Kwalificatiecrash Bahrein was Max z’n schuld

Auteur: , 50 Reacties
Nog voor de Q1-crash

Red Bull gaf Max geen vleugels...

Door het incident met Verstappen en Hamilton, zou je bijna een ander belangrijk gespreksonderwerp van de GP van Bahrein vergeten. Hiermee bedoelen we de flinke klapper die Max maakte tijdens de kwalificatie op zaterdag. Volgens Verstappen was het de schuld van de aandrijving. Bij het uitaccelereren zou de achteras zomaar 150 pk extra te verwerken krijgen. Dit blijkt echter helemaal niet waar te zijn. Verstappen jokte!

Volgens de Limburger zou de crash dus in eerste instantie te wijten zijn aan een onverwachte vermogensboost. Vandaag blijkt dat het gewoon de schuld van Verstappen zelf was, zo zegt Horner tegen Autosport. Volgens de teambaas van Red Bull was er geen sprake van mechanische problemen. De crash in Q1 werd veroorzaakt, doordat hij het gaspedaal ingetrapt hield nadat hij over de kerbstone sprong. Christian Horner denkt dat hierdoor een schommeling in het pedaal ontstond. Kortom: Max bleef zelf gas geven! Tevens benadrukt de RB-chef dat het gaspedaal niet vastzat of iets dergelijks.

Ook de grote baas van Renault Sport had er wat over te zeggen. Cyril Abiteboul en zijn team hebben onderzoek verricht, maar zonder iets opmerkelijks gevonden te hebben. In het interview zei hij:

The engine has done exactly what the throttle was asking, it was very clear. It’s a determinist thing – cause and consequence, when you press on the throttle, something is happening to the engine. The engine has reacted in exactly the same way that it was supposed to react.

Naast de meest invloedrijke mannen bij Renault, deed ook Nico Hülkenberg zijn zegje. Feitelijk rijdt hij met dezelfde krachtbron als Max en was dan ook, op z’n zachtst gezegd, verbaasd over de uitspraken van hem. Volgens de Hulk is die 150 pk extra simpelweg onmogelijk, lees zelf maar:

I would like to know where the 150 horsepowers are coming from. Does he have a party mode as well? I haven’t experienced that. It doesn’t change from one lap to another. Let me put it like this – that’s Greek to me.

Kort samengevat: Bahrein is voor Max een weekend om heel snel te vergeten. In dit geval was dat wel (weer) z’n eigen schuld.



50 reacties

Misschien niet de meest handige opmerking… maar zullen we al het gezeik van Bahrein nu eens achter ons laten? Genoeg over gesproken, op naar China!
@gertjan2012: Bij mij thuis heet dat gewoon liegen en verbaasd het mij dat ze hem er zo mee naar buiten laten komen. Tenzij RB de relatie met Renault nu niet teveel op de proef wil stellen, tot ze zekerheid hebben dat die Honda blokken 7-10 races heel blijven. En inderdaad weer door naar China! Twee keer P5. Op naar Quali.
@gertjan2012: ik vind het wel grappig dat de oranje brillen nu horen dat hun guru, de grote onfeilbare Maximus, zoals de andere coureurs al aangaven, gewoon uit zijn nek liep te kletsen.
@mashell: Geloofde jij dat 150pk verhaal dan wel ? Vond het meteen als een broodje aap klinken … zelfs toen het team het initieel bevestigde. Want: hoe dan ?!?!
@dawwg: Het hoe dan lijkt me niet zo moeilijk. Je trapt het gaspedaal een beetje in en door een softewarefout komt er 150pk meer op de wielen dan je verwacht bij deze pedaal stand. Maar dat was nu dus niet het geval.
@mashell: Eens, maar de echte F1 weet wel beter… Ik reken mijzelf daartoe en vind het jammer dat alles zo uitvergroot wordt in de pers. Net als dat geleuter met dat hij wel of niet Hamilton had moeten inhalen, het gedoe met het dickhead , en het handen schudden. Bahrein is voorbij , focus op de komende race.
@mashell: maar ondertussen kan Vettel niets fout doen bij je hè, dus jouw bril is niet oranje maar geel rood en vooral gitzwart.
‘Flinke klapper’? Kijk Kubica eens terug in Canada…dàt was pas een flinke klapper!😂
@skinnybmw: ik kan me nog een race herinneren waarin een Jordan of een Williams zo hard rechtdoor schoot dat hij doormidden brak. Ik denk met Ralf Schumacher maar het is allemaal erg lang geleden 😊 Dat was ook een goeie klap!
@gulli: Melbourne 1996 met Martin Brundle achter het stuur?

https://youtu.be/mQjXkfqYWoo
@sportevo: Yes dat is hem! Ik had iig Jordan goed 😋 Echt bizar hoeveel sterker de auto’s tegenwoordig zijn. Op zich is het ook al wel 22 jaar geleden, kan er iets mee te maken hebben…
@gulli: wel gewoon in de reserve auto springen en bij de restart er weer bij zijn!
@dappers: Ja, ik kan er ook nog wel een paar opnoemen inderdaad: Hakkinen Adelaide 1996, Zonta en Villeneuve Spa 1999, Villeneuve Melbourne 2001, Burti Spa 2001 en recent de fatale van Bianchi…en dan die touché van Max een ‘flinke’ klapper noemen.
@skinnybmw: Oh, vergeet Barrichello Imola 1994 niet…damn, die was ook hard. En die van Ratzenberger hetzelfde weekend…
@gulli: Was de crash, waarop M. Schumacher vroeg of alles oke met zijn broertje?
@dailydriver: het was Martin Brundle…al genoemd hier boven.
Zal wel geen bewuste miscommunicatie geweest zijn. Hij weet ook wel dat alles geregistreerd wordt. Niemand is perfect en iedereen maakt fouten. Belangrijkste is focus terugvinden en leren uit je fouten.
@leaper035t: Het lijkt mij ook geen bewussie. Vooral omdat Robert Doornbos hetzelfde verhaal als Max vertelde, nog voordat Max uberhaupt met de media had gesproken. Ik vermoed dat Red Bull dat gewoon echt dacht, en pas na later onderzoek erachter kwam dat het toch echt niet aan Renault lag
Die gozer bakt er niks van joh.
@viezefreddyw: daarom wil ieder team hem graag hebben…
@roadster1976: en omdat ieder ander team hem graag will hebben heeft hij ook een langdurig contract met Red Bull getekend… Zodat hij niet kan overstappen en niet telkens de andere teams in zijn voicemail heeft staan.
@mashell: precies! 💪
@mashell: Voor die €30.000.000 zou ik ook niet weg willen. Das best grappig, hij bakt er niks van een beurt daar nog een bak geld voor ook. Wat zal Max een lol hebben als hij hier op autoblog al deze berichten aan het lezen is…
@roadster1976: Snap jij dat nou?
Zeg niet dat ik het jullie niet verteld heb 😬.
@jaapiyo: wil je nu een sticker?
@jprc: nee, maar wel recsept!!1
@jaapiyo: graag voor een appel (kruimel)taart
@jaapiyo: Dan wordt het tijd voor een rectificatie, aangezien horner zojuist voor de camera bij Ziggo heeft gezegd dat het toch echt niet de schuld was van onze max. Iets met een (agressief) schakelprobleem en dus niet zozeer het rechtervoetje van max..
Valt me op,

In australie was het niet max zn schuld, in bahrein al 2 keer niet. Ik vind t allemaal maar raar dat het zo naar buiten gebracht wordt.
Nog even en geen topteam wil hem nog hebben.

Het is nooit zijn schuld, maar altijd vallen de brokken bij hem in de buurt. Soms wat meer als toeval is mijn mening.

Dit jaar geen kampioen met de RB-zeepkist, en als hij zijn rijstijl niet aanpast zal het de andere jaren ook best moeilijk worden.
Kan me voorstellen dat het zo gevoeld heeft. Als hij met de wielen los nog steeds plankgas had geeft dat natuurlijk wel een extra zetje als je neerkomt. Maar zeg dan gewoon dat je nog moet analyseren waar het aan lag ipv meteen de auto de schuld te geven. Not handy.
Telemetrie is a b*tch!!
Ach, alle toppers hebben hun wagens weleens vol in de hekken gereden tijdens een kwalificatie. Overkomt dus de besten. Het zou de betrokken echter wel sieren als ze gewoon eerlijk zouden zijn over de oorzaak.
Feit blijft dat of het nu wel of niet door Max zijn voetje op een trillend pedaal ( zwetsverhaal) kwam, dat de software dit nooit mag laten gebeuren bij een bijna rechte stuurstand in de 5e!! versnelling. Dan is er toch echt wel sprake van een foute gasrespons.
@aapuitdemouw: trap de koppeling van je auto eens in terwijl jr de voet op het pedaal houdt. De weerstand is weg, dus je maakt ineens veel meer toeren.
@peug206: ja en daardoor ga je spinnen? Bij een normale auto is dan de hele aandrijving weg dus schuiven ga je dan zeker niet. (Nat wegdek uitgezonderd))datrhaal gaat niet op. En zeker niet bij een F1 auto waarbij alles via electronica loopt.
@aapuitdemouw: pak een auto met meer dan die 90pk diesel… en het moment dat zijn banden na het opspringen terugkomen op de baan, is het moment dat je clurchdumpt. In 1x een vermogensafgifte die hoger is dan wanneer voordat je de koppeling intrapte, met dezelfde stand van het pedaal.
@peug206: heb jij de beelden bekeken? Hij reed op een vlakke kerb. Geloof me er is iets wat Renault en RB niet open en bloot willen hebben. Anders zouden ze er nooit zo over doorzeuren. Beetje een Hamiltontje.
@aapuitdemouw: ach ja joh. Jij weet meer dan alle data. Succes met dromen!
@peug206: Formule 1 café gekeken? Ik ben dus niet de enige “dromer” die Horners uitleg naar het rijk der fabelen verwijst.
@aapuitdemouw: ik heb de beelden bekeken, ik heb de kwalificatie gekeken, ik heb de race gekeken. En ik blijf erbij dat het max zn fout was. En het f1 cafe? Kunnen ze net zo goed max café noemen… Top tip voor je volgende race zou sky kunnen zijn, hebben ze tenminste nog enigzins neutraal en objectief commentaar.
@peug206: owja Sky … Natuurlijk…. Had je gehoord hoe verbaasd ze daar waren over de trackpositie en dit type crash. Bijna onmogelijk om daar eraf te gaan. Vandaar ook dat daar geen extra runoff area is. Kijk het anders nog even terug. En luister vooral even goed naar ze http://www.skysports.com/watch/video/sports/f1/11321137/verstappen-crashes-out
@aapuitdemouw: de aap komt nu echt uit de mouw: jij bent Jos, sophie of victoria. Dat kan niet anders.
Laten we hopen dat Max zich na de afgelopen twee misperen aankomend weekend wel positief laat zien
Ik vond het al een raar verhaal maar RB kwam toen ook met diezelfde verklaring toch?
*devils advocate*

Het zagen aan de poten van Maximilianus Verstappen is begonnen. Nog 5 Kvyat acties en hij wordt uit de auto gezet voor Gasly :P
Ik weet niet wat ik interessanter vind: de opeenstapeling van stof boven op de kast, of het eeuwigdurende gejammer in de F1. Moeilijk, moeilijk..
Heiligschennis dit Autoblog, hoe durven jullie?
Eerlijk waar, ik probeer commentaren vol leedvermaak te allen tijden te vermijden maar op deze manier maakt Max dat niet gemakkelijk.
En daar is ie dan. Horner geeft aan dat zijn verklaring verkeerd vertaald is en dat het zeker NIET Max zijn schuld was. Kom er maar weer in azijnzeikers

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).