• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Laadpaalkleven moet (en kan!) beboet worden

Auteur: Loek, gepost 6 januari 2023 om 18:16 – 33 Reacties

Laadpaalkleven kan aangepakt worden met boetes, sterker nog, het bestaat al.

Nieuwe oplossingen brengen ook nieuwe problemen. Dan is vervolgens weer wachten op nieuwe oplossingen. In ieder geval is de initiële oplossing van vandaag de overgang naar elektrische auto’s. Het probleem dat daarbij ontstond is laadpaalkleven. Is dat zo’n groot probleem? Welnu, in 2018 was het het woord van het jaar en nog steeds komt het voor.

Laadpaalkleven

Wie even kwijt is wat laadpaalkleven is: het is niet klimaatkleven. Denk dus niet dat de afbeelding boven dit artikel een protestactie van Wouter is. Nee, het is blijven staan bij een laadpaal terwijl je auto vol is. Vooral als er een beperkt aantal laadplekken is, is kleven enorm irritant voor mensen die ook even willen opladen. Laadpaalkleven mag, dus er is betrekkelijk weinig aan te doen. Toch bestaat er een oplossing dankzij een parkeerterreinbeheerder in Groningen.

Boete voor laadpaalkleven

John Franke beheert meerdere parkeerplaatsen in de stad en bemerkt dat er nog steeds enorm veel laadpaalklevers zijn. Volgens hem gebeurt het wel eens dat er auto’s al dagen staan met een laadpaal ingeplugd. De oplossing is lastig volgens maar Franke heeft iets bedacht. Zijn laadpalen hebben een boetetarief. Wanneer je auto vol is, moet je hem verplaatsen binnen een half uur. Zo niet, dan krijg je een boete.

Franke heeft nog geen boetes uitgedeeld, maar maakt mensen bewust van zijn methode tegen laadpaalkleven middels flyers. Vanaf 15 januari wil hij mensen echt gaan beboeten. Het gaat dus om een actie vanuit een uitbater, landelijk zijn er nog geen regels voor. De laadpaalkleefboete lijkt echter een prima oplossing. En een prima woord van het jaar in 2023, zo vroeg al. (via RTV Noord)

Ook interessant!

  • laadpaalkleven
    Hoge Raad bepaalt: Laadpaalkleven is niet strafbaar
  • Kabinet stopt leaserijder verplicht in elektrische auto
    Boete voor laadpaalkleven nu ook in België
  • Nieuwe V10 hypercar moet sneller zijn dan Formule 1-auto
    Nieuwe V10 hypercar moet sneller zijn dan Formule 1-auto
  • Nieuwe F1 auto van McLaren is nu officieel hier

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

boetes, laadpaal

Vorig bericht: « Eindelijk: Tesla Model S en X nu ook met normaal stuur
Volgend bericht: Verrijk je LEGO collectie met deze auto’s in 2023 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Diesel Rocks zegt

    6 januari 2023 om 18:45

    Niks mis mee toch dat kleven. Ik ben al jaren een pomp-klever. Ik laat altijd de slang 40 minuten in de tank uitdruppelen (ik betaal er toch voor niet waar?) terwijl ik binnen een broodje frikandel opsmikkel en wegspoel met een blikje Red Bull. Als iemand komt klagen zeg ik altijd: “Wen er maar aan, dat is de toekomst”.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      6 januari 2023 om 19:32

      Ja, ik herken de ironie.

      Vroeger, toen ik nog in auto’s met lpg-installatie reed, gebeurde dit trouwens zeer regelmatig: gasten die bij de pomp aankwamen om bijv. een bak koffie te doen, die en bij gebrek aan parkeerplek de auto bij de lpg pomp parkeerden ‘omdat daar toch nooit iemand kwam’. Eikels.

      Login om te reageren
    • dieselrat zegt

      6 januari 2023 om 20:16

      😂😂😂

      Login om te reageren
  2. dakloosinmx5 zegt

    6 januari 2023 om 19:02

    Het begint al een ding te worden of het lampje blauw (laden) of groen (vol) is.

    Na een 30min tot 2uur (afhankelijk van locatie) een zwaai lamp / rood knipperlicht / ander signaal?
    Maakt het beschamend om bij je auto te komen en makkelijk te beboeten.
    Of gewoon na volladen een ingestelde tijd niets aan de hand. En daarna 1 euro per minuut afrekenen. Leer je het wel af.

    Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    6 januari 2023 om 19:08

    Ik werk bij een tankstation. Van laadpaalklevers hebben we geen last, omdat we geen laadpalen hebben.

    Maar wel van pompklevers, van die types die de laatste druppel uit de slang moeten hebben en de auto rustig veertig minuten bij de pomp laten staan met de slang nog in de tank. Maar ons pak je er niet mee, we hebben op de prijs van een broodje frikandel en een Red Bull gewoon een paar Euro er bovenop gegooid. Dat zal ze leren.

    Login om te reageren
    • AudiRS zegt

      7 januari 2023 om 07:47

      Een goede pompbediende heeft regie over zijn tankstation en spreekt de mensen daar toch op aan?

      Login om te reageren
  4. KEV9 zegt

    6 januari 2023 om 19:21

    Zullen de Teslarijders leuk vinden..

    Login om te reageren
  5. rwdftw zegt

    6 januari 2023 om 19:25

    Het gebeurt vaker. Allego hier rekent 40 cent/kWh. Daarnaast krijg je een parkeertarief. Dat geldt tussen 9 en 21 uur en de eerste 2 uur is gratis. Daarna is het 2 cent per minuut.

    Nu is dat nog maar 1.20 per uur. Dat mag wat mij betreft wel wat hoger. Ik besef ook dat de meeste rijders hem op de zaak hebben, dus het zal ze echt jeuken. Dus voorstel 2 is om de “kleefkosten” apart op de factuur te vermelden.

    Tot die tijd staat die Volvo XC40 dag en nacht aan de paal.

    Login om te reageren
  6. peekaas zegt

    6 januari 2023 om 19:29

    Als je dat wilt voorkomen zet je toch gewoon een blauwe streep bij de vakken en een bord Max x uur parkeren? Lijkt me niet zo ingewikkeld en dan ook prima te handhaven..

    Login om te reageren
  7. gilettelubbers zegt

    6 januari 2023 om 19:33

    En nóg een reden om de komende tijd nog heerlijk met een verbrandingsmotor te blijven rijden!👏🏼

    Login om te reageren
  8. pyrat zegt

    6 januari 2023 om 19:49

    Ik was in eerste instantie ook voor laadkleefboetes, echter sinds ik zelf gebruik maak van publieke laadpalen realiseerde ik me dat het niet zo zwart/wit is.
    Stel je zet je auto om 19 uur na werk aan een laadpaal en hij is om 2 uur ‘s nachts vol, dan ga je hem er niet afhalen.
    Zo zijn er nog veel meer voorbeelden, overdag met thuiswerken is ie vol maar zit je in een call van 2 uur, etc.
    Kan gebeuren dat je hem niet meteen weg kan halen.
    Het is jammer dat het nodig is boetes te gaan uitdelen omdat er zoveel eikels zijn die er misbruik van maken/te lui voor woorden zijn.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 januari 2023 om 08:30

      Sommige mensen genieten er net iets teveel van anderen hun wil op te leggen.

      Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      7 januari 2023 om 09:26

      Mensen die “zit in een call” zeggen moeten standaard beboet worden, nog los van hun auto.

      Login om te reageren
  9. revstars-net zegt

    6 januari 2023 om 20:03

    Er is hier allang een oplossing voor, in landen als Oostenrijk betaal je per minuut. Of zoals bij de Tesla Superchargers: nadat de auto geladen is: volgt er een idle fee (€1 per minuut) als je de auto niet verplaatst.

    Login om te reageren
  10. schuimbekje3 zegt

    6 januari 2023 om 20:25

    wanneer anderen gaan bepalen wanneer je wel en niet mag laden is echt de grootste onzin…
    als het dan zoooo belangrijk is ga toch naar een andere paal? als jij vind dat alle auto’s magischerwijze aangeven of de auto vol is (nee dus, 15% van mijn vloot doet dat, de overige 85% geeft niet eens via bluetooth/wifi iets aan) dan kan jouw magische BEV ook wel aangeven dat die paal bezet is door iemand die net afgevoerd is naar het ziekenhuis omdat ie hartklachten kreeg van al die azijnpissers die voor hun specieke referentiekader het lastig vinden om te begrijpen dat de wereld niet om hen draait.

    Login om te reageren
    • mrbakerfield83 zegt

      7 januari 2023 om 10:09

      Zo, je doet je naam wel eer aan zeg! Hahaha! Het artikel kaart simpelweg heb probleem aan dat sommigen ONNODIG lang bij een laadpaal blijven staan. Je begrijpt toch ook wel dat zulk gedrag onwenselijk is?

      P.s. ooit van leestekens en hoofdletters gehoord? ;)

      Login om te reageren
  11. koeberg zegt

    6 januari 2023 om 21:36

    Binnen een half uur?? Moet ik er bij blijven of zo? Ik weet niet precies wanneer het laden klaar is. En nee, mijn auto komt niet met app op de telefoon.

    Login om te reageren
    • gdjnl zegt

      6 januari 2023 om 22:01

      Of de app werkt ruk #volkswagen

      Login om te reageren
  12. xjs678qr zegt

    6 januari 2023 om 22:02

    Weet je wat nog irritante is dan laadpaalklevers? Boetes op laadpaalklevers: kom je met je half lege wagen bij een vrije laadpaal, maar kan je hem niet gebruiken omdat je niet zeker bent dat je je wagen op tijd gaat kunnen verzetten…

    Staat je wagen eerst 6h niets te doen en als je hem nodig hebt moet je hem een half uur stil gaan zetten aan de snellader….

    Meer dan 24h blijven hangen is wel overdreven, maar een half uur nadat ie vol is, dan moet je er bijna op blijven kijken om op tijd terug te raken…

    Login om te reageren
  13. Friez zegt

    6 januari 2023 om 23:47

    Een half uur is gewoonweg te kort om al boetes te gaan schrijven. Onze app werkt niet (Peugeot) en als je lekker uit eten gaat is de auto wel het laatste waar ik me druk om wil maken.

    Laat ze eerst maar eens het opladen van hybrides aan openbare palen verbieden. Dat is wat mij betreft een grotere irritatiefactor als je (met een EV) op je laatste accu-sappen bij een paal komt en er staan twee hybrides aan… die komen toch wel thuis en wij staan daardoor weer voor jan met de korte achternaam te laden langs de A2 om 1:00 uur ‘s nachts.

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      7 januari 2023 om 09:28

      Had je ook maar een hybride moeten kopen. Wat kun jij zeiken zeg. Moet je maar wat meer bijtelling betalen, zuunigerd

      Login om te reageren
      • Friez zegt

        7 januari 2023 om 11:13

        Ik had geen keuze, zoals velen die nu een auto van de zaak mogen uitkiezen. Luxe problemen? Ja misschien wel, maar als ik de keuze had gehad was er geen EV gekomen.

        Dus ja ik vind dit een echt probleem. Wacht maar tot je zelf een EV hebt. Laten we wel wezen, een hybride koop je ook niet voor het milieu, maar voor de lekker lage bpm…

        Login om te reageren
        • cloverleaf zegt

          7 januari 2023 om 13:48

          Nee hoor. Mn schoonouders tanken vrijwel nooit in hun hybride. Alleen op langere stukken

          Login om te reageren
        • cloverleaf zegt

          7 januari 2023 om 15:54

          Zeuren dat een hybrid je laadplaats in beslag neemt is hetzelfde dat al die EV’s mijn parkeerplaatsen in beslag nemen. Zo lust ik er ook nog wel een paar. In samenleving zit het woordje “samen”. Jij in je EV hebt niet meer recht om te laden dan iemand in z’n hybride. Punt klaar zand erover.

          Login om te reageren
    • burgy73 zegt

      7 januari 2023 om 10:59

      Haha had je maar moeten wachten met het aanschaffen van je subsidie bak totdat de techniek verbeterd is. Mensen die momenteel een hybride hebben die hebben gewoon slimmer gekozen.

      Login om te reageren
  14. goodvibrations zegt

    7 januari 2023 om 03:25

    Ha eindelijk een voordeel dat mijn auto DC niet zo snel laadt 😂… Verder eens.. Lang bezet houden moet wel wat kosten..

    Login om te reageren
  15. Wolflow zegt

    7 januari 2023 om 09:43

    Ook tijdens laden zou al hoger parkeertarief dan normaal moeten gelden. Die laadpalen staan over het algemeen namelijk op de beste plekken.

    Login om te reageren
  16. herve11f zegt

    7 januari 2023 om 09:44

    Als ik dat hier allemaal zo lees, die tekortkomingen van de o zo efficiënte EV…

    Login om te reageren
    • jeroenm83 zegt

      7 januari 2023 om 12:05

      Vergeet die soepele aandrijflijn, het instant-koppel en het klimaatmilieu niet!

      Login om te reageren
  17. stekkerkoning zegt

    7 januari 2023 om 11:35

    Snelladen = gauw weer wegwezen. Laden bij de gewone paal = parkeren. Dat laatste betekent weggaan als je weg moet en niet à la minute naar de paal toe rennen als de auto vol is. Verplaatsen na opladen is vooral sociaal wenselijk, als een auto die niet dagelijks wordt gebruikt wel bij de lader wordt achtergelaten.

    Dit alles is wordt stevig geproblematiseerd en dat komt vooral doordat er net wat te weinig laadpunten zijn.

    En toch zijn de tariefstijgingen een groter probleem. De kilowattuurprijs voor alle publieke laadpunten stijgt deze dagen met een duizelingwekkend tempo, een verdubbeling is het soms. Daar zouden de mensen eens wat aan moeten doen.

    Login om te reageren
  18. BMW 2275199 zegt

    7 januari 2023 om 14:47

    Heel simpel op te lossen. Na vol, 30 minuten gratis. Daarna 1 euro per minuut. En ja, dan zal er iemand een keer zijn auto op 6A zetten. Das dab jammer.

    Login om te reageren
  19. flyerbunch zegt

    7 januari 2023 om 23:37

    Uhm.. er bestaat al langer zoiets als rotatietarief. Wanneer je bij publieke laadpalen staat en de auto is vol moet je hem verplaatsen binnen 20-30min anders ga je extra betalen per minuut. Dit is enkel niet van toepassing voor en na bepaalde uren zoals ‘s nachts. Dit gebeurd idd al in A’pen bijv. Dat werd vanaf vorige zomer verplicht om ‘laadpaalkleven’ tegen te gaan. https://www.hln.be/mobiliteit/vanaf-eind-deze-zomer-verplicht-opladen-om-laadpaalkleven-tegen-te-gaan~a7eb3c92/

    Login om te reageren
  20. ghost zegt

    8 januari 2023 om 00:52

    Hier in de wijk veel hybride-rijders. Staan rustig 48u op een laadpaalplek met de stekker groen knipperend in de paal. Kan je dus 48u niks terwijl zo’n klein accupakket na 2-3 uurtjes toch echt wel vol is met een 22kw lader. Die boetes zijn prima, ga je vanzelf net even wat meer moeite doen..zijn imo altijd de gemakshalve mensen die het verneuken voor de rest waardoor dit soort regeltjes nodig worden met de tijd. (Overigens alleen van toepassing imo als alle andere palen ook bezet zijn, anders nvt).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North