat lijkt op voorbaat het maximaal haalbare vandaag. Tsunoda daarentegen laat opnieuw zien dat niemand anders dan Max wat kan met de tweede Red Bull. Hij eindigt de sessie als laatste en mag dus niet door naar Q2. Datzelfde geldt voor Colapinto die stilvalt, thuisheld Sainz die teleursteld en veteranen Ocon en Hulkenberg die zich de kaas van het brood laten eten door hun rookie teammaten.
De afvallers: Hulkenberg – Ocon – Sainz – Colapinto – Tsunoda
Q2
Opnieuw is Albonio er vroeg bij. Zijn tijd blijft even staan, maar als Verstappen zijn ronde neerzet, zien we dat het verschil hier in Barcelona tussen de toppers en de rest vrij groot is. De Nederlander is driekwart seconde sneller dan de overgebleven Williams man. Nu gaan zowel Piastri als Norris harder, waarbij de twee door 58 duizendsten gescheiden worden. Russell, Hamilton en Leclerc blijven binnen een halve tel. De rest geeft meer toe. Bortoleto, Lawson, Albon, Stroll en Bearman staan dan in de dropzone.
Na wat schermutselingen, verandert dit uiteindelijk niet meer. Albon, Bortoleto, Lawson Stroll en Bearman liggen eraf. Hadjar, Gasly en Alonso verdienen een pluim door een relatieve zeepkist Q3 in te tillen. Net als Max Verstappen dus…eigenlijk…
De afvallers: Albon – Bortoleto – Lawson – Stroll – Bearman
Q3
Piastri zet een 1:11.8 neer en doet extreem zijn best om Norris geen tow te geven. Maar dat mislukt. Norris is het snelste in de eerste sector. In de tweede en derde sector is hij langzamer dan PIA. Maar op de meet houdt hij zeventien duizendsten over. Russell sluit aan op tweeëneenhalve tienden, vlak voor Leclerc op drie tienden. Verstappen is vijfde, maar lijkt niet mee te doen. Hij is een halve seconde te langzaam.
In de pauze tussen de twee runs gaat Alonso los en hij gaat zowaar naar P5 voor Max. Een teken dat de baan nog sneller wordt, of is de veteraan voor eigen publiek twintig jaar jonger geworden? Leclerc stapt uit de auto, hij denkt dat er niet meer inzit. Alonso ook niet zo te zien; hij zit juichend in zijn auto alsof hij gewonnen heeft.
Maar de McLarens zijn nog niet klaar. Piastri pakt de pole af van Norris. Antonelli gaat nog naar P4, maar Hamilton grijpt P3 voordat Verstappen die afpakt. Russell gaat daarna naar P4. Daardoor is het PIA – VER – RUS – ANT – LEC. Gasly, Hadjar en Alonso maken de top-10 compleet. Dus de baan werd inderdaad sneller, alleen Norris maakte daar onvoldoende gebruik van. Leclerc en Ferrari blunderen andermaal door LEC niet nog een poging te laten doen. Maar ach, morgen weer een kans met plan A, plan B, plan C, plan D, plan E of plan F. Zin an!
De uitslag
- Piastri – McLaren
- Norris – McLaren
- Verstappen – Red Bull
- Russell – Mercedes
- Hamilton – Ferrari
- Antonelli – Mercedes
- Leclerc – Ferrari
- Gasly – Alpine
- Hadjar – Racing Bulls
- Alonso – Aston Martin
- Albon – Williams
- Bortoleto – Sauber
- Lawson – Racing Bulls
- Stroll – Aston Martin
- Bearman – Haas F1
- Hulkenberg – Sauber
- Ocon – Haas F1
- Sainz – Williams
- Colapinto – Alpine
- Tsunoda – Red Bull





Arme Yuki…….morgen bij de start klappen Norris en Piastri op elkaar, en Max wint, voel t aan m’n aambeien
Ik begin mijn woorden over Perez een beetje terug te nemen.
In vergelijking met alle anderen die sinds 2018 naast Max hebben gezeten was dat duidelijk de beste. Voor hem is dit wel vindicatie natuurlijk. Ik zie hem nu wel terugkeren in de F1 bij Cadillac.
Samen met Ricciardo 🤩
Yuki heeft an sich wel een goede race pace vaak, ook in de RB, maar kwalificatie lukt m niet. Als je ziet hoe hij de RB Visa vaak in Q3 kreeg, laat dat zien dat die jongen echt wel kan sturen, maar niet met de RB die hij nu heeft
Iedereen staarde zich blind op de McLaren voorvleugel, maar waar het werkelijk om gaat is het gebruik van (PCM’s) “Phase Changing Materials” bij de remmen en trommels om de remmen, waardoor de hitte weggehouden wordt van de velgen en banden.
De FIA is bezig met grootschalig onderzoek, en als dat negatief uitpakt, kan dat lijden tot diskwalificatie en punten aftrek, van alle races waar het gebruikt is.
Dat zou kunnen maar veel waarschijnlijker is het scenario dat er niets onregelmentairs wordt aangetroffen. Nu Red Bull haar ster ontwerper kwijt is, is het niet zo vreemd dat iemand anders de snelste auto gebouwd heeft. Het zorgt voor een interessanter kampioenschap dus waar klagen we over?
Klopt in principe wel. Ik had alleen liever gezien dat het Mercedes was, of Ferrari of Williams. McLaren doet eigenlijk alles goed (beide coureurs laten strijden et cetera), maar ik vind het op een of andere manier geen symapthiek team en de coureurs ook vrij saai. Zelfs de livery is imo lelijk. Dus ja…
Ze zijn net zo sympathiek als Mercedes.
Ferrari of Williams zou idd leuker zijn.
Vind McLaren sympathieker dan Mercedes. Omdat McLaren door het Honda debacle helemaal weggezakt was vind ik het juist wel gaaf dat ze weer terug zijn. Ook vind ik
Norris wel een sympathieke vent (ondanks dat broccoli kapsels promoot). Als Hamilton in de Ferrari kampioen zou worden zou dat natuurlijk op prachtige wijze de “goat” discussie afsluiten, maar die is te ver over z’n top. Sainz en Williams verdienen het ook, Sainz bij Red Bull en Ferrari gewieberd terwijl hij bij de beste vijf in de F1 hoort.
Schijnt dat dit ook weer onderzocht is en niet waar. Maar kan er naast zitten, dacht het gelezen te hebben. Ze doen wel iets slims met de remmen wat andere teams (rb) ook mee bezig zijn nu.
Dat is al onderzocht na de race in Miami en door de fia al bevestigd dat er geen sprake van is. Ze hebben ook nogmaals de reglementen hierover toegelicht dat het niet toegestaan is. Er gaat geen diskwalificatie of puntenaftrek of andere straf komen.
Rosberg, Nico was wel scherp in zijn observaties wanneer Norris, Lando net naast de ideale racelijn zat of de apex miste. Piastri, Oscar is officieel toegetreden tot de Verstappen, Max divisie. Militaire Echelon noemt het Tier 1. De 2de Red Bull Racing auto is vervloekt en Horner, Christian zal een officieel verzoek in moeten dienen bij Het Vaticaan voor een F1 Exorcisme. Father Merrill is helaas niet meer beschikbaar!
Lance Stroll mist de Grand Prix van Spanje. Dat laat Aston Martin weten in een statement. De Canadees kwalificeerde zich nog op P14 voor de race op zondag, maar komt daarin dus niet in actie.
Het team uit Silverstone laat het volgende weten. “In de afgelopen zes weken heeft Lance last gehad van pijn in zijn hand en pols. Zijn medisch adviseur denkt dat dit verband houdt met de ingreep die hij in 2023 onderging.” Daarbij lijkt het team te verwijzen naar een fietsongeluk dat Stroll begin 2023 had, waardoor hij zijn beide polsen brak.
“Als gevolg hiervan heeft zijn medische team bevestigd dat hij morgen niet zal racen. Hij zal een procedure ondergaan om deze problemen te verhelpen, voordat hij zich richt op zijn herstel.”
Daardoor zal Aston Martin maar met één coureur deelnemen aan de Grand Prix van Spanje, namelijk Fernando Alonso. De Spanjaard start zijn thuisrace vanaf P10.
Bron:racingnews365
Dit gaat weer een hele saaie race worden waarbij de 2 McLarens met een halve minuut voorsprong op Max over de streep rijden
Dat zijn toch juist de mooiste races;) Eindelijk is er concurrentie en strijd in de F1. Het word tijd dat Mercedes en Ferrari zich ook in de top gaat melden.