Altijd al een kijkje onder de huid van de nieuwe LaFerrari willen nemen? Grijp dan nu je kans.
Onze Italiaanse vrienden zijn zo aardig geweest om een serie schetsen en tekeningen vrij te geven die niet alleen een (betere) inkijk geven in het designproces, maar die ook laten zien hoe de techniek ingebouwd is.
Op de technische tekening is mooi te zien hoe Ferrari het voor elkaar heeft gekregen om niet alleen een dikke V12 met 800 pk in te bouwen, maar ook nog een HY-KERS systeem met 163 pk. Accu’s, elektromotor, extra koeling en bedrading.. alles moet erin gepropt worden.
Eerdere designstudies voor de LaFerrari zagen we reeds deze week voorbij komen. Wist je trouwens dat Ferrari deze auto volledig zelf heeft ontworpen en geen hulp heeft ingeroepen van Pininfarina. Dat is redelijk uniek kunnen we jullie vertellen. (via: autoblog.it)
lincoln zegt
lelijke kleuren ..
workhardplayhard zegt
Echt prachtig ontworpen, hopelijk mag ik ook aan het design van zo’n auto mee helpen over 10/15 jaar..
betonstaal zegt
@workhardplayhard: altijd blijven tekenen.
workhardplayhard zegt
@betonstaal: Sowieso, wil na mijn mbo studie naar de design academy voor product design.
xiran zegt
@workhardplayhard: werktuigbouwkunde is veel mooier.
fdees zegt
@workhardplayhard: Op de Hz en Hogeschool Amsterdam, geven ze ook een opleiding genaamd Engineering, deze is heel breed
xiran zegt
@workhardplayhard: of haal in een jaar je propedeuse en ga naar de tu in delft.
Jochempie zegt
@xiran: vrijwel onmogelijk met een P. Enkel nog met VWO of als je mazzel hebt met een aansluitende HBO + schakelhalfjaar.
xiran zegt
@Jochempie: ik heb het gedaan, ik geef toe dat het lastig is. De meeste vwo’s stranden.
norge zegt
Leuk……Doe maar een F40.
jrk68 zegt
Dat ze hem zelf ontworpen hebben is te zien…, volgende keer toch Pininfarina maar weer bellen.
xiran zegt
@jrk68: ik hoop dat ze weer ferrari gaan doen in plaats van een hyundai. De eerste x dat ik de badge zag d8 ik 1 april maar het was echt waar.
agera zegt
Dit krijg je ervan als je besluit zelf een auto te gaan ontwerpen, Pininfarina had iets mooiers neergezet.
MAB zegt
“Wist je trouwens dat Ferrari deze auto volledig zelf heeft ontworpen en geen hulp heeft ingeroepen van Pininfarina. Dat is redelijk uniek” nou begrijp ik waarom deze ferrari zo mislukt is. Alles valt op zijn plaats.
betonstaal zegt
Lijkt wel een snoeptrommel de eerste 3d van deze post.
spotu2 zegt
Ben ik de enige die hem nog wel mooi vindt?
felix95 zegt
@spotu2: Mooi is ie niet, maar als ik m straks voorbij zie rijden vind ik m rete vet! Jaloezie is er sowieso
lemans96 zegt
@spotu2: Nope, ik vind ‘m ook prachtig. ;-)
salberts93 zegt
@spotu2: denk ik ook bij sommige auto’s wel s, en meestal zijn er wel meer die m mooi vinden. maar ik moet zeggen dat ik t met deze auto niet met je eens kan worden helaas :) maar ieder z’n ding
berlinetta zegt
@spotu2: Ik vind hem heel mooi.
melkkoe zegt
@spotu2: ik vind hem ook mooi. Pininfarina heeft ook vreselijke gedrochten ontworpen.
rotarypowah zegt
“volledig zelf heeft ontworpen en geen hulp heeft ingeroepen van Pininfarina. Dat is redelijk uniek kunnen we jullie vertellen.”
Och, er zijn meer merken die dat (niet) doen hoor.
robbie zegt
@rotarypowah: sinds de jaren ’60 zijn (bijna) alle Ferrari’s ontworpen door Pininfarina. Dat deze auto niet door Pininfarina is ontworpen is dus redelijk bijzonder te noemen.
zender zegt
Liever de Enzo..
lowbird zegt
@spotu2:
Nee zeker niet, ik vind de nieuwe Ferrari ook mooi. De mensen die zeuren dat ze de LaFerrari moeten er ook zijn. Wacht maar tot je zo’n LaFerrari in het echt eens tegenkomt op straat.
mashell zegt
@lowbird: de wagen is zeker indrukwekkend. Maar mooi, nou nee.
Rick-dos zegt
Volgende keer maar weer Pininfarina? Mag ik jullie even wijzen op de missers F50 en Enzo (en nog wel wat meer) geheten? Ferrari zal wel gedacht hebben: veel slechter kan het toch niet worden als we het zelf doen.
In vergelijking met die twee is dit gewoon een beauty.
salberts93 zegt
@Rick-dos: ik vind de Enzo altijd wel wat hebben, niet zo zeer elegantie als bij de 458 en de F40 maar een zekere machtsuitstraling die deze mist. En de F50, ja niet de mooiste Ferrari ooit maar met het dak los in rood vind ik m nog best gaaf. Deze kan ik geen hoek van vinden waar ik m nou echt mooi vind
Rick-dos zegt
@salberts93: Ik denk dat dit zo’n typische auto is die je in het wild moet zien. Denk dat deze veel meer presence zal hebben dan de Enzo. Deze auto is qua design verre van perfect, maar als je sommige lijnen volgt en op details let dan vind ik hem er goed uitzien. In ieder geval vele malen beter dan de Enzo en de F50. Die waren mij iets “te lief” dan wel lelijk. Wat ze bij de LaFerrari beter hadden moeten oplossen is de neus. Daar hebben ze dat “neusschotje” te ver voor de neus gezet waardoor de verhouding met de rest van de auto niet klopt en qua design ook niet echt goed aansluit op de rest van de auto.
salberts93 zegt
@Rick-dos: elke supercar is indrukwekkender in het echt, al was het maar omdat je ze nooit ziet en toch wel onder de indruk bent
Rick-dos zegt
@salberts93: Misscien, maar dat is het punt niet hier. Het punt hier is het verschil tussen de Enzo en LaFerrari. ;)
daandaan zegt
-30mm ride weight?
salberts93 zegt
@daandaan: ride height zal t moeten zijn lijkt me ?
daandaan zegt
@salberts93: dat lijkt mij ook ja
lemans96 zegt
Erg gaaf hoe je, stapsgewijs, de opbouw van alle technische componenten ziet.
Ik ben inderdaad erg benieuwd hoe zo’n ruimteschip er in het wild uit ziet.
salberts93 zegt
het verschil tussen de F40 en de F70 in a nutshell: de F40 was onderhuids simpel, licht en doelgericht en aan de buitenkant super mooi en elegant, de F70 is onderhuids ingewikkeld en aan de buitenkant een puinhoop
fdees zegt
@salberts93: Als je kijkt uit aerodynamisch oogpunt is de F70, veel superieurder aan de F40
salberts93 zegt
@fdees: ja daar kijk ik dus niet naar aerodynamica zal me worst zijn als het resultaat godsgruwelijk lelijk is
lemans96 zegt
@salberts93: Jahaa, want Ferrari verkoopt auto’s anno 2013 door ‘aerodynamica worst te vinden’…
Leuk hoor, dat jij en vele technische leken moderne aero en design niet kunnen waarderen maar hou wel even duidelijk dat het hier om jouw eigen onbetekenende persoonlijke meninkje gaat. ;-)
salberts93 zegt
@lemans96: nou ik denk dat de meeste Ferrari-kopers het ook niet uitmaakt of een auto aerodynamisch is, als die maar binnen zoveel jaar een hoop geld oplevert en als t maar indrukwekkend is. Zij geven er dus ook niet om of die perse mooi is, maar dan maakt het dus ook niet uit als die wat minder aerodynamisch is en wel mooi is
lemans96 zegt
@salberts93: Knap onzinnige opmerkingen. Jij kent dus diverse Ferrari-eigenaren? Jij weet dus dat zij niets of weinig om aerodynamica geven? En jij denkt serieus dat de meeste Ferrari-eigenaren hun auto’s kopen om geld aan te VERDIENEN ? Riiight…
Ik raad je aan om dan ‘ns bv. de ‘runningcosts’ voor een 599 op te zoeken.
Er zijn maar heel weinig auto’s waar je daadwerkelijk geld overhoud….
salberts93 zegt
@lemans96: nee in tegenstelling tot jou ken ik ze niet persoonlijk, maar ik weet wel dat dit kaliber auto alleen maar gekocht word om in een garage te laten staan voor het grootste deel van hun leven en er alleen maar uit gehaald worden voor heel speciale gelegenheden en dan verpatst worden op veilingen 40 jaar later. in zo’n levensduur, waar komt dan aerodynamica van pas ?
lemans96 zegt
@salberts93: Kerelt, dit is verder een onzinnige discussie. Veel geluk met het verdere ontkennen van de noodzaak van goede aerodynamica voor hypercars als deze. ;-)
mashell zegt
Het blijkt maar weer eens, ware schoonheid zit van binnen.
michel1983 zegt
Prachtig die techniek
lemster zegt
De tekeningen zijn prachtig. Echt begeerlijke modellen, maar het is ergens fout gegaan in Italië, want zowel op foto’s als in het echt (Geneve) is het een hondslelijk apparaat.