
Zo maken ze ze niet meer. Deze dikke BMW 5-Serie is bijna miljonair, jongus. En dat terwijl veel kilometers zijn afgelegd bij -30 graden celsius en kouder. Brrrrr…
Vroeger was het heel simpel voor de betere liefhebber van dik Duits. Wilde je keihard door de bocht scheuren, bumperkleven en de dubbele koplampen laten vlammen tegen brave huismoeders die niet aan de kant gingen, kocht je een BMW. Als je gezapig en comfortabel kilometers wilde vreten, kocht je een Mercedes. BMW’s waren met drie ton meestal wel klaar, mogelijk mede vanwege de rijstijl van de gemiddelde bestuurder. Mercs daarentegen, kachelden langer door dan de gemiddelde bestuurder. Fameus waren de schildjes die Mercedes gaf aan bestuurders die enorme kilometerstanden behaalden met hun W123 of W124.

Vanaf medio jaren ’90 is dit al niet meer zo. Vooral overigens omdat Mercedes geen auto’s meer voor de eeuwigheid maakt. Maar ook omdat de generatie BMW’s die bestond uit de E46, E39 en E38 episch goed was. Mits je de juiste motor had, netjes onderhoud pleegde en je niet dagelijks twee zwarte katten onder vijf ladders door achtervolgt.

Hoe extreem goed de E39 was blijkt wel uit dit exemplaar verkocht in Finland. Het is een 523i uit het eerste volle bouwjaar, namelijk 1996. Onder de kap huist een indirect ingespoten zes-in-lijn met een inhoud van 2.5 liter. Eerste en huidig eigenaar Juha Bäckmand kocht de auto bijna dertig jaar geleden nieuw. Hij had duidelijk goede smaak, gezien de velgkeuze en de kleur Glaciersilber. Hoewel de matchende groenige bekleding binnen misschien er net een beetje over is.

Na bijna een miljoen kilometer, heeft de auto nog de originele motor, de originele bak en het originele interieur. Qualität. Premium. BMW Classic maakt er uiteraard het meeste van op de gramz. Het is ook niet alsof de BMW het makkelijkste leven heeft gehad. Hoewel de servicebeurten altijd netjes zijn uitgevoerd, leeft de auto in Finland. De laagste temperatuur die Juha gezien heeft op het dashboard is minus 37,5 graden Celsius. De koudetest is dus met succes afgerond. Of zou de BMW zelfs geholpen zijn door deze cryopreservatie?





Nog steeds wel een mooi model, althans hij wordt mooi oud !
Worden nog steeds mooi oud, beste generatie 5-serie/ M5 ondanks dat modernere M5s sneller zijn.
Dit is pas duurzaam. Geweldige prestatie van de auto èn diens eigenaar.
Mooi dat hij de miljoen aan tikt en erg knap met de originele motor en alles. De kleur is niet bepaald bijzonder.
Totdat je hem in het echt ziet. We hadden ooit een 530d in die kleur, die werd met het jaar mooier!
Die kleur werd niet mooier, jij werd ouder… Als je ouder wordt dan verandert je smaak. Dat kan twee kanten op, of het moet steeds heftiger of je vindt grijs de mooiste kleur op de planeet. Jij hoort bij de tweede groep.
Een oude vertrouwde! Ik ben eens met een e39 520i m52 met 370xxx km probleemloos op en neer naar Sardinië gekacheld.. stoffen bekleding met stoelverwarming en een glazen schuifkanteldakje. Cosmosschwarz 303. Goeie ouwe tijd!
Moet ik nou toegeven dat ik oud ben.. Die E39 blijft een schot in de roos voor me!
Tijdloos mooi. Geen opvolger die ook maar in de schaduw kan staan.
wmb kunnen de f10 en g30 wel in de schaduw staan. Niet in de spotlight, maar wel in de schaduw. De E34 is stiekem nog mooier, maar goed, die kwam er uiteraard voor.
Wat lijkt me dat gaaf! Nieuwe behoorlijk dikke auto kopen en er zelf 30 jaar en vele honderdduizenden kilometers mee rijden! Helaas is dat niet meer mogelijk, want geen normale auto van vandaag gaat 30 jaar vermoedelijk. De G31 is pas 5, tot nu toe 125.000km trouw en probleemloos, ben benieuwd of we de 10 samen halen
Voor zijn tijd misschien hoge kmstand, maar de ev van nu maakt gehakt van de cijfers. Verder mooie auto niks mis mee.
Ik betwijfel of de accu’s zo lang meegaan en als ze stuk gaan of ze dan nog vervangen worden na 10/15/20 jaar. Dat de motor(en) het uithouden geloof ik opzich nog wel.
Er zal vast een accu zijn die een miljoen kilometers gaat halen maar de meeste zullen dat niet doen. Net als de BMW E39.
Zou mooi zijn als je gelijk hebt, voorlopig spreek je voor je beurt want we moeten het allemaal nog gaan meemaken…
Hier reed jaren geleden een diepblauwe M5 van die generatie rond.
Was pure porno als die gas gaf.
Echt het perfecte totaal plaatje