
Het lijkt er sterk op dat Porsche in 2014 met een kleine roadster op de markt komt (een geruchtje dat als sinds 2007 rond waait). Een platform van VAG, de motor in het midden en aandrijving op de achterwielen. En nu is er een automotive roddel gaande dat de naam ‘550’ aan deze kleine Porsche wordt verbonden.
Porsche heeft de wens uitgesproken om over 7 jaar 200.000 auto’s op jaarbasis te verkopen. En met alleen 32 edities van de 911 red je dat niet, maar gelukkig zijn daar modellen als de Cayenne en Panamera die daar een beetje (zo’n 50 procent) bij helpen. De baby-Cayenne moet ook voor een boost gaan zorgen en over drie jaar mag de nieuwe Porsche roadster ten tonele verschijnen om richting dat gewenste verkoopaantal te stijgen,
Voor de motorisering zou een nieuwe 1.6 boxermotor in de planning staan. Dankzij turbopowerrr goed voor 200 pk en gekoppeld aan een zestraps handbak of -desgewenst- een PDK. Een opluchting, want er werd gevreesd dat ze genoegen moesten nemen met een viercilinder van VAG. De petite Porker zou een totaalgewicht van maximaal 1.200 kg in de schaal leggen. Over eventuele hybrides wordt nog met geen woord gerept, maar KERS is al dichterbij dan we denken.
Terwijl Porsche zich druk maakt met deze moderne interpretatie van de 550 Spyder is Volkswagen nog altijd bezig met een productieversie van de Bluesport en denkt Audi ook over een roadster na. Eentje van het formaat kleiner-dan-een-TT. En allemaal delen ze straks hetzelfde platform. Iets met synergie en dergelijken.
Dean draait zich om in z’n graf. Nog maar ‘ns.
@kingdecay: check, Porshe is niet eens meer een schim van wat ze ooit waren, nu zijn ze zo ordinair, niet normaal
@kingdecay:
Dean moet net als alle andere dooie mensen ..
gewoon zijn bek houwen en stil liggen ..
@lincoln: zo ken ik er nog wel een paar.
@lincoln: Hahahaha! Je bent weer lekker bezig lincoln…
OT: tja, platformstrategie… Dan krijg je dit soort dingen. De grootste investeringen zijn gedaan. Even ander tekeningetje en logo erop en hup, een nieuwe Porsche!
Ik denk wel dat ze hm ‘911 XS’ moeten noemen… Als er geen 911 op staat verkoopt het natuurlijk niet he!
;)
@Svenska_Aeroplan_AB: Ze verkopen tenminste auto’s.
@raphael: Kan ik GVD nou NIKS meer zeggen hier op AB.nl????
@Svenska_Aeroplan_AB:
troost je ..
Lincoln verkoopt nog beroerder dan Saab ..
ook op leven na dood ..
just celebrate your zombieness ..
@lincoln: Tsja, als je je types naar de MKZ-crisis gaat vernoemen… :D
@Svenska_Aeroplan_AB: Je ‘zegt’ niet iets. In bijna elke post zeik je wel een merk af. Dat ze saai zijn, voor de massa en boring. Je begint zuur te worden, het spijt me van SAAB maar dat maakt alle andere fabrikanten niet slecht.
@lincoln: psies, er wordt al zoveel geoudehoert
Laten we hopen dat het iets aparts gaat worden.
Het stinkt steeds meer naar VAG bij Porsche .
@norge: En dat is raar? Sla er de Porsche geschiedenis maar eens op na!
@fortuna: Samenwerking of iets door je strot heen geschoven krijgen is heel iets anders hoor.
@norge: Ik denk niet dat Porsche iets door z’n strot geramd krijgt. Ze WILLEN meer verkopen, en dat doe je alleen met kleinere, goedkopere modellen…
hoe zou het met Artega gaan ??
dat was toch een beetje de kleinere en mooiere Porsche ..
@lincoln: vind je? Ik vind de Artega er nogal heel Koreaans uitzien. As in early-90’s-Daewoo-Koreaans. Dan toch liever een Porsche.
@kingdecay:
was direct verliefd op dat ding .. daarna gaat het niet makkelijk meer uit je systeem ..
@lincoln: hehe :) Ik ken het gevoel. What a lovely feeling it is indeed. Het blijven vreemde wezens die auto’s. Geniet ervan ;)
Ik mag hopen dat je jezelf er goed deaud mee kunt rijden,
want anders is het geen echte Porker.
1200 kg is te veel
@knalpot: Mee eensch!
@knalpot:
Enorm veel te veel.
Ik vraag me af wie dat gewicht bedacht heeft.
Als je kijkt naar wat een lotus elise of een opel speedster weegt en wat een Alfa 4C zou gaan wegen. En Porsche heeft al een boxster rondrijden in de Z4/SLK/TT klasse.
Dus dan zou 1200kg echt wel enorm veel te veel zijn voor een 4C/ elise concurrent, of gewoon voor een zuinig klein wagentje.
De advertenties voor de Ferrari’s 550 Maranello hier rechts doen me denken dat Ferrari daar misschien een probleem van gaat maken? Ook al hebben ze die naam ooit al eens gebruikt voor die doodskist van James Dean ;)
@Yeelen:
Naar mijn weten was Porsche eerst.. Dus ik denk niet dat ze een poot hebben om op te staan
@72bug: Maakt niet uit wie eerst was, als ze de naam al zoveel jaren niet meer gebruikt hebben, en een ander wel, dan kan dat toch nog problemen geven. Er waren ook auto’s die een #0#-gebruikten voor Peugeot, maar nu is het van hen…
Goed plan!! krijgen we ook nog een kleine Boxter erbij!
Hopelijk wordt hij iets lichter maar lijkt me wel een leuk idee
550 is natuurlijk een fantastische naam, maar laat het dan ook een fantastische wagen zijn aub en geen veredelde VW roadster… Oh wacht de 911 is ook een VW :D
Dan staat 550 straks voor ‘deelt 550 onderdelen met de Golf’?
Geschiedenis herhaalt zich: Porsche 914.
Wat mij betreft prima dit… +1
(namens een Porsche liefhebber)
Porsche 550? Nog nooit van gehoord.
Weer wat bijgeleerd vandaag…
@Esprit_de_Flandre: jij hebt nog nooit van de 550 Spyder gehoord? Dat geloof ik niet. Ben je niet gewoon te dronken om je te herinneren dat je er al wel van hebt gehoord?
@kingdecay: Kan zijn. Ik heb idd wel al een flesje wijn op…
het woordje “jij” van m’n eerste reactie moest eigenlijk vet zijn. Dat het gros van de bezoekers hier hun auto’s niet kent tot daar aan toe, maar jij toch wel? :)
Ik hoop dat het goede wijn was trouwens? Zelf heb ik het bij bier en wat Indonesisch vlees gehouden vanavond, maar dat laatste geval is zo dronken dat het handwerk zal worden vanavond… Dus dan maar wat AB en het nodige gerstennat.
Porsche voor mij het sportauto merk ben benieuwd hoe de nieuwe roadster gaat worden.
Bovenstaande foto is pure autoporno…