Laadpaalkleven kan aangepakt worden met boetes, sterker nog, het bestaat al.
Nieuwe oplossingen brengen ook nieuwe problemen. Dan is vervolgens weer wachten op nieuwe oplossingen. In ieder geval is de initiële oplossing van vandaag de overgang naar elektrische auto’s. Het probleem dat daarbij ontstond is laadpaalkleven. Is dat zo’n groot probleem? Welnu, in 2018 was het het woord van het jaar en nog steeds komt het voor.
Laadpaalkleven
Wie even kwijt is wat laadpaalkleven is: het is niet klimaatkleven. Denk dus niet dat de afbeelding boven dit artikel een protestactie van Wouter is. Nee, het is blijven staan bij een laadpaal terwijl je auto vol is. Vooral als er een beperkt aantal laadplekken is, is kleven enorm irritant voor mensen die ook even willen opladen. Laadpaalkleven mag, dus er is betrekkelijk weinig aan te doen. Toch bestaat er een oplossing dankzij een parkeerterreinbeheerder in Groningen.
Boete voor laadpaalkleven
John Franke beheert meerdere parkeerplaatsen in de stad en bemerkt dat er nog steeds enorm veel laadpaalklevers zijn. Volgens hem gebeurt het wel eens dat er auto’s al dagen staan met een laadpaal ingeplugd. De oplossing is lastig volgens maar Franke heeft iets bedacht. Zijn laadpalen hebben een boetetarief. Wanneer je auto vol is, moet je hem verplaatsen binnen een half uur. Zo niet, dan krijg je een boete.
Franke heeft nog geen boetes uitgedeeld, maar maakt mensen bewust van zijn methode tegen laadpaalkleven middels flyers. Vanaf 15 januari wil hij mensen echt gaan beboeten. Het gaat dus om een actie vanuit een uitbater, landelijk zijn er nog geen regels voor. De laadpaalkleefboete lijkt echter een prima oplossing. En een prima woord van het jaar in 2023, zo vroeg al. (via RTV Noord)
Diesel Rocks zegt
Niks mis mee toch dat kleven. Ik ben al jaren een pomp-klever. Ik laat altijd de slang 40 minuten in de tank uitdruppelen (ik betaal er toch voor niet waar?) terwijl ik binnen een broodje frikandel opsmikkel en wegspoel met een blikje Red Bull. Als iemand komt klagen zeg ik altijd: “Wen er maar aan, dat is de toekomst”.
Robert zegt
Ja, ik herken de ironie.
Vroeger, toen ik nog in auto’s met lpg-installatie reed, gebeurde dit trouwens zeer regelmatig: gasten die bij de pomp aankwamen om bijv. een bak koffie te doen, die en bij gebrek aan parkeerplek de auto bij de lpg pomp parkeerden ‘omdat daar toch nooit iemand kwam’. Eikels.
dieselrat zegt
😂😂😂
dakloosinmx5 zegt
Het begint al een ding te worden of het lampje blauw (laden) of groen (vol) is.
Na een 30min tot 2uur (afhankelijk van locatie) een zwaai lamp / rood knipperlicht / ander signaal?
Maakt het beschamend om bij je auto te komen en makkelijk te beboeten.
Of gewoon na volladen een ingestelde tijd niets aan de hand. En daarna 1 euro per minuut afrekenen. Leer je het wel af.
moveyourmind zegt
Ik werk bij een tankstation. Van laadpaalklevers hebben we geen last, omdat we geen laadpalen hebben.
Maar wel van pompklevers, van die types die de laatste druppel uit de slang moeten hebben en de auto rustig veertig minuten bij de pomp laten staan met de slang nog in de tank. Maar ons pak je er niet mee, we hebben op de prijs van een broodje frikandel en een Red Bull gewoon een paar Euro er bovenop gegooid. Dat zal ze leren.
AudiRS zegt
Een goede pompbediende heeft regie over zijn tankstation en spreekt de mensen daar toch op aan?
KEV9 zegt
Zullen de Teslarijders leuk vinden..
rwdftw zegt
Het gebeurt vaker. Allego hier rekent 40 cent/kWh. Daarnaast krijg je een parkeertarief. Dat geldt tussen 9 en 21 uur en de eerste 2 uur is gratis. Daarna is het 2 cent per minuut.
Nu is dat nog maar 1.20 per uur. Dat mag wat mij betreft wel wat hoger. Ik besef ook dat de meeste rijders hem op de zaak hebben, dus het zal ze echt jeuken. Dus voorstel 2 is om de “kleefkosten” apart op de factuur te vermelden.
Tot die tijd staat die Volvo XC40 dag en nacht aan de paal.
peekaas zegt
Als je dat wilt voorkomen zet je toch gewoon een blauwe streep bij de vakken en een bord Max x uur parkeren? Lijkt me niet zo ingewikkeld en dan ook prima te handhaven..
gilettelubbers zegt
En nóg een reden om de komende tijd nog heerlijk met een verbrandingsmotor te blijven rijden!👏🏼
pyrat zegt
Ik was in eerste instantie ook voor laadkleefboetes, echter sinds ik zelf gebruik maak van publieke laadpalen realiseerde ik me dat het niet zo zwart/wit is.
Stel je zet je auto om 19 uur na werk aan een laadpaal en hij is om 2 uur ‘s nachts vol, dan ga je hem er niet afhalen.
Zo zijn er nog veel meer voorbeelden, overdag met thuiswerken is ie vol maar zit je in een call van 2 uur, etc.
Kan gebeuren dat je hem niet meteen weg kan halen.
Het is jammer dat het nodig is boetes te gaan uitdelen omdat er zoveel eikels zijn die er misbruik van maken/te lui voor woorden zijn.
mashell zegt
Sommige mensen genieten er net iets teveel van anderen hun wil op te leggen.
cloverleaf zegt
Mensen die “zit in een call” zeggen moeten standaard beboet worden, nog los van hun auto.
revstars-net zegt
Er is hier allang een oplossing voor, in landen als Oostenrijk betaal je per minuut. Of zoals bij de Tesla Superchargers: nadat de auto geladen is: volgt er een idle fee (€1 per minuut) als je de auto niet verplaatst.
schuimbekje3 zegt
wanneer anderen gaan bepalen wanneer je wel en niet mag laden is echt de grootste onzin…
als het dan zoooo belangrijk is ga toch naar een andere paal? als jij vind dat alle auto’s magischerwijze aangeven of de auto vol is (nee dus, 15% van mijn vloot doet dat, de overige 85% geeft niet eens via bluetooth/wifi iets aan) dan kan jouw magische BEV ook wel aangeven dat die paal bezet is door iemand die net afgevoerd is naar het ziekenhuis omdat ie hartklachten kreeg van al die azijnpissers die voor hun specieke referentiekader het lastig vinden om te begrijpen dat de wereld niet om hen draait.
mrbakerfield83 zegt
Zo, je doet je naam wel eer aan zeg! Hahaha! Het artikel kaart simpelweg heb probleem aan dat sommigen ONNODIG lang bij een laadpaal blijven staan. Je begrijpt toch ook wel dat zulk gedrag onwenselijk is?
P.s. ooit van leestekens en hoofdletters gehoord? ;)
koeberg zegt
Binnen een half uur?? Moet ik er bij blijven of zo? Ik weet niet precies wanneer het laden klaar is. En nee, mijn auto komt niet met app op de telefoon.
gdjnl zegt
Of de app werkt ruk #volkswagen
xjs678qr zegt
Weet je wat nog irritante is dan laadpaalklevers? Boetes op laadpaalklevers: kom je met je half lege wagen bij een vrije laadpaal, maar kan je hem niet gebruiken omdat je niet zeker bent dat je je wagen op tijd gaat kunnen verzetten…
Staat je wagen eerst 6h niets te doen en als je hem nodig hebt moet je hem een half uur stil gaan zetten aan de snellader….
Meer dan 24h blijven hangen is wel overdreven, maar een half uur nadat ie vol is, dan moet je er bijna op blijven kijken om op tijd terug te raken…
Friez zegt
Een half uur is gewoonweg te kort om al boetes te gaan schrijven. Onze app werkt niet (Peugeot) en als je lekker uit eten gaat is de auto wel het laatste waar ik me druk om wil maken.
Laat ze eerst maar eens het opladen van hybrides aan openbare palen verbieden. Dat is wat mij betreft een grotere irritatiefactor als je (met een EV) op je laatste accu-sappen bij een paal komt en er staan twee hybrides aan… die komen toch wel thuis en wij staan daardoor weer voor jan met de korte achternaam te laden langs de A2 om 1:00 uur ‘s nachts.
cloverleaf zegt
Had je ook maar een hybride moeten kopen. Wat kun jij zeiken zeg. Moet je maar wat meer bijtelling betalen, zuunigerd
Friez zegt
Ik had geen keuze, zoals velen die nu een auto van de zaak mogen uitkiezen. Luxe problemen? Ja misschien wel, maar als ik de keuze had gehad was er geen EV gekomen.
Dus ja ik vind dit een echt probleem. Wacht maar tot je zelf een EV hebt. Laten we wel wezen, een hybride koop je ook niet voor het milieu, maar voor de lekker lage bpm…
cloverleaf zegt
Nee hoor. Mn schoonouders tanken vrijwel nooit in hun hybride. Alleen op langere stukken
cloverleaf zegt
Zeuren dat een hybrid je laadplaats in beslag neemt is hetzelfde dat al die EV’s mijn parkeerplaatsen in beslag nemen. Zo lust ik er ook nog wel een paar. In samenleving zit het woordje “samen”. Jij in je EV hebt niet meer recht om te laden dan iemand in z’n hybride. Punt klaar zand erover.
burgy73 zegt
Haha had je maar moeten wachten met het aanschaffen van je subsidie bak totdat de techniek verbeterd is. Mensen die momenteel een hybride hebben die hebben gewoon slimmer gekozen.
goodvibrations zegt
Ha eindelijk een voordeel dat mijn auto DC niet zo snel laadt 😂… Verder eens.. Lang bezet houden moet wel wat kosten..
Wolflow zegt
Ook tijdens laden zou al hoger parkeertarief dan normaal moeten gelden. Die laadpalen staan over het algemeen namelijk op de beste plekken.
herve11f zegt
Als ik dat hier allemaal zo lees, die tekortkomingen van de o zo efficiënte EV…
jeroenm83 zegt
Vergeet die soepele aandrijflijn, het instant-koppel en het klimaatmilieu niet!
stekkerkoning zegt
Snelladen = gauw weer wegwezen. Laden bij de gewone paal = parkeren. Dat laatste betekent weggaan als je weg moet en niet à la minute naar de paal toe rennen als de auto vol is. Verplaatsen na opladen is vooral sociaal wenselijk, als een auto die niet dagelijks wordt gebruikt wel bij de lader wordt achtergelaten.
Dit alles is wordt stevig geproblematiseerd en dat komt vooral doordat er net wat te weinig laadpunten zijn.
En toch zijn de tariefstijgingen een groter probleem. De kilowattuurprijs voor alle publieke laadpunten stijgt deze dagen met een duizelingwekkend tempo, een verdubbeling is het soms. Daar zouden de mensen eens wat aan moeten doen.
BMW 2275199 zegt
Heel simpel op te lossen. Na vol, 30 minuten gratis. Daarna 1 euro per minuut. En ja, dan zal er iemand een keer zijn auto op 6A zetten. Das dab jammer.
flyerbunch zegt
Uhm.. er bestaat al langer zoiets als rotatietarief. Wanneer je bij publieke laadpalen staat en de auto is vol moet je hem verplaatsen binnen 20-30min anders ga je extra betalen per minuut. Dit is enkel niet van toepassing voor en na bepaalde uren zoals ‘s nachts. Dit gebeurd idd al in A’pen bijv. Dat werd vanaf vorige zomer verplicht om ‘laadpaalkleven’ tegen te gaan. https://www.hln.be/mobiliteit/vanaf-eind-deze-zomer-verplicht-opladen-om-laadpaalkleven-tegen-te-gaan~a7eb3c92/
ghost zegt
Hier in de wijk veel hybride-rijders. Staan rustig 48u op een laadpaalplek met de stekker groen knipperend in de paal. Kan je dus 48u niks terwijl zo’n klein accupakket na 2-3 uurtjes toch echt wel vol is met een 22kw lader. Die boetes zijn prima, ga je vanzelf net even wat meer moeite doen..zijn imo altijd de gemakshalve mensen die het verneuken voor de rest waardoor dit soort regeltjes nodig worden met de tijd. (Overigens alleen van toepassing imo als alle andere palen ook bezet zijn, anders nvt).