Dit zijn de (minst) schone merken in Europa

Auteur: , 31 Reacties

En wie staat er weer bovenaan?!

Hybride Cayenne in parkeergarage

Jato kun je kennen of je hebt er nooit van gehoord. Wie ze kent, herinnert zich wellicht een aantal interessante onderzoeken. Zo schreven we eerder al over de nieuwe testmethodes en de bestverkochte auto’s binnen de Europese grenzen. Vandaag hebben we er weer eentje voor jullie. Want wat zijn volgens de Britten de meest schone en minst schone autofabrikanten, die binnen Europa hun modellen verkopen?

Op nummer 1 vinden we (hoe kan het ook anders) Tesla! De gemiddelde CO2-uitstoot, berekend over het modellengamma, is 0,0 gram per km. Niet echt verrassend. Des te leuker is het om de rest van de onderstaande Top 50 te bestuderen. En wat blijkt? Vier van de zeven automerken, die zich in de meest schone categorie (90-110 g/km) vallen, zijn van Franse afkomst. Dit zijn Peugeot, DS, Citroën en Renault. Al moet erbij gezegd worden, dat ze hoogstens viercilinder motoren aanbieden.

Jato onderzoekje

De tweede categorie (110-130 g/km) telt de meeste fabrikanten. Hierin valt op dat vooral de niet-hybride merken hoger in het lijstje staan, dan automakers met hybrides in huis. Het mooiste voorbeeld is Lexus. Ook BMW, Mercedes en Volvo heb een hoger gemiddelde CO2-emissie, ondanks de plug-in hybrids en EV’s die ze hebben. Hoogstwaarschijnlijk is dit te danken aan de M’s en AMG’s, die te enthousiast omspringen met de uitstoot van CO2. Merken boven de genoemde premiums bouwen over het algemeen kleinere modellen, wat resulteert in een lagere uitstoot.

In categorie nummer 3 (130-160 g/km) vinden we meer de buitenbeentjes van de autowereld. Enkele voorbeelden zijn Infiniti, SsangYong en Subaru. De allerlaatste ‘uitstootklasse’ (+160 g/km) bestaat vooral uit exclusieve en exotische merken, zoals Maserati, Lotus, McLaren en Ferrari. Helemaal onderaan vinden we Rolls-Royce, de minst milieuvriendelijke autofabrikant!

Jato onderzoekje

Jato onderzocht niet alleen de huidige stand van zaken. Ook de CO2-cijfers van 2016 zijn erbij gepakt, en wat bleek? Merken als Aston Martin, Bentley, McLaren en Porsche hebben in 2017 de grootste stap voorwaarts gemaakt, als het gaat om CO2-vermindering. Echter zullen we qua prijsstelling hier niets van gaan merken. De nieuwe WLTP-test gaat de minder strenge NEDC-testcyclus vervangen. Door de nieuwe testnorm krijgt men een realistischer beeld van de CO2-emissie, wat weer invloed heeft op de prijs. Kijk maar naar de prijskaartje van de BMW X4 en Audi A6!



31 reacties

0,0 gram per km is een farce.
@db87: dat is toch echt wat je meet als je een tester aan de “uitlaat” hangt. Dat Rutte en co zo dom zijn geweest in Nederland nog vergunningen af te geven voor vieze kolencentrales dat kun je Tesla niet aanrekenen.
@mashell: Je kunt jezelf natuurlijk afhankelijk laten maken van o.a. Rusland, vooral in deze tijden slim..
@lekkaah: yup, laten we de kraan in Groningen maar weer openzetten. Oh en groene stroom? Dat is naar ik laatst hoorde van iemand van liandon slechts 10% van de benodigde energie…
@peug206: Groene stroom bestaat niet!
@dennisvingen97:
Groene stroom uit het stopcontact is geen groene stroom. Het is een mengsel van stroom uit verschillende bronnen, waaronder ook die van fossiel-gestookte elektriciteitscentrales.

Groene stroom is meestal nep. Het betekent niet meer dan dat de leverancier groene stroomcertificaten in het buitenland heeft gekocht. Dat betekent dat er geen extra groene stroom wordt opgewekt. De stroom is alleen maar groen op papier. Als je al die certificaten wegstreept, zie je dat maar 21% van die stroom, groene stroom is.

Schok 3: Niet alle energie is elektriciteit. Als je het over klimaat hebt, dan moet je niet alleen naar elektriciteit kijken, maar naar alle energie, dan blijkt dat maar 6% van alle energie die we in Nederland gebruiken groen is.

Groene energie komt meestal niet van zon en wind. Het grootste deel van de groen stroom wordt opgewekt door het verbranden van biomassa. Daarbij komt CO2 vrij, maar de gedachte er achter is dat die weer wordt opgenomen door nieuwe plantengroei. Het probleem is alleen dat het bos erg langzaam groeit en het verbranden van biomassa erg snel gaat.

Biomassa is helemaal niet zo duurzaam. We verschepen bossen uit Amerika met diesel naar Europa om hier te verbranden, omdat het officieel meetelt als duurzame energie. Dat is heel raar. Maar voormalig minister Kamp kan ons uitleggen waarom biomassa toch 100% duurzaam is.

Na aftrek van alle genoemde franje blijft onder de streep maar 2,2% groene energie over. En het gekke is dat het kabinet in 2020 op 14% duurzame energie moet zitten. Dus over 2 jaar! Maar het beleid is niet meer dan via boekhoudkundige trucs en het opfikken van Amerikaanse bossen op papier het klimaat redden.
@dennisvingen97: Zondag met Lubach gekeken? En inderdaad groene energie is een farce.
@peug206: Ik kom uit Groningen, aan de rand van het aardbevingsgebied. Desondanks ben ik tegen het totaal stoppen met de gaswinning. Een veel beter plan is om het er op een veel langzamer tempo uit te blijven halen TERWIJL iedereen met schade ruimhartig, snel en zonder gedonder gecompenseerd worden.

Dit scheelt een hoop gedoe over wie wat moet betalen en zorgt er daarnaast voor dat we niet te afhankelijk worden van het buitenland wat betreft energie. Ook worden huishoudens dan minder abrupt voor grote investeringen geplaatst als gasgestookte installaties vervangen moeten worden.

Een stevig beleid om ondertussen op schonere energie over te gaan zou ondertussen ingezet moeten worden.
Geld maakt alles makkelijker en gas is nu eenmaal geld.

Jammer genoeg hebben onze regeringen, met Rutte voorop en de NAM de mensen hier zo lang aan het lijntje gehouden dat er van de slachtoffers weinig redelijkheid te verwachten zal zijn.
@mashell: niet alleen de opwekking van energie, heel TCO zouden ze moeten uitdrukken in Co²/km. Daar scoort een Tesla niet zo goed als je zou denken. Vergelijkingstest wees zelf uit dat een kleine stadswagen beter scoort…. Nu kan je zeggen: je vergelijkt appels met peren, maar die Tesla wordt gesubsidieerd, die kleine wagen niet…
@boomhauwer: de Tesla wordt niet gesubsidieerd, die krijgt vrijstellingen. En nee, dat is niet hetzelfde. Zet tegenover die Tesla eens een andere 5m lange auto met een vergelijkbaar vermogen. Hoe scoort die? Een accu is een smerig chemisch product (als dat geen reden is voor een smartphone belasting…) maar nog redelijk goed recyclebaar.
@mashell: probleem met Nederlanders is dat ze denken dat heel de wereld dezelfde regels hebben. In heel wat landen wordt een Tesla gesubsidieerd,hetzij met weglaten van vekreersbelastingen of aankoop premie. En je begrijpt duidelijk het punt niet, waarom zou een luxeauto dit voordeel krijgen en een kleine auto niet, als je weet dat die kleine auto minder vervuilend is gezien over de hele levensduur.
@db87: Qua uitstoot hebben ze helemaal gelijk. Maar qua grondstofdelving en recycling zijn accu’s om te janken…
@db87: Nah. Het wordt gemeten aan de uitlaat en dat klopt in het geval van Tesla gewoon. Dat de ecologische voetafdruk van een Tesla een heel ander beeld schetst is in dit verhaal niet relevant. Al moet ik wel zeggen dat ik razend benieuwd ben naar hoe de merken scoren als het hele proces, van grondstof tot auto tot recycling wordt meegewogen.
@Edge: dan zitten ze allemaal in de hoogste categorie
@lekkerlinksrijden: kortom, de levensduur van je voertuig (en dus niet MASSAAL in een paar jaar overstappen naar “groene” wagens) verlengen is veruit het duurzaamst.
@detroitv8: natuurlijk wel. Het is immers een slijtage product. Door een cyclus te hebben waarin de geprivilegieerden regelmatig een nieuwe auto rijden (koop of lease) en de gebruikten worden gereden door de minder geprivilegieerden heb je een een steeds schoner wagenpark als je steeds schonere nieuwe wagens gaat rijden. Het blijft de snelste manier om het wagen park schoner te maken.
@lekkerlinksrijden: behalve Morgan, met hun half houten auto’s.
@edge: Vergeet dan ook de olieraffinaderijen en olietankers niet :)
Dit merk maakt de mooiste auto’s. Maar dan achterstevoren.
vooral mee blijven huilen met deze onzin over “schone autos”. Halen ze geloofwaardigheid uit. PC-blog. p.s. Voetballers zijn ook veel ongezonder en viezer voor de samenleving, met dat ge-ren de hele dag creeren ze een uitstoot van CO2 wat 3 keer zo hoog is als de gemiddelde bankhanger. De plantjes huilen er van.
Dat er wat aan de uitstoot gebeurt van vervoersmiddelen is goed, zeg ikzelf met een diesel en een 3,5ltr V6 op de oprit. Maar de manier waarop dit gebeurt is totaal krom. Laat de vervuiler daadwerkelijk betalen. Schaf wegenbelasting in en voer km heffing in. Dan raak je de grootste gebruikers tenminste.

Maar de grootste uitstoot bron wordt nauwelijks aangehaald. De veeteelt. Ik ben geen hippie of vegetarier maar dat zou wel eens een veel grotere uitdaging kunnen worden voor moedertje aarde…
@cloverleaf: Km heffing is ook nergens goed voor. Gewoon accijns op de brandstof gooien. Rij je weinig in een zuipschuit betaal je, rij je sportief dan betaal je, rij je veel dan betaal je ook. Rij je veel snelweg dan loont het om een grotere auto te kopen en rij je in de stad dan loont een kleine auto. Eerlijker kan je het echt niet maken. En simpeler ook niet.
@lekbak: dat zal inderdaad helemaal top zijn. Maar dan moet je het zeker europees invoeren. Anders doet de NL overheid niet mee, zeker nu ze ze het gratis geld uit Grunn kwijtraken!
Ik wist niet dat ik het minst schone auto merk rij. Toch maar weer inruilen voor iets schoners.
Ik zie dat Mazda ook in categorie 3 staat. Het gemiddelde verbruik van mijn MX-5 is dan wel exact hetzelfde als de fabrieksopgave, ben benieuwd of dit ook voor de CO2 uitstoot geldt.
@ivomx5: Co2 is direct gerelateerd aan verbruik. Je kunt het een met het ander gewoon berekenen. Dus ja, je stoot dan ook co2tjes uit volgens opgave.
Schoon? Hoezo schoon? CO2 is erg schoon hoor. Leven plantjes zelfs van. Er zit zat troep in auto’s, maar CO2 is niet ‘vuil’. Onjuiste titel dus.
@Maarten123: mee eens. Niemand is nog zeker wat deze CO2 waardes doen op de lange termijn. Daarbij komt nog dat auto’s maar een minimale bijdrage leveren t.o.v. bijvoorbeeld de oceanen zelf.
Het interesseert me totaal niet hoeveel CO2 mijn auto uitstoot en ook niet hoeveel de autofabrikanten uitstoten…
Mooi om te zien dat bij de eerste foto de saaiste bakken bovenaan staan en de leukste onder.
Nu het produktieproces erbij nemen en nogmaals publiceren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).