Kwarttarief LPG en diesel-klassiekers gaat niet door

Auteur: , 97 Reacties

Er komt geen overgangsregeling voor diesel- en lpg-voertuigen die tussen de 26 en 40 jaar oud zijn. Staatssecretaris Weekers heeft de centen namelijk hard nodig (om weg te geven aan Bulgaarse toeslagenfraudeurs).

Jij bent het haasje, 280SL.

Eind april kwam er een akkoord tussen alle betrokken partijen inzake het conflict over wel of geen MRB-vrijstelling voor oldtimers/klassiekers. Hierin werd besloten dat er voor benzinemodellen in eerdergenoemde categorie een kwarttarief komt, maar voor auto’s op een andere brandstof niet.

SP-kamerlid Bashir probeerde het tij nog te keren voor zijn dieselende vrienden/familieleden/achterban door een motie in te dienen die de regels gelijk moest trekken, maar helaas: deze werd vandaag keihard weggestempt (punt 5, PDF).

Als je dus een Mercedes 190D uit 1984 rijdt, of bovenstaande 280SL uit 1981 op LPG, dan moet je per 1 januari 2014 gewoon de volle mep aan mrb betalen. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.



97 reacties

Oke, dus er komt nu bovenop de kosten die ik heb maximaal 120 euro per jaar aan MRB. Niet ideaal, maar dit is nog te overzien!
@matthisl: Dat kwarttarief van maximaal 120 euro per jaar geldt alleen als je in de wintermaanden niet rijdt (december t/m februari).
@carsper: Voor geen goud dat ik mijn lieve schatje door de pekel laat rijden! ;)
Dat kon hij toch zelf ook wel zien aankomen hoop ik..
Oke, heeft op mij geen invloed alles is van voor 73 bij ons.
Ondanks dat ik ook erg moet wennen aan het idee dat oldtimerbezitters straks wegenbelasting moeten betalen vind ik het zo erg nog niet. Zelfs als je 4 oldtimers bezit en met maar één ook de overige 3 maanden rijdt, zit je nog steeds slechts te kijken naar de wegenbelasting die de gemiddelde middenklasser per jaar kost. Het valt (kijkend naar alleen de wegenbelasting) dus heel erg mee. Bovendien zal ik zelf nooit een oldtimer onder de 40 jaar oud kopen omdat de auto die ik dan zou willen hebben uit 1972 moet komen.
@ej20g: alleen de echte liefhebbers met een zware diesel (denk Defender, denk Land cruiser) zijn zwaar de klos. En het grote nadeel is dat auto’s van na 87 bijna nooit meer behouden zullen blijven, 40 jaar is te lang, te veel auto’s zullen verdwijnen nog voordat ze goed en wel klassieker zijn.
@undifined1: ben ik het volledig mee eens. En dat is gewoon heel erg jamner want er bestaan échte pareltjes vanaf 1987.
@ej20g:
één uitzondering die de 40 nog wel zal halen: Volvo 940.
@undifined1: wat te denken van die mensen die een nieuwe Gklasse op een oud Gklasse onderstel hebben laten overzetten.. Die zijn nu flink de klos!
@undifined1: Tja, ambtenaren maken meer kapot dan je lief is.

De meeste mensen die een auto uit ’87 rijden zijn de echte liefhebbers. Het aantal dieselende oldtimers wat ik dagelijks op de weg tegen kom is te laag voor deze belachelijke ophef! Het hele geleuter heeft al weer 2 jaar opbrengst gekost en de echte liefhebber is weer de dupe.

Laat ze maar bezuinigen op kunst en ander gesubsidieerd ‘vermaak’.

Ik wordt steeds beroerder in dit land. Wat een betutteling. Als je niet denkt zoals de grijze massa wordt je gewoon even uitgekleed, worden je hobbies je ontnomen, en alles wat je leuk vind je afgenomen. Iets van vrijheid en tolerantie? Vast wel, maar niet in NL!
En terecht, met een klassieker rijdt je niet veel en je houdt hem origineel.
@jrk68: maar het probleem is dat klassiekers die weinig rijden op diesel gewoon de sigaar zijn.
* (denkt bij zichzelf) Die heb ik eerder gezien!
* (realiseert ineens) oh wacht, die heb ik eind februari gespot!
Voor de info over de Mercedes:
Na navraag bij de politie blijkt; wegenbelasting wordt gewoon betaald. niet als gestolen opgegeven. dus politie kon ook niks eraan doen. hij staat er nog altijd zo bij, maar nu met wat meer begroeiing erom heen, en er wordt nog steeds niks mee gedaan.
En dat terwijl lpg juist milieuvriendelijker is dan benzine.
Maar ja, dat levert de staat natuurlijk niet genoeg op.
@carsper: Vervelende is wel dat het milieu er te pas en te onpas bij wordt gehaald als argument terwijl dit natuurlijk niet te reden is om deze regeling te treffen. Glashard liegen in het gezicht van je kiezers… Yeah politics
@matthisl: De regeling wordt getroffen omdat er misbruik van werd gemaakt. De mrb-vrijstelling is een tegemoetkoming voor klassiekerliefhebbers die hun auto’s hobbymatig rijden en weinig kilometers maken. Dat is dus een ander slag mensen dan het volk dat dagelijks op de weg zit in oude diesel-Mercedessen. Een achteraf ingebouwde lpg-installatie hoort niet in een klassieker en is dus ook niet onderdeel van de hobby om een stukje cultureel erfgoed te onderhouden. Ik ben het dus wel eens met de maatregel. Dat de hele motorrijtuigenbelasting verder nogal onrechtvaardig in elkaar zit doet niets af aan het feit dat er sprake was van ongelijkheid tussen automobilisten in nieuwe auto’s die wel mrb betaalden en rijders van oude diesels die het niet deden.
@Femme: Ja klopt, maar daarnaast hebben we ook vaak genoeg berichten van groenlinks moeten aanhoren over dat het wel 10% van de landelijke uitstoot was (weet niet of ze echt 10 hebben gezegd hoor maar kan me herinneren dat dit een cijfer was wat totaal uit de duim was gezogen.) en dat dit ook als argument werd gebruikt om een aangepaste regeling (lees: iedereen betalen) door te drukken. Feit blijft dat iedereen moet betalen. Liefhebber of niet. De een wat meer dan de ander, maar hoe dan ook, betalen. De ongelijkheid wordt dus bestreidt met ongelijkheid. Ofzo.
@Femme: Ooh achteraf ingebouwde lpg installatie hoort niet thuis in klassiekers? Onze kever(68) heeft in de 80er jaren een lpgtje gekregen, omdat er dagelijks mee werd gereden, tegenwoordig is het wel handig lekker goedkoop rijden op bijna dagelijks basis
@toeter11: en ik kan je zeggen wij zijn volledig liefhebbers, originelen nederlands kever heeft mijn opa nieuw gekocht.
@Femme: Er is geen enkele sprake van misbruik! De wet staat dit toe tot op heden en is er dus geen sprake van onwettig of misbruik maken van. De wetgever werkt niet met termen als “daar is dit eigenlijk niet voor bedoeld” of als “tegemoetkoming aan klassieker liefhebbers.” Wet is wet.

Het doel van deze wetswijziging is niet omdat er een “probleem” is met een paar promille van ons nationale wagenpark of het milieu, het is simpelweg geld naar de schatkist. Dat het onder een drogreden verkocht moet worden aan het grote publiek is een andere zaak.

Dat het grote publiek dan ook nog achter deze actie gaat staan bevreemd mij dan ook zeer.

Kwartje van Kok anyone?
@disco3hse: Juridisch is er inderdaad geen sprake van misbruik maar het is duidelijk niet in geest met de wet dat oude diesel-Mercedessen, velen die recent werden geïmporteerd, dagelijks worden gebruikt vanwege de mrb-vrijstelling. De vrijstelling is bedoeld voor liefhebbers die incidenteel met hun klassieker de weg op gaan. Natuurlijk is de maatregel er om de schatkist te spekken. In tijden waarin er bezuinigd moet worden wordt er gekeken waar dat op een rechtvaardige manier gedaan kan worden. Het belasten van nu nog mrb-vrijgestelde klassiekers en youngtimers die voor dagelijks gebruik worden ingezet is er een voorbeeld van.
@Femme: Zolang het juridisch juist is kan er dus geen sprake zijn van misbruik. Het doel van deze wetswijziging is puur economisch ingegeven. Gevolg zal zijn dat vele die nu de financiële gevolgen gaan voelen de betreffende auto schorsen, slopen of exporteren zodat de beoogde financiële resultaten tegenvallen en de wet zijn doel bij lange na niet zal halen. Waarna er weer een “reparatie” zal volgen van de betreffende wet. Want betalen zullen we met zijn allen. Onder welk mom dan ook.

Zoals ook met het importeren en 0% rest BPM bij maximale leeftijdkorting, Maar oh, dit kost toch wel veel dus we passen de wet maar aan naar een 10% rest BPM als 1 van de vele voorbeelden…
@disco3hse: Natuurlijk is deze wetswijziging economisch ingegeven, daar wordt geen geheim van gemaakt. De overheid heeft een begrotingstekort van ruim 16 miljard euro. Dat betekent dat elke Nederlander jaarlijks 1000 euro te weinig bijdraagt aan deze samenleving. Om dat recht te trekken moet de overheid minder doen voor de burger of de burger meer bijdragen. Beide leveren onvrede en gejank op omdat er altijd wel iemand in zijn belangen geschaad wordt.

Als een mrb-vrijgestelde auto wordt geschorst of gesloopt komt daar waarschijnlijk een nieuwere auto voor terug waar wel mrb voor wordt betaald. Dat levert dus meer inkomsten op voor de overheid.
Da’s goed nieuws!

Ik ben zelf ook liefhebber van youngtimers en klassiekers, maar ik zie een groot verschil tussen iemand die een prachtige W124 of E28 rijdt en iemand met een wegrottende 190D of Golf II diesel.

Als iemand enkel een klassieker rijdt vanwege de kosten, zie ik die persoon liever in een nieuwe Picanto. Scheelt in de CO2, hebben jonkies als ik ook nog wat aan de atmosfeer later. Ook als je de energie voor productie meeneemt, trouwens.

Wel jammer voor de LPG-rijders. Maar ja, gelukkig gaat wegenbelasting op gewicht, niet op het aantal cilinders in het vooronder!
@Jochempie: Dude, als we een toename van CO2 in onze atmosfeer hebben, betekent dit eerder dat we ‘meer’ atmosfeer hebben dan minder…

Verders blijkt hier maar weer dat ons landje gerund word door linkse autohaters en onbetrouwbare staatssecretarissen…
@Jochempie: die V8’en met 7 liter inhoud zijn meestal niet de lichtsten….een 2cv op lpg zal de wereld niet kosten idd

Heb er overigens zelf een last van, want rijd op benzine (gastank past niet eens)
@Jochempie:
Slim ventje ben je!
Vele dikke 4×4’s die weinig kilometers rijden op LPG zijn de klos!
Ik zou zo meer als een Pleuro per KM betalen met mijn G, maar dat doe ik maar niet…..LPG er uit en heerlijk op benzine tuffen;-)
Dat ruimt mooi op hier in de straat, stelletje schrapers!
Haal je toch gewoon die LPG-installatie uit die Mercedes en betaal je gewoon max.E120,- per jaar oftewel E10,-/mnd. Volgend jaar betaal ik dubbel zoveel voor m’n nu nog belastingvrije A-label .
Ik zei toch niets over de samenstelling van de atmosfeer? Dude? Wat schone lucht lijkt me alleen wel fijn.

Waarom zijn het in Den Haag trouwens “linkse autohaters” als ze de mensen die enkel om de kosten klassiek rijden meer gaan laten betalen.. De echte liefhebber betaalt voor z’n BENZINE-klassieker slechts het kwarttarief.. Dat is dus zo’n 10 euro per maand voor een MB 190 2.5 benzine, t.o.v. 120 euro per maand voor een 190D! Topdeal als je het mij vraagt.
@Jochempie: Het kromme van de hele regeling zit hem hier in mijn voorbeeld:

Mijn Audi 100 uit 1984 (2,1l 5 cilinder) is voorzien van lpg-installatie (= minder CO2, nagenoeg géén zwaveluitstoot meer) in combinatie met een retro-fit katalysator (= verlaging van NOx uitstoot). Hiermee kan ik, om eens een vergelijk te trekken naar schone, moderne auto’s probleemloos een ‘groen’ Euro 4 vignet krijgen in Duitsland, mocht ik dat willen. Als beloning mag ik straks weer € 105,- per maand gaan afdragen. Of… ik trek de lpg-installatie er uit, win een paar pk’s terug door weer een voorpijp uit één stuk aan het spruitstuk te hangen..et voilá! tientje per maand!
@RRRobert: Waarom zou jou klassieker op LPG minder hoeven kosten in de wegenbelasting dan een moderne auto op LPG? Volgens mij gaat het jou erom dat een LPG-auto überhaupt minder aan wegenbelasting zou moeten kosten.

Maar ja, dat is een heel andere vraag..
@Jochempie: Omdat de hele regeling (wetswijziging nr. 3 in 4 jaar tijd…) wordt gepresenteerd onder de vlag van ‘een beter milieu’…
@Jochempie: Zout op man, met je echte liefhebbers rijden benzineklassiekers. Als je een ouwe amerikaan met een bigblock bezit, dan baal je hier goed van.
Natuurlijk zie ik ook graag al die foeilelijke murkenwrakken en die zogenaamde klassiekers als ouwe Peugeot 504’s en Citroën GS’sen die enkel voor de belastingvrijheid worden gereden, verdwijnen maar als jij serieus denkt dat politiek Den Haag dit voor ons doet i.p.v. voor de centen, dan raad ik je toch ‘ns een nieuwe bril aan.
Als ik naar mijn eigen youngtimer kijk(die over drie jaar 25 word) dan ben ik er helemaal niet blij mee dat ik, om in het lagere klassiekertarief te vallen, in de drie wintermaanden niet mee mag rijden. Dan doet ie het juist hartstikke goed met z’n 4×4…
@lemans96:
En weer een artikel dat gekaapt wordt door een PVVer die zijn politieke frustraties kwijt moet om zijn eigen gebreken maar niet te hoeven zien….

OT: een echte klassiekerliefhebber houdt zijn auto origineel, al loopt die 1 op een emmer.
@jrk68: Zegt de man die geen klassieker bezit en in een zuunig boodschappenkarretje rond rijdt…
@lemans96: Mag ik vragen welke klassieker jij bezit?
@lemans96: zo zijn er ook nog steeds “liefhebbers” die nog steeds beweren dat je als liefhebber een klassieker niet in de winter hoort te rijden in verband met de pekel en het extra gevaar door gladheid. Dat vind ik onzin want als je de auto in de winter gewoon regelmatig afspoelt (ook de onderkant) dan blijft de lak op je klassieker gewoon netjes. Daarnaast kun je met goed opletten het extra gevaar behoorlijk indammen. Klassieker/youngtimer of niet, het blijft een auto en die zijn gemaakt om te rijden, ook in de winter. Mensen die beweren dat ik geen liefhebber ben omdat ik mijn auto straks ook in de winter gebruik mogen van mij twee weken met me omgaan, dan zullen ze denk ik heel anders praten. En dat geldt voor zoveel liefhebbers die in het hokje “geen liefhebber” worden geplaatst.
@lemans96: Ik zie geen aanleiding om op te zouten. Ik ben het met je eens dat een big block Amerikaan op benzine amper te betalen is, t.o.v. op LPG, en dat je als eigenaar van zo’n auto bijna niet anders kunt dan rondrijden met zo’n installatie.

Maar het LPG verhaal is iets heel aparts. Dat is voor de overheid inderdaad puur financieel. Er is geen enkel rationeel argument te verzinnen waarom wegenbelasting voor LPG auto’s hoger of zelfs hetzelfde zou moeten zijn dan voor benzine-auto’s, anders dan het spekken van de staatskas. Het loopt zelfs zo scheef, dat de kleine wegenbelastingvrije gupjes meer schadelijke stoffen uitstoten dan een slurpende LPG-auto. En die kleintjes krijgen vrijstelling van de wegenbelasting (overigens ook over per 1 januari).

Maar ook aan jou stel ik de vraag: waarom zou iemand met een klassieke LPG-auto minder wegenbelasting hoeven betalen dan iemand met een moderne LPG-auto? Dat riekt naar discriminatie: het is namelijk zo voordelig voor iemand met een klassieke LPG-auto om deze te bezitten, dat de moderne middenklasser voor de deur blijft staan als het even kan.
@Jochempie: Daar ga ik met je in mee. Ik heb alleen een broertje dood aan van die conservatieve grijsaards die maar blijven hameren op zoiets als originaliteit en stoer lopen te verkondigen dat je je benzine, ongeacht het verbruik en de asociale hoge brandstofprijzen, moet blijven betalen omdat dat er zogenaamd bij hoort. Dit terwijl dergelijke figuren zelf doorgaans met de meest zuunige boodschappenkarretjes rondkachelen…

Mijn antwoord op jou vraag: Het lijkt me een goed idee om toch klassieke amerikanen in dezes te ontzien. Verbied ze dan inderdaad om tijdens de winter buiten te komen(dat wil je toch niet met zo’n beroerde wegligging) en beknot ze op het aantal gereden kilometers.
Verder staat natuurlijk buiten kijf dat onze (r)overheid veel te hoge belastingen heft op één van de schoonste brandstoffen…
@lemans96:

Je poneert iets wat niet niet des politiek is:
– nadenken over zaken.
– en je erin verdiepen
– godsonmogelijk.

Wat lul je, betalen zul je.
@lemans96:
Laat mijn één GS zien die dagelijks wordt gebruikt! I dare you, I double dare you!
@mgmgb: Er staat er bij ons eentje in de wijk(een break), waar ik dagelijks langs wandel met de hond. Die auto staat er alleen in de avonduren dus dat lijkt me duidelijk.
Mooi, dat zal die knakenrijders leren. En oh oh wat zullen die wagens eind 2014 massaal gedumpt worden. Afrika?
@gearhead: Scheelt weer wat keren de ventilatie uitzetten (als er voor mij weer zo eentje met een roetwalm een inhaalactie probeert te plegen).
@mattraket: Dat is misschien wel de grootste ergernis: je krijgt er nog eens kanker van, die walmers.
@Jochempie: Moderne diesels stoten fijnstof uit, oude diesels roet.
Beide is niet goed, alleen roet wordt door je interieurfilter tegengehouden.
Fijnstof gaat rechtstreeks naar binnen.

En nog nooit een moderne diesel zien schoonblazen als hij de snelweg op scheurt na een lange stadsrit?
@reed: fijnstof is een waarlijk mytisch goedje. Het bestaat alleen als mensen iets negatiefs willen zeggen over diesels, op andere momenten bestaat het gewoon niet.
Wij hebben hier een W124 200D uit 1985 met een ton op de klok staan en hebben hem puur uit liefhebberij om er af en toe een stukje in te rijden. Moeten we nu straks dan gewoon de volle mep aan wegenbelasting gaan betalen? Dan komt er nog eens een waardedaling overheen omdat een auto waarvoor je 1400 euro wegenbelasting per jaar moet betalen een stuk minder goed te slijten is dan een auto die alleen een paar tientjes verzekering kost.
@maartenmercedes: Ja dat moet je dan inderdaad. De reden is, dat hoewel jij zegt dat je er weinig mee rijdt, voor de meeste mensen het zeer verleidelijk is om veel km’s met een wegenbelastingvrije diesel af te leggen.

De waardedaling… tsja.. Als je er een andere klassieker voor wilt terugkopen, heb je er geen last van. Net als met een koophuis..
@Jochempie: Maar als je hem hebt als derde auto en je wilt terug naar een wagenpark van twee auto’s is het wel zuur als je op diverse sites de prijzen enkele duizenden euros ziet dalen als gevolg van afschaffing van de vrijstelling.
@maartenmercedes: First world problem!
@Jochempie: Nee natuurlijk niet, er zijn ergere dingen in het leven. Maar het is wel zonde van het geld…
@Jochempie: totdat je dat ook echt gaat doen, dan valt het vies tegen, niet vooruit te branden, weinig comfort. Dat vergeten alle mensen die alleen zeuren over de vrijstelling en zelf in een nieuwe auto rijden. Uiteindelijk is een oldtimer rijden emotie, het is niet slim en niet rendabel om er dagelijks mee te rijden.
@maartenmercedes: nogal onhandig van je om een diesel te kopen, daar heb je hoogst waarschijnlijk veel teveel voor betaald dus die waardedaling kun je alleen jezelf verwijten. De aanschaf van dezelfde auto met een benzinemotor was denk ik de helft goedkoper geweest omdat al die schrapers die links lieten liggen..
@flippert: Valt mee, het belangrijkste om de waarde van een W124 te bepalen is de staat.
@lemans96: Zoals ik de regeling begrijp moet voor alles jonger als 1-1-1988 de volle mep worden afgedragen tot dat deze 40 jaar zijn.
@slak: Nou, fantastisch. Dat betekend dus dat de staat op mijn auto echt een m-e-g-a winst maakt, zo over die veertig jaar. Ten eerste over de aanschaf, ten tweede over de brandstofbelastingen en ten derde over de wegenbelasting. Pure winst waarvan ze slechts een belachelijk klein deel weer teruggeven aan de automobilist/het verkeersnetwerk.
En dan zijn er nog ladingen dodo’s die dit wel prima vinden of zelfs toejuichen…

Men zou het juist aantrekkelijker moeten maken om een auto zo lang mogelijk te rijden i.p.v. elke 5 a 10 jaar zo’n beetje gedwongen worden om weer een nieuwe te moeten aanschaffen. Men is toch zo gebrand op ‘duurzaamheid’ ?
Weer een fantastisch voorbeeld van rijk rekenen en arm tellen. Die weekers heeft een stel frauderende bulgaren nog niet door, dus ik verwacht ook niet dat ie dit snapt.

Mensen die 190d rijden vanwege de kosten, gaan niet ineens de hoofdprijs betalen, die dumpen hun auto en gaan op de fiets.

Niks extra inkomsten voor de staat, maar een stapel oldtimers op de sloop
@Simpson: Ik denk dat dat wel meevalt, de meeste 190D’s die ik zie rijden op de snelweg. En als je het over dat soort langere ritten hebt, is er maar één alternatief met overzichtelijke kosten: de trein..
@Jochempie: Overzichtelijke kosten? Nog altijd stukken duurder dan met de auto.
@lemans96: De auto is vrijwel altijd ietsje duurder per km, zolang je er in je ééntje in zit.
@Jochempie: Niet zo. Jij gaat er gemakshalve van uit dat de trein je over dezelfde afstand als de auto rijdt en dat gebeurd zeer zelden of nooit. De auto brengt mij letterlijk van deur tot deur, de trein nooit. Ik moet dus altijd nog aansluitend openbaar vervoer gebruiken of fietsen lopen.
Leuk geprobeerd, maar in de werkelijke wereld ligt het toch in het voordeel van de auto.
Fijn…. Tot ziens, heerlijke Amerikanenoldtimers…..
Niet iedere oude auto is automatisch een “klassieker” of “rijdend erfgoed” zoals belangenclubs vaak beweren..
@fit4fun: maar veel wel. Héél veel. Vanaf wanneer is een auto (ouder dan 26 jaar) een klassieker dan?
@ej20g: Interessant:
Ik heb een Citroën 2CV6 van 1990: is dat een klassieker of een oude bak?
Overigens: ben ik eerste en enige eigenaar. Auto is in nieuwstaat en heeft nog geen 40K gewaggeld…..
Oh ja, voor deze wil ik wel belasting betalen hoor;-)
@w460:
2CV=cultstatus=klassieker
oude Mercedes diesel=vreselijk goede auto maar géén klassieker
Alle (bijna) diesels van 26 en ouder gaan straks verdwijnen.
LPG wordt bijna allemaal uitgebouwd.

Dus die hele inkomstenbron gaat er helemaal niet komen.
@reed: precies, rijk rekenen & arm tellen
Ze denken blijkbaar dat er veel mensen zijn die veel rijden met een oude auto, tuurlijk doet niemand dat! Dat is veel duurder dan een nieuwere auto met een beetje mrb.

Vaarwel Land Rovers……..
@maartenmercedes: hobbies kosten geld. Das niet erg toch? Je hebt wel wat over om lekker af en toe rond te toeren? Of ben je per ongeluk zo’n schrale hobbyist?
@gearhead: Maar als de hobby opeens twee maal zoveel geld gaat kosten dan je aanvankelijk dacht is dat wel erg. Of als je er bij het beeindigen van je hobby achter komt dat je investering 2000 euro minder waard is dan een paar maanden voor het besluit is dat ook niet mals…
@maartenmercedes: had je een nieuwe auto gekocht dan was je afschrijving een veelvoud van die 2 mille
Als de mrb tarieven normaal waren in NL, was dit nooit gebeurd, in DE betaal je 70 euro per jaar voor een e46 318, en 400 voor een e65 740d, vergelijk dat eens met de nederlandse tarieven!
@undifined1:
Klopt, Ik betaal 463,- per jaar voor mijn W211 320 CDI Kombi…
Blij dat ik in DLD woon…
Kijken hoe lang deze regeling blijft bestaan. Denk ik de 4e regeling in 4 jaar tijd!
Voer het vignetje in voor de vele D’s, PL’s en B’s die hier rondrijden. Dan kunnen de oldtimers gewoon rustig lage mrb houden. Of kijk wat meer naar Duitsland en maak een eind aan die bpm/mrb/accijns waanzin.
Ben ik blij dat ik exact een jaar geleden een w124 230E heb gekocht ipv een 250D waar tussen twijfelde (ivm oersterke techniek van de 5cilinder). Ik ga dus voor die 3maanden gewoon een starslet, vivio, cinquecento oid aanschaffen en na de winter verkopen. De rest van het jaar rij ik voor een 10tje per maand. Mij hoor je dan alsnog niet klagen (airco, automaat, electric dak etc).
2015 – Nieuw kabinet maakt wetten 2013 ongeldig en valt terug op oude regeling ;)
Ik denk dat de jaguar xj’s en Mk2 icm lpg (40jaar +) het straks héél goed gaan doen!..
Ik ruik handel!
Evenals 40+jaar oude amerikanen op lpg.
Dus sla nu nog je slag, voordat ze straks in aanschafwaarde drastisch zullen stijgen.
Het straatbeeld wordt dus straks alleen maar nóg mooier :)
Vanavond/vannacht het hele Weekers debat gevolgd. Zoals te verwachten: Weekers blijft. Zal nooit zijn gezicht vergeten toen hij voor tweede termijn de kamer te woord stond…..
De arrogantie ten top!
Maar goed, het moet nog door de eerste kamer die naar ik hoop wat meer verstand van zaken en wijsheid heeft!
Ik meen 9.000 arbeidsplaatsen in de branche op de tocht! Gigantische kapitaalvernietiging door waardevermindering van de klassiekers/oldtimers! Dat geld kan dus niet meer in nieuwe huizen en auto’s gestoken worden heer Rutte! Verder is er echt niet over nagedacht (zoals het hele regeerakkoord): waar moeten al die auto’s heen in de wintermaanden? Zoek maar eens een stalling in de Randstad! Ik voorzie een enorme kapitaal vernietiging en uiteindelijk gaat het de regering (en dus ons allemaal) alleen maar geld kosten omdat de op papier behaalde winst teniet gedaan wordt door de er tegenover staande kosten van gederfde inkomsten VPB, BTW etc. met daarbij opgeteld de kosten van faillissementen en WW-uitkeringen!
En met het milieu argument hoeft de regering ook niet aan te komen, aangezien LPG de grootste accijnsverhoging krijgt in dit regeerakkoord!
Over het argument van de wintermaanden is ook al het nodige geschreven en gezegd. Sinterklaas zal weer te paard moeten en in de deze maanden svp niet meer trouwen in een oldtimer. Gala’s vanaf nu in een Prius;-) (noot: genoemde voorbeelden heb ik met oldtimers gedaan)
En ja, alle Landcruisers/Landys/G-klasse die in de winter zo leuk waren om je buurman uit de sneeuw los te trekken moeten nu ook op stal………
5 Mei vieringen worden ook wat minder aantrekkelijk omdat al die militaire zuipers niet meer op LPG te betalen zijn……
Een hele generatie toekomstige klassiekers gaat naar de schroot…..
Op al mijn oldtimers/klassiekers (5 stuks, met hard werken en sparen verzameld) heb ik er één met een LPG installatie en die gaat (als dit onzinnige plan echt goedgekeurd word door 1e kamer) eruit en zal de installatie geheel symbolisch aanbieden aan onze MP! Dan maar weer met een CO% van 5 op heerlijk ruikende benzine door het land;-)
Nog een tip voor de geldgraaiers: Bromfietsen en motoren, caravans en aanhangers boven 750 KG hebben een kenteken. Die staat op naam…….misschien ook een idee om daar een houderschapsbelasting op te gaan heffen?
Nog mooier: laten we het fietsbelastingplaatje weer invoeren! Tig miljoen fietsen tegen een paar tientjes per jaar? Lijkt me een mooie deal en vervolgens kan de overheid het door ons allen betaalde geld weer gul uitdelen aan goede doelen zoals daar zijn Europa en andere goede subsidie doeleinden!
Verder vind ik het triest dat auto minnend Nederland weer door ‘Verdeel en Heersch Politiek’ uit elkaar getrokken word! Leef en laat leven! Geniet van je eigen auto, maar geniet ook van de auto van een ander! Al is het een Trabant, een Mercedes of wat dan ook!
Ik ga vandaag maar weer eens slaafs in mijn o zo milieu correcte 107 rondrijden;-)
@w460: jankerd
@flippert: -edit: nutteloze bijdrage-
@lemans96: Aan redactie: Dus @flipperts ‘bijdrage’ ‘jankerd’ is nuttig? :-S
@w460: kalm, kalm, waar ben je nou zo emotioneel over, je auto’s, of de financiele aspecten daarvan?
Z’n gordel zit tussen ’t portier.
Heren,

Nog even voor de duidelijkheid:

Die € 120,00 per jaar is niet een tientje per maand, je mag drie maanden niet rijden dus moet je delen door 9, en dan is het dus € 13,33 per maand.
Daarnaast moet je je auto(‘s) ook nog schorsen en van de weg halen en stallen.
Enig idee hoe die kosten zijn? Hoe gaat het dan met je verzekering?
Reken u niet rijk, dat doet uw door ons gekozen overheid wel;-)
Ik heb echt medelijden met onze Diesel liefhebbers die hun auto voor de liefhebberij hebben….LPG rijders halen massaal de installatie eruit, maar de Diesel liefhebbers staan tegen de muur! Ook ik heb een Diesel, maar die weegt gelukkig maar 860 KG! Tegen 2.200 KG voor mijn G op LPG….
Zoals gewoonlijk worden de goeden weer eens het slachtoffer van de kwaden!
En in deze kwalijke zaak zijn de goeden in de meerderheid!
@w460:
Amice,
waar haalt u het in vredesnaam vandaan om te denken dat de heren politici over enig gezond verstand beschikken?
Of een situatie bestuderen alvorens hun mond open te doen.
Men wordt gesouffleerd, want men is zelf deskundige op een geheel gebied.
Bij iedere politieke partij wordt er een lijn uitgezet en worden er, aan de hand van deze lijn zieltjes gewonnen, zodat men er een betaalde baan aan kan overhouden.
Verder is men voornemens om vooral politiek correct te zijn en de voorgeschreven lijnen te volgen.

In mijn gemeente ben ik door omstandigheden betrokken geraakt bij een politieke kwestie waarbij onze woningen geofferd moesten worden.
Wij hebben deze zaak gewonnen, mede dank zij de crisis , het dwarsliggen en constant aanspreken van de gemeente en het door blijven gaan ondanks NUL reactie uit de politiek.
Het werd zelfs zo gezouten dat bepaalde politieke partijen leden van ons vroegen om lid te worden van hun partij, omdat wijmensen met een mening waren.

Datgene wat mij het meeste heeft verbaasd, neen verbijsterd doen staan is het ontbreken van enig gewicht of kwaliteit in de politiek.
De gehele politiek zit vast in procedures, regels en populisme.

En de angst die regeert omdat er enige politici zijn die wel durven zeggen waar het op staat.
Alleen zijn dat helaas geen Nederlanders, ik kan mij 1 Brit voor de geest halen, deze :

http://www.youtube.com/watch?v=dranqFntNgo
@desjonnies: Aiii, pas maar op, straks word je hier door de jurk68 als gefrustreerde PVV-er neergezet die hier loopt schreeuwen omdat je eigen leven mislukt is. Als het aan dergelijke minkukels ligt, zouden jij en ik allang met het woord ‘paria’ op ons voorhoofd getatoeëerd rondlopen…

Nigel Farage is goud, overigens…
@lemans96:
Die kans lijkt mij klein. ‘desjonnies’ heeft het hier niet doorlopend over ‘murken’, maar kom tot het kern van de zaak. Nml. dat de politiek zich verwijderd van de burger en dat het gros voor eigenbelang zitting houdt.

Maar dat had je vast niet begrepen [getuige je best wel domme reactie]?
@FrankypankyV8: Als jij mij kunt aantonen dat ik het ‘doorlopend’ over murken heb, dan houd ik mijn mond. Natuurlijk weet ik wel beter… (zo’n doorzichtig trucje, het sterk demoniseren van personen die buiten jou politieke dogma’s vallen)
Dat het gros van de politiek correcte zieltjes alhier allergisch zijn voor deze term, daar geef ik niks om.

Verders pas je uitstekend in het PC-keurslijfje. Braaf neerbuigende reacties richting niet politiek correcten posten en dan nog denken dat je boven dergelijke andersdenkenden staat.

Nèèèxt !
Da’s lekker voor mij.
1 w124 e300 multiklepper van ’95
1 w124 300d van ’85
1 w124 250d van ’85

Waarom? Omdat ik liefhebber ben.
Nu gaat het mij € 4.500,- per jaar kosten
@metalsa: allemaal verkopen en er één E500 voor terug kopen. Veel leuker én waardevast :-)
@flippert: en dan de limited efition. Alleen ik rij teveel kilometers om 500 te rijden
Gewoon dumpen al die oude auto’s en voortaan altijd bij grote investeringen en uitgaven goed nadenken over hoe de overheid je kan naaien en tussentijds de spelregels gaan veranderen.

Een wantrouwende burger geeft weinig uit. Ik heb duizenden euro’s in mijn oldtimer gestopt, voortaan m’n centjes maar op de bank houden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).